Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1253

Návrh

poslanců Federálního shromáždění Š. Glezga, V. Deyla, Z. Jedináka, E. Sándorové, P. Jégla, S. Chýlka a J. Skalického

na vydání

ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb. o československé federaci, ve znění pozdějších ústavních zákonů

 

Návrh

Ústavní zákon

ze dne .......... 1992,

kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci ve znění pozdějších ústavních zákonů

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto ústavním zákoně:

Čl. I

Ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci ve znění pozdějších ústavních zákonů, se doplňuje takto:

1. Čl. 16 se doplňuje o nové ustanovení písmene e), které zní:

"e) stanovení právní úpravy a výkon státní správy v oblastech vojenského materiálu a služeb s ním souvisejících, věcí a technologií dvojího užití, základních energetických surovin a zdrojů, radioaktivních látek, omamných a dalších pro lidské zdraví nebezpečných látek a dále v případech, kdy je to potřebné k zabezpečení závazků České a Slovenské Federativní Republiky."

Čl. II

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem ...

 

Důvodová zpráva

k návrhu ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších ústavních zákonů

Nový obchodní zákoník v souvislosti se živnostenským zákonem novým způsobem upravují podnikání. Oproti předcházející právní úpravě došlo ke zjednodušení zejména v oblasti obchodu se zahraničím. Byla zrušena ustanovení zákona č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím, týkající se povolení k zahraničně obchodní činnosti. Tím došlo k liberalizaci, která se zejména u obchodu s vojenským materiálem, radioaktivními látkami, strategicky významnými surovinami, výrobky a technologiemi tzv. dvojího užití (využitelnost jak v civilní, tak ve vojenské oblasti), jeví jako neúnosná. Důvodem jsou zejména neustále se zpřísňující mezinárodní kritéria, například pro obchod s vojenským materiálem nebo věcmi a technologiemi dvojího užití (COCOM). Regulace oběhu těchto věcí a technologií je ve vyspělých státech prováděna jediným orgánem s celostátní působností. To platí i pro federativní a spolkové státy. Výše uvedený postup je vyžadován i od ČSFR. Navrhovaná právní úprava proto vychází vstříc těmto požadavkům a vytváří podmínky pro jednotnou regulaci oběhu předmětných druhů zboží ve vztahu k zahraničí. Zároveň má navrhovaná úprava v ústavním zákoně o československé federaci zajistit, aby i v ČSFR byl obchod s vojenským materiálem a dalšími důležitými výrobky a materiály regulován na úrovni federace. Proto je navrhováno v ústavním zákoně o československé federaci doplnit článek 16 o nové ustanovení písmene e), které federaci umožni výkon státní správy a vydávání právních předpisů ve stanovených oblastech.

Navrhovaná úprava si nevyžádá zvýšení počtu pracovníků ústředních orgánů státní správy federace, ani nepřinese zvýšené nároky na rozpočet.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP