Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1298

Odpověď

ministra hospodářství ČSFR Ing. V. Dlouhého, CSc. na interpelaci podanou poslanci V. Šilhánem (SL) a I. Fišerou (SN) ve věci Amerického podnikatelského fondu (tisk 1227)

  

MINISTR HOSPODÁŘSTVÍ

Ing. Vladimír Dlouhý, CSc. 

V Praze dne 13. února 1992

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci, která se týká Amerického podnikatelského fondu, uvádím následující:

a) Československá federální vláda se podílela na zakládání Amerického podnikatelského fondu (dále APF) v ČSFR. Po založení a inkorporování Fondu ve Spojených státech ve formě neziskové organizace (nadace) byl Fond též založen v ČSFR na základě existujících zákonů. Z právního hlediska to znamená, že APF funguje jako obchodní zastoupení a zároveň jako společný podnik se stoprocentní majetkovou účastí americké firmy. Znamená to tedy, že APF je soukromou společností, ale založenou příspěvkem americké vlády. Existují dva úřady Fondu, jeden v Praze, druhy v Bratislavě. Role federální vlády byla pouze zprostředkovat a usnadňovat kontakty mezi Fondem a československými institucemi, kontrolující proces zakládání zahraničních společností v ČSFR. Navíc zde vystupovala pouze jako subjekt napomáhající při zakládání Fondu poskytováním informací a nepřímým vyřizováním administrativních záležitostí.

Po založení Fondu v ČSFR ustoupila vláda zcela stranou. Vzhledem k tomu, že se v případě APF jedná o soukromou společnost a navíc společnost kontrolovanou zcela americkou stranou, československé vlády (jak federální, tak republikové) do procesu využívání prostředků Fondu nevstupují. Využívání finančních prostředků fondu je zcela záležitostí výkonného aparátu Fondu a jeho správní rady.

b) Jak naznačeno v bodu a) právní statut Fondu je poněkud komplikovaný. Vyplývá to z komplexnosti našich zákonů a z nutnosti efektivnosti využívání finančních prostředků. Nutno zdůraznit, že Fond je neziskovou organizací v tom smyslu, že nehodlá převádět vytvořené zisky svým akcionářům (tedy americké vládě), nýbrž je hodlá veškeré znovu investovat v ČSFR. Z tohoto důvodu a taktéž z důvodu svého statutu dobročinné organizace Fond žádal - a byla mu patřičnými úřady schválena - možnost daňových úlev v rámci daných právních možností a časových limitů. (Povolení byla dána pouze dočasně.)

Fond je řízen správní radou vedenou Panem Pettym. Tato rada má též dva československé zástupce. Tito zástupci byli vybráni a schváleni americkou stranou, i když americká strana konzultovala svůj výběr s federálními úřady.

Personální obsazení Fondu je taktéž zcela záležitostí vedení Fondu. Současný stav je 7 zaměstnanců v Praze, 6 v Bratislavě. V posledních dnech vydal APF svou první výroční zprávu, kde popisuje nejen své hospodaření, ale i veškeré činnosti.

c) Z uvedeného vyplývá, že jak pravidla hospodaření s Fondem, tak vlastní přidělování nebo využívání přidělených prostředků podléhá rozhodnutí odsouhlasené pouze správní radou Fondu, do kterých my nezasahujeme. Všeobecně však platí, že prioritami Fondu jsou činnosti, které se zaměřují na podporu rozvoje soukromého sektoru, a to těch činností, které zvyšují počet pracovních míst, podporují vývoz, zlepšují životní prostředí, rozšiřují alternativní zdroje energie a přispívají k úsporám paliv a energie. Fond usiluje rovněž o podporu výrob nedostatkového zboží a služeb.

d) Současný materiální stav Fondu je popsán ve výroční zprávě. Naše pozice týkající se úlohy tohoto fondu je, že se na něj díváme jako na důležitý zdroj financování malých a středních podniků. V současné době v podstatě jediný do doby, než dojde k vzniku Záruční Banky, který též bude mít zaměření na podporu malého a středního podnikání. Současný kapitál tohoto Fondu je poměrně omezený. Počítá se zhruba se 60 milióny USD jako Prvním příspěvkem americké vlády, ale hledají se možnosti jak tento Fond rozšířit z jiných zdrojů. Vzhledem k vysoce omezeným prostředkům tohoto Fondu je imperativní, aby tento Fond byl samofinancovatelný. To znamená, APF musí nutně poskytovat finanční podporu ve formě akciového kapitálu či půjček a ne ve formě darů, jak se mnozí naši občané domnívali. Poměrně nízká výše tohoto fondu též znamená, že jeho role v rámci celkové transformace našeho hospodářství je samozřejmě též omezená.

Pokud se týče budoucího vztahu vládních institucí k tomuto Fondu, nepředpokládáme, že budeme do jeho činností přímo zasahovat. Můžeme samozřejmě naznačit tomuto Fondu naše priority, což již děláme a v čem hodláme pokračovat, ale ovlivnit rozhodování Fondu, opakuji, přímo nemůžeme. 

Vážený pan

prof. ing. Věněk Šilhán, CSc.

poslanec Sněmovny lidu

Federální shromáždění

Praha

 

Na vědomí:

ing. Rudolf Battěk

předseda Sněmovny lidu

Federální shromáždění

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP