Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

1992

VI. volební období

1357

Návrh

poslance Sněmovny národů Federálního shromáždění Karola Stome

na vydání

zásad zákona o obecně prospěšných bytových družstvech

 

NÁVRH

ZÁSAD ZÁKONA O OBECNĚ PROSPĚŠNÝCH BYTOVÝCH DRUŽSTVECH

Zásada 1

ÚVODNÍ USTANOVENÍ

Jako nástroj státu při řešení problematiky bydlení středních a slabších vrstev obyvatelstva se vytváří kategorie obecně prospěšných bytových družstev.

Odůvodnění:

Postupné zavádění tržních principů do oblasti bydlení a současná transformace stavebních bytových družstev vytvářejí potřebu specifického přístupu k těm skupinám obyvatelstva, které za tržních podmínek nejsou schopny si samy přiměřené bydlení zajistit. K tomu je žádoucí vedle kategorie obecních bytů vytvořit kategorii obecně prospěšných družstev, pracujících na principech samosprávy a úsporného provozu bytového fondu, a to za dílčí účasti členů.

Zásada č. 2

VZTAH STÁTU A DRUŽSTVA

Vztah státu a obecně prospěšných bytových družstev je postaven na obstarávání služeb sociálního charakteru při výstavbě a provozování bytového fondu obecného standardu ze strany těchto družstev a na dotační účasti státu při rozvoji a provozu tohoto bytového fondu.

Odůvodnění:

Obecně prospěšné bytové družstvo zabezpečuje pro své členy - a v omezené míře i nečleny - bydlení na úrovni společenského standardu při převzetí řady funkcí, které doposud zabezpečoval stát, resp. v nových podmínkách obec. Prioritním hlediskem je sociální stránka bytového problému a tedy i orientace na vybrané skupiny obyvatelstva. Samosprávný prvek v hospodaření přispěje k vyšší hospodárnosti provozu a péče o bytový fond, k zainteresovanosti uživatelů bytů na prostředí, v němž bydlí. Samospráva však musí respektovat stanovená pravidla sociální politiky i v oblasti bydlení a tím zabezpečovat aktivní spolupráci se státními orgány.

Zásada č. 3

OBECNÁ PROSPĚŠNOST

Obecná prospěšnost může být přiznána družstvu, jehož stanovy:

a) zaručují nepodnikatelské hospodaření s bytovým fondem,

b) dovolují používat finanční prostředky družstva k vybraným podnikatelským činnostem s oddělením účtováním těchto aktivit,

c) omezují členské dividendy nejvýše na 5 % z upsaných vkladů,

d) zaručují členům při odchodu z družstva vrácení splacených podílů (vkladů) bez nároku na další majetek družstva,

e) zakotvují povinnost věnovat případný zbytek jmění družstva obecně prospěšným účelům (Fondu sociálního bydlení),

f) ukládají povinnost družstva podrobovat se zákonným revizím prováděným družstevním revizním sdružením, jehož je družstvo členem, popřípadě určeným orgánem státní správy,

g) upravují omezené ručení členů,

h) ukládají limitovanou majetkovou účast členů na činnosti družstva.

Charakter obecné prospěšnosti přiznává družstvům, na základě předložených stanov schválených členskou schůzí družstva a po dohodě s družstevním revizním sdružením, ministerstvo práce a sociálních věcí v dohodě s ministerstvem financí.

Odůvodnění:

Obecně prospěšné bytové družstvo může vzniknout pouze jako výraz společné vůle jeho členů a státu zastoupeného určenými orgány, které garantují oprávněnost a opodstatněnost vzniku a funkce takovéhoto družstva. Podnikatelská činnost se připouští v zákonem stanovených okruzích, zejména při pronajímání nebytových prostor, výjimečném pronajímání neobsazených bytů, využití volné kapacity vlastní údržby pro externí práce, drobná výroba a služby. Smyslem omezení je nepřipustit ohrožení zájmů členů ve vztahu k bydlení a bytovému fondu.

Zásada č. 4

POSKYTOVÁNÍ PODPORY STÁTEM

Stát poskytuje obecně prospěšným bytovým družstvům v souladu se zabezpečováním úkolů státní bytové politiky podporu, a to zejména:

- při údržbě, opravách a provozu stávajícího bytového fondu,

- při rekonstrukci a modernizaci bytových domů,

- při pořizování nových bytů, popřípadě i svobodáren.

Odůvodnění:

Principem hospodaření obecně prospěšných bytových družstev je úspornost bytového hospodářství. Při vzniku těchto družstev na bázi dosavadních lidových bytových družstev je nezbytné řešit postupné odstraňování zanedbanosti a zastaralosti jejich bytového majetku. V dohodnutém rozsahu je pak třeba poskytovat podporu rozšiřování objemu bytového fondu těchto družstev, resp. nahrazování zaniklých bytů.

Zásada č. 5

DAŇOVÁ STIMULACE

Stát poskytne daňovou úlevu nebo prominutí daně u vybraných činností (zásada č. 3, bod b) a odůvodněná), pokud bude zisk použit pro obecně prospěšné účely.

Odůvodnění:

V zájmu rozvoje úsporného bydlení a zlepšování hospodaření mohou družstva využít vybraných ziskových činností a finančních prostředků získaných těmito vybranými nerizikovými činnostmi. Daňovou úlevou bude družstvo stimulováno k podnikatelským aktivitám, které použije ke zkvalitňování svého domovního majetku.

Zásada č. 6

PRÁVNÍ A HOSPODÁŘSKÉ POSTAVENÍ DRUŽSTVA

Právní postavení členů obecně prospěšných bytových družstev se opírá o ustanovení obchodního zákoníku a v oblasti nájemních vztahů o občanský zákoník. Přitom je třeba ve stanovách zajistit vymezení práv a povinností členů - nájemníků s tím, že tento zákon zavádí dílčí omezení nezbytná pro udržení obecně prospěšného charakteru družstva.

Odůvodnění:

Při řešení postavení členů obecně prospěšného bytového družstva je třeba vytvořit nástroje k zajištěné trvalé sociální funkce družstva. Bude tedy třeba při přijímání nových členů přihlížet k jejich sociální potřebnosti posuzované podle stanovených podmínek. Přiměřeně omezit možnost nakládání s bytem, ať již jde o výměny bytů, dědická práva, společné členství manželů, podnájmy apod., v zájmu udržení sociálních aspektů této formy bydlení.

Zásada č. 8

FOND SOCIÁLNÍHO BYDLENÍ

V návaznosti na zásadu č. 4 se navrhuje vytvoření Fondu sociálního bydlení jako uzavřený finanční systém pro účast státu i družstev na opravách a odstraňování zanedbanosti staršího domovního majetku, na rekonstrukci a modernizaci bytových domů obecně prospěšných bytových družstev, na rozšiřování bytového fondu nástavbami a vestavbami, popřípadě nabýváním starších objektů vhodných pro adaptaci s cílem získat nové byty. Fond je určen k finanční podpoře formou nenávratných nebo návratných příspěvků družstvům. Zdroje Fondu tvoří:

- dotace ze státního rozpočtu,

- splátky u návratných příspěvků družstvům,

- úroky z vkladů Fondu,

- podíly na výnosech z úlev na daních z podnikatelské činnosti. Správcem Fondu je ministerstvo práce a sociálních věcí. Ministerstvo k tomu účelu zřídí správní radu, jejíž členy jmenuje ze zástupců zainteresovaných ministerstev a zástupců družstevního revizního sdružení.

Odůvodnění:

Potřeba vytvořit autonomní peněžní zdroj vyplývá ze specifičnosti řešení problematiky oproti obecně uplatněným tržním mechanismům. Závislost na dotacích ze státního rozpočtu by byla přímo úměrná trendu v podpoře u pořizování nových bytů a dalších účastí na nenávratném financování. Při návratných příspěvcích by byla uplatňována lhůta 20 let u nové výstavby, 10 let v ostatních případech. Úrok ve výši 3 %.

Zásada č. 9

VZOROVÉ STANOVY

Vzorové stanovy obecně prospěšného bytového družstva tvoří součást tohoto zákona.

Odůvodnění:

K zajištění zákonem předpokládaného účelu obecně prospěšných bytových družstev je třeba závazně vymezit konkrétní ustanovení, která musí stanovy tohoto typu bytových družstev obsahovat, aby splňovala dané podmínky.

Zásada č. 10

REVIZNÍ ORGÁN

Zvláštním ustanovením tohoto zákona bude stanoven revizní orgán, rozsah a způsob revizí činnosti družstev.

Odůvodnění:

K zajištění kontroly činnosti družstev, dodržování stanov, členských vztahů, hospodaření se světelnými prostředky se družstva sdružují a vytvářejí družstevní revizní orgán - sdružení. Revizní sdružení provádí povinné revize vztahů mezi družstvem a státem. Na žádost může zajistit vnitrní kontrolu v družstvu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP