Vláda bude usilovat o to, aby ceny energetických
surovin, jež jsou předmětem mezinárodního
obchodu, tedy především ropa, plyn a černé
uhlí, byly přizpůsobeny cenám světovým
tak rychle, jak to z hlediska makroekonomické stability
a sociální únosnosti bude jen možné.
Ceny domácích energetických surovin, jako
je zejména severočeské hnědé
uhlí, budou určeny na základě dlouhodobých
tuzemských mezních nákladů na jejich
pořízení a distribuci. Ceny ostatních
forem energie regionálního významu, hlavně
tepla, budou vytvářeny smluvními dohodami
mezi odběratelem a dodavatelem.
Vláda se v krátkém čase jasně
vyjádří k rozvoji jaderné energetiky,
včetně výstavby jaderné elektrárny
Temelín. Prioritní úlohu při jejím
rozhodování budou hrát globální
ekonomická hlediska, aniž by to ovšem bylo na
úkor bezpečnosti obyvatelstva.
K prioritním úkolům v energetice budou patřit
napojení na evropské energetické sítě
a výstavba ropovodu Ingolstadt- Kralupy nad Vltavou. Ke
všem těmto investicím použijeme v rozumné
míře i zahraniční úvěrové
zdroje.
V uhelném i rudném hornictví jde o to, aby
privatizace a restrukturalizace v této poněkud specifické
oblasti probíhala plynule, efektivně a bez traumatických
sociálních otřesů. Státní
rozpočet se bude muset do určité míry
podílet na likvidaci ekologických škod z minulosti
a na řešení palčivých sociálních
otázek.
V zájmu prosperity zemědělství a lesnictví
bude vláda důsledně pokračovat v nápravě
majetkových křivd a v obnově soukromovlastnických
vztahů k půdě i k ostatnímu majetku.
Dnešní přechodné období, během
něhož budou privatizovány státní
statky, transformována družstva a dokončena
privatizace státních lesních podniků,
musí být co nejkratší. Vláda
bude prosazovat vytvoření takových legislativních
i ekonomických podmínek, které zajistí
rovnoprávné postavení všech forem soukromého
hospodaření jak v zemědělství,
tak v lesnictví, tj. družstev vlastníků,
obchodních společností i soukromých
zemědělců. Vzhledem ke krajinotvorné
funkci zemědělství a lesnictví a k
jejich sepětí s ekologií krajiny bude vláda
iniciovat vznik ekologických programů, podporujících
racionální rozvoj devastovaných oblastí
naší země, zejména pohraničí.
Vláda zpracuje a v dostatečném předstihu
vyhlásí podrobné zásady své
zemědělské politiky včetně
jejích vazeb na regionální problémy,
na infrastrukturu a na problémy osídlení
venkova a provede potřebné změny ve svých
regulačních nástrojích.
Vláda bude usilovat o vytvoření vhodných
podmínek pro vývoz zemědělských
produktů a potravin. Trh zemědělských
produktů bude postupně otevírán zahraniční
konkurenci, neboť jedině ta je zárukou, že
se i v našem zemědělství prosadí
kvalita a hospodárnost. Vláda si je vědoma
potřeby přetrvávání dotační
politiky v zemědělství. Vládní
dotace budou zaměřeny tak, aby podporovaly transformaci
zemědělství na kvalitní a na trhu
uplatnitelnou produkci, a nikoli tak, aby konzervovaly dnešní
přetrvávání neefektivní zemědělské
výroby v řadě zemědělských
podniků či oblastí.
Vláda České republiky bude v oblasti dopravy
iniciovat takový přesun kompetencí od federace
na republiky, který by republikám zajistil rozhodující
zákonodárnou a výkonnou pravomoc.
Vláda bude v oblasti dopravy iniciovat urychlené
vypracování, resp. novelizování řady
zákonů, aby se odstranil existující
nedostatek soutěže mezi dopravci a aby byla vytvořena
jasná pravidla hry v této oblasti. Dopravní
tarify budou přibližovány úrovni nákladů
a dotace budou postupně omezovány, ale ne takovým
způsobem, aby to ohrozilo základní dopravní
služby pro obyvatelstvo. Současně bude pokračovat
privatizace veřejné autobusové dopravy.
Vláda přikládá mimořádný
význam dokončení dálnice D 5 Praha-Plzeň-Rozvadov,
řešení dopravní situace na hraničních
přechodech a zvýšení kapacity letiště
Praha-Ruzyně.
Dosavadní systém řízení pošt
a telekomunikací bude v průběhu jednoho roku
transformován tak, aby pošty a telekomunikace pracovaly
na komerčním základě, a aby byly odděleny
od sebe navzájem i od samotné státní
správy. V oblasti spojů bude vláda prosazovat
takovou regulační politiku, která umožní
privatizaci telekomunikací a postupnou komercializaci pošt.
V dalším období bude realizovat takovou úpravu
tarifů, která umožní provoz spojových
podniků, včetně pošt, bez nároků
na dotace ze státního rozpočtu. K tomu vláda
předloží novelu poštovního zákona
a v rámci deetatizace bude organizovat vytvoření
nezávislého regulačního orgánu
pro telekomunikace. To přispěje k vytvoření
transparentního prostředí pro vstup zahraničního
kapitálu a pro zavedení konkurence i do telekomunikačního
podnikání. Vláda neuvažuje o přímé
účasti státního rozpočtu na
rozvoji telekomunikací, avšak poskytne garance na
rozvojové úvěry. Cílem je výrazně
zlepšit kvalitu telekomunikačních služeb
poskytovaných obyvatelstvu i podnikové sféře
a vyřešit dlouhodobě přetrvávající
problém neuspokojených žadatelů o telefonní
linky.
Odpovědnost za výchovu učňů
bude postupně přecházet na hospodářské
komory a na malé a střední podniky v jednotlivých
regionech. Vláda připraví zcela nový
koncept učňovství, respektující
tuto skutečnost, a přitom se nezříká
své odpovědnosti za podíl na financování
učňovství, za výkon státního
dozoru v této oblasti a za zabezpečení všeobecného
vzdělání učňů.
Vláda je přesvědčena, že i pro
oblast průmyslového výzkumu a vývoje
je hlavním stimulem zdravé a náročné
tržní prostředí, a nevidí nutnost
rozšiřovat jeho přímou podporu formou
dotací na jednotlivé projekty ze státního
rozpočtu. Současně však bude vytvářet
podmínky pro podporu domácího průmyslového
výzkumu zavedením nových, vhodnějších
organizačních forem. Podpůrná aktivita
státu bude směřovat přednostně
do soukromého sektoru.
Vláda bude věnovat pozornost problematice jednotlivých
regionů. Cílem regionální politiky
bude podporovat rozvoj nových aktivit v hospodářsky
slabších oblastech a usnadnit zánik těch
výrob, které v tržních podmínkách
neobstojí. Tato politika se zaměří
na podporu soukromých aktivit a mobility výrobních
faktorů a na rozvoj infrastruktury, a to i cestou efektivních
veřejných investic, a bude založena na principu
spoluúčasti a spoluodpovědnosti obcí,
regionů i podnikatelů.
Vláda přehodnotí vymezení hospodářsky
problémových oblastí České
republiky, mezi které by měly patřit jednak
oblasti stojící před úkolem zásadní
restrukturalizace své ekonomické základny,
(zejména Severní Čechy a Ostravsko), a jednak
oblasti výrazně hospodářsky slabé,
(například některá pohraniční
území).
Část V. Sociální politika.
Účinná sociální politika a
udržení sociálního smíru patří
mezi základní předpoklady úspěšné
transformace a dalšího pozitivního vývoje
ekonomiky a životní úrovně občanů.
Vláda vychází z toho, že především
občan je odpovědný za své sociální
postavení a že obec a rodina tvoří základní
sociální prostor, v němž se utváří
existenční zázemí jednotlivce. Stát
k tomu vytváří podmínky, zejména
právní, ekonomické a organizační.
Vláda považuje za svůj trvalý úkol
ovlivňovat hospodářský rozvoj tak,
aby umožňoval minimalizovat míru nezaměstnanosti
a dobu jejího trvání. Vláda podporuje
aktivní politiku zaměstnanosti a současně
garantuje výplatu hmotného zabezpečení
uchazečů o zaměstnání (podpor
v nezaměstnanosti) podle zákona. Svá aktivní
opatření zaměří zejména
na podporu rozšiřování nových
pracovních míst cestou rozvoje drobného soukromého
podnikání a malých firem, na rekvalifikaci
občanů v souladu se situací na trhu práce
a na stimulaci zaměstnanosti těch občanů,
kteří mají na trhu práce ztížené
postavení (občané se změněnou
pracovní schopností, ženy pečující
o děti, mládež); přitom bude uplatňovat
diferencovaný přístup podle problematiky
jednotlivých regionů.
V návaznosti na daňovou reformu předloží
vláda návrh zákonné úpravy
systému financování politiky zaměstnanosti,
odděleného od státního rozpočtu
a založeného na příspěvcích
zaměstnavatelů, zaměstnanců, samostatně
výdělečně činných osob
a případně státu.
Vláda vychází z toho, že tržní
hospodářství a privatizace vyžadují
odpovídající změny našeho pracovněprávního
zákonodárství, a proto neodkladně
přistoupí k přípravě novelizace
zákoníku práce.
Vláda uznává nezastupitelný význam
odborů pro prosazování zájmů
svých členů a pro udržení sociálního
smíru ve společnosti a bude se aktivně podílet
na zprostředkovávání dialogu mezi
představiteli odborových svazů a zaměstnavatelů.
Bude i nadále pozorně sledovat vývoj reálných
mezd a příjmů obyvatel.
Mezi základní úkoly vlády patří
též transformace dosavadního systému
sociálního zabezpečení. Aby byli občané
vhodným způsobem zajištěni pro případ
nemoci a stáří, vláda předloží
návrh nové zákonné úpravy všeobecného
důchodového a nemocenského pojištění.
Jeho financování se oddělí od státního
rozpočtu a změní se na soustavu samostatných
pojišťovacích ústavů, financování
z příspěvků zaměstnavatelů,
zaměstnanců a samostatně podnikajících
osob, popřípadě státu. Na dobrovolné
bázi doplní toto základní sociální
zajištění systém připojištění,
umožňující reagovat na rozdílné
podmínky jednotlivých oborů, podniků
a povolání, ale i postojů jednotlivých
občanů.
Vláda rovněž předloží návrh
zákonné úpravy poskytování
tzv. státních sociálních dávek
tak, aby se dosavadní plošný přístup
změnil na diferencovaný s přihlédnutím
k příjmové i majetkové situaci občana
a jeho rodiny.
Vláda bude systémem sociální pomoci,
jehož nositelem musí být především
obce, občanské, charitativní a církevní
organizace i jiné nestátní subjekty, zajišťovat
poskytování nezbytné podpory těm občanům,
kteří se bez vlastního zavinění
ocitnou ve hmotné nebo sociální nouzi, kterou
nejsou schopni řešit bez vnější
pomoci.
Vláda bude usilovat o co nejširší uplatnění
tržních podmínek i v oblasti bydlení,
o postupné, ale nikoliv pomalé přibližování
nájemného, cen bytů a domů tržním
cenovým relacím, a o překonání
dosavadní strnulosti ve vývoji právních
a ekonomických vztahů v oblasti bydlení.
Předpokladem vytvoření trhu ve sféře
bydlení bude novelizace předpisů upravujících
otázky vlastnictví. V souvislosti s tím bude
vláda urychleně řešit problémy
družstevních bytů spojené s transformací
družstev.
Vláda neprodleně připraví nové
zásady spoluúčasti státu na podpoře
bytové výstavby a přispěje k odstraňování
vleklé krize v údržbě bytového
a domovního fondu.
K sociální ochraně rodin s dětmi,
důchodců, zdravotně postižených
osob a dalších skupin sociálně slabších
nájemců prohloubí vláda systém
finanční pomoci účelově vázané
na bydlení.
Vláda má zájem na rychlém vytvoření
normálních vztahů mezi majiteli domů
a nájemníky bytů. Cestu k nim vidí
v maximální podpoře rozvoje trhu v oblasti
bydlení a v důsledném dodržování
právního řádu.
Část VI., životní prostředí,
zdravotnictví, školství, věda a kultura.
1. Životní prostředí
Vláda považuje zlepšení životního
prostředí za úkol prvořadého
významu. Současně víme, že devastace
způsobená minulým obdobím je v této
oblasti stejná jako v mnoha dalších, neméně
důležitých sférách. Ve špatném
stavu jsme nezdědili jen životní prostředí,
ale i ekonomiku, školství, zdravotnictví a
další oblasti. Neexistují proto snadná,
rychlá a bezproblémová řešení
našich dnešních ekologických problémů.
Zárukou dostatečných zdrojů pro finanční
zabezpečení ekologických programů,
jakož i pro postupnou likvidaci zděděných
škod, je však prosperující ekonomika.
Vláda vychází z obecného principu,
podle něhož skutečné zájmy ochrany
a tvorby zdravého životního prostředí
nejsou v rozporu, nýbrž v souladu s cíli a
metodami ekonomického rozvoje a tržní ekonomiky.
Politika, řešící potřeby životního
prostředí, bude vedle vlastních ekologických
investic prosazována nástroji legislativními,
cenovými a daňovými. V souladu s tímto
postojem budou například odstraňovány
zbývající dotace těch výrob,
které zatěžují životní prostředí.
Naopak vhodnými ekonomickými nástroji budou
podporovány ty výroby a činnosti, které
využívají recyklace surovin a ty, které
minimalizují vznik škodlivých a obtížně
zpracovatelných odpadů.
Zvláštní pozornost a podpora bude samostatně
věnována systémům účinné
likvidace nebezpečných odpadů. Bude pokračovat
program radikálního snížení emisí
tepelných elektráren a omezen jejich provoz v silně
zamořených oblastech, zejména v severních
Čechách.
Současně budou jasně stanoveny priority a
zásady energetické politiky v přímé
vazbě na řešení potřeb ochrany
a tvorby životního prostředí.
Vláda navrhne legislativní a institucionální
opatření na zásadní zlepšení
biologické hodnoty potravin a kvality zdrojů pitné
vody.
Stimulačním, ale současně i represním
principem politiky životního prostředí
bude zásada, že náklady na zmírnění
a odstranění škodlivých vlivů
na životní prostředí půjdou především
na vrub těch subjektů, které tyto zátěže
způsobují.
Zděděný katastrofální stav
životního prostředí je tak rozsáhlý,
že jeho zásadní zlepšení nutně
představuje úkoly přesahující
možnosti jednoho volebního období. Vláda
učiní vše pro to, aby tento vztah omezila na
nejnutnější míru.
2. Zdravotnictví.
Zdravotnictví představuje jednu z priorit v politice
vlády České republiky. Vláda vychází
z předpokladů, že je nezbytné posílit
odpovědnost občana za své zdraví.
Cílem vlády je výrazné zlepšení
úrovně zdravotnických služeb a dosažení
evropského standardu. V souladu s globální
ekonomickou transformací společnosti je třeba
zahájit a rozvíjet privatizaci zdravotnických
zařízení, oddělit fond zdravotního
pojištění od státního rozpočtu
a dobudovat systém nemocenského pojištění.
Vláda bude respektovat principy ekonomické kalkulace
v celé oblasti zdravotnictví.
Vláda vytvoří podmínky pro rozvoj
soukromých zdravotnických zařízení
tak, aby mohla vzniknout celá síť nestátního
zdravotnictví, jež bude - stejně jako síť
státního zdravotnictví - poskytovat zdravotní
péči na základě všeobecného
zdravotního pojištění. Vláda
proto vypracuje zásady kombinovaného systému
financování zdravotní péče.
V etapě transformace zdravotnictví však stát
zůstane ručitelem její dostupnosti pro všechny
občany.
V centru pozornosti vlády bude boj proti celospolečensky
závažným problémům ohrožujícím
zdraví, zejména AIDS, drogové závislosti,
alkoholismu.
Zkvalitněním vzdělávání
zdravotníků, odstátněním zdravotnictví
a dobudováním systému zdravotního
pojištění chce vláda přispět
k tomu, aby bylo obnoveno důstojné postavení
lékařů a ostatních zdravotnických
pracovníků ve společnosti.
3. Školství a věda
Vláda si je vědoma významu vzdělání
pro každého jednotlivce, pro ekonomický i kulturní
rozvoj společnosti a pro celkový charakter budoucího
státu. Vláda vypracuje moderní strategii
vzdělávací a školské politiky,
otevřené světovému vývoji a
směřující mezi tradiční
západoevropské demokracie. Vzdělávací
politika vlády bude úzce spojena s dalšími
aspekty politiky vlády, s realizací ekonomické
reformy a zvláště s vládní sociální
politikou, především v oblasti zaměstnanosti
a podpory rodiny.
Ve své politice v oblasti školství vláda
hodlá zintenzivnit aktivní spolupráci s veřejností,
umožnit rozvoj alternativních vzdělávacích
systémů a decentralizovat školní správu.
To znamená i přesunout podstatné části
pravomocí a odpovědností z orgánů
státní správy na jednotlivé školy
a učitele. Zároveň s posílením
školství budou činěny kroky k posílení
role rodiny, obce a dalších součástí
občanské společnosti na výchově
a trvalém procesu vzdělávání
občanů.
Úkolem vlády bude připravit novou legislativní
úpravu poskytování a nabývání
vzdělání. Stát zajistí, aby
se všechny školy, (státní, církevní,
soukromé), mohly rozvíjet za srovnatelných
podmínek. Dalším úkolem bude zajistit
základní vzdělání všem
dětem a legislativním definováním
základního jádra vzdělání
a vzdělanostních standardů, zabezpečit
úroveň vzdělání odpovídající
domácí tradici a našemu zařazení
do Evropy. Nad tímto dohodnutým standardem musí
zůstat dost místa pro pluralitní diverzifikaci
škol.
U dalšího vzdělání, zvláště
odborného, efektivně a bez plýtvání
podporovaného státem, bude vláda vytvářet
podmínky k tomu, aby školy získávaly
prostředky i z jiných zdrojů než ze
státního rozpočtu a aby se zesilovala úzká
spolupráce škol s produktivními složkami
společnosti. Státní dotace školám
budou v rostoucí míře vztaženy k počtu
jejich žáků a u vyšších stupňů
škol se přejde od nepřímých dotací
institucím k přímým podporám
a půjčkám studentům. U středoškolského
a vysokoškolského studia bude nutno míru nezbytné
finanční účasti státu ještě
zvážit. Vláda však bude dbát o
dostupnost všech stupňů vzdělání
všem občanům, aby nedocházelo ke ztrátám
talentů z důvodu sociální tísně
nadaných studentů.
Vláda je přesvědčena, že využívání
ekonomických mechanismů a vztahů především
v oblasti financování je jedním z nejúčinnějších
prostředků kvalitativní přeměny
českého školství a bude proto tyto nástroje
ve své politice důsledně prosazovat.
Vláda bude vytvářet podmínky pro rozvoj
vědy, zejména podporováním takových
organizačních a institucionálních
struktur, které povedou k překonání
dosavadní nezdravé odloučenosti vědy
od vysokých škol, institucionální monopolizace
základního výzkumu a izolovanosti české
vědy od evropské a světové vědecké
komunity.
Vláda bude rovněž pomáhat ve vytváření
atmosféry, ve které budou sport a tělovýchova
snadněji získávat nestátní
prostředky, aby vyhověly jak potřebám
sportovních ambicí široké společnosti,
tak nositelů špičkových sportovních
výkonů.
4. Kultura
Uchování a rozvíjení kulturního
bohatství naší společnosti patří
k prvořadým úkolům vlády. Vláda
bude ve své kulturní politice prosazovat zásadu,
že suverénem na poli kultury není ani stát,
ani jednotlivé kulturní instituce, nýbrž
jednotlivec, jemuž jsou kulturní statky určeny.
Nezříkáme se zodpovědnosti za financování
kulturních památek a kulturní tvorby, ale
vytvoříme podmínky, které zajistí,
aby se na financování umělecké tvorby
a uchování kulturního dědictví
mohly podílet i soukromé a veřejné
nestátní iniciativy.
S vědomím, že česká kultura je
nedílnou součástí evropské
a světové komunity, bude vláda vytvářet
podmínky pro její plnohodnotné začlenění
do společného evropského a světového
kulturního vědomí. Ochrana kulturního
dědictví je společnou odpovědností
státu, obce a jedince. Proto považujeme přijetí
nové legislativní úpravy za základní
předpoklad jeho ochrany s důrazem na přesné
vymezení role státu a práv vlastníka
kulturní památky.
Rozhodující úlohu bude stát hrát
i nadále v úsilí o udržení sítě
veřejných knihoven, muzeí a galerií,
které představují významnou součást
systému osvěty a kulturního prostředí.
Vláda bude pokračovat v transformaci státní
správy v oblasti kultury, v procesu postupného odstátnění
řady kulturních institucí až doposud
přímo řízených státem
a ve vytváření samostatných veřejnoprávních
institucí.
Vláda bude dále věnovat pozornost problematice
autorských práv a jejich dodržování,
(a to i ve vztahu k zahraničí), a zrušení
dosud platného státního monopolu v oblasti
kinematografie.
Legislativně i ekonomicky posílíme úlohu
místních samospráv při vytváření
podmínek pro rozvoj kulturního života v obcích
a regionech. Budeme posilovat kulturní svébytnost
menšin. Budeme se rovněž věnovat podpoře
kulturní identity našich krajanů v zahraničí
a vytvářet podmínky pro dobrou propagaci
české kultury.
Vláda se zasadí o dodržování
náboženské a občanské tolerance.
Vědoma si nezastupitelné role církví
a náboženských společností ve
svobodné občanské společnosti, bude
vytvářet podmínky pro jejich veškerou
aktivitu.
Právo občana na informace, a to i v oblasti distribuce
tisku a šíření vysílacího
signálu, je jednou ze základních občanských
práv. Proto bude vláda prosazovat pluralitu v oblasti
sdělovacích prostředků, neboť
konkurence na trhu informací je zárukou jejich kvality
a objektivity. Bude i u sdělovacích prostředků
podporovat proces privatizace a soukromého podnikání.
Část VII. Legislativa a soudnictví
Stěžejním úkolem vlády v legislativní
oblasti je pokračovat v zásadní přestavbě
právního řádu orientované na
zabezpečení pluralitní demokracie, funkcí
právního státu, transformace ekonomiky, ochrany
vlastnictví a rozvoje podnikání. Základy
této přestavby, kterou spojujeme s obnovením
a plným uplatněním demokratických
právních principů a tradičních
právních koncepcí a institutů, byly
položeny již v uplynulých dvou letech, byť
ne zcela systematickým způsobem.
Počínající období považuje
vláda za období reformy právního řádu,
která bude reagovat na současně probíhající
společenské a hospodářské procesy
a na naléhavou potřebu posílení české
státnosti. Vzhledem k dosavadním zkušenostem
považujeme za nezbytné vnést do legislativní
činnosti více koncepčnosti a řádu,
zvýšit věcnou i formální úroveň
legislativních návrhů a zlepšit komunikaci
mezi vládou a parlamentem při jejich přípravě.
Při tvorbě obecně závazných
právních předpisů bude vláda
dbát o jejich soulad s obdobnými právními
normami Evropských společenství.
Vláda chce přistoupit k takové reformě
trestního a občansko právního zákonodárství,
která zajistí občanům kromě
rovného přístupu k soudu a spravedlivého
projednání jejich záležitostí
také včasnou a efektivní ochranu jejich práv
a zabrání tomu, aby pachatelé trestných
činů mohli spravedlnosti snadno unikat. Počítá
nadále s humanizací výkonu vazby a trestu
odnětí svobody v intencích Standardních
minimálních pravidel OSN pro zacházení
s vězni a Evropských vězeňských
pravidel a v souladu s účelem vazby a výkonu
trestu odnětí svobody. Vláda bude vytvářet
podmínky pro řešení otázky zaměstnanosti
odsouzených.
Velké úsilí vyžaduje plná obnova
postavení, úlohy a prestiže soudní moci
a konstituování justičního systému
právního státu. Jeho současný
stav je varovný, v některých směrech
až kritický. Přitom kvantitativní i
kvalitativní nároky na výkon soudnictví
výrazně rostou. Vláda je odhodlána
dořešit problémy navršené v období
totalitního režimu, posilovat záruky nezávislého
soudnictví a zlepšovat personální, organizační
a materiální předpoklady pro jeho řádný
chod. Činí tak s vědomím, že
nezávislé soudy jsou jedním z pilířů
právního státu, nezastupitelným garantem
svrchovanosti zákona, realizace a ochrany práv a
svobod občanů.
Pokud jde o prokuraturu, bude vláda usilovat o transformaci
jejího stávajícího modelu s cílem
ustanovení instituce státního zastupitelství
s přesně vymezeným postavením zejména
v trestním řízení. Je si nicméně
vědoma, že tato instituce musí nepřetržitě
plnit svoji funkci.