FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
1992
VI. volební období
1507
Návrh
poslance Sněmovny národů Federálního shromáždění Rostislava Senjuka
na změnu a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
NÁVRH NOVELY ŽIVNOSTENSKÉHO ZÁKONA
Čl. I
Zákon č. 455/91 Sb. O živnostenském podnikání se mění a doplňuje takto:
1. V § 74 odst. 1 se slova "po dobu jednoho roku" nahrazují slovy "po dobu 18-ti měsíců".
2. V § 74 odst. 3 se slova "ve lhůtě 9 měsíců" nahrazují slovy "ve lhůtě 15 měsíců".
3. V § 74 odst. 4 se slova "ve lhůtě 9 měsíců" nahrazují slovy "ve lhůtě 15 měsíců".
Čl. II
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Důvodová zpráva:
V současné době se jeví jako nemožné zvládnout nával práce, kterou jsou živnostenské úřady zavaleny, do konce roku 1992. V původním znění § 74 jsou omezeny podmínky podnikání podle předchozích právních norem nejdéle do konce roku 1992, proto rozšířením termínu pro možnost faktické přeregistrace se předchází možnému nebezpečí likvidace firem z čistě administrativních důvodů, a tím i snížením počtu pracovních míst.
PREDSEDA VLÁDY
ČESKEJ A SLOVENSKEJ FEDERATÍVNEJ REPUBLIKY
V Prahe dňa 24. apríla 1992
Č. j. 2068/92-16
Vážený pán predseda,
k Vašej žiadosti zo dňa 21. apríla 1992 zasielam v súlade s § 40 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia stanovisko vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 455/1991 Zb., o živnostenskom podnikaní (tlač FZ č. 1507).
Stanovisko prijala vláda dňa 23. apríla 1992.
Príloha
S pozdravom
Vážený pán
Alexander Dubček
predseda Federálneho zhromaždenia
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
Praha
Stanovisko
vlády České a Slovenské Federativní Republiky
Předseda Federálního shromáždění požádal podle § 39 odst. 1 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění o stanovisko k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (tisk FS č. 1507).
Návrh zákona se týká změny přechodných ustanovení a prodloužení doby dvojího režimu vztahu podnikatelů vůči státu. Již nyní mají živnostenské úřady problémy, neboť živnostenský zákon se nevztahuje na podnikatele, kteří využívají podnikatelská oprávnění a oprávnění podnikatelské činnosti podle zrušených zákonů. Právnické osoby mohou využívat širokého oprávnění, které vyplývá z ustanovení § 18a hospodářského zákoníku.
Odůvodnění návrhu možností likvidace podniků fyzických a právnických osob, kterým by živnostenské úřady před zánikem podnikatelských oprávnění nevydaly živnostenské listy a koncesní listiny, není správné. Podle § 74 odst. 5 živnostenského zákona nevznikne živnostenské oprávnění pouze těm podnikatelům, kteří v určené lhůtě nepředloží doklady nebo jimi neprokáží splnění zákonem stanovených podmínek. Fyzické osoby získají živnostenské oprávnění k činnostem, které jsou živnostmi řemeslnými a volnými ze zákona, bez součinnosti s živnostenskými úřady. Je třeba vzít v úvahu i okolnost, že podle § 764 odst. 2 obchodního zákoníku musí obchodní společnosti přizpůsobit do konce tohoto roku společenské smlouvy, popř. stanovy úpravě obchodního zákoníku a zaslat rejstříkovému soudu. Měly by doložit i živnostenská oprávnění k předmětu činnosti. Jestliže je získají později, bude nutná další změna zápisu, nové poplatky a úhrada za zveřejnění v Obchodním věstníku. Kromě toho již ke změně přechodných ustanovení došlo nepřímou novelou (zákonem č. 92/1992 Sb.).
Pokud by návrh měl být Federálním shromážděním přijat.vláda doporučuje doplnění § 74 odst. 1 tak, že by se za první větu tohoto ustanovení vložil text:
"Při provozování těchto činností se použijí obdobně příslušná ustanovení živnostenského zákona.".