Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1057

Odpověď

ministra dopravy České a Slovenské Federativní Republiky Ing. Jiřího Nezvala na interpelaci podanou poslancem Sněmovny lidu MUDr. Stanislavem Hanákem (ústní)

 

MINISTR DOPRAVY

České a Slovenské Federativní Republiky

 

V Praze, dne 20. 11. 1991

 

Č. j.: 13064/91 - KM

Vážený pane poslanče,

na základě Vaší interpelace ve Federálním shromáždění ve věci eventuálního rušení tzv. nerentabilních tratí Vám zasílám následující stanovisko.

Současná ekonomická situace ČSD je značně neuspokojivá. Na mnoha tratích dochází ke ztrátám, které nemohou pokrýt ani zisky vytvářené na ostatních rentabilních tratích. Takovými ztrátovými tratěmi jsou i tratě Bakov nad Jizerou - Kopidlno a Mladá Boleslav - Stará Paka, které ve své interpelaci uvádíte.

Opatřeními ke snížení ztrátovosti na vedlejších tratích se v letošním roce několikrát zabývalo vedení ministerstva dopravy i Ústředního ředitelství ČSD.

Prvním hlavním opatřením je racionalizace železničního provozu. Pokud toto opatření nepřispěje ke kladnému výsledku, bude se ČSD snažit udržet provoz na nerentabilních tratích za pomoci podniků, obcí a dalších přepravců z příslušného regionu.

Uvažuje se o možnostech dotací z obecních, regionálních, republikových rozpočtů příp. i ze státního rozpočtu bez nichž železnice nebude moci existovat. Dále ČSD posuzuje možnost zvláštních nákladních tarifů a příplatků a připravují se legislativní podmínky pro případnou možnou privatizaci.

Všechny tyto možnosti snížení ztrátovosti v uplynulých měsících společně posuzovali zástupci oblastních ředitelství ČSD a okresních, obecních příp. jiných úřadů a hledali východiska, z nepříznivé ekonomické situace.

V žádném případě nebude rušena trať, pokud se neprokáží všechna výše uvedená opatření ke snížení ztrátovosti jako neúčinná.

V současné době se zpracovávají výsledky a zkušenosti z jednání zástupců oblastních ředitelství se zástupci okresních, obecních a jiných úřadů. Na základě toho bude navržen další postup řešení provozu na neefektivních tratích. Možno však počítat s tím, že provoz na těchto tratích není možno udržet bez dotací. Dovoluji si Vás proto pane poslanče požádat, abyste svým vlivem pomohl ČSD prosadit státní příspěvek právě pro tyto málo zatížené tratě a tak pomohl nejen železnici, ale i všem lidem, kteří v jejím okolí žijí a jsou na ní svým způsobem závislí.

S pozdravem

Vážený pan

MUDr. Stanislav Hanák

poslanec Sněmovny lidu

Federální shromáždění ČSFR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP