Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
VI. volební období
1508
Návrh poslance Federálního shromáždění Daniela Kroupy
na vydání
zákona o poskytování osobních požitků duchovním Apoštolské církve v České republice a Apoštolské církve ve Slovenské republice
Návrh
zákon
ze dne ......... 1992
o poskytování osobních požitků duchovním Apoštolské církve v České republice a Apoštolské církve na Slovensku
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
Stát poskytuje osobní požitky duchovním Apoštolské církve v České republice a Apoštolské církve na Slovensku stejným způsobem a ve stejném rozsahu jako je poskytuje duchovním jiných registrovaných církví a náboženských společností [§ 22 zákona č. 308/1991 Sb., o svobodě náboženské víry a postavení církví a náboženských společností] působících na území České a Slovenské Federativní Republiky [Zákon č. 218/1949 Sb., o hospodářském zabezpečení církví a náboženských společností státem, ve znění pozdějších předpisů. Nařízení vlády ČSFR č. 578/1990, o úpravě osobních požitků poskytovaných duchovním církví a náboženských společností.].
§ 2
Tento zákona nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Důvodová zpráva
Návrh zákona řeší nejjednodušším možným způsobem nápravu negativních důsledků dodatečné legislativní úpravy, k níž došlo na základě poslanecké rozpravy k formulaci znění čl. I zákona č. 16/1990 Sb., kterým se novelizoval zákon č. 218/1949 S o hospodářském zabezpečení církví a náboženských společností státem.
Přijatou úpravou byla fakticky z poskytování osobních požitků duchovním diskriminačně vyloučena Apoštolská církev. Tato církev, působící na území ČSFR pod názvy Apoštolská církev v České republice a Apoštolská církev na Slovensku, je podle zákona č. 308/1991 Sb. považována za registrovanou. Při platnosti stávající úpravy vztahů mezi církvemi, resp. náboženskými společnostmi a státem není důvod, proč by tato církev neměla pozívat stejné finanční podpory, jakou stát dosud poskytuje jiným registrovaným církvím a náboženským společnostem, pokud se jí tyto na základě svých vnitrních předpisů samy svobodně a dobrovolně nevzdají (jako např. Církev adventistů sedmého dne). V případě Apoštolské církve došlo v době totality k nedobrovolnému a nesvobodnému zřeknutí se této podpory, neboť právě tím komunistický stát podmínil její státní uznání.
Důsledkem uvedených skutečností je, že přes akutní dlouhodobou potřebu finančního přispění ze strany státu k ekonomickému zabezpečení duchovních Apoštolské církve nebylo dosud možno její požadavky uspokojit.
K zvolené formě legislativního řešení samostatným stručným zákonem se přistupuje z toho důvodu, že jiné nutně provizorní řešení např. novelizací platného zákona o hospodářském zabezpečení církví a náboženských společností státem by nebylo vhodné, neboť by pouze komplikovalo probíhající práce na perspektivním koncepčním řešení ekonomických vazeb mezí církvemi, resp. náboženskými společnostmi a státem. Nová koncepční úprava těchto vztahů je v současnosti intenzivně připravována a projednávána příslušnými orgány republikové státní správy.
Přijetí tohoto zákona by si vyžádalo podle letos uplatněných požadavků Apoštolské církve následující finanční zajištění ze zdrojů státních rozpočtů jednotlivých republik:
1) v ČR 2,5 mil. Kčs
2) ve SR 1,6 mil. Kčs