Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky 1992
FEDERÁLNÍ MINISTERSTVO KONTROLY
V Praze dne 31. ledna 1992
Č. j.: 290/05/91
1251
Plán kontrolní činnosti
federálního ministerstva kontroly
na 1. pololetí 1992
Materiál se předkládá na základě Zákona o kontrole v České a Slovenské Federativní Republice č. 405 ze dne 24. září 1991 a usnesení vlády ČSFR č. 57 z 23. ledna 1992
Obsah:
1. Usnesení vlády
2. Důvodová zpráva
3. Plán kontrolní činnosti FMK na 1. pololetí 1992
Předkládá: Ing. Květoslava Kořínková, CSc. ministryně kontroly ČSFR
Důvodová zpráva
Kontrolní činnost FMK se postupně transformuje na typ kontroly uplatňovaný v demokratických státech s tržním hospodářstvím, kde hlavní pracovní náplní je kontrola zákonnosti, účelnosti a hospodárnosti vynakládání veřejných finančních prostředků, činnosti státní správy a státních podniků, organizací a institucí financovaných zcela nebo z části ze státního rozpočtu, tj. z peněz a majetku daňových poplatníků.
Ve 2. pololetí 1991 byl schválen zákon č. 405/91 o kontrole v České a Slovenské Federativní Republice. V rámci již připravovaného přechodu na nezávislý kontrolní orgán tento zákon pro přechodné období stanoví v § 28, že plán kontrolní činnosti FMK schvaluje Federální shromáždění po projednání ve vládě ČSFR. Ve věcech obrany a bezpečnosti tak činí Federální shromáždění a Rada obrany státu.
Hlavní kontrolní úkoly FMK na 1. pololetí 1992 byly sestaveny na základě uvedeného ustanovení Zákona o kontrole, požadavků nebo námětů Federálního shromáždění, vlády ČSFR, Rady obrany státu a doplněny o vlastní náměty vyplývající ze sledování stavu vývoje společnosti a národního hospodářství. Ostatní činnosti budou zahrnuty do prováděcího plánu.
Základem plánu je kontrola plnění státního rozpočtu za rok 1991 a do této oblasti byla zapracována i větší část požadavků FS.
Rovněž další navrhované kontrolní akce jsou zaměřovány z hlediska vazeb na státní rozpočet nebo na řídící činnost státních orgánů, jejíž důsledky se ve státním rozpočtu projevují.
Kontroly, které si to vyžadují, jsou koordinovány s ministerstvem státní kontroly ČR a ministerstvem kontroly SR.
Výsledky kontrol budou předávány podle jejich charakteru FS, vládě a Radě obrany státu. V plánu se počítá i minimální rezerva pro příp. operativní šetření podle požadavků vzniklých v 1. pololetí 1992. Průběžně se bude pokračovat v šetření stížností, na koncepčních pracích při vytváření systému ochrany spotřebitele, v zabezpečování zahraniční spolupráce a v rozšiřování elektronické a výpočetní podpory kontrolní práce.
Plán kontrolní činnosti
federálního ministerstva kontroly
na 1. pololetí 1992
HLAVNÍ KONTROLNÍ ÚKOLY
I.
1. Kontrola plnění státního rozpočtu za rok 1991
(celkový finanční objem činí 120 mld Kčs)
Cílem kontroly plnění státního rozpočtu bude zhodnocení poznatků při plnění státního rozpočtu federace v roce 1991 v jednotlivých kapitolách, které budou zahrnuty do výsledné zprávy o plnění státního rozpočtu ke státnímu závěrečnému účtu ČSFR za rok 1991.
Předmětem kontroly bude kvalita zpracování návrhů rozpočtů z hlediska průkaznosti a podloženosti výdajů, vytváření rezerv na straně výdajů i příjmů a zákonnost a hospodárnost realizovaných výdajů správci příslušných rozpočtových kapitol. Provedena bude rovněž analýza náročnosti státní správy a porovnání jejích jednotlivých úseků na hmotný majetek a provozní náklady.
Objekty kontroly: FMF a ostatní správci rozpočtových kapitol
Termín ukončení: průběžně v 1. pololetí 1992, výsledky budou zahrnuty v závěrečné zprávě v etapě předkládání státního závěrečného účtu
2. Kontrola nákupů, nájmů a vybavování budov pro nově zřizované zastupitelské úřady a mise v zahraničí (celkový finanční objem činí min. 100 mil. Kčs)
Cílem kontroly je zjistit stupeň účelnosti a hospodárnosti využití prostředků vyčleněných na nákup, najímání a vybavování budov nově zřizovaných zastupitelských úřadů. Kontrola se zaměří i na koncepci FMZV v této oblasti.
Objekty kontroly: FMZV, vybrané ZÚ v zahraničí
Termín ukončení: květen 1992
Předpokládaná spolupráce: FMZV
3. Kontrola hospodaření na čs. zastupitelském úřadě a obchodním oddělení v SRN (celkový finanční objem činí min. cca 100 mil. Kčs)
Cílem kontroly bude prověřit realizaci opatření přijatých na základě předchozích kontrol, účelnost a hospodárnost stanovených rozpočtů a vyčíslit možné snížení navrhovaných rozpočtů na rok 1993 a s úsporami vytvořit zdroje pro krytí nově vznikajících potřeb v návaznosti na růst čs. aktivit v dalších teritoriích.
Objekty kontroly: FMZV, FMZO, ZÚ a obchodní oddělení v Bonnu, Kolíně nad Rýnem, Berlíně
Termín ukončení: říjen 1992 Předpokládaná spolupráce: FMZV, FMZO
4. Kontrola vynakládání finančních prostředků na regulaci trhu z prostředků Federálního fondu tržní regulace (celkový finanční objem činí cca 7 mld Kčs)
Cílem kontroly bude prošetřit využívání vyčleněných prostředků, zejména zda jsou využívány efektivně k podpoře proexportního zaměření čs. agrární nabídky, k vyváženému kompromisu mezi zájmy výrobců a spotřebitelů a k podpoře rozvoje zemědělství na tržním principu.
Objekty kontroly: FMH, FMF, vybrané organizace republik
Termín ukončení: červen 1992
Předpokládaná spolupráce: MsK ČR, MKo SR
5. Kontrola čerpání finančních prostředků z rozpočtové kapitoly FVŽP ve 2. pololetí 1991 (celkový finanční objem činí cca 367 mil. Kčs)
Cílem kontroly bude ověření účelnosti a hospodárnosti jednotlivých výdajových položek. Kontrola je vyžádána i FS.
Objekty kontroly: FVŽP a vybrané organizace
Termín ukončení: únor 1992
6. Kontrola realizace zákona o zaměstnanosti a správnosti čerpání k tomu vyčleněných prostředků státního rozpočtu (celkový finanční objem činí 11 mld Kčs)
Cílem kontroly je prověřit správnost a účelnost vynakládání státních prostředků na aktivní politiku zaměstnanosti a vyplácení příspěvků před nástupem do zaměstnání.
Objekty kontroly: FMPSV, FMF
Termín realizace: červenec 1992
Spolupráce: MsK ČR, MKO SR
II.
Kontroly vyžádané Federálním shromážděním
Federální shromáždění uplatnilo celkem 20 požadavků a námětů k zařazení do plánu FMK. S výjimkou 5 námětů, jejichž řešení bude ještě dohodnuto, byly požadavky zapracovány bud jako samostatné kontroly (č. 7, 8, 9, 10) nebo došlo k rozšíření kontrol zahrnutých v kapitole státního rozpočtu (č. 5) a v kapitole přecházejících kontrolních úkolů (č. 16, 22), případně budou zajištěny formou průběžného šetření. Tam, kde se požadavky dotýkají republikové sféry, budou vyžádány informace z republikových ministerstev kontroly.
7. Kontrola hospodaření s prostředky přidělenými z rozpočtu federace na rok 1991 na výstavbu SVD Gabčíkovo-Nagymaros (450 mil. Kčs)
Kontrola se zaměří zejména na již realizované investiční projekty z hlediska jejich aktuálnosti pro dostavbu vodního díla podle současné varianty.
Cílem kontroly bude zhodnotit účelnost a hospodárnost vynakládání prostředků přidělených z rozpočtu federace na rok 1991 na výstavbu tohoto vodního díla.
Objekty kontroly: MLVH SR, Slovenská komise pro životní prostředí, Vodní stavby - generální ředitelství
Termín ukončení: březen 1992
Předpokládaná spolupráce: MKO SR
8. Kontrola zavádění systémů kombinované dopravy železnice-silnice (aplikace Evropské dohody o nejdůležitějších trasách mezinárodní kombinované dopravy a souvisejících objektů - Dohoda AGTC, INTRA).
Cílem kontroly bude ověřit vytváření podmínek na sítí ČSD realizací dohody AGTC a nezbytnost výše požadované státní účasti. Kontrola bude doplněna o hodnocení modernizace dopravních sítí v evropském kontextu.
Objekty kontroly: FMD, Ústřední ředitelství ČSD a vybrané vnitřní organizační jednotky
Termín ukončení: říjen 1992
Předpokládaná spolupráce: FMD
9. Kontrola hospodaření občanských sdružení se státními příspěvky
Cílem kontroly bude prověření u vybraných občanských sdružení opodstatněnost výše a užití prostředků, které jim poskytuje státní rozpočet federace. V rámci kontroly bude ověřena transformace občanských sdružení ve smyslu závěru kontroly FMK (Svazarm, ČSTV, SČSP, Svaz žen, VTS). Předmětem šetření bude rovněž převod majetku bývalého ROH na nástupnické organizace.
Objekty kontroly: Československý autoklub, Sdružení technických sportů a činností, Československá konfederace tělovýchovných a sportovních svazů, vybrané nástupnické organizace Svazu žen, VTS, SCSP a ROH
Termín ukončení: květen 1992
10. Kontrola plnění úkolů orgánů státní správy při přípravě a realizaci programu PHARE (pro r. 1991 celkem 100 mil. ECU, 35 mil. ECU má pod gescí FMPSV)
Kontrola se zaměří na plnění úkolů orgánů státní správy při přípravě a realizaci programu PHARE, zejména na kritéria výběru projektů (efektivnost, účelnost, potřeby restrukturalizace vybraných odvětví). Kontrola bude provedena jako průřezová na ústředních orgánech federace, které participují na programu.
V souladu s požadavkem FS budou předmětem kontroly i další spolupráce s agenturami pro zahraniční pomoc.
Objekty kontroly: FMH, FMPSV, FVŽP, FMS, FMD, FMF, FSÚ, SBČS
Termín ukončení: červen 1992
Předpokládaná spolupráce: MsK ČR, MKO SR
11. Zpráva o stavu vyřizování stížností
Bude provedeno vyhodnocení a analýza stížností podaných v roce 1991. Výsledky budou promítnuty do závěrečné zprávy.
Termín ukončení: březen 1992
III.
Úkoly uložené FMK Radou obrany státu
12. Kontrola užití finančních prostředků ze státního rozpočtu ve vybraných činnostech FMO v jednotlivých čtvrtletích roku 1992
Cílem kontroly bude analýza této rozpočtové kapitoly zejména v položkách materiálového hospodaření ukončování velkých investičních akcí, nákupu nových zbraňových systémů jakož i příjmy armády včetně nově vytvářených velitelství Západ, Střed a Východ.
Objekty kontroly: FMO, vybrané podřízené součásti GS ČSA, velitelství Západ, Střed, Východ
Předpokládaná spolupráce: FMF, FMH, SBČS
Termín ukončení: srpen 1992
13. Kontrola stavu státních mobilizačních rezerv a jejich připravenosti k použití v resortech FMD a FMS
Cílem kontroly je zjistit stav ve vytváření státních mobilizačních rezerv a reakci orgánů a organizací, které státní mobilizační rezervy vytváří a ochraňují na změněné podmínky po zrušení rozpočtového plánu. Prověřena bude reálnost vytvořených zásob SMR k zajištění úkolů podle krizových plánů.
Objekty kontroly: vybrané organizace resortů FMD a FMS
Předpokládaná spolupráce: FMH, FMO, SFHR
Termín ukončení: červen 1992
14. Kontrola držení a zabezpečení zbraní u vybraných organizací v působnosti federace
Cílem kontroly je zjistit stav zabezpečení krátkých kulových zbraní u vybraných organizací v působnosti federace. Prověřeny budou systémy a opatření znemožňující zneužití zbraní k individuálnímu či skupinovému narušování veřejného pořádku.
Objekty kontroly: vybrané organizace v působnosti federace
Předpokládaná spolupráce: FMV, MV ČR, MV SR
Termín ukončení: květen 1992
IV.
Kontroly přecházející z roku 1991
15. Kontrola účelnosti a hospodárnosti vynakládání prostředků federace na konverzi zbrojního průmyslu včetně řešení problémů nezaměstnanosti (us. vl. ČSFR č. 326/1991, z rozpočtu federace bylo vyčleněno v r. 1990 1,2 mld Kčs, v r. 1991 1,5 mld Kčs a dotace ve výši 0,5 mld Kčs ze zvl. fondu speciální techniky)
Cílem kontroly je prověřit, zda jsou státní prostředky využívány k účelům, pro které byly určeny hospodárně, jakož i vytváření předpokladů pro urychlený náběh efektivních výrobních programů a minimalizaci dopadů do sociální oblasti.
Termín ukončení: duben 1992
Předpokládaná spolupráce: MsK ČR a MKO SR
16. Kontrola realizace zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, tzv. velká privatizace (majetek federace celkem cca 197 mld Kčs)
Předmětem kontroly je ověřit připravenost FMF na proces velké privatizace a dodržování zákonnosti v průběhu její přípravy.
Kontrola bude ve své druhé etapě doplněna o požadavky FS, zejména o kontrolu funkčnosti centra kupónové privatizace, investičních privatizačních fondů, finanční náročnosti přípravy privatizace (reklama apod.) a o kontrolu vybraných majetkových převodů z majetku orgánů státní správy na jiné subjekty.
Termín ukončení:
1. etapa duben 1992
2. etapa září 1992
Předpokládaná spolupráce: komise při FS pro privatizaci
17. Kontrola připravenosti SFHR k zabezpečení úkolů ochrany ekonomiky proti negativním jevům a k zabezpečení obranyschopnosti státu v podmínkách nové vojenské doktríny ČSFR.
Cílem kontroly je posoudit stav vytváření a ochraňování federálních hmotných rezerv, jejich skladbu, obhospodařování a dislokaci ke krytí potřeb národního hospodářství v nových ekonomických podmínkách. U Správy federálních hmotných rezerv, zainteresovaných orgánů a organizací prosadit přijetí opatření k dořešení nových potřeb v této oblasti.
Objekty kontroly: SFHR a její podřízené závody, vybrané organizace ochraňující zásoby FHR
Předpokládaná spolupráce: FMO, FMH, FMF, MsK ČR, MKO SR, MP ČR, MP SR
Termín ukončení: leden 1992
18. Kontrola využívání finančních prostředků ze státního rozpočtu u FMO v roce 1991 v oblasti MTZ.
Cílem kontroly je posoudit účelovost vynakládání finančních prostředků ze státního rozpočtu federace v roce 1991 na oblast MTZ čs. armády úsekem pro ekonomické řízení FMO, velitelstvím letectva, hlavním týlem a správou spojovacího vojska generálního štábu ČSA.
Objekty kontroly: FMO a vybrané podřízené součásti GS ČSA
Předpokládaná spolupráce: FMF, FMZO, FMH, SBČS
Termín ukončení: březen 1992
19. Kontrola zavádění nového systému profesionální ochrany státních hranic
Cílem kontroly je zjistit stav realizace usnesení č. 1 schůze ROS (z května 1990) o zavádění nového systému profesionální ochrany státních hranic z hlediska legislativního, personálního, materiálně technického a organizačního zabezpečení. Odstranit úzká místa zjištěná kontrolou stavu odbavovacího procesu na hraničních přechodech a to zejména v únicích finančních prostředků z neprocleného zboží.
Objekty kontroly: Pohraniční policie federálního policejního sboru, vybrané útvary pohraniční policie na státní hranici
Předpokládaná spolupráce: FMV, ÚCS
Termín ukončení: únor 1992
20. Kontrola podmínek zabezpečujících připravenost CO okresů zajistit ochranu obyvatelstva a materiálních hodnot společnosti v případě vzniku katastrof s mimořádných situací
Cílem kontroly je vyhodnotit připravenost CO zajistit ochranu obyvatelstva a materiálních hodnot při vzniku katastrof a mimořádných situacích z hlediska personálního, materiálně technického, finančního a organizačního zabezpečení pracovišť, které organizují a plní úkoly CO.
Objekty kontroly: 20 vybraných okresních štábů CO
Předpokládaná spolupráce: MsK ČR, MKO SR, FMO - štáb CO ČSFR, štáby CO ČR a SR
Termín ukončení: únor 1992
21. Kontrola užití finančních prostředků ze státního rozpočtu v ČSD (uložena usnesením vlády č. 278/91, jedná se řádově o cca 10 až 15 mld Kčs)
Cílem kontroly je zhodnotit účelnost a věcnou správnost použití finančních prostředků poskytnutých ČSD se státní účastí v letech 1990 a 1991.
Termín ukončení: duben 1992
Předpokládaná spolupráce: MsK ČR
22. Kontrola majetku KSČ a SSM ve smyslu zákonů č. 496 a 497/1990 Sb.
Bude dokončována kontrola plnění ústavních zákonů o navrácení majetku KSČ a SSM lidu ČSFR. Předmětem kontroly bude rozsah předávaného majetku bývalé KSČ do majetku ČR ve smyslu usnesení vlády ČSFR č. 474/1991 a dále dodržování novel HZ a vyhl. č. 116/1991 Sb.
Termín ukončení: březen 1992