FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991
VI. v. o.
1043
Interpelace
ministra dopravy ČSFR podaná poslancem Sněmovny lidu V. Niedobou
POSLANEC
FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ
ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
Vladislav NIEDOBA
V Praze dne 12. 11. 1991
Vážený pane ministře,
využívám svého ústavního práva a dovoluji si na Vás vznést interpelaci ve smyslu § 54 jednacího řádu Federálního shromáždění.
Jménem občanů obce Hrádek, okresu Frýdek-Místek, Vás žádám o řešení dlouhodobého a zatím neřešitelného problému, tj. rekonstrukce silnice 1/11, která vede středem obce.
Silnice byla vybudována v roce 1798 za Říše rakousko-uherské. Její šířka je 8 metrů a to se do dnešních dnů v inkriminovaném úseku nezměnilo. Tato silnice se za vlády lidu opravovala tím způsobem, že se žulové kostky překryly asfaltovými koberci a označily dopravními pruhy.
Podotýkám, že cesta byla vybudována, aby spojila Slezsko a balkánské země. To, co kdysi stačilo pro koňské povozy k převozu soli z Krakowa, dnes sotva může vyhovovat osobní a kamiónové dopravě tím spíše, že teď, kdy padla poslední železná opona, tato silnice se stala hlavní spojnicí mezi Severem a Jihem.
V těsné blízkosti silnice jsou umístěny dvě základní školy, dvě mateřské školy, autobusová zastávka, tři obchody, zastávka ČSD Hrádek ve Slezsku a hospoda.
Dochází zde velmi často k dopravním nehodám a ublížení na zdraví. Dle posledního zjištění je dopravních nehod v úseku Hrádek - Mosty u Jablunkova asi 200 za rok.
Na jaře a na podzim bylo zde provedeno svépomocné měření průjezdu silničních vozidel Jablunkovem. Měření ukázalo, že denně zde v průměru projelo od sedmi do osmi tisíc čtyřstopých vozidel. Toto měření se provádělo v pracovní dny, o sobotách a nedělích je situace skoro kritická.
Rekonstrukce silnice je řešena již nejméně 15 let, ovšem bezvýsledně. V současné době jsou před dokončením projekční práce a jsou připraveny podklady pro majetkoprávní vypořádání s majiteli dotčených pozemků.
Uvádím také, že jak majetkoprávní otázky, tak projekční práce jsou na takové úrovni, že pokud budou finanční prostředky, akce může být zahájena od 1. 1. 1992.
Jsem přesvědčen, pane ministře, že najdete potřebné finanční dotace a tím se vyřeší letitý problém nebezpečné doprav ní situace v této obci.
Vážený pan
Ing. Jiří Nezval
ministr dopravy ČSFR