Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
VI. v. o.
1223
Odpověď
ministra dopravy ČSFR Ing. J. Nezvala na interpelaci podanou poslancem SN P. Gandalovičem (ústní) ve věci připravovaného rušení místních tratí v severočeském regionu
MINISTR DOPRAVY
České a Slovenské Federativní Republiky
V Praze, dne 20. ledna 1992
Č. j.: 10048/92-210
Vážený pane poslanče,
Současná ekonomická situace ČSD je značně neuspokojivá. Na mnoha tratích dochází ke ztrátám, které nemohou pokrýt ani zisky vytvářené na ostatních rentabilních tratích. Takovými ztrátovými tratěmi jsou i některé tratě severočeského regionu.
Opatřeními ke snížení ztrátovosti na ztrátových tratích se v letošním roce několikrát zabývalo vedení ministerstva dopravy i Ústředního ředitelství ČSD.
Jedním z hlavních opatření je racionalizace železničního provozu snižováním vlastních nákladů. Pokud toto opatření nepřispěje ke kladnému výsledku, bude se ČSD snažit udržet provoz na nerentabilních tratích za pomoci podniků, obcí a dalších přepravců z příslušného regionu. Dále ČSD posuzuje možnost zavedení zvláštních nákladních tarifů a příplatků a připravují se legislativní podmínky pro umožnění privatizace tratí.
Všechna tato opatření přispívající ke snižování ztrátovosti posuzovali společně v uplynulých měsících zástupci oblastních ředitelství ČSD a okresních, obecních příp. jiných úřadů a hledali východiska z nepříznivé ekonomické situace.
Závěrem loňského roku při hodnocení důchodové situace ČSD za rok 1991 bylo konstatováno, že v důsledku nízké přepravy po železnici dojde v roce 1992 k dalšímu snížení tržeb a tím i přes opatření ke snižování vlastních nákladů ke ztrátám v objemu cca 8 mld Kčs. Dotace státu, které byly ČSD přislíbeny nepokryjí však celkovou předpokládanou ztrátu. Vedení ČSD se touto problematikou zabývalo závěrem roku a navrhlo řadu opatření k dosažení rovnovážného stavu v roce 1992. Mimo jiné posuzuje ČSD v současné době zavedení některých radikálních opatření v redukci osobní dopravy, případně i předložení návrhu na zastavení provozu na některých nerentabilních železničních tratích, kde vlastní restriktivní opatření nemohou snížit náklady na potřebnou mez. Jsou vytypovány tratě na kterých se uvazuje se zavedením těchto nepopulárních omezení. Mezi opatření k odstranění nežádoucí ztrátovosti je i možnost dotací z obecních, regionálních, republikových rozpočtů příp. i ze státního rozpočtu bez nichž železnice nemůže existovat. Je třeba podotknout, že o tratích, kde je uvažováno se zastavením provozu anebo jejich zrušení zatím nebylo rozhodnuto. Do 30. ledna 1992 budou návrhy na zastavení provozu, anebo zrušení tratí projednány na úrovni oblastních ředitelství ČSD s okresními úřady příp. obcemi a předloženy k dalšímu jednání na ÚŘ ČSD, Federální ministerstvo dopravy připravuje na měsíc únor 1992 seminář pro poslance hospodářských výborů Federálního shromáždění ČSFR, kde budou poslanci informováni o problematice řešení ztrátových tratí.
Dále bych Vás chtěl pane poslanče informovat, že k problematice propojení přerušených tratí v severočeském regionu má resort dopravy zpracovanou studii, podle které bude ČSD postupovat při případném otevření nových železničních přechodů do Spolkové republiky Německo. V loňském roce byly na severu Čech otevřeny dva železniční přechody a to Potůčky - Johanngeorgenstadt a Rumburk - Ebersbach. Posuzuje se možnost otevření dalšího železničního přechodu Vejprty - Bärenstein. Provoz těchto přechodů, případně otevření dalších závisí na ekonomické situaci ČSD, případně od dotací státu resp. regionů.
Je zřejmé, že provoz na místních tratích a otevření dalších pohraničních železničních přechodů není možno realizovat bez finančních příspěvků. Dovoluji si Vás proto pane poslanče požádat, abyste svým vlivem pomohl ČSD prosadit státní nebo regionální příspěvek právě pro tyto málo zatížené tratě a tak pomohl nejen železnici, ale zejména občanům, kteří v jejím okolí žijí a jsou na ní svým způsobem závislí.
S pozdravem
Vážený pan
Petr Gandalovič
poslanec Sněmovny národů
Federálního shromáždění ČSFR
Praha