Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky 1992

VI. v. o.

1267

Vládní návrh

Zákon

ze dne ............. 1992

o zřízení Sekretariátu Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě a o výsadách a imunitách tohoto sekretariátu a dalších instituci Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě

Federální shromáždění ČSFR, berouc v úvahu ustanovení Pařížské charty pro novou Evropu, přijaté dne 21. listopadu 1990 se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Sekretariát Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě /dále jen sekretariát/ je právnickou osobou se sídlem v Praze.

§ 2

1) Sekretariátu a jeho úředníkům a administrativnímu a technickému personálu se poskytují výsady a imunity v rozsahu stanoveném v článcích II, III a V Úmluvy o výsadách a imunitách Organizace spojených národů ze dne 13. února 1946. [český překlad úmluvy vyhlášen v příloze vyhlášky ministra zahraničních věcí č. 52/1956 Sb., o přístupu Československé republiky k Úmluvě o výsadách a imunitách Organizace spojených národů schválené Valným shromážděním Organizace spojených národů dne 13. února 1946.]

2) Ustanovení odstavce 1 nebrání výsadám a imunitám, které mohou požívat zaměstnanci sekretariátu podle Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích z 18. dubna 1961. [český překlad úmluvy vyhlášen v příloze vyhlášky ministra zahraničních věcí č. 157/1964 Sb., o Vídeňské úmluvě o diplomatických stycích.]

§ 3

Delegacím účastnických států Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě na konferencích uskutečňovaných v ČSFR v rámci helsinského procesu, jakož i delegacím účastnických států Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě vyslaným k jednání v sekretariátu se poskytují výsady a imunity v rozsahu stanoveném v článku IV Úmluvy o výsadách a imunitách Organizace spojených národů ze dne 13. února 1946. [český překlad úmluvy vyhlášen v příloze vyhlášky ministra zahraničních věcí č. 52/1956 Sb., o přístupu Československé republiky k Úmluvě o výsadách a imunitách Organizace spojených národů schválené Valným shromážděním Organizace spojených národů dne 13. února 1946.]

§ 4

Úředníkům a administrativnímu a technickému personálu Střediska pro předcházení konfliktům ve Vídni, Úřadu pro svobodné volby ve Varšavě, jakož i dalších institucí Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě, které budou zřízeny, se poskytují výsady a imunity v rozsahu odpovídajícím článku VI Úmluvy o výsadách a imunitách organizace spojených národů ze dne 13. února 1946. [český překlad úmluvy vyhlášen v příloze vyhlášky ministra zahraničních věcí č. 52/1956 Sb., o přístupu Československé republiky k Úmluvě o výsadách a imunitách Organizace spojených národů schválené Valným shromážděním Organizace spojených národů dne 13. února 1946.]

§ 5

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

Důvodová zpráva

Obecná část

Pařížská charta pro novou Evropu, přijatá summitem účastnických států 21. listopadu 1990, schválila zřízení prvních stálých institucí helsinského procesu - Sekretariátu Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě se sídlem v Praze, Střediska pro předcházení konfliktům se sídlem ve Vídni a Úřadu pro svobodné volby se sídlem ve Varšavě.

Sekretariát má především administrativně zajišťovat zasedání Rady ministrů KBSE a Výboru zmocněnců ministrů zahraničních věcí.

Jedním ze základních rysů helsinského procesu zůstává skutečnost, že veškeré jeho dokumenty mají politickou a morální závaznost. Nejsou však mezinárodními smlouvami, a proto mezinárodněprávně nejsou závazné. Z těchto důvodů ani Pařížská charta nemohla ustanovit tyto instituce jako právnické osoby. Právní postavení institucí KBSE jsou proto hostitelské státy nuceny zajistit vnitrostátním aktem. Z čs. ústavních předpisů vyplývá, že tímto aktem může být pouze zákon Federálního shromáždění.

S ohledem na stručný a jednoznačný obsah je navrhovaný zákon předkládán v paragrafovaném znění.

Návrh stanoví, že sekretariát KBSE je právnickou osobou. Jeho pracovníkům a pracovníkům ostatních institucí KBSE přiznává výsady a imunity funkční povahy, t. j. omezené na činnost vykonávanou v rámci výkonu úředních povinností. Jsou tedy znatelně užší než výsady a imunity diplomatických misí a jejich členů, jak to vyplývá z Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích z roku 1961.

Mezi jednotlivými institucemi helsinského procesu budou pracovní kontakty a z těchto důvodů je účelné, aby jejich personálu při služebním pobytu na území ČSFR zákon přiznal výsady a imunity, které jsou pro nezávislý výkon jejich funkcí nezbytné a svým rozsahem se rovnají výsadám a imunitám úředníků OSN při služebních cestách /§ 3/.

V následujících letech bude pokračovat proces budování institucí helsinského procesu. Počátkem dubna 1991 bylo rozhodnuto o vytvoření Parlamentního shromáždění KBSE, uvažuje se o možnostech vytvořit stálý politický orgán KBSE, není vyloučen vznik specializovaných mechanismů pro různé oblasti spolupráce. Návrh zákona předpokládá přiznání výsad a imunit funkční povahy personálu už schválených nebo v budoucnu vytvořených institucí KBSE /§ 4/.

Rozsah výsad a imunit všech institucí KBSE a jejich personálu byl třístranně konzultován a byl po vzájemné dohodě ČSFR, Rakouska a PR sjednocen tak, aby byl analogický rozsahu výsad a imunit úřadoven OSN a jejich úředníků v hostitelských státech.

Zvláštní část

k § 1

Stanoví, že sekretariát je právnickou osobou podle právního rádu ČSFR. Z toho vyplývá způsobilost sekretariátu zejména sjednávat smlouvy, nabývat a zcizovat majetek a vystupovat před státními orgány ČSFR. Pařížská charta pro novou Evropu sice už rozhodla, že sídlem sekretariátu bude Praha, ale vzhledem k tomu, že uvedený dokument není právně závazný, je žádoucí sídlo sekretariátu stanovit i v tomto zákoně.

k § 2 odst. 1

Z Úmluvy o výsadách a imunitách Organizace spojených národů schválené Valným shromážděním Organizace spojených národů dne 13. února 1946 /český překlad byl vyhlášen v příloze vyhlášky ministra zahraničních věcí č. 52/1956 Sb./ vyplývá, že sekretariát bude vyňat z pravomoci všech čs. státních orgánů a jeho majetek, místnosti a archivy budou nedotknutelné.

Pokud jde o majetek, příjmy a jiné vlastnictví, bude sekretariát osvobozen od přímých daní, dovozních a vývozních cel a omezení.

Úředníci a administrativní a technický personál budou požívat při výkonu své práce funkční imunity. Budou osvobozeni od daní z platů poskytovaných jim sekretariátem, nepodléhají udělení povolení k pobytu a pracovních povolení a mají právo na bezcelní dovoz osobních svršků při nástupu do funkce. Rozsah výsad a imunit stanoví článek V výše uvedené úmluvy.

k § 2, odst. 2

Úředníky sekretariátu mohou být jmenováni členové diplomatických misí účastnických států KBSE, kteří proto budou i nadále požívat výsad a imunit podle Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích z r. 1961 /český překlad úmluvy byl vyhlášen v příloze vyhlášky ministra zahraničních věcí č. 157/1964 Sb./.

k § 3

Praktickým se jeví rovněž zakotvit v zákonu poskytování výsad a imunit delegacím na fórech KBSE /následné akce, expertní schůzky, zasedání Parlamentního shromáždění KBSE apod./, která se budou konat v ČSFR, a delegacím, které budou přijíždět k jednáním se sekretariátem KBSE. Výsady a imunity jsou funkční povahy. Budou se vztahovat na ty případy, kdy členové delegací účastnických států nemají výsady a imunity na základě pravidel mezinárodního práva obyčejového, která upravují postavení členů vládních delegací.

k § 4

Funkční imunity se budou vztahovat i na personál ostatních institucí KBSE, který bude cestovat mezi jednotlivými hostitelskými státy ze služebních důvodů za účelem jednání s institucemi KBSE. Nedávno zahájený proces vytváření institucí KBSE bude v příštích letech pokračovat. Z těchto důvodů se navrhuje rozšířit působnost zákona i na ty instituce, které teprve vzniknou.

k § 5

S ohledem na skutečnost, že sekretariát oficiálně zahájil činnost již 20. února 1991, bylo by účelné, aby zákon nabyl účinnosti co nejdříve. Proto se navrhuje nabytí účinnosti dnem vyhlášení.

Finanční dopad

Přijetí zákona si nevyžádá žádné výdaje ze státního rozpočtu ČSFR ani státních rozpočtů ČR a SR.

 

V Praze dne 30. ledna 1992

Předseda vlády ČSFR

Čalfa, v. r.

Místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí ČSFR

v. z. Palouš, v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP