FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991
VI. v. o.
1026
Vládní návrh
Zákon
ze dne .......... 1991 č. ..........
kterým se doplňuje zákon č. 563/1990. Sb.,
o rozpočtových pravidlech federace
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:
Čl. I
Zákon č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace, se doplňuje takto:
1. V § 4 odst. 1 písm. g) se za slova "daně z obratu" vkládají slova "a dovozní daně".
2. V § 13 odst. 2 ve větě první se za slova "ministr financí České a Slovenské Federativní Republiky může" vkládají slova "v rozsahu a za podmínek stanovených ročním rozpočtovým zákonem".
Čl. II
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1992.
Důvodová zpráva
Obecná část
Podle čl. 11 ústavního zákona č. 103/1991 Sb., o čs. federaci, se řídí finanční hospodaření ČSFR státním rozpočtem federace, který schvaluje Federální shromáždění rozpočtovým zákonem.
Zákon č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace, blíže rozvádí ustanovení čl. 11 ústavního zákona o čs. federaci, a to jak pokud jde o obsah státního rozpočtu federace, tak pokud jde o proces jeho tvorby, schvalování a realizace. Zákon o rozpočtových pravidlech přitom současně ponechává řadu otázek k řešení v ročních zákonech o státním rozpočtu (včetně například zpřesnění podílu federace na vybraných daních, společných pro federaci a republiky). Takový přístup se ukazuje jako velmi vhodný v současných podmínkách, kdy je třeba rozpočtové hospodaření pružně přizpůsobovat změnám úkolů a potřeb federace apod.
Zákon o rozpočtových pravidlech proto není třeba zatím zásadně měnit. Jeho komplexní novelizace bude ovšem nutná v dalším období v návaznosti na daňovou reformu a především ve vztahu k novým ústavám. Pro rok 1992 je však třeba provést některá dílčí doplnění zákona č. 563/1990 Sb. Jde jednak o určení rozpočtového výnosu nově zaváděné dovozní daně, jednak o přesnější vymezení pravomocí vlády ke změnám schváleného rozpočtu v průběhu roku.
Zvláštní část
K bodu 1.:
Od roku 1992 se výrazně rozšíří okruh hospodářských subjektů, které budou oprávněny k dovozům zboží a služeb ze zahraničí, a to i na ty, které nejsou plátci daně z obratu. Takto dovezené zboží by tedy bylo na tuzemském trhu daňově zvýhodněno, proto se navrhuje zdanit toto zboží tzv. dovozní daní (podle zvláštního zákona). Vzhledem k tomu, že dovozní daň je analogií daně z obratu, navrhuje se, aby také její rozpočtový výnos byl dělen mezi federaci a republiky ve stejném poměru, jako rozpočtový výnos daně z obratu.
K bodu 2.:
§ 13 rozpočtových pravidel federace dává vládě velmi rozsáhlé pravomoci k tomu, aby v průběhu roku měnila svými rozhodnutími schválený státní rozpočet. Není přitom jasně vymezen vzájemný vztah § 13 odst. 2 zákona o rozpočtových pravidlech k případným ustanovením ročních rozpočtových zákonů, která by tuto pravomoc vlády omezovala (např. pro letošní rok ustanovení § 2 zákona č. 574/1990 Sb.).
Nynější stav byl výrazně kritizován ve Federálním shromáždění v souvislosti se značnými změnami, které letos provedla vláda jak v celkovém objemu státního rozpočtu federace, tak i v jeho vnitřní struktuře. Kritika vyústila v 3. bod usnesení 17. společné schůze sněmoven Federálního shromáždění ze dne 27. září t. r., přijatého ke zprávě vlády ČSFR o plnění státního rozpočtu federace a souhrnu státních rozpočtů za 1. pololetí 1991. Podle tohoto usnesení má být Federálnímu shromáždění předložena ještě před projednáváním návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 1992 novela zákona č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace zejména ve smyslu prohloubení rozpočtové suverenity a zvýšení kontrolní funkce Federálního shromáždění.
Navrhuje se proto zřetelně stanovit hranice pro oprávnění vlády ke změnám schváleného rozpočtu v průběhu roku. K tomu považujeme za nejvhodnější, aby v rozpočtových pravidlech byl doplněn odkaz na roční rozpočtový zákon, který by tyto hranice stanovil, podle konkrétní potřeby řízení rozpočtového hospodaření v rozpočtovém roce.
Je totiž zjevné, že na naše nynější poměry lze jen stěží aplikovat nějaké "teoretické" představy (odvozené ze zahraničních rozpočtových řádů nebo z naší předválečné praxe); vyžadují vyšší míru operativního rozhodování exekutivy, než bude třeba po transformaci ekonomiky.
V ročním rozpočtovém zákoně je také možné vhodně využít jeho pojmový aparát, přitom i samotná prezentace rozpočtu (včetně například používané terminologie) prochází značnými změnami, které ještě budou v nejbližších letech pokračovat.
Předpokládáme, že vlastní řešení otázky v ročním rozpočtovém zákoně bude vycházet z toho, že vláda by nemohla provádět bez souhlasu Federálního shromáždění:
1. vzájemné přesuny mezi vlastními výdaji na státní správu, dotacemi na celostátní hospodářskou politiku a dalšími specifickými výdaji (například na dluhovou službu),
2. vzájemné přesuny prostředků mezi jednotlivými rozpočtovými kapitolami (resorty) mimo případy delimitací (organizačních změn),
3. zvyšování rozpočtových výdajů (v celku i v jednotlivých kapitolách), zejména na vrub vyšších než rozpočtovaných příjmů, nad určitou procentní hranici.
V Praze dne 31. října 1991
předseda vlády ČSFR:
Čalfa v. r.
místopředseda vlády a ministr financí ČSFR:
Klaus v. r.