Naopak proti předpokladům rozpočtu jsou již dnes prakticky splněny "jiné příjmy" rozpočtu federace, zejména v důsledku vysokého plnění cla (včetně dovozní přirážky) a příznivého vývoje příjmů rozpočtových a příspěvkových organizací. V plnění ostatních příjmů je zahrnuto vrácení čs. vkladů do základního kapitálu MBHS a MIB stanovených v převoditelných rublech (1,1 mld Kčs) a odvody cenového rozdílu při prodeji plynu, jehož dodávkami sovětská strana splácí závazky z titulu VIA (2,5 mld Kčs).

Celkové výdaje státního rozpočtu federace jsou zatím čerpány na 68,3 %. Čerpání je ale velmi diferencované v jednotlivých okruzích výdajů. Velmi nízké plnění vykázaly dotace poskytované do podnikové sféry. Týká se to především hospodářských organizací, kde jak investiční, tak neinvestiční dotace jsou čerpány dosud pouze na 46,4 %, resp. na 47,2 %. V předpokládaném rozsahu se vyvíjely dotace pro finanční instituce, které jsou jim poskytovány k řešení majetkové újmy, vznikající při poskytování úvěrů za státem zvýhodněné úrokové sazby. Z federálního rozpočtu bylo do konce září poskytnuto z tohoto titulu celkem 1,7 mld Kčs.

Vyšší čerpání dotací na úhradu cenových rozdílů u paliv a tepla (k 30. 9. činily 11,8 mld Kčs, tj. 86,1 % upraveného rozpočtu), vyplývá z toho, že tyto dotace se převážně čerpaly v prvních měsících roku, kdy byly ještě dotovány ceny pevných paliv pro obyvatelstvo. Naopak dotace na programy strukturálních změn budou čerpány vesměs až ve IV. čtvrtletí.

Na výdajích rozpočtové sféry se významně podílí čerpání státního vyrovnávacího příspěvku. Na tento účel bylo z rozpočtu federace vynaloženo již celkem 22,3 mld Kčs (69,6 % rozpočtu), přičemž růst této částky ve srovnání s 1. a 2. čtvrtletím vyplývá ze zvýšení příspěvku poskytovaného dětem a důchodcům.

Výdaje spojené s vládními úvěry poskytovanými do zahraničí dosáhly od začátku roku celkové výše 2,7 mld Kčs. Formou návratných finančních výpomocí bylo do ekonomiky poskytnuto 1,2 mld Kčs, určených především pro s. o. ČSD a k podpoře kupónové privatizace.

U ostatních neinvestičních výdajů do rozpočtové sféry bylo ze státního rozpočtu federace z celkové rozpočtované částky 49,4 mld Kčs vyčerpáno 31,3 mld Kčs, tj. 63,4 %. Z této částky podstatnou část (25,2 mld Kčs) tvoří výdaje na obranu a bezpečnost, zbytek pak výdaje ostatních rozpočtových kapitol.

 

IV. Výhled plnění státního rozpočtu do konce roku 1991

Úvaha o celoročních výsledcích rozpočtového hospodaření vychází z dosavadních výsledků plnění upravených státních rozpočtů, z rozhodnutí učiněných vládou ČSFR k řešení problémů ekonomického vývoje v období po schválení úpravy rozpočtu a z předpokladu, že v průběhu zbývajících měsíců bude pokles výroby a odbytu mírnější než v předchozím období. Přitom se očekává, že do konce roku 1991 nedojde k výraznější změně stávající (již 4 měsíce v podstatě stagnující) hladiny cen.

Ve zprávě o plnění státního rozpočtu za I. pololetí, kdy byl proveden první orientační odhad celoročních výsledků hospodaření souhrnu státních rozpočtů, se pohybovalo ocenění možného salda rozpočtu v rozpětí +8 až -2 mld Kčs. Zároveň se však poukazovalo, že vzhledem k nejistotám ve vývoji rozhodujících rozpočtových příjmů, je dosažení původně uvažovaného přebytku (8 mld Kčs) málo pravděpodobné a že nelze vyloučit ani možnost vzniku schodku rozpočtu.

Výsledky plnění rozpočtů k 31. 10. 1991 ukazují na poměrně výrazný vliv předpokládaných výpadků v dani z obratu a odvodů z objemu mezd na plnění uvažovaného celkového objemu rozpočtových příjmů, přičemž odchylka v odvodech ze zisku bude relativně menší. Současně je však třeba počítat s obvykle vyšším čerpáním rozpočtových výdajů v závěru roku.

Souhrn státních rozpočtů k 31. 10. 1991 vykazuje přebytek ve výši 8,0 mld Kčs, a to ve federálním rozpočtu přebytek 11,8 mld Kčs, v rozpočtu České republiky schodek 1,7 mld Kčs a v rozpočtu Slovenské republiky schodek 2,1 mld Kčs. Odlišný vývoj v jednotlivých rozpočtech je dán několika vlivy:

- zatímco společné příjmy působí na všechny státní rozpočty shodně (různá intenzita je dána jen různým podílem společných příjmů na celkových příjmech jednotlivých rozpočtů), v republikových rozpočtech se dále projevuje výpadek příjmů z odvodů z mezd;

- rozpočtové výdaje federace se ve značné míře kumulují do konce roku (strukturální dotace apod.);

- ve státních rozpočtech republik se naproti tomu projevuje poměrně vysoké čerpání dotací pro místní orgány, jakož i tlak na valorizaci výdajů v oblasti školství, zdravotnictví, sociálního zabezpečení apod.

Zatímco v příjmech jednotlivých státních rozpočtů vzhledem k existenci společných příjmů - se projevuje řada shodných tendencí, je obtížné z úrovně federálního ministerstva financí provádět prognózu výdajů rozpočtů republik a tím i jejich celkového výsledku. Z tohoto důvodu je proveden samostatný odhad plnění federálního rozpočtu, přičemž u státních rozpočtů republik je uveden názor příslušných ministerstev financí.

1. Výhled plnění státního rozpočtu federace

Vzhledem k vysokému podílu společných příjmů (daň z obratu a odvody ze zisku) na celkových příjmech federálního rozpočtu (v upraveném rozpočtu 78,7 %), dopadají očekávané celostátní výpadky v těchto příjmech svým podílem (35 %) poměrně výrazně do tohoto rozpočtu. Kvantifikace celoročních očekávaných výsledků federálního rozpočtu bere v úvahu nejistoty ve vývoji těchto dvou hlavních druhů příjmů v závěru roku a je proto oceněna intervalově na základě těchto údajů za souhrn rozpočtů:

v mld Kčs

 

Upravený rozpočet 1991

Plnění k 31. 10.

Odhad k 31. 12. 1991 nižší

Odhad k 31. 12. 1991 vyšší

Daň z obratu

141,9

102,0

122,3

126,0

Odvody a daně ze zisku

134,2

111,0

128,3

133,1

Nižší odhad vychází z předpokladu, že výnos daně z obratu a odvodů ze zisku za listopad a prosinec bude přibližně stejný jako byl dosažen v říjnu. V tomto případě by činil výpadek těchto příjmů celostátně 25,5 mld Kčs.

Vyšší odhad je založen na předpokladu určitého zlepšení vývoje v závěru roku a počítá s výpadky těchto příjmů celostátně ve výši 17 mld Kčs, opět zejména vlivem nižšího výnosu daně z obratu.

Uvedené výpadky se svým dopadem do federálního rozpočtu jen částečně podaří kompenzovat vyššími očekávanými příjmy z výnosu cel a dovozní přirážky a vyššími ostatními příjmy (zde se zejména projevuje vliv příjmů z rozdílu mezi nákupní cenou zemního plynu, jímž splácí SSSR své závazky z vybraných integračních akcí a tuzemskou cenou tohoto plynu a dále vratka rublové části kapitálové účasti ČSFR v MBHS).

Celkové příjmy federálního rozpočtu se odhadují v rozsahu 0,3 až 3 mld Kčs nižší než se uvažovalo v upraveném rozpočtu.

Naopak ve vývoji federálních výdajů, přes jejich dosavadní relativně nižší čerpání (k 31. 10. 77,5 %), lze očekávat zrychlení v souvislosti s využitím rezervy na strukturální změny, s přijatými opatřeními k řešení finanční situace zejména ČSD a zemědělských organizací a s vyšším čerpáním investičních dotací a výdajů obvyklým v závěru roku (např. z předpokládané částky 1,5 mld Kčs určené k financování konverze zbrojní výroby bylo k 19. 11. t. r. uvolněno z federálního rozpočtu 1 043 mil. Kčs, z toho pro organizace v České republice 297 mil. Kčs a pro organizace ve Slovenské republice 746 mil. Kčs; celý uvedený objem byl čerpán v průběhu října a počátkem listopadu). Celkově se očekává, že výdaje federálního rozpočtu budou o cca 1 mld Kčs nižší než se uvažovalo. V této částce se částečně kompenzují očekávané vyšší úrokové platby ze zadluženosti federace u SBČS (zejména vliv půjčky na krytí kursových ztrát z přepočtu bankovních závazků a pohledávek v zahraničí vlivem devalvace koruny v závěru roku 1990) a vyšší poskytnuté půjčky z federálního rozpočtu organizacím s očekávanými úsporami v investičních výdajích a v některých dalších oblastech.

Půjčky z rozpočtu (kromě poskytnutých vládních úvěrů zahrnují návratné finanční výpomoce organizacím vnitřní ekonomiky) budou překročeny zejména vlivem již poskytnuté půjčky pro s. o. ČSD ve výši 462 mil. Kčs a další půjčky pro tento podnik ve výši 1,8 mld Kčs, o které rozhodla vláda ČSFR koncem října t. r. Kromě toho byla poskytnuta návratná finanční výpomoc Centru kupónové privatizace ve výši 0,5 mld Kčs, která je splatná v únoru příštího roku. V souhrnu představují uvedené půjčky, s nimiž se v rozpočtu neuvažovalo, 2,8 mld Kčs, což poměrně výrazně ovlivňuje celkové výsledky rozpočtu.

V hlavních druzích příjmů a výdajů federálního rozpočtu se očekávají tyto výsledky:

v mld Kčs

 

Upravený rozpočet 1991

Očekávaná skutečnost 1991

Rozdíl

Příjmy celkem

123,9

120,6-123,6

-3,3 až -0,3

z toho:

 

 

 

- daň z obratu

49,1

42,8- 44,1

-6,3 až -5,0

- podíl na odvodech a daních ze zisku

48,4

44,9- 46,6

-3,5 až -1,8

- důchodová daň ze zisku

0,4

0,3

- 0,1

- odvody SBČS

3,6

2,8

- 0,8

- clo vč. dovozní přirážky

8,8

11,2

+ 2,4

- ostatní příjmy

13,6

18,6

+ 5,0

Výdaje celkem

117,7

116,3

- 1,4

z toho:

 

 

 

- investiční dotace podnikům

2,8

2,5

- 0,6

- investiční výdaje ROPO

3,1

2,9

- 0,2

- neinvestiční dotace podnikům

20,5

20,0

- 0,5

- dotace finančním institucím

2,8

2,8

-

- neinvestiční výdaje ROPO

88,5

88,4

- 0,1

z toho:

 

 

 

- státní vyrovnávací příspěvek

32,0

30,9

- 1,1

- úroky z půjček

2,5

4,9

+ 2,4

- půjčky z rozpočtu

3,1

5,6

+ 2,5

- ostatní výdaje

50,9

47,0

- 3,9

Saldo

+6,2

+4,3 až +7,3

-1,9 až +1,1

Z tohoto přehledu vyplývá, že předpokládanou výši přebytku federálního rozpočtu lze dosáhnout, příp. i překročit zejména v závislosti na vývoji daně z obratu a odvodů ze zisku koncem roku.

2. Výhled plnění státních rozpočtů republik

Podle propočtů ministerstev financí republik se očekává, že oba republikové rozpočty budou schodkové (původním záměrem bylo dosáhnout přebytky ve výši 1,1 mld Kčs v České republice a 0,7 mld Kčs ve Slovenské republice), což však bude částečně kompenzováno očekávanými mírnými přebytky hospodaření místních rozpočtů.

Společným znakem obou rozpočtů je, že kromě nižšího inkasa daně z obratu a odvodů ze zisku se očekávají poměrně značné výpadky i u odvodů z objemu mezd.

V zájmu minimalizace negativních odchylek od původních záměrů rozpočtové politiky v oblasti výsledků hospodaření státních rozpočtů přijala ministerstva financí republik řadu opatření směřujících k regulaci vývoje a hospodárnému využívání prostředků v závěru roku. Přesto však lze očekávat, že v souhrnu skončí rozpočtové hospodaření republik (vč. výsledků místních rozpočtů) schodkem v rozpětí 3,5 až 4,3 mld Kčs.

To signalizuje, že původní záměr dosáhnout v roce 1991 v souhrnu za rozpočtovou soustavu přebytek ve výši 8 mld Kčs se nepodaří v plném rozsahu realizovat, neboť z uvedených údajů lze odhadnout, že výsledek hospodaření této soustavy se bude pohybovat v rozpětí 0 až + 3,8 mld Kčs.

I když podle platných zákonů o rozpočtových pravidlech je hospodaření jednotlivých rozpočtů samostatné a příslušné vlády a ministerstva financí by měly řešit ve své kompetenci schodky rozpočtů, vznikají zejména pod vlivem relativně vysokého přebytku federálního rozpočtu ke konci 3. čtvrtletí tendence požadovat, aby federální rozpočet se podílel na krytí nedostatku prostředků ve státních rozpočtech republik.

Podle názoru federální vlády jsou diskuse o těchto otázkách zatím předčasné. V každém případě je rozhodnutí o použití případného přebytku federálního rozpočtu v pravomoci Federálního shromáždění.

Závěry

Podle výsledků k 31. 10. vykazuje hospodaření státních rozpočtů přebytek 8,0 mld Kčs, což je o 3,4 mld Kčs méně ve srovnání se stavem na konci září. K tomuto zhoršení došlo za situace, kdy v samotném říjnu činil výnos daně z obratu 10,2 mld Kčs (tj. o 1,0 mld Kčs lepší výsledek ve srovnání s průměrným měsíčním výnosem za červen až září) a odvody ze zisku 8,6 mld Kčs (o cca 2,1 mld Kčs lepší výsledek ve srovnání s průměrem za srpen až září). Z toho lze vyvodit, že hlavním důvodem zhoršení sald rozpočtu je zrychlení růstu výdajů (objem celkových výdajů za měsíc říjen ve výši 41,5 mld Kčs je o 3,9 mld Kčs vyšší než průměr za leden až září).

I když prognóza celoročních výsledků k tomuto vývoji přihlédla, je zřejmé, že na uvedené zhoršení výsledku rozpočtu je třeba reagovat přesto, že omezený časový prostor může snížit účinnost ještě proveditelných opatření. Je to nezbytné nejen z vnitřních ekonomických důvodů, ale i z hlediska splnění rozpočtových kritérií dohodnutých s Mezinárodním měnovým fondem.

Přijatá opatření se týkají zejména těchto oblastí:

- nepovolovat žádné další slevy z odvodů ani odklady jejich splátek;

- dotace do místních rozpočtů poskytnout jen v rozsahu schváleného objemu, a to bez poskytnutí mimořádných dotací;

- nepřipustit přijetí žádných dalších opatření nad rámec upravených státních rozpočtů;

- předpokládané úspory některých rozpočtových výdajů bud zcela blokovat, anebo povolit jejich možné využití na krytí jiných zvýšených výdajů maximálně v poloviční výši (týká se zejména úspor u výdajů na nezaměstnanost);

- nepovolovat poskytnutí žádných dalších finančních výpomocí organizacím;

- připustit čerpání neinvestičních dotací maximálně do úrovně schváleného rozpočtu;

- v krajním případě stanovit určitou přiměřenou část čerpání celoročních výdajů pro měsíc prosinec (např. 1/12) v organizacích rozpočtové sféry (s výjimkou dávek sociálního zabezpečení).

 

Federální ministerstvo financí

Odbor I/7

Výsledky rozpočtového hospodaření

v mil. Kčs

Období: leden - září 1991

1991

Státní rozpočet:

Souhrn ČSFR (Federace + ČR + SR)

Rozpočet roční [1]

Plnění I - IX

% plnění rozpočtu

Příjmy celkem

490307

350072

71.4

A. Daň z obratu

141905

91742

64.7

B. Podnikové odvody a daně

250489

179758

71.8

1. Podnikové odvody a daně ze zisku

136789

105143

76.9

v tom: podíl na spol. odvodech a daních

134186

102398

76.3

důchodová daň ze zisku

2603

2745

105.5

2. Odvody z objemu mezd [2]

107238

70097

65.4

3. Zemědělská daň z pozemků

2863

1300

45.4

4. Odvody Státní banky čs.

3600

2438

67.7

5. Ostatní odvody podniků

0

780

x

C. Jiné příjmy

97913

78572

80.2

6. Clo

8800

8539

97.0

7. Daň ze mzdy [2]

55906

40724

72.8

8. Příjmy rozp. a odvody přísp. organizací

20927

14262

68.2

9. Poplatky, pokuty a penále

1725

1963

113.8

10. Splátky půjček poskytnutých z rozpočtu

7840

6214

79.3

11. Kreditní úroky

610

778

127.5

12. Příjmy míst. rozpočtů (dočas. nepřevedené)

0

0

x

13. Ostatní příjmy

2105

6092

289.4

Výdaje celkem

482307

338632

70.2

A. Vlastní výdaje

404188

282612

69.9

1. Invest. dotace podnikům (vč. družstev)

8813

5038

57.2

2. Výdaje na investice rozp. organizací

16412

8259

50.3

3. Invest. příspěvky přísp. organizacím

3736

2245

60.1

4. Dotace na bytovou výstavbu

3350

1097

32.7

5. Neinvest. dotace podnikům (vč. družstev)

53582

37032

69.1

6. Neinvest. dotace finančním institucím

7076

5239

74.0

7. Neinv. výdaje RO a neinv. příspěvky PO

311219

223702

71.9

v tom: neinv. výdaje na soc. zabezpečení

122131

89548

73.3

státní vyrovnávací příspěvek

32000

22271

69.6

neinv. příspěvky přísp. organizací

11390

5523

48.5

úrokové platby

2745

2241

81.6

poskytnuté úvěry z rozpočtu

3120

3914

125.4

ostatní

139833

100205

71.7

B. Dotace místním rozpočtům

78119

56020

71.7

8. Dotace na investice míst. rozpočtům

15143

11857

78.3

9. Neinvest. dotace míst. rozpočtům [2]

62976

44163

70.1

Přebytek/schodek

8000

11440

143.0

Poznámky:

[1] Státní rozpočty po úpravách provedených vládami federace a republik.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP