Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1295

INTERPELACE

poslance Sněmovny národů V. Sochora na předsedu vlády ČSFR JUDr. Mariána Čalfu ve věci problémů Severoamerického regionu

 

POSLANEC

FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ

ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

Ing. Vítězslav SOCHOR

 

INTERPELACE

předsedy vlády České a Slovenské Federativní Republiky

Vážený pane premiére,

využívám svého ústavního práva interpelovat Vás jako předsedu Federální vlády a prosím o Vaše stanovisko k následujícím problémům Severomoravského regionu.

Ostravsko je místo, kde kontaminace půdy a exhalace po letech prudkého rozvoje průmyslu, bezohledném a neekologickém provozování průmyslových kapacit, zanechaly velmi těžké následky. Státní politika respektuje toto dědictví a je proklamována účinná pomoc. Realita však je jiná. Vím, že nejsnazší odpověď na toto konstatování je, že realita je v kompetenci České vlády a jeho Ministerstva životního prostředí. Touto argumentací bych mohl sebe jako poslance FS, člena výboru ŽP, zbavit viny a odpovědnost svézt na poslance ČNR.

Odstranění dědictví reálného socialismu v oblasti životního prostředí je však nad možností národních vlád a musí být řešeno federálně, aby byla respektována nezbytná nutnost priorit z hlediska celé federace. Doposud nebyl zveřejněn žádný údaj o vyřešení některého ekologického problému Ostravského regionu. Naopak údaje o podstatném zhoršení situace některých oblastí jsou veřejnou známostí. To, co se pro ekologii dělá je doběh záměrů připravených v minulosti. Příprava akcí pro zlepšení stavu prostředí pomocí dotací probíhá velmi pomalu a nemůže ani probíhat jinak, dokud nebude jednoznačně vyjasněno, že je zajištěno finanční krytí. Je proto nezbytné zprůhlednit strategii státu a zveřejnit, které akce mají jednoznačnou prioritu, aby se dostaly pod kontrolu veřejnosti.

Je nezbytné, aby i Federální vládou byly zaujaty závěry k těmto teoreticky rozpracovaným úkolům:

1) Strategie ekonomické reformy v ostravské aglomeraci - zpracované VÚROM Ostrava v dubnu 1991

2) Scénáře rekonstrukce ostravsko-karvinské oblasti - listopad 1991

3) K rekonstrukci ostravské aglomerace jako devastovaného průmyslového regionu zpracované VÚROMem ve "Vybraných problémech rekonstrukce OKA" z listopadu 1991.

Ať kladně nebo záporně stanovisko vlády k jednotlivým problémům je potřebným vodítkem pro managementy ostravských podniků. Není to požadavek jednoduchý, ale nemůže být řešen jen teoreticky a na regionální úrovni. (Materiály byly zpracovávány na podkladě zadání Ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR)

Hovořit o ekologickém dluhu z minulosti je politikum. Občané však očekávají řešení některých problémů okamžitě. Musíme vytvářet podmínky pro snižování dluhu a nepřipustit zhoršování stavu.

Co podstatně zhoršilo ekologickou situaci mnoha měst SM regionu je dopravní tah SEVER-JIH po otevření hranic s Polskou republikou.

Vznikne-li havárie jako na Hrušovských mostech, musí být, když ne Českou, tak Federální vládou poskytnuta havarijní pomoc. Nechat dospět situaci tak, že investor pro finanční nevyjasněnost stavbu zastaví, místo, aby jednal o maximálním zkrácení termínu realizace je nezodpovědně.

Nelze ponechat řešení na městských nebo okresních orgánech, které na řešení nemají prostředky. Postiženými občany je zodpovědnost za vzniklý stav přisuzována vládě, ne nedůslednosti pracovníků zodpovědných za situaci. Vláda nemůže připustit, aby vládní úředníci neinformovali své představené a ministry o havarijních situacích s katastrofickými, i když.lokálními problémy. Otevření hranic s Polskem a ekologické důsledky nevyřeší rozpočty obecních zastupitelství. Zde musí jednoznačně pomoci rozpočty federální a národní bez byrokratických her.

Žádám proto k mému druhému požadavku odpověď Federálního ministra dopravy jak bude záležitost Hrušovských mostů řešena, aby nebyla ohrožena doprava na hlavním železničním tahu Praha - Bohumín v úseku Bohumín - Ostrava a odstraněna ekologická katastrofa v obcích postižených objížďkou na silničním tahu I/58 z Ostravy na státní hranici v Bohumíně. Jedinou a dnes ještě technicky reálnou možností je zajistit průjezdnost bohumínské rampy před prázdninami 1992. Každým dnem může dojít k havárii, která může podstatně víc zatížit státní rozpočet než představuje částka potřebná k odstranění této havarijní situace. (Se situací seznámen na jednání 16. 12. 1991 pracovník FMD 0240 Daniš Alexander)

Velmi vážným regionálním problémem, který by zlepšil situaci vzniklou v regionu, sousedstvím ekonomicky silných oblastí Katovického vojvodství a Ostravska, je problematika dopravního tahu SEVER-JIH spojená s výstavbou dálnice D 47. Výstavba alespoň 20 km úseku od státní hranice za Ostravu, kterou také doporučuje studie "VÚROM" se nedá dlouho odkládat. Řešení však za stávajících legislativních podmínek nemá reálný konec. Proto na základě vlastních zkušeností a poznatků z řady jednání bych si dovolil doporučit vládě na podkladě zpracovaných studií o dálniční síti v ČSFR a její návazností na evropskou dálniční síť, připravit zákon o trasách základních dálničních sítí, který by vytvořil předpoklady pro majetkoprávní jednání alternativních investorů. Význam takového zákona je politicky vysvětlitelný a vytvořil by i čitelnější a reálnější podmínky pro jednání se zahraničními finančními účastníky, majícími zájem na zlepšeni dálniční sítě a ekologických důsledků z její nedokonalosti.

Dále bych si dovolil, pane premiére, vyjádřit své kladné stanovisko k usnesení vlády ČSFR č. 670 ze dne 24. října 1991 k Projektu ekologizace dopravy zboží kombinovanou dopravou ... s cílem snížit negativní účinky dopravy zboží na životní prostředí. Není mi však známo plnění tohoto usnesení vlády.

Při expertní poradě ve VŽP FS v roce 1990 byl výbor informován, že FMD uvažuje o řešení této problematiky, a že je jednáno o pronájmu čtyř vlakových souprav pro ČSD ze SRN. Na čem jednání ztroskotalo mi není známo. Přesto si Vás dovolím seznámit se situací na nákladním rozřadišti ve stanici Bohumín - Vrbice, kde podle informací od přednosty stanice jsou všechny předpoklady pro nakládku a vykládku vagonů kontrailerovou dopravu. Toto nákladní překladiště je cca 2 km od státní hranice. Průjezd od hranice bude zajištěn nově vybudovanou silnicí I/58 - obchvat Starého Bohumína. Dořešení této problematiky by mělo velký význam pro celý region. ŽD Bohumín jsou připraveny vyrobit ve svém závodě - Výrobna železničních dvojkolí potřebné (i snížené) nápravy, Vagónka Studénka a Vítkovice železniční vozy. Dopady na zaměstnanost v regionu by byly velmi vítané.

Dovoluji si Vás požádat, aby jste tento námět uložil FMD k urychlení účinnosti usnesení vlády číslo 670.

Dalším liknavě řešeným problémem regionu je problematika výstavby zařízení na likvidaci toxických odpadů v MCHZ Dukla - Hrušov. Z technického hlediska a z hlediska konverze chemické výroby nelze mít výhrady, ale z pohledů občanských iniciativ bylo uděláno minimum proto, aby vynaložené prostředky na přípravu této výstavby nepřišly vniveč. Dnes ještě lze dospět jednáním ke konsenzu. Anonymita přípravy a přehlížení může mít vážné důsledky politické i realizační.

Ještě za vážnější nedořešenou záležitostí Ostravska je problematika Ostramo - závodu na regeneraci upotřebených olejů. Pro tento podnik platí usnesení státních orgánů o zastavení výroby. Tento cíl se stal předmětem politického programu "Zelených" a řady dalších politických subjektů našeho regionu. Mamagement našel řešení, ale ani České ministerstvo životního prostředí ani Federální ministerstvo ŽP nedalo jednoznačné stanovisko a potřebnou podporu vedení závodu. Vyplývá zde jedna nesmírně vážná otázka pro Ministerstvo hospodářství a Ministerstvo ŽP: Jak bude zajištěna regenerace neupotřebených olejů v případě splnění usnesení o zastaveni provozů v tomto závodě, a jak bude zajištěna likvidace lagun a regenerace kontaminované zeminy, která dle studie má představovat částku 7 mld ze státního rozpočtu. Mamagement podniku řeší problematiku komplexně.

Regionálním problémem poznamenaným porevoluční euforii je i přístup k problematice koksárenství. Bylo řešeno usnesením vlády číslo 798 ze dne 15. listopadu 1990. S bodem I tohoto usnesení osobně nesouhlasím a považuji ho za politický ústupek a ne technické a ekologické řešení problematiky regionu. Je velkou škodou regionu, že v době rozhodování nemohly ještě batérie být provozovány tak, jak je tomu v současnosti. Sám jsem při výstavbě a provozování batérií pracoval a při jejich návštěvě dnes jsem byl překvapen, jakých výsledků při ekologizaci provozu bylo dosaženo. Technické a realizační dořešeni úplné ekologizace dnes již není neznámou. Každá tuna "černého zlata", kterou ekonomicky nezhodnocujeme je ke škodě obyvatel regionu, ale i celého našeho národního hospodářství. Dovolil bych si však upozornit, že bod II odst. 2. ad b/ není plněn a má nepříznivý vliv na ekologizaci koksárenských kapacit ve městě Ostravě a Karvině.

Nevyjasněnost koncepce č. koksárenství a vzájemná nesvázanost usnesení Federální vlády č. 798 z 15. 11. 1990 a usnesení České vlády ze dne 17. 7. 1991 č. 245, nevytváří předpoklady pro řešení problematiky nebo je legislativně oddalováno. Nevím, jak si vysvětlit, když management podniku OKK vytvoří podmínky pro realizaci opatření vyplývajícího pro něj z usnesení vlád a nově přijatých zákonů o ovzduší a odpadech a orgány státní správy jim na podkladě stejných usnesení nevydají stavební povolení. Doporučuji Vám, vážený pane premiére, aby jste si nechal celou situaci v OKK zodpovědně prošetřit.

Vážným problémem "ocelového srdce republiky", jak do nedávna byl nazýván náš region, jsou hutní a strojírenské kapacity. Konverze za každou cenu není v duchu tržního hospodářství. Při odhalování minulosti jsme poukazovali na bilionové škody v ekologii a slibovali si, že státními dotacemi musíme pomáhat při odstraňování následků. Státní dotace do ekologie může být chápaná jako státní zakázka pro období odstraňování následků. Byla-li by uplatněna adresně ve Vítkovicích je tento podnik schopen v plné šíři zajistit realizaci takřka veškerých ekologických projektů, které musíme realizovat. Konverze by se tak stala plynulým přechodem s plným využitím stávajících kapacit, zajištěním náhradních programů, využitím odbornosti kvalifikovaných kádrů a měla by obrovský význam pro zaměstnanost v regionu a postupnou řízenou rekvalifikaci.

S nevyřešenou problematikou zdravotnictví se obrátím na ministra zdravotnictví České republiky.

Vyřešení těchto problémů nevyřeší problematiku regionu, ale může k řešení přispět a myslím si, že by bylo cennou devizou naší Federální vlády. Velmi bych přivítal, pane premiére, kdyby jste si našel čas k projednání problémů regionu s primátorem města Ostravy a přednosty okresních úřadů a řediteli rozhodujících problémových podniků Ostravska za přítomnosti předsedy České vlády a federálních a národních ministrů, jejichž rezortů se nastíněná problematika dotýká. Politicky by to mělo pro tuto průmyslovou oblast naší republiky velký význam.

Předseda vlády

ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

JUDr. Marián ČALFA


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP