FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
1992
VI. volební období
1423
Návrh
poslance Sněmovny národů Federálního shromáždění Karola Stome
na vydání
zákona o policejních vysokých školách a o zřízení Policejní akademie
(Návrh)
ZÁKON
ze dne ............ 1992
o policejních vysokých školách a o zřízení Policejní akademie
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:
Policejní vysoké školy
§ 1
(1) Policejní vysoké školy jsou vysokými školami v působnosti federálního ministerstva vnitra, ministerstva vnitra České republiky nebo ministerstva vnitra Slovenské republiky (dále jen "příslušná ministerstva vnitra").
(2) Policejní vysoké školy uskutečňují vzdělávání odborníků v oboru bezpečnostní služby [§ 31 zákona č. 172/1990 Sb., o vysokých školách].
§ 2
Na policejní vysoké školy se vztahují ustanovení zákona o vysokých školách [zákon č. 172/1990 Sb., o vysokých školách], s těmito výjimkami:
a) policejní vysoké školy v působnosti federálního ministerstva vnitra se zřizují, slučují, rozdělují a zrušují zákonem Federálního shromáždění; stejným způsobem se stanoví její název a sídlo,
b) policejní vysoké školy v působnosti ministerstva vnitra České republiky se zřizují, slučují, rozdělují a zrušují zákonem České národní rady, policejní vysoké školy v působnosti ministerstva vnitra Slovenské republiky se zřizují, slučují, rozdělují a zrušují zákonem Slovenské národní rady; stejným způsobem se stanoví jejich název a sídlo,
c) fakulty policejních vysokých škol zřizuje, slučuje, rozděluje, zrušuje a jejich název a sídlo stanoví akademický senát policejní vysoké školy se souhlasem příslušného ministerstva vnitra,
d) děkana fakulty policejní vysoké školy jmenuje z profesorů a docentů fakulty na návrh akademického senátu fakulty, a odvolává je z funkce ministr příslušného ministerstva vnitra,
e) počet pracovníků policejní vysoké školy a pracovníků jejich fakult stanoví na návrh rektora této vysoké školy ministr příslušného ministerstva vnitra.
§ 3
(1) S výjimkou zmocnění k vydávání právních předpisů vykonávají příslušná ministerstva vnitra působnost ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky a ministerstva školství, mládeže a sportu Slovenské republiky stanovenou zákonem o vysokých školách [§ 15 zákona č. 172/1990 Sb., o vysokých školách].
(2) Statuty policejních vysokých škol se sídlem v České republice registruje příslušné ministerstvo vnitra po předchozím projednání s ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, statuty policejních vysokých škol se sídlem ve Slovenské republice registruje příslušné ministerstvo vnitra po předchozím projednání s ministerstvem školství, mládeže a sportu Slovenské republiky.
(3) Působnost ministra školství, mládeže a tělovýchovy České republiky a ministra školství, mládeže a sportu Slovenské republiky stanovenou zákonem o vysokých školách vykonává ministr příslušného ministerstva vnitra.
(4) Stanovení sídel policejních vysokých škol a sídel fakult těchto vysokých škol v České republice nebo ve Slovenské republice je rozhodné pro stanovení působnosti akreditačních komisí zřízených podle zákona o vysokých školách a působnosti obecně závazných právních předpisů vydaných k jeho provedení na jednotlivé vysoké policejní školy a jejich fakulty; stejným pravidlem se řídí delegování zástupců těchto vysokých škol a fakult do rad vysokých škol [§ 16 zákona č. 172/1990 Sb., o vysokých školách].
§ 4
(1) Zřizuje se policejní vysoká škola v působnosti federálního ministerstva vnitra s názvem Policejní akademie.
(2) Sídlem Policejní akademie je Praha.
§ 5
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Důvodová zpráva
Obecná část
Zásadní změny společenských poměrů v ČSFR v letech 1990 - 1991 vyvolaly potřebu generální rekonstrukce systému státní péče o bezpečnost osob a majetku, o ochranu práv a svobod občanů a hodnot demokraticky uspořádané společnosti. Zároveň vznikla potřeba kvalifikované odpovědi státu a jeho policie na změny ve struktuře a rozsahu kriminality, na přítomnost mezinárodně organizované zločinnosti, konfliktů ze skupinové nesnášenlivosti obyvatel apod. Nezbytným se jeví soustavné formování charakteru policie jako služby působící přísně v intencích požadavků právního státu.
Specifické požadavky na komplexní teoretickou a praktickou profesní přípravu specialistů a řídících pracovníků policejních sborů a služeb, jež by odpovídala naznačeným potřebám, nelze v současné době efektivně zajistit na žádném vysokoškolském zařízení v České a Slovenské Federativní Republice.
Vyspělé demokratické státy připravují uvedené kategorie policejních pracovníků na samostatných vysokých školách.
Například ve Spolkové republice Německo, v níž má policejní školství dlouholetou tradici a vysokou úroveň, existuje 14 policejních vysokých škol, poskytujících tříleté odborné vysokoškolské vzdělání a umožňující části absolventů pokračovat v dvouletém studiu pro vrcholné řídící pracovníky.
Řešení naléhavé potřeby urychlené personální obnovy a doplnění policejních sborů a služeb vysokoškolsky vzdělanými a profesně specializovanými pracovníky vede k předložení návrhu zákona o policejních vysokých školách a o zřízení Policejní akademie. Zákon umožňuje vznik škol, které by měly zajistit moderní přípravu policejních odborníků v základních směrech policejní činnosti včetně přípravy vyšetřovatelů, a postupně zajišťovat i různé formy studia v rámci uceleného systému celoživotního vzdělávání.
Charakter policejních vysokých škol umožní vysokoškolskou přípravu odborníků i z ostatních bezpečnostních služeb /např. Sbor nápravné výchovy, Sbor ozbrojené ochrany železnic/. Studenti budou přijímáni na jednotlivé studijní směry z řad policistů, absolventů civilních středních škol ale i zaměstnanců ostatních bezpečnostních služeb.
Policejní vysoké školy mohou vznikat v působnosti Slovenské republiky, České republiky i v působnosti federace. Vznik federální Policejní akademie je důležitým počinem při plnění cílů sledovaných navrhovaným zákonem.
Návrh zákona navazuje na § 31 zákona č. 172/1990 Sb., o vysokých školách, a je založen na základní recepci ustanovení tohoto zákona. Výjimečně jsou tato ustanovení nahrazována odchylnou úpravou tam, kde je nutné uvést do účelného souladu skutečnost, že policejní vysoké školy budou v působnosti federálního ministerstva vnitra a ministerstev vnitra České republiky a Slovenské republiky.
Co se týče ústavněprávní stránky vydání tohoto zákona, vychází návrh z čl. 37 odst. 2 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů.
Zvláštní část
K § 1:
Návaznost právní úpravy policejních vysokých škol na obecnou právní úpravu vysokého školství má základ v § 31 zákona č. 172/1990 Sb., o vysokých školách. Způsob vysokoškolského vzdělávání odborníků v oboru bezpečnostní služby je zařazen do kategorie vysokých škol v působnosti "jiných ústředních orgánů státní správy" a jeho úprava je předvídána ve formě zvláštního zákona.
Základním úkolem policejních vysokých škol bude poskytovat vysokoškolské vzdělání příslušníkům policejních sborů a bezpečnostních služeb a zabezpečovat jejich profesionální přípravu pro vybrán specializované činnosti podle působnosti svěřené jednotlivým policejních sborům a bezpečnostním službám, včetně přípravy pro řídící funkce. Policejní vysoké školy budou v rámci své činnosti vyvíjet též vědeckovýzkumnou činnost související s činností policejních sborů a bezpečnostních služeb.
K § 2:
Vzhledem k vymezené působnosti v oblasti vysokých škol a s ohledem na ustanovení § 3 zákona č. 172/1990 Sb., o vysokých školách, je nutné stanovit zmocnění ke zřizování a zrušování policejních vysokých škol České a Slovenské Federativní republiky zákonem Federálního shromáždění a škol v působnosti České republiky a Slovenské republiky zákonem ČNR a SNR.
Výjimky ze zákona o vysokých školách jsou navrhovány zejména z důvodu vazby na činnost policejních sborů a policejních služeb, vazby na služební poměr policistů zařazených ve Federálním policejním sboru slovenské republiky, dále jsou tyto výjimky navrhovány z důvodu platnosti zvláštních předpisů o nakládání s hmotnými a finančními prostředky v resortech ministerstev vnitra, které např. nepřipouštějí odpovědnost kolektivního orgánu za svěřené prostředky.
S ohledem na stanovenou výši rozpočtových prostředků ministerstev vnitra se navrhuje podmínit vznik fakult zejména souhlasem příslušných ministerstev vnitra obdobně se v této souvislosti navrhuje zmocnit příslušného ministra vnitra ke stanovení počtu pracovníků policejní vysoké školy.
Jmenování a odvolání děkana fakulty se navrhuje dát do pravomoci příslušného ministra vnitra z důvodů specifik vyplývajících z charakteru služebního poměru policistů.
K § 3:
ministerstva vnitra, která mají v působnosti policejní vysoké školy, přebírají rovněž nástroje školské správy odpovídající resortům školství České republiky a Slovenské republiky obdobně se upravuje působnost ministrů v těchto věcech.
S ohledem na potřebu srovnatelnosti postupu při registraci statutu policejních vysokých škol s postupem uplatňovaným v resortech školství, navrhuje se forma součinnosti příslušných ministerstev vnitra s těmito resorty.
S ohledem na skutečnost, že instituce zabezpečující zájmy, úroveň a rozvoj vysokých škol jsou vytvořeny na úrovni národních republik a policejní vysoké školy jsou vázány resortní působností event. zřízeny na federální úrovni, je třeba společně s určením působnosti prováděcích právních předpisů stanovit způsob začlenění policejních vysokých škol do systému společných institucí škol podle zákona o vysokých školách.
K § 4:
S ohledem na ustanovení § 2 písm. a) se navrhuje zřídit policejní akademii se sídlem v Praze již tímto zákonem.
K § 5:
Účinnost zákona se navrhuje stanovit dnem vyhlášení, což umožní zabezpečení zahájení výuky v průběhu roku 1992, ale i případné zřízení policejních vysokých škol v působnosti České a Slovenské republiky.
Finanční dopad
Zřízení Policejní akademie není spojeno se zvýšenými požadavky na státní rozpočet.