FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991 VI. v. o.
1055
NÁVRH
prezidenta České a slovenské Federativní Republiky
Ústavní zákon
ze dne .......... prosince 1991,
kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 327/1991 Sb., o referendu
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto ústavním zákoně:
Čl. I
Ústavní zákon č. 327/1991 Sb., o referendu, se mění a doplňuje takto:
1. Čl. 3 odst. 4 zní:
"(4) Prezident České a Slovenské Federativní Republiky může z vlastního rozhodnutí vyhlásit referendum současně v obou republikách podle čl. 1 odst. 1, usoudí-li, že je ohrožen řádný chod ústavních orgánů, anebo to je nezbytné k vyřešení základních otázek československé státnosti. Může tak učinit, jen vyslovila-li vláda České a Slovenské Federativní Republiky s tímto rozhodnutím souhlas. Vláda České a Slovenské Federativní Republiky se k návrhu prezidenta o vyhlášení referenda vyjádří do 15 dnů ode dne jeho doručení. Nevyjádří-li se vláda České a Slovenské Federativní Republiky v uvedené lhůtě, prezident České a Slovenské Federativní Republiky referendum z vlastního rozhodnutí nemůže vyhlásit.".
2. Čl. 3 se doplňuje odstavci 5 až 7, které zní:
"(5) Prezident České a Slovenské Federativní Republiky vyhlásí referendum podle čl. 1 odst. 1 současně v obou republikách, jestliže to navrhne alespoň 500 000 občanů oprávněných volit do České národní rady a 250 000 občanů oprávněných volit do Slovenské národní rady. Prezident České a Slovenské Federativní Republiky vyhlásí referendum podle čl. 1 odst. 2 v České republice, jestliže to navrhne alespoň 500 000 občanů oprávněných volit do České národní rady, nebo ve Slovenské republice, jestliže to navrhne alespoň 250 000 občanů oprávněných volit do Slovenské národní rady. Prezident České a Slovenské Federativní Republiky vyhlásí referendum v těchto případech do 15 dnů ode dne doručení návrhu.
(6) Návrh na vystoupení České republiky nebo Slovenské republiky z České a Slovenské Federativní Republiky podaný podle odstavce 5 nesmí obsahovat žádné podmínky nebo jiné doplňky. Jinak prezident České a Slovenské Federativní Republiky návrh odmítne a referendum nevyhlásí.
(7) Referendum se vykoná do 90 dnů ode dne, kdy prezident České a Slovenské Federativní Republiky referendum vyhlásil.".
3. V čl. 4 se slova "pět měsíců" nahrazují slovy "tři měsíce".
4. V čl. 5 odst. 1 se slova "čl. 3 odst. 1" nahrazují slovy "čl. 3 odst. 1, 4 a odst. 5 věta první".
5. V čl. 5 odst. 2 se slova "čl. 3 odst. 2" nahrazují slovy "čl. 3 odst. 2 nebo odst. 5 věta druhá".
6. V čl. 5 odst. 3 se slova "čl. 3 odst. 1" nahrazují slovy "čl. 3 odst. 1, 4 a odst. 5 věta první" a slova "čl. 3 odst. 2" se nahrazují slovy "čl. 3 odst. 2 nebo odst. 5 věta druhá".
7. Čl. 5 odst. 4 zní:
"(4) Ústavní soud České a Slovenské Federativní Republiky přezkoumá ústavnost postupu referenda před vyhlášením jeho výsledků na žádost předsednictva Federálního shromáždění nebo předsednictva České národní rady nebo předsednictva Slovenské národní rady nebo prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky anebo toho, kdo byl pověřen návrh podle čl. 3 odst. 5 prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky předložit.".
8. Čl. 7 zní:
"Čl. 7
Zákon Federálního shromáždění stanoví
a) náležitosti a podrobnosti návrhu na vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 5,
b) způsob provádění referenda.".
Čl. II
Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Důvodová zpráva
Obecná část
Záměrem navrhovaného ústavního zákona je umožnit prezidentovi ČSFR vyhlásit referendum z vlastního rozhodnutí, je-li přesvědčen, že došlo k ohrožení řádného chodu ústavních orgánů, jak je to obvyklé v mnoha demokratických ústavách, anebo že k řešení otázek vyplývajících z povahy československé státnosti je účelné se obrátit na občany. Dalším sledovaný cípem navrhované úpravy je promítnout do platného systému čs. ústavního práva prvek přímé demokracie uplatňovaný v mnohých vyspělých demokratických státech. Jde o zavedení práva občanů podávat návrh na vyhlášení referenda o základních otázkách čs. státnosti a o realizaci ústavního práva českého nebo slovenského národa na sebeurčení.
Základní principy ústavního zákona o referendu zůstávají zachovány i nadále, zejména se nemění okruh věcí, o nichž může být v referendu rozhodováno (čl. 1 odst. 1 a 2).
Zvláštní část
K čl. I
K bodu 1 a 2
Dosavadní čl. 3 se doplňuje o další ustanovení, která umožňují prezidentovi ČSFR vyhlásit referendum současně v obou republikách, dospěje-li k závěru, že to okolnosti uvedené v navrhovaném čl. 3 odst. 4 vyžadují. V tomto případě je vyhlášení referenda prezidentem ČSFR podmíněno souhlasem vlády ČSFR. Toto řešení se navrhuje v souladu s principem vzájemných kontrol ústavních orgánů tak, aby bylo zabráněno jednostranným rozhodnutím.
Dále v čl. 3 odst. 5 se navrhuje úprava realizace referenda na základě přímé iniciativy voličů. Navrhovaný počet voličů je stanoven s ohledem na počet obyvatel republik tak, aby dostatečně reprezentoval vůli lidu žijícího v té či oné republice.
Úprava navržená v čl. 3 odst. 6 zajišťuje, aby návrh na vyhlášení referenda o vystoupení jedné z republik ze společného státu podaný občany, byl zcela jednoznačný a neobsahoval žádné podmínky nebo jiné doplňky. Další podrobnosti o způsobu a náležitostech organizace lidového referenda upraví zákon FS.
Aby se zamezilo souběhu lhůty pro vyhlášení referenda se lhůtou pro vykonání referenda, váže se počátek lhůty pro vykonání referenda na den, kdy prezident ČSFR referendum vyhlásí. Tato úprava se provádí novým zněním čl. 3 odst. 7.
K bodu 3
S ohledem na termín voleb do zákonodárných sborů v příštím roce (9. - 10. června) a možnost vyhlášení referenda v tomto volebním období se navrhuje zkrátit lhůtu umožňující vykonání referenda ještě před uplynutím volebního období.
K bodu 4 až 6
V navrhovaných ustanoveních se provádějí legislativní úpravy v návaznosti na změny a doplnění ústavního zákona v předchozích bodech.
K bodu 7 a 8
Vzhledem k úpravám podle bodu 1 návrhu ústavního zákona se okruh subjektů oprávněných požádat Ústavní soud ČSFR o přezkoumání ústavnosti postupu referenda rozšiřuje o prezidenta ČSFR a o toho, kdo byl pověřen iniciativou občanů podat prezidentovi ČSFR návrh na vyhlášení referenda.
V čl. 7 se rozšiřují důvody pro vydání podrobnější úpravy formou zákona FS.
Samotným přijetím navrhované úpravy nevzniknou žádné nové nároky na státní rozpočet federace.
V Praze dne 22. listopadu 1991
Prezident ČSFR:
Havel v. r.