Záruky pro ochranu zájmů společnosti při výstavbě, které jsou založeny na systému ověřování zvláštní způsobilosti, jsou směřovány především vůči organizacím, jejichž pracovníci ve stanovených funkcích se podrobili ve dvou etapách resortně organizovanému přezkoušení. Z podnětu odborných iniciativ ve výstavbě bylo již v zákonodárných sborech republik navrhováno nahradit systém ověřování zvláštní způsobilosti k některým činnostem ve výstavbě systémem ověřování odborné způsobilosti (autorizací), která by navázala především na zásady právní úpravy autorizovaných inženýrů, platné do r. 1951 a byla obdobou zahraničních úprav. K tomu je třeba vytvořit předpoklady navrhovanou změnou stavebního zákona. Účinností zvláštních předpisů ověřování odborné zvláštní způsobilosti (o autorizaci) se zruší dosavadní úprava § 45 a § 46 stavebního zákona.

K § 47

Výrobky musí být vhodné pro stavební objekty, které jako celek i jako jejich části jsou s ohledem na hospodárnost způsobilé na zamýšlené použití a přitom vyhovují hlavním požadavkům. Stavby musí splňovat stanovené požadavky při běžné údržbě během ekonomicky přiměřené životnosti. Uvedené požadavky v novém znění § 47 odpovídají postupům a podmínkám, platným ve státech Evropského společenství.

K § 48 - 53

Vypuštění ustanovení o osvědčování vhodnosti výrobků pro stavební části staveb vychází z dosavadních nepříznivých zkušeností s aplikací tohoto institutu nerespektovaného výrobní sférou a nevyužívaného orgány státní správy. V posledních letech objem výrobků, které byly přihlášeny k osvědčení, stále klesal a některá pracoviště stavebních zkušeben dokonce zaznamenala nulový objem výkonů v této oblasti. Druhý důvod, který vede ke zrušení osvědčování, spočívá v tom, že zahrnovalo pouze tuzemské výrobky.

Nová úprava § 47 o výrobcích pro stavby vychází z požadavků Směrnice Rady ES č. 89/106 EEC, nerozlišuje výrobky tuzemské a dovážené a ve výkonné sféře počítá s funkci orgánů zkušebnictví, jejichž působnost při certifikaci (zejména povinné) zahrne i výrobky spadající dosud pojmově pod systém osvědčování, bez negativních průvodních jevů.

K § 58 odst. 3

Možnost uživatelů provádět vymezené druhy stavebních prací se souhlasem vlastníka se upravuje pro všechny subjekty shodně.

K § 81 odst. 1

Ustanovení o podkladech pro kolaudační řízení se upravuje v souladu se zákonem o živnostenském podnikání a v souladu s působností živnostenských úřadů při kolaudaci provozoven. Součinnost s těmito orgány je zajišťována i úpravou § 126 odst. 1.

K § 102 odst. 3

K posílení ochrany před negativními dopady stavební činnosti a užívání staveb na životní prostředí je stavební úřad vybavován pravomocí rozhodnout v rámci státního stavebního dohledu o konkrétních opatřeních k ochraně životního prostředí.

K § 105 - 107

Ustanovení § 105 a 106 se doplňují o nové skutkové podstaty, které zajišťují postih za neplnění výzev státního stavebního dohledu a neprovedení rozhodnutí o nařízení nezbytných úprav. Toto porušování povinností vyplývajících ze stavebního zákona nebylo dosud pokryto sankčními ustanoveními. V § 106 odst. 2 se pod písmenem j) upravuje nová skutková podstata, směřující k postihu za zhoršování životního prostředí v místě při nedodržování lhůty výstavby.

Upravuje se obligatorní ukládání pokut podle § 106, a to právnickým osobám a fyzickým osobám podnikajícím podle zvláštních předpisů (viz úprava § 139 odst. 5).

K § 108 odst. 1 a 2

Nově se upravuje možnost a účely vyvlastnění podle stavebního zákona ve veřejném zájmu v souladu s ustanovením článku 11 odst. 4 Listiny základních práv a svobod a ustanovení občanského zákoníku. Veřejný zájem je kromě dosavadních účelů, uvedených pod písmeny b) a c) novelizovaného ustanovení vyjádřen v možnosti vyvlastnit pro uskutečnění staveb pro veřejně prospěšné účely. Ve veřejném zájmu se pro technické vybavení území budují zejména stavby a zařízení pro odstraňování odpadků, pro odvádění a čištění odpadních vod, pro zásobování vodou, plynem, elektrickou energií a teplem, stavby pro úpravu vzduchu a stavby pro dopravu a spoje. Ve veřejném zájmu je umožněno vyvlastnit i pro nezbytný přístup k pozemku a stavbě.

K § 109

Vypouští se text spojený s institutem osobního užívání, jehož zrušení je obsaženo v novele občanského zákoníku a s pojetím národního majetku. Vlastnické právo k pozemkům a stavbám přechází vyvlastněním přímo na navrhovatele v souvislosti s omezenými účely vyvlastnění ve veřejném zájmu. Při vyvlastnění musí být v důsledku toho rozhodnuto i o všech ostatních právech k vyvlastňovaným pozemkům a stavbám. To se nevztahuje na právo užívat bytové a nebytové prostory, které vyvlastněním nezaniká.

K § 110 odst. 1 a 2

Vypouští se ustanovení o dohodě při převodu vlastnického práva k pozemku a stavbě užívané pro zajištění zemědělské výroby a při převodu vlastnického práva k lesní půdě, a to bez ohledu na změny příslušných právních předpisů proto, že tato práva podle navrhovaného § 109 odst. 3 při vyvlastnění zanikají. Vypouští se dále ustanovení vázané na zrušený účel vyvlastnění pro uskutečnění soustředěné bytové výstavby a staveb rodinných domků.

K § 111 odst. 3

Při zániku práv váznoucích na pozemku nebo stavbě při vyvlastnění je nezbytné zajistit uspokojení nároků oprávněných osob se zvláštním zřetelem na zajištění nároků zástavních věřitelů. V souladu s navrhovanou novelou občanského soudního řádu je působnost při rozhodování o uspokojení případných nároků svěřována soudu.

K § 112 odst. 2

S přihlédnutím ke změně účelů vyvlastnění se upravuje ustanovení o zahajování vyvlastňovacího řízení. K vyloučení spojování zájmu navrhovatele a rozhodujícího orgánu se upravuje postup při určování nezávislého orgánu.

K § 113 odst. 2 a 4

Vypouští se ustanovení o možnosti uvědomit účastníky řízení o ústním jednání veřejnou vyhláškou s ohledem na ochranu vlastnických práv a ustanovení vázané na zrušený účel vyvlastnění pro uskutečnění stavby rodinného domku.

K § 115 odst. 2 a 3

Vypouštějí se ustanovení vázaná na zrušené účely vyvlastnění.

K § 116 odst. 1

Ustanovením § 6 odst. 1 písmeno i) zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích byl uzákoněn princip, že vyvlastněná věc, pokud existuje a nesloužila nikdy účelu, pro který byla vyvlastněna, se vrátí oprávněné osobě. Navrhované znění upravuje § 116 odst. 1 v souladu s tímto principem. Působnost v těchto věcech se ponechává stavebnímu úřadu. Postup při podávání žádosti o zrušení vyvlastnění se upravuje ve vazbě na lhůty stanovené pro využití vyvlastněných nemovitostí.

K § 126 odst. 1

Ustanovení se doplňuje v návaznosti na zákon o odpadech a zákon o živnostenském podnikání, kde jsou založeny nové pravomoce příslušných orgánů.

K § 126 odst. 4

V přijatém zákonu o životním prostředí byla nově upravena problematika hodnocení vlivu na životní prostředí. Ve vztahu k řízením podle stavebního zákona se doplňují podmínky, které musí být splněny před vydáním příslušného rozhodnutí.

K § 134

Nově se upravuje vstup na cizí pozemky a stavby v návaznosti na čl. 12 odst. 3 Listiny základních práv a svobod. Vypouští se ustanovení o rozhodování obcí o vstupu pracovníků organizací na cizí pozemky a stavby.

K § 135 odst. 2

Vypouští se ustanovení o příslušnosti stavebního úřadu k rozhodování o náhradě škody v případech způsobených při realizaci opatření na sousedním pozemku nebo stavbě. Rozhodování o náhradě škody je tradiční činností soudů a svěřování této působnosti stavebním úřadům, které nejsou pro takové rozhodování vybaveny, není v souladu s principy zajišťování právní jistoty.

K § 139

Z dosavadního textu odstavce 1 se vypouští obsolentní ustanovení zrušených předpisů. Nově se zařazují odstavce 5 a 6 s cílem aby umožnily jednotné uplatňování nových pojmů a institutů právního řádu namísto dosavadních organizací a národních výborů.

K § 143

Vypouštějí se ustanovení o zmocnění k vydání podrobnějších úprav problematiky, která již byla vypuštěna (inženýrská činnost) nebo pro kterou se navrhuje nová úprava (odborná způsobilost).

K Čl. II

Pro vytvořen předpokladů, aby systém zvláštní způsobilosti k některým činnostem ve výstavbě mohl být nahražen novým systémem autorizace podle § 46a v samostatných zvláštních předpisech se doplňují přechodná a zrušovací ustanovení.

K Čl. III

V Článku III je navrhováno zrušit zastaralé a nefunkční předpisy pro investiční výstavbu.

V Praze dne 16. ledna 1992

Předseda vlády ČSFR:

v z. Rychetský v. r.

Ministr - předseda Federálního výboru pro životní prostředí:

Vavroušek v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP