Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1254

Návrh

poslanců Federálního shromáždění Š. Glezga, V. Deyla, Z. Jedináka, E. Sándorové, P. Jégla, S. Chýlka a J. Skalického

na vydání

zákona o podnikání ve vztahu k zahraničí a vývozu a dovozu věcí

 

NÁVRH

Zákon

ze dne ...........

o podnikání ve vztahu k zahraničí a vývozu a dovozu věcí

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

ČÁST I

PŘEDMĚT ÚPRAVY

§ 1

(1) Tento zákon upravuje

a) provádění některých druhů podnikatelské činnosti ve vztahu k zahraničí, vývozu a dovozu některých věcí a jeho kontrolu,

b) usměrňování, organizování a kontrolu provádění vývozu a dovozu výrobků, náhradních dílů, komponentů a technologií, které zvláštní konstrukcí a uspořádáním jsou určeny pro účely obrany a bezpečnosti státu a k hromadnému a výhradnímu použití v ozbrojených silách, technické pomoci, a jednoúčelových strojů a zařízení sloužících především k výrobě výše uvedených výrobků, náhradních dílů a komponentů a poskytování a přijímání služeb s nimi souvisejících (dále jen "vojenský materiál").

(2) Pro účely tohoto zákona se službou rozumí plnění závazku, jehož předmětem je podnikatelská činnost poskytovaná za úplatu; službou není činnost poskytovaná na základě pracovněprávního vztahu.

ČÁST II.

STÁTNÍ POVOLENÍ

§ 2

Podnikatelskou činnost ve vztahu k zahraničí, vývoz nebo dovoz zboží v oblastech

a) vojenského materiálu,

b) radioaktivních látek, surovin strategicky významných z hlediska hospodářství České a Slovenské Federativní Republiky, zlata a jiných drahých kovů a drahokamů,

c) výrobků, technologií nebo surovin, pokud to vyžaduje zabezpečení závazků z mezinárodních dohod, kterými je Česká a Slovenská Federativní Republika vázána,

d) jedů, omamných látek, psychotropních látek, prekursorů a pomocných a návykových látek včetně tabáku, tabákových výrobků a lihovin,

e) výrobků a odpadů, obsahujících látky, které mohou ohrozit lidské zdraví lze provádět pouze na základě státního povolení a v rozsahu a za podmínek stanovených v takovém povolení.

§ 3

(1) Seznamy jednotlivých druhů zboží nebo činností v oblastech uvedených v § 2, náležitosti žádosti o udělení státního povolení, popřípadě podmínky, za nichž lze předmětnou podnikatelskou činnost ve vztahu k zahraničí provádět, nebo státní povolení udělit, stanoví nařízením vláda České a Slovenské Federativní Republiky.

(2) Seznamy podle odstavce 1 budou obsahovat i čísla, popřípadě položky podle celního sazebníku [Nařízení vlády ČSFR č. 525/1991 Sb., kterým se vydává celní sazebník obchodního zboží. Vyhláška ministra zahraničních věcí č. 160/1988 Sb., o Mezinárodní úmluvě o armonizovaném systému popisu a číselného označování zboží a Protokolu o její změně.].

§ 4

(1) Státní povolení k podnikatelské činnosti ve vztahu k zahraničí v oblasti vojenského materiálu může být uděleno jen československé právnické osobě, na jejímž majetku se nepodílí zahraniční osoba.

(2) Podnikatelskou činnost ve vztahu k zahraničí v oblasti vojenského materiálu smějí provádět pouze právnické osoby, jejichž statutární zástupci i osoby, jednající jejich jménem, jsou způsobilé seznamovat se se státním tajemstvím [Zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, ve znění zákona č. 383/1990 Sb. a zákona č. 558/1991]

(3) Státní povolení uděluje, mění a zrušuje federální ministerstvo zahraničního obchodu.

(4) Státní povolení může federální ministerstvo zahraničního obchodu omezit nebo zrušit, jestliže osoba, které bylo státní povolení uděleno, poruší závažným způsobem nebo opětovně porušuje právní předpisy vztahující se na podnikatelskou činnost ve vztahu k zahraničí, nebo poruší závažným způsobem nebo opětovně porušuje podmínky a rozsah státního povolení.

ČÁST III.

OCHRANA OBCHODNĚ POLITICKÝCH A JINÝCH DŮLEŽITÝCH ZÁJMŮ

§ 5

(1) K ochraně důležitých zájmů České a Slovenské Federativní Republiky, zejména obchodně politických, nebo k zabezpečení plnění mezinárodních závazků, může federální ministerstvo zahraničního obchodu provádění podnikatelské činnosti ve vztahu k zahraničí, vývoz jednotlivých druhů zboží z České a Slovenské Federativní Republiky nebo dovoz jednotlivých druhů zboží do České a Slovenské Federativní Republiky obecně závazným právním předpisem

a) omezit nebo zakázat.

b) vázat na splnění určitých podmínek včetně udělení vývozní nebo dovozní licence nebo předložení stanovených dokladů.

(2) Vývoz nebo dovoz vojenského materiálu lze uskutečňovat jen na základě vývozní nebo dovozní licence.

(3) Právní předpis podle odstavce 1 písm. b) stanoví zejména maximální množství jednotlivých druhů zboží, které lze dovézt do České a Slovenské Federativní Republiky nebo vyvézt z České a Slovenské Federativní Republiky.

(4) Vývozní a dovozní licence uděluje federální ministerstvo zahraničního obchodu.

(5) O udělení vývozní nebo dovozní licence na dovoz nebo vývoz vojenského materiálu rozhoduje federální ministerstvo zahraničního obchodu po projednání v komisi, v jejímž čele je předseda vlády České a Slovenské Federativní Republiky; tato komise posuzuje věc z hlediska zahraničně politických a bezpečnostních zájmů České a Slovenské Federativní Republiky.

(6) Vláda České a Slovenské Federativní Republiky vydává statut komise podle odstavce 5, jímž stanoví složení komise, rozsah její činnosti a způsob její práce. Statut komise stanoví též případy, kdy projednání podle odstavce 5 není nutné.

§ 6

(1) K ochraně důležitých obchodně politických, ekologických nebo jiných důležitých zájmů České a Slovenské Federativní Republiky nebo k zabezpečení plnění mezinárodních závazků může federální ministerstvo zahraničního obchodu dovoz jednotlivých druhů věcí do České a Slovenské Federativní Republiky nebo vývoz jednotlivých druhů věcí z České a Slovenské Federativní Republiky mimo rámec podnikatelské činnosti právním předpisem

a) omezit nebo zakázat,

b) vázat na splnění určitých podmínek, včetně udělení vývozního nebo dovozního povolení nebo předložení stanovených dokladů.

(2) O udělení vývozního nebo dovozního povolení rozhodují orgány celní správy. Na řízení o udělení těchto povolení se vztahují obecné předpisy o správním řízení [Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení] s těmito odchylkami

a) podání, kterým se zahajuje řízení, lze učinit i ústně,

b) rozhodnutí o tom, že se vývozní nebo dovozní povolení uděluje, nemusí mít písemnou formu.

(3) Právní předpis podle odstavce l dále stanoví, který orgán celní správy vývozní nebo dovozní povolení uděluje.

(4) Vyvoz a dovoz vojenského materiálu lze uskutečňovat jen na základě vývozního nebo dovozního povolení, které uděluje federální ministerstvo zahraničního obchodu.

ČÁST IV.

KONTROLA PODNIKÁNÍ VE VZTAHU K ZAHRANIČÍ A VÝVOZU A DOVOZU VĚCÍ

§ 7

(1) Federální ministerstvo zahraničního obchodu kontroluje, zda podnikatelská činnost ve vztahu k zahraničí, vývoz a dovoz zboží a vývoz a dovoz věcí mimo rámec podnikatelské činnosti, popřípadě jiná činnost upravená tímto zákonem, jsou prováděny v souladu s právními předpisů za tím účelem jsou právnické a fyzické osoby, zabývající se podnikatelskou činností ve vztahu k zahraničí, vývozem a dovozem zboží a vývozem a dovozem věcí mimo rámec podnikatelské činnosti, popřípadě jinou činností upravenou tímto zákonem

a) povinny na žádost federálního ministerstva zahraničního obchodu sdělovat potřebné údaje,

b) povinny umožnit pracovníkům zmocněným ministrem zahraničního obchodu nahlížet do jejich dokladů a písemností, a za tím účelem vstupovat do jejich objektů, které jsou využívány k činnostem podle tohoto odstavce.

(2) Zjistí-li federální ministerstvo zahraničního obchodu, že při provádění podnikatelské činnosti ve vztahu k zahraničí, vývozu a dovozu zboží a vývozu a dovozu věcí mimo rámec podnikatelské činnosti, popřípadě jiné činnosti upravené tímto zákonem, došlo k porušení právních předpisů, uloží, aby zjištěné nedostatky byly ve stanovené lhůtě odstraněny, umožňuje-li to povaha věci.

(3) Za porušení tohoto zákona, popřípadě prováděcích předpisů k němu, nebo v případě ohrožení důležitých obchodně politických nebo jiných důležitých zájmů České a Slovenské Federativní Republiky, kterého se dopustila československá nebo zahraniční osoba, může federální ministerstvo zahraničního obchodu fyzické osobě uložit pokutu až do výše 100 000 Kčs a právnické osobě až do výše 1 000 000 Kčs; týká-li se porušování právních předpisů oblasti vojenského materiálu, může být pokuta uložena až do výše 100 000 000 Kčs. Pokutu může federální ministerstvo zahraničního obchodu uložit do 2 roků ode dne, kdy bylo porušení předpisů zjištěno, nejpozději však do 5 let ode dne, kdy předpis byl porušen; v oblasti vojenského materiálu do 2 roků ode dne, kdy bylo porušení předpisů zjištěno, nejpozději však do 10 let ode dne, kdy předpis byl porušen.

(4) Pokutu podle odstavce 3 lze uložit i při uplatnění postupu podle § 4 odst. 5.

(5) Pokuta uložená federálním ministerstvem zahraničního obchodu je příjmem státního rozpočtu federace.

§ 8

(1) Předseda vlády České a Slovenské Federativní Republiky předkládá nejpozději do 31. března každého kalendářního roku Federálnímu shromáždění zprávu o vývozech a dovozech vojenského materiálu, uskutečněných do 31. prosince předcházejícího roku.

(2) Zpráva musí obsahovat údaje o druzích, množství a finančních objemech uskutečněných obchodních operací, včetně seznamu států konečného určení.

ČÁST V.

USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ

§ 9

(1) Na řízení o udělení vývozních nebo dovozních licencí podle § 5 se nevztahují obecné předpisy o správním řízení [Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení]. Proti neudělení vývozní nebo dovozní licence je možno podat do 15 dnů od doručení rozhodnutí odvolání u orgánu, který ve věci rozhodl.

O odvolání rozhoduje s konečnou platností ministr zahraničního obchodu.

(2) Pokud nevyhověním žádosti o vydání nebo změnu státního povolení, vývozní nebo dovozní licence anebo vývozního nebo dovozního povolení, změnou nebo zrušením státního povolení nebo vývozní nebo dovozní licence anebo vývozního nebo dovozního povolení nebo vydáním opatření v souladu s tímto zákonem vznikne osobám majetková újma, nevzniká právo na její náhradu.

(3) Úřední povolení, udělená podle dosavadních platných předpisů, se považují za vývozní nebo dovozní licence podle tohoto zákona.

(4) Vývozní nebo dovozní povolení udělená podle dosavadních platných předpisů se považují za vývozní nebo dovozní povolení podle tohoto zákona.

(5) Prováděcí předpisy vydané podle

a) § 54 zákona č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon č. 42/1980 Sb.") se považují za prováděcí předpisy vydané podle § 6 tohoto zákona [Např. vyhláška federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 41/1985 Sb., o neobchodních vývozech a dovozech věcí ve znění vyhlášek č. 179/1988 Sb., č. 118/1989 Sb., č. 4/1990 Sb., č. 52/1990 Sb., č. 225/1990 Sb., č. 423/1990 Sb. a č. 534/1990 Sb.],

b) § 56 zákona č. 42/1980 Sb., se považují za prováděcí předpisy vydané podle § 5 tohoto zákona [Vyhláška federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 202/1988 Sb., o omezení vývozu některých chemikálií. Vyhláška federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 47/1989 Sb., o zákazu vývozu některých plastických trhavin. Vyhláška federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 351/1990 Sb., o zákazu obchodního vývozu některých druhů zboží, ve znění vyhlášky č. 275/1991 Sb. Vyhláška federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 486/1991 Sb., o omezení obchodování s Iráckou republikou Vyhláška federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 28/1991 Sb., o obchodování se subjekty z Jihoafrické republiky. Vyhláška federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 562/1991 Sb., o podmínkách vydávání úředního povolení k dovozu a vývozu zboží a služeb.].

§ 10

Zrušují se v zákoně č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím, ve znění zákona č. 102/1988 Sb. a zákona č. 113/1990 Sb. ustanovení §§ 2, 3, 52 - 56, 58.

§ 11

Tento zákon nabývá účinnosti dnem ..........

 

Důvodová zpráva

k návrhu zákona o podnikání ve vztahu k zahraničí a vývozu a dovozu věcí

Vnější ekonomické styky byly upraveny zákonem č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím, ve znění zákona č. 102/1988 Sb. a zákona č. 113/1990 Sb. Nový obchodní zákoník zrušil většinu ustanovení zákona o hospodářských stycích se zahraničím. V platnosti zůstala pouze ustanovení, týkající se podniků zahraničního obchodu, prodeje zboží za devizové prostředky, obchodních a průmyslových komor a ochrany důležitých obchodně politických nebo jiných důležitých zájmů ČSFR.

Obchodní zákoník zrušil institut povolování zahraničně obchodní činnosti a rovněž pojem "zahraničně obchodní činnost"; všem podnikatelům, tuzemským i zahraničním dává stejná práva. Zejména pro oblast vojenského materiálu, ale i pro další důležité oblasti (radioaktivní látky, strategické suroviny, jedy a látky ohrožující lidské zdraví), se jeví jako nezbytné upravit obchodování s nimi přísněji než s ostatními druhy zboží. Proto je vypracován tento návrh zákona o podnikání ve vztahu k zahraničí a vývozu a dovozu věcí, který má nahradit (s výjimkou ustanovení upravujících obchodní a průmyslové komory) ta ustanovení zákona o hospodářských stycích se zahraničím, která obchodní zákoník nezrušil.

Hlavním smyslem navrhované úpravy je stanovit přísnější režim pro provádění podnikatelské činnosti ve vztahu k zahraničí, vývozu nebo dovozu zboží v některých oblastech s ohledem na obchodně politické zájmy České a Slovenské Federativní Republiky. Regulace v uvedeném smyslu pomocí institutu státního povolení se zavádí pouze v oblastech uvedených taxativně v zákoně.

Vedle omezeného počtu případů regulace pomocí státního povolení k provádění podnikatelské činnosti ve vztahu k zahraničí, vývozu nebo dovozu zboží, se zachovává pouze možnost regulace k ochraně důležitých obchodný politických, ekologických nebo jiných důležitých zájmů České a Slovenské Federativní Republiky (zejména prostřednictvím vývozních a dovozních licencí); zachování možnosti této regulace je nezbytné jak s ohledem na autolimitační a jiné mezistátní závazky, tak i s ohledem na zachování možnosti včas postupovat v souladu s rezolucemi OSN. Umožňuje se regulovat i dovozy a vývozy věcí mimo rámec podnikatelské činnosti (dosud tzv. neobchodní dovozy a vývozy).

Návrh respektuje nutnost zabezpečit jednotné vystupování federace jako celku v zásadních ekonomických otázkách ve vztahu k jiným státům, popřípadě jejich integračním seskupením.

Vzhledem k tomu, že se připravuje zvláštní zákon, resp. zákony, které upraví otázku obchodních a průmyslových komor, navrhuje se zatím nezrušovat ustanovení zákona č. 42/1980 Sb., ve znění pozdějších předpisů, upravující obchodní a průmyslové komory.

Předložený návrh nevyžaduje zvýšení počtu pracovníků ústředních orgánů státní správy federace.

Navrhovaná úprava nepřinese zvýšené nároky na rozpočet federace.

 

Odůvodnění jednotlivých ustanovení

K části I - Předmět úpravy (§ 1)

V § 1 se rámcově vymezuje rozsah zákonem stanovené úpravy návazně na definici podnikání, která je stanovena v obchodním zákoníku.

Od úpravy postavení obchodních a průmyslových komor a jejich úkolů v tomto zákoně se upouští proto, že o obchodních a průmyslových komorách jsou připravovány zvláštní zákony.

Zákon definuje, co se rozumí "službou".

K části II. - Státní povolení (§ 2 až § 4)

V § 2 se stanoví, ve kterých oblastech lze podnikatelskou činnost ve vztahu k zahraničí, vývoz nebo dovoz zboží provádět pouze na základě státního povolení, resp., že je možné tak konat pouze v rozsahu a za podmínek v tomto povolení stanovených. Stanovené oblasti a institut státního povolení vytvářejí podmínky pro dodržování existujících i budoucích mezinárodních závazků České a Slovenské Federativní Republiky, vyplývajících např. z rezolucí OSN nebo ze stále přísnějšího režimu obchodování s vojenským materiálem a omamnými látkami.

Vzhledem k tomu, že seznam jednotlivých druhů zboží a činností, podléhajících institutu státního povolení, se může v relativně krátkém časovém období měnit, není vhodné jej stanovit přímo zákonem; volí se proto forma nařízení vlády ČSFR.

V § 4 zvýšená pozornost je věnována dodávkám vojenského materiálu a subjektům, které mohou státní povolení k podnikatelské činnosti ve vztahu k zahraničí obdržet.

K části III. - Ochrana obchodně politických, ekologických a jiných důležitých zájmů (§ 5 a 6)

V § 5 se umožňuje, aby v případech, kdy to vyžaduje ochrana důležitých obchodně politických, ekologických nebo jiných důležitých zájmů České a Slovenské Federativní Republiky nebo zabezpečení jejích mezinárodních závazků, bylo regulováno provádění jednotlivých druhů podnikatelské činnosti ve vztahu k zahraničí anebo vývozu nebo dovozu jednotlivých druhů zboží.

V oblasti vojenského materiálu lze vývozní nebo dovozní licenci dělit až po projednání v komisi, která udělování licencí bude posuzovat zejména z hlediska zahraničně politických a bezpečnostních zájmů České a Slovenské Federativní Republiky.

Možnost takovéto regulace obsahují i dosud nezrušená ustanovení zákona č. 42/1980 Sb. Tuto možnost regulace je nutné zachovat, jak s ohledem na autolimitační a jiné mezistátní závazky již existující, tak i s ohledem na to, že k přijímání takových mezistátních závazků bude docházet i v budoucnu. Možnost přistoupit k regulaci podle tohoto ustanovení je nezbytná i s ohledem na zabezpečení včasného postupu České a Slovenské Federativní Republiky v souladu s případnými rezolucemi OSN. Možnost činit opatření podle uvedeného zákona však bude nutná též v zájmu zabezpečení odpovídající ochrany lidského zdraví a dále zejména v přechodné době, než se plně rozvine tržní hospodářství - i s ohledem na další důležité zájmy, např. v zájmu ochrany čs. ekonomiky.

S ohledem na jeho význam, lze vývoz nebo dovoz vojenského materiálu uskutečňovat jen na základě vývozní nebo dovozní licence, a to až po projednání ve zvláštní komisi.

V § 6 se umožňuje, aby z obdobných důvodů, jako je tomu u § 5, bylo regulováno provádění dovozů a vývozů věcí i mimo rámec podnikatelské činnosti (tedy dovozů a vývozů, které byly v minulosti nazývány jako neobchodní). Tyto případy stanoví federální ministerstvo zahraničního obchodu právním předpisem. Rozhodování o udělování vývozního nebo dovozního povolení se však v případě vývozů a dovozů svěřuje do působnosti orgánů celní správy, neboť je účelné tuto činnost spojit s prováděním celního odbavení; výjimku tvoří vývoz a dovoz vojenského materiálů, u něhož vývozní nebo dovozní povolení uděluje federální ministerstvo zahraničního obchodu.

K části IV (§ 7 a 8)

V tomto ustanovení se upravuje kontrola provádění podnikatelské činnosti ve vztahu k zahraničí, vývozu a dovozu zboží a vývozu a dovozu věcí mimo rámec podnikatelské činnosti, přičemž stanovení rozsahu a podmínek této kontrolní činnosti se nesvěřuje jako dosud prováděcímu předpisu, nýbrž v zájmu právní jistoty je tato úprava stanovena přímo v zákoně. Nově se zařazuje ustanovení o sankci za předmětné porušení předpisů. Zatímco fyzické osoby jsou postižitelné trestně právně, právnické osoby by v případě nestanovení uvedené sankce nebylo možno postihnout za porušení předpisů. Výrazně vyšší postihy jsou stanoveny za nedodržování právních předpisů v oblasti vojenského materiálu.

Zákon umožňuje Federálnímu shromáždění ČSFR následnou kontrolu uskutečněných vývozů a dovozů vojenského materiálu. Předsedovi vlády ČSFR je zákonem uložena povinnost informovat Federální shromáždění ČSFR o uskutečněných obchodech s vojenským materiálem s uvedením států, do nichž byl vojenský materiál dodán.

K části V - Ustanovení společná, přechodná a závěrečná (§ 9 až 11)

V § 9 odst. 1 se přejímá obdobná úprava, jaká dosud platila.

V § 10 se zrušují některá další ustanovení zákona č. 42/1980 Sb., která nezrušil obchodní zákoník, s výjimkou úpravy obchodních komor. Obchodní a průmyslové komory nově upraví zvláštní zákon, resp. zákony.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP