Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1015

Odpověď

ministra dopravy ČSFR Ing. J. Nezvala na interpelaci podanou poslancem Sněmovny národů V. Váňou (tisk 872)

 

MINISTR DOPRAVY

České a Slovenské Federativní Republiky

 

V Praze dne 4. 11. 1991

 

Č. j.: 12 715/91

Vážený pane poslanče,

obdržel jsem Vaši interpelaci č. 872 týkající se požadavku zachování provozu na železniční trati Hrušovany n. Jev. - Hevlín a obnovení provozu na příhraniční trati Hevlín - Laa a. d. Th. Po projednání těchto problematik v resortu dopravy Vám zasílám následující stanovisko.

V současné době vedení resortu dopravy intenzivně hledá řešení k odstranění neuspokojivé ekonomické situace státní organizace ČSD. Jednou z cest je i eliminace ztrát na neefektivních železničních tratích. Podle rozborů za rok 1990 je z celkového počtu tratí na ČSD cca dvě třetiny ztrátových a mezi ně patří i Vámi citovaná trať Hrušovany n. J. - Hevlín.

Při respektování skutečností, že železnice má významnou důležitost jak pro rozvoj regionů, tak i z ekologického hlediska a v neposlední řadě i z pohledu obrany státu, byly zpracovány a v květnu tohoto roku přijaty vedením Federálního ministerstva dopravy "Zásady k zefektivnění provozu na tratích ČSD a rušení tratí", podle kterých již Ústřední ředitelství ČSD přikročilo k řešení této problematiky.

Prioritním opatřením ke snížení ztrátovosti na neefektivních tratích ČSD bylo zpracování racionalizačních projektů pro konkrét ní tratě. Výsledky projektů budou příslušná oblastní ředitelství ČSD postupně projednávat s okresními úřady a hledat společně řešení zachování provozu na těchto tratích. Přitom bude prověřována řada dalších možností jak snížit ztráty a zvýšit rentabilnost tratí. Jedná se například o možnost omezení nákladní, případně osobní dopravy, zavedení sezónní dopravy, zavedení zvláštních tarifů a příplatků v nákladní dopravě, na některých vhodných tratích převedení železničního provozu na vlečkaře, případně tratě i privatizovat. Rušení tratí se považuje za poslední krok k likvid ztrátovosti. Snahou není rušit tratě "za každou cenu", ale účelně odstranit ztráty, které na železnici vznikají. V této souvislosti očekáváme účinnou pomoc dotčených regionů. Z těchto hledisek bude posuzována i trať Hrušovany n. J.-Hevlín, u které dochází i po přijetí racionalizačních opatření z úrovně oblastního ředitelství ČSD v Olomouci k roční ztrátě cca 1,5 mil. Kčs.

Druhou problematikou, o kterou mě, vážený pane poslanče žádáte řešit, je obnovení železničního provozu na příhraniční trati Hevlín - Laa a. d. Th.

Vzhledem k tomu, že se opakují požadavky občanských iniciativ a regionálních úřadů na československé i rakouské straně na znovuotevření železničních přechodů Slavonice - Fratres a Hevlín - Laa a. d. Th., zabývalo se mimo jiné řešením těchto požadavků 15. zasedání rakousko-československé expertní skupiny pro zlepšení bilaterárních podmínek v železniční dopravě na úrovni náměstka ministra dopravy ČSFR a ministerského rady spolkového ministerstva veřejného hospodářství a dopravy Rakouska, které se uskutečnilo ve dnech 4. a 5. 6. 1991 v Praze.

Obě delegace konstatovaly, že stávající počet železničních přechodů pro mezistátní železniční dopravu mezi oběma státy je dostačující, a s přihlédnutím zejména na blízký hraniční přechod Břeclav - Hohenau, který má dostatečné kapacity pro vzájemnou mezistátní dopravu a předpokládané vysoké investiční náklady na zprovoznění obou výše uvedených pohraničních úseků tratí, není otevření hraničního přechodu Hevlín - Laa a. d. Th. potřebné a tudíž reálné.

Již v průběhu roku 1990 prověřovalo Ústřední ředitelství ČSD možnosti obnovy zrušeného úseku železniční tratě Hevlín - Laa a. d. Th. a zpracovalo příslušné studijní podklady. Z nich je zřejmé, že by se jednalo o náročnou investiční akci, která by si pouze na území ČSFR vyžádala finanční prostředky (v cenové úrovni roku 1991) ve výši cca 42 mil. Kčs.

V současné době zpracovává Dopravní rozvojové středisko Praha koncepční studii "Pohraniční přechodové stanice ČSD - OBB, možnosti obnovení provozu", ve které bude zahrnuto i posouzení zprovoznění traťového úseku Hevlín - Laa a. d. Th. z pohledu technického i ekonomického. Předpokládané zpracování studie včetně jejího dopracování po připomínkovém řízení je plánováno na I. čtvrtletí 1992.

Pro znovuotevření železničního přechodu je nezbytná úzká koordinace orgánů obou zemí. S ohledem na nepříznivou ekonomickou situaci ČSD by bylo přijatelné, řešit obnovení železničního přechodu a provozování této tratě výhradně z prostředků příslušných regionů s tím, že by Ústřední ředitelství ČSD za těchto podmínek zahájilo jednání s GŘ ÖBB o možnosti obnovení železničního provozu místního významu.

K možnosti financování obnovy příhraničního úseku Hevlín - Laa a. d. Th. ze státního rozpočtu uvádím, že FMF pod čj. I 15-13646/91 vydalo "Zásady účasti státního rozpočtu federace na financování veřejných investic", kterými se usměrňuje použití státních zdrojů a zpřísňuje kontrola účelnosti a objemu výdajů státního rozpočtu. Těmto zásadám uvedená akce nevyhovuje a proto ji nelze ze státního rozpočtu financovat.

Současně mě dovolte, abych vyjádřil i své stanovisko k případné realizaci obnovení železničního přechodu za pomoci čs. armády, o kterou žádáte federálního ministra národní obrany.

Čs. armáda nemá ve své sestavě žádné jednotky a útvary, které se ve své činnosti zabývají výstavbou, nebo rekonstrukcí železničních tratí a mostů a nevlastní ani žádné prostředky pro tyto práce. Uvedené úkoly zabezpečuje železniční vojsko, které je organizačně začleněno do resortu dopravy. V případě, že bude přijata dohoda o obnovení železničního přechodu Hevlín-Laa a. d. Th projednám s velitelem železničního vojska způsob jeho výpomoci.

Závěrem mě, vážený pane poslanče, dovolte, abych konstatoval, že i železniční doprava se s ohledem na ekonomické prostředí v našem státě musí chovat tržně a to i vzhledem k tomu, že její hlavní poslání spočívá v zabezpečování potřeb a požadavků národního hospodářství jak v nákladní, tak i v osobní dopravě. Z tohoto pohledu posuzuji i Vaši interpelaci a naznačuji možný způsob jejího řešení.

S pozdravem

Vážený pan

Vl. Váňa

Poslanec Sněmovny národů

Federální shromáždění

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP