FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991 VI. v. o.

1079

NÁVRH

prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky

Zákon

ze dne .......... prosince 1991,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 490/1991 Sb., o způsobu provádění referenda, a zákon č. 491/1991 Sb., o organizaci Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky a o řízení před ním

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 490/1991 Sb., o způsobu provádění referenda, se mění a doplňuje takto:

1. Poznámka pod čarou č. 1 zní: "Ústavní zákon č. 327/1991 Sb., o referendu, ve znění ústavního zákona č. /1991 Sb., kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 327/1991 Sb., o referendu".

2. Za § 3 se vkládá nový § 3a, který zní:

"§ 3a

(1) O způsobu podávání návrhu občanů na vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 5 ústavního zákona prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky platí obdobně zákon o právu petičním [Zákon č. 85/1990 Sb., o právu petičním.], pokud se dále nestanoví jinak.

(2) Návrh občanů na vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 5 ústavního zákona předkládá prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky petiční výbor.

(3) Petiční výbor před shromažďováním podpisů k návrhu na vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 5 ústavního zákona požádá ministra vnitra České a Slovenské Federativní Republiky o vyjádření, zda znění otázky, kterou hodlá položit v návrhu na vyhlášení referenda, je v souladu s ústavním zákonem.

(4) Podpisy občanů se shromažďují na podpisové archy. Petiční výbor může pověřit shromažďováním podpisů pouze občana oprávněného volit do České národní rady2) nebo do Slovenské národní rady3). Jednotlivé podpisové archy, na které se mají shromažďovat podpisy občanů, musí být průběžně číslovány, opatřeny příjmením, jménem a adresou pověřeného občana a textem otázky, kterou petiční výbor navrhuje předložit v referendu podle čl. 3 odst. 5 ústavního zákona; dále musí být na podpisovém archu uvedeno, ze tento arch slouží pro účely vyhlášení referenda.

(5) Občan vysloví souhlas s návrhem na vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 5 ústavního zákona svým podpisem na archu. Uvede své příjmení, jméno, adresu a rodné číslo. Správnost těchto údajů ověří občan pověřený shromažďováním podpisů (odstavec 4) podle občanského (vojenského, osobního) průkazu občana. Jestliže občan, který se pod návrh podepsal, takový průkaz nepředloží, nebo jestliže údaje v tomto průkazu nesouhlasí s tím, co občan uvedl, anebo jestliže občan nemá právo volit2),3), občan pověřený shromažďováním podpisů podpis občana z podpisového archu vyškrtne a důvod vyškrtnutí poznamená.

(6) V návrhu na vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 5 ústavního zákona petiční výbor uvede

a) text navrhované otázky o formě státoprávního uspořádání České a Slovenské Federativní Republiky nebo přesnou formulaci návrhu na vystoupení jedné z republik z České a Slovenské Federativní Republiky,

b) počet shromážděných podpisů na podpisových arších,

c) příjmení, jméno a adresu členů petičního výboru.

K návrhům dále připojí podpisové archy a vyjádření ministra vnitra České a Slovenské Federativní Republiky uvedené v odstavci 3.

(7) Po předložení návrhu na vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 5 ústavního zákona prezident České a Slovenské Federativní Republiky požádá ministra vnitra České a Slovenské Federativní Republiky o namátkové ověření, zda návrh podepsali jen občané oprávnění k podání návrhu a zda jejich podpisy se v návrhu neopakují; k opakovaným podpisům a k podpisům občanů neoprávněných nebo kteří neprokázali svou totožnost, se při stanovení počtu občanů, kteří návrh podepsali, nepřihlédne.".

3. § 4 odst. 1 písm. a) zní:

"a) kdo vyhlášení referenda navrhl a kdy byl návrh prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky doručen, popřípadě, že se referendum vyhlašuje z vlastního rozhodnutí prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky,".

4. V § 19 odst. 2 se na konci připojuje tato věta:

"Další jedna hodina vysílacího času se za stejných podmínek poskytne prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky, bylo-li referendum vyhlášeno podle čl. 3 odst. 4 ústavního zákona, nebo petičnímu výboru (§ 3a odst. 1), bylo-li referendum vyhlášeno podle čl. 3 odst. 5 věty první ústavního zákona.".

5. V § 19 odst. 3 se na konci připojuje tato věta:

"Další jedna hodina vysílacího času se za stejných podmínek poskytne petičnímu výboru (§ 3a odst. 1), bylo-li referendum vyhlášeno podle čl. 3 odst. 5 věty druhé ústavního zákona.".

6. V § 6 odst. 1, § 12 odst. 1 písm. a), § 14 odst. 6 písm. e), § 19 odst. 2, § 26 odst. 5, § 31 odst. 1, § 32 odst. 1, § 33 odst. 1, § 34 odst. 1, 2 a 4 se slova "čl. 3 odst. 1 ústavního zákona" nahrazují slovy "čl. 3 odst. 1 nebo 4 anebo odst. 5 věta první ústavního zákona".

7. V § 6 odst. 1, § 14 odst. 6 písm. d), § 17 odst. 5, § 19 odst. 3 a 5, § 26 odst. 5, § 31 odst. 2, § 32 odst. 2, § 33 odst. 2, § 34 odst. 1, 3 a 4 a § 36 odst. 3 se slova "čl. 3 odst. 2 ústavního zákona" nahrazují slovy "čl. 3 odst. 2 nebo odst. 5 věta druhá ústavního zákona".

Čl. II

Zákon č. 491/1991 Sb., o organizaci Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky a o řízení před ním, se mění takto:

§ 67 odst. 1 zní:

"(1) Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak, platí pro žádost o přezkoumání ústavnosti postupu referenda před vyhlášením jeho výsledků ustanovení o návrhu na zahájení řízení a pro toho, kdo žádost podal, ustanovení o navrhovateli.".

Čl. III.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

Důvodová zpráva

Obecná část

V návaznosti na předložený návrh ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 327/1991 Sb., o referendu, se navrhuje změnit a doplnit zákon č. 490/1991 Sb., o způsobu provádění referenda a zákon č. 491/1991 Sb., o organizaci Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky a o řízení před ním.

Občanská iniciativa k vyhlášení referenda, obdobně jak je tomu i v jiných ústavních systémech, musí mít pravidla stanovená zákonem. V navrhované úpravě se proto stanoví postup při organizování občanské iniciativy za účelem vyhlášení referenda a náležitosti návrhu na podávání referenda. K tomuto účelu se navrhuje využít platného zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním, pokud se v navrhovaném zákoně nestanoví jinak. Některé zásady promítnuté v tomto zákoně však musí být pro tento účel modifikovány, protože právně relevantními mohou být jen podpisy občanů oprávněných volit do příslušné národní rady.

Zvláštní část

K čl. I

K bodu 2

Vedle zákonodárných sborů budou moci iniciovat referendum, v souladu s navrhovaným ústavním zákonem, též občané. V souvislosti s tímto rozšířením okruhu subjektů je nutné zavést do právní úpravy i pravidla o způsobu a organizaci podávání návrhu na vyhlášení referenda občany. Tato nová úprava se provádí v § 3a navrhovaného zákona. Jednou ze zásad, obvyklých ve všech ústavních systémech, kde lidové referendum je zavedeno, je možné, aby státní orgán prověřil před organizováním podpisových akcí správnost formulace otázky z hlediska ústavních podmínek. Obdobná úprava se provádí i v tomto citovaném ustanovení zejména proto, aby nedocházelo ke zbytečným nákladům a vynaloženému úsilí občanů, kteří organizují tuto iniciativu.

Dále se navrhuje umožnit prezidentovi ČSFR před vyhlášením referenda požádat ministra vnitra ČSFR o ověření a kontrolu náležitostí podpisových archů včetně té skutečnosti, zda občané, kteří se vyjádřili k návrhu na referendum, splňují podmínky stanovené ústavním zákonem.

K bodu 4 a 5

V těchto bodech se provádí úprava § 19 odst. 2 platného zákona, která umožňuje prezidentovi ČSFR nebo petičnímu výboru, aby v době kampaně před celostátním referendem mohl v televizním a rozhlasovém vysílání vystoupit bezplatně jednu hodinu vysílacího času u všech subjektů, které získaly oprávnění k televiznímu a rozhlasovému vysílání. Obdobná úprava se provádí v § 19 odst. 3 v případě republikového referenda.

K bodu 6 a 7

V těchto ustanoveních se promítají potřebné legislativně technické změny platného zákona v návaznosti na navrhované věcné změny.

K čl. II

Potřeba novelizace je vyvolána rozšířením okruhu subjektů oprávněných podat žádost k Ústavnímu soudu České a Slovenské Federativní Republiky.

Samotným přijetím navrhované úpravy nevzniknou žádné nové nároky na státní rozpočet federace.

V Praze dne 29. listopadu 1991

Prezident ČSFR:

Havel v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP