Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
VI. v. o.
1034
Odpověď
ministra zahraničního obchodu ČSFR Ing. J. Bakšaye na interpelaci podanou poslancem Sněmovny národů V. Sochorem na 18. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů
MINISTER ZAHRANIČNÉHO OBCHODU ČSFR
|
V Praze dne 12. XI. 1991 |
|
Čj.: 3276/91 |
Vážený pane,
obdržel jsem kopii Vaší interpelace ve Federálním shromáždění a k částem které se týkají působnosti FMZO, sděluji následující skutečnosti.
FMZO - Ústřední celní správa je již několik měsíců informována o iniciativě federálního ministerstva dopravy zavést na železničním hraničním přechodu Bohumín - Chalupki rovněž osobní dopravu. K tomu FMZO - Ústřední celní správa (ani FMV) nemá v podstatě připomínky, kromě jediné, aby na tomto přechodu byly vytvořeny potřebné podmínky pro výkon služby kontrolních orgánů.
K informaci získané z Ústřední celní správy o dovozu 44 % zboží bezcelně je třeba uvést, že se netyká dovozů zboží, které uniklo celní kontrole. Jedná se zřejmě o srovnání údajů mezi statistikami OECD a čs. statistikami, ze kterého uvedené procento vyplynulo. Tato skutečnost je nyní Ústřední celní správou ve spolupráci s federálním ministerstvem zahraničního obchodu, Federálním statistickým úřadem a Výzkumným ústavem vnějších ekonomických vztahů prověřována a jsou připravována opatření, která by zjištěné rozdíly v zahraničních a čs. statistických pramenech a v co největší míre vyloučila.
Jsou důvodné předpoklady, že tyto nesrovnalosti vychází z několika příčin současně. Do statistik OECD jsou zahrnovány i vývozy zboží, které nemá obchodní charakter (podléhá vsak vrácení daně z přidané hodnoty) a do ČSFR je dováženo v rámci tzv. bezcelného limitu, k přepočtu hodnot jsou používány střední kurzy měn, je rozdílný způsob stanovení celní hodnoty a není jednotný okamžik vykazování dovozů a vývozů. K těmto faktorům je navíc nutné
připočítat i zdržení ve zpracování výsledků čs. statistik o čs. zahraničním obchodě, které zejména v počátku roku 1991 bylo způsobeno velkou chybovostí v návrzích na celní řízení, hlavně v nesprávných identifikačních číslech (IČO) tuzemských dodavatelů a odběratelů v prvotních dokladech, které nelze v té to části orgány celní správy kontrolovat.
Pokud jde o poznámky o "absolutní bezmocnosti, vytrácení zvyků" apod., v souvislosti s odbavováním kamionů, bylo by třeba, v zájmu objektivity, uvést konkrétní údaje. Přesto nemohu plně odmítnout názor, že v určitých případech dochází k obcházení celních předpisů. K zamezení těchto negativních jevů Ústřední celní správa intenzívně pokračuje v konstituování celní pátrací služby, která bude mít rozhodující úlohu při jejich odstraňování.
Zabezpečit měření nápravových tlaků nákladních vozidel přímo na hraničních přechodech navrhuje FMZO - Ústřední celní správa, ve spolupráci s ostatními zúčastněnými rezorty, vládě ČSFR. Kontrolu by měly provádět orgány celní správy za předpokladu přidělení potřebných finančních prostředků na nákup a instalaci vah.
S úctou
Federální shromáždění ČSFR
k rukám p. poslance Sochora
Praha