Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1045

Odpověď

ministra financí ČSFR Ing. Václava Klause, CSc. na interpelaci podanou poslancem Sněmovny lidu MUDr. S. Hanákem (tisk 952)

 

Ministr financí ČSFR

 

V Praze dne 13. listopadu 1991

 

Č. j. VI/1-25411/91

Vážený pane poslanče,

obdržel jsem Vaši žádost o stanovisko k případnému rušení tzv. nerentabilních tratí, konkrétně ve Vašem případě tratě Bakov nad Jizerou - Kopidlno a tratě Mladá Boleslav - Stará Paka.

Jedním ze základních kritérií udržování železniční sítě v určitém rozsahu je její efektivnost. Období, kdy byla železnice jediným hromadným dopravním prostředkem oblasti je již překonané a v mnohých teritoriích se již nevyužívá v takovém rozsahu, který by zabezpečoval její efektivní provoz. Tak jako i jiná odvětví národního hospodářství, bude muset i železnice překonat období zásadních změn v organizaci podniku a v systému řídící práce. To se bude v neposlední řadě týkat i přehodnocování efektivnosti provozování jednotlivých tratí a hledání způsobů, jak ztráty z nerentabilních tratí zmenšovat, či úplně eliminovat.

Rušení neefektivních tratí považuji za krajní možnost po vyčerpání ostatních možných alternativ. Stát předpokládá i pro další období určitý podíl na financování ČSD, hlavně v otázkách financování rozvoje dopravní infrastruktury. V nově vznikajících podmínkách tržního mechanismu v naší ekonomice však nemůžeme požadovat, aby hospodářský subjekt ČSD byl garantem sociálních záruk obyvatelstva té které oblasti na úseku osobní dopravy.

Jednou z možností snižování ztráty z nerentabilních tratí je zavedení sezónní dopravy, zavedení zvláštních tarifů a příplatků v nákladní dopravě, na některých vhodných tratích převedení železničního provozu na vlečky, případně tratě privatizovat.

V dosavadním přístupu ČSD v otáčkách zlepšení rentability tratí neustále chybí systémový přístup k obchodní politice podniku v materiálech ČSD jsou uvedená opatření, která jsou přijímaná ke snižování nákladů na železnici, neobjevuje se v nich však ani zmínka o tom, co železnice vykonala anebo hodlá podniknout pro to, aby opět získala nazpět substrát ze silniční dopravy na železnici.

Při posuzování další existence té které tratě zařazené do skupiny nerentabilních bude potřebné zaujmout těsnější kontakt s územně správními orgány příslušných regionů. Jako nejpřijatelnější varianta za současné ekonomické situace s. o. ČSD se mi jeví finanční spoluúčast regiónu na provozování tratě, který může zároveň nejkvalifikovaněji zvážit praktický význam a přínos zachování provozu na železnici pro spravované teritorium.

Snahou státu není vyvíjet tlak na ČSD, rušit tratě "za každou cenu", ale účelným způsobem působit na ČSD, aby postupně odstraňovalo ztráty, které na železnici vznikají.

S pozdravem

Vážený pan

MUDr. Stanislav Hanák

poslanec Sněmovny lidu

Federální shromáždění

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP