FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

1991

VI. volební období

1006

Návrh

výborů pro plán a rozpočet

na usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů

ke Zprávě vlády ČSFR k analýze vývoje ekonomiky za 1. pololetí 1991 a predikce jejího vývoje na rok 1991 včetně návrhu zásad hospodářské politik v tomto období (tisk 961):

Sněmovna lidu a Sněmovna národů

1. berou na vědomí

zprávu vlády ČSFR (tisk 961) o analýze vývoje ekonomiky za 1. pololetí 1991 včetně predikce vývoje na rok 1992 a návrhu zásad hospodářské politiky v tomto období

2. konstatují, že

- posledních měsících se podařilo utlumit tempo inflačního vývoje,

- vnější zadluženost ČSFR roste pomaleji, než se předpokládalo,

- pokles výkonnosti ekonomiky je podstatně rychlejší, než byly úvahy vlády na počátku letošního roku,

- vysoká míra zadluženosti ohrožuje další fungování ekonomiky a hrozí zastavením výroby u mnoha podniků,

- vývoj zaměstnanosti zvyšuje nebezpečí sociálních konfliktů,

- vládou nebyla předložena analýza perspektivních odvětvích a podpora konkrétně vybraných odvětví je nedostatečná,

- zpráva vlády přiměřeně neuvádí analýzu a predikci vývoje zemědělství a životního prostředí,

- předložené zásady hospodářské politiky vlády ČSFR jsou příliš obecné a s ohledem na to nekontrolovatelné, dále nejsou v plném s předchozí analýzou a jsou jen dílčím nástinem kroků nezbytných k realizaci hospodářské strategie státu,

- Návrh zásad hospodářské politiky neobsahuje dostatečně účinná opatření na vyrovnání dopadů vyplývajících z rozdílné (v minulosti založené) struktury výroby v republikách a jednotlivých regionech.

3. požadují

- maximálně podporovat rozvoj hospodářské soutěže včetně činnosti monopolních institucí,

- vytvořit federální ekologický fond na řešení problémů životního prostředí prvořadého významu,

- hlouběji pracovat zásady hospodářské politiky vlády s ohledem na pozitivní i negativní stránky dosavadního vývoje a minimalizovat dopad záporných faktorů uvedených v bodě 2.

- urychleně řešit otázky, které zpomalují privatizační proces.

4. navrhují

- v souvislosti s náročností a riziky spjatými s privatizačním procesem v roce 1992 ustavit FS pro dohled nad privatizací a pověřit výbor pro plán a rozpočet, aby ve spolupráci s výbory hospodářskými a výbory ústavně právními předložily příští plenární schůzi FS návrh statutu a složení,

- promítnout do návrhu rozpočtu na rok 1992 podstatně vyšší objem i podíl rezervních prostředků a prostředků na sociální účely,

- neprodleně zvýšit spolehlivost systémů sociálně ekonomických informací ve smyslu soustavy národních účtů včetně průkaznosti daňového výkaznictví,

- v zájmu přehlednosti, průkaznosti a následné kontroly navrhujeme, aby příští Zpráva vlády o vývoji ekonomiky byl členěna na stručnou, přesně formulovanou obsahovou část a podle potřeby doplněna důvodovou zprávou, eventuálně dalšími přílohami.

Ing. Michal BORGUĽA

Ing. Miloš ZEMAN

předseda VPR SL

předseda VPR SN

   

Jozef WAGNER

Ing. Bohumil TICHÝ

ověřovatel

ověřovatel

 

Pozměňovací návrhy

ke Zprávě vlády "Analýza vývoje ekonomiky za 1. pololetí 1991 a predikci jejího vývoje na rok 1992, včetně návrhů zásad hospodářské politiky v tomto období" (tisk 961) navržené v rozpravě sněmoven dne 8.listopadu 1991 k návrhu výboru pro plán a rozpočet (tisk 1006)

K bodu 1 návrhu.

poř. č. 1 Poslanec Tomis navrhuje změnit název bodu na "neberou na vědomí " text pokračuje v původním znění.

Bod 1 doplnit odstav. 2) s textem: Odkládá schválení usnesení ke Zprávě vlády tisk 961 na 19. schůzi FS

Bod 1 doplnit odstav. 3) s textem: "Ukládá předsednictvu FS nechat zpracovat a poslancům předložit k jednotlivým částem. Zprávy vlády stanoviska expertů, ekonomů i ústavů ČSFR, event. zahraničních.

K bodu 2 návrhu.

poř. č. 2 Poslanec Roubal, poslanec Schneider, poslanec Kudláček, navrhují, každý jednotlivě, vypustit celý bod 2 navrhovaného usnesení (tisk 1006)

poř. č. 3 Poslanec Tahy navrhuje vypustit všechny odstavce bodu 2 s výjimkou odst. 7, který navrhuje doplnit větou: "Touto problematikou se bude zabývat Zpráva vlády ČSFR, která bude předložena na 19. společné schůzi FS".

poř. č. 4 Poslanec Gandalovič navrhuje doplnit bod 2 novým odstavcem ve znění: "Rozhodnutí vlády ČR o posunutí termínu v harmonogramu kuponové privatizace může vést k hospodářským ztrátám a ohrozit průběh celého transformačního procesu".

poř. č. 5 Poslanec Houška navrhuje novou formulaci ods. 1 bodu 2 ve znění: "Oproti předpokladům se podařilo utlumit tempo inflačního vývoje a v posledních čtyřech měsících je inflace nulová"

poř. č. 6 Poslanec Houška navrhuje vypustit z odstav. 7 bodu 2 slova "přiměřeně".

poř. č. 7 Poslanec Hruška navrhuje vypustit z bodu 2 odst. 3 začínající slovy "... výkonnosti ekonomiky"

poř. č. 8 Poslanec Roček navrhuje z bodu 2 vypustit text odst. 5 začínající slovy "... vývoj zaměstnanosti"

poř. č. 9 Poslanec Soldát navrhuje v sedmém odst. bodu 2 vypustit slova "... a životního prostředí"

K bodu 3 návrhu.

poř. č. 10 Poslanec Tahy navrhuje vypustit druhý odstavec.

poř. č. 11 Poslanec Malina navrhuje čtvrtý odstavec bodu zařadit jako první.

poř. č. 12 Poslanec Malina a poslanec Kudláček každý jednotlivě navrhuje vypustit z bodu 3 odst. 3.

poř. č. 13 Poslanec Soldát navrhuje přeformulovat druhý odstavec bodu 3 takto: "Urychleně předložit FS návrh zákona o Federálním fondu životního prostředí na řešení ekologických problémů prvořadého významu".

poř. č. 14 Poslanec Wagner navrhuje v bodu 3 nový odstavec ve znění: "Splnit v programovém prohlášení vlády ČSFR z 3. července 1990 proklamovaný úkol přijmout opatření ke stabilizaci ekonomiky".

poř. č. 15 Poslanec Fišera navrhuje doplnit bod 3 ve znění:

a) Vypracovat program zvýšení přitažlivosti ČSFR pro zahraniční investory a to z hlediska ekonomických i mimoekonomických faktorů

b) Vypracovat program urychlené modernizace institucionální prostředí pro podnikání a to zejména na úrovni vládních orgánů federace

poř. č. 16 Poslanec Borguľa navrhuje doplnit bod 3 novým odstavcem tohoto znění:

a) přijmout soubor opatření k zastavení poklesu ekonomiky a k oživení domácí i zahraniční poptávky s cílem, zastavit ekonomický pokles nejpozději do poloviny roku 1992. Využít k tomu i mírně schodkový rozpočet budoucího roku a další systémová opatření.

b) Důsledně plnit závazky přijaté v generální dohodě s odbory.

K bodu 4 návrhu.

poř. č. 17 Poslanec Schneider, poslanec Malina, poslanec Tahy, posl. Kudláček každý samostatně navrhuje vypustit první odstavec bodu 4.

poř. č. 18 Poslanec Kessler navrhuje vypustit odst. 1 bodu 4 a pokud tento návrh neprojde navrhuje nahradit jej odstavcem ve znění: "Dohledem nad privatizací pověřit Komisi 17. listopadu".

poř. č. 19 Poslanec Kudláček, poslanec Tahy každý samostatně navrhuje vypustit z bodu 4 odst. 2.

poř. č. 20 Poslanec Tichý navrhuje vypustit z bodu 4 odst. 4.

poř. č. 21 Poslanec Tichý navrhuje do odstavce 3 za slova: "neprodleně zvýšit spolehlivost" vložit slova "daňového a odvodového systému".

poř. č. 21 Poslanec Wagner navrhuje zařadit do bodu 4 nový odstavec ve znění: "Posoudit možnost zákonné úpravy způsobů mimořádného zdanění peněz, jejichž původ nebude kvalifikován jako legální".

poř. č. 22 Poslanec Fišera navrhuje doplnit bod 4 odstavcem tohoto znění: "Zvážit možnost zpracování iniciativních konkurenčních, privatizačních projektů klíčových podniků, které mají rozhodující vliv na ekonomiku celého státu".

poř. č. 23 Poslanec Richterek navrhuje doplnit bod 4 odst. tohoto znění: "Vydat systém priorit a fondů o jejichž služby se mohou podniky ucházet. Tento seznam by měl být pravidelně inovován a snadno dostupný.

poř. č. 24 Poslanec Kočtúch navrhuje doplnit pátý odstavec bodu 4 touto větou: "Zásady hospodářské politiky propracovat na Zásady zvýšení konkurenceschopnosti a prosperity hospodářství ČSFR.

Poslanec Lux ve svém projevu vyslovil několik otázek vládě, které nemají povahu pozměňovacích návrhů k předloženému usnesení, ale spíše povahu interpelace a proto nejsou do seznamu pozměňovacích návrhů zařazeny.

Pokud poslanec Lux chce zpřesnit své otázky jako pozměňovací návrhy, žádáme, aby tak učinil.

Poslanec Kincl předložil komplex návrhů, které mění jak strukturu, tak i obsah návrhu usnesení (tisk 1006). Proto zpravodajové předkládají sněmovnám tento návrh jako návrh samostatný a navrhují o tomto návrhu hlasovat jako o návrhu prvním v pořadí.

Zpravodajové:

za Sněmovnu lidu - V. ŠILHÁN

za Sněmovnu národů - H. KOČTÚCH

 

Příloha

Pozměňovací návrh poslance KINCLA

Text bodu 2, 3 a 4 změnit takto:

Bod 2.a) Konstatuje k analýze vývoje ekonomiky za 1. pololetí, že:

- se prohloubil pokles růstového výkonu ekonomiky a návazně na to se nadále zvyšoval počet uchazečů o práci

- celková čs. hrubá zadluženost je menší, než se předpokládalo

- registrovaný příliv zahraničního kapitálu je stále nízký

- se šíří řetězový nárůst platební neschopnosti podnikové sféry

- postupně roste export čs. produkce

- reálné přizpůsobení čs. ekonomiky postupovalo v omezené míře

b) Konstatuje k predikci vývoje ekonomiky do konce roku 1991, že:

- vývoj ekonomiky i nadále klesá a vyústí k poklesu produkce v tomto roce a může zaznamenat pokles národního důchodu

- nezaměstnanost by ke konci roku neměla překročit 700 tis. osob

- riziko vzestupu cen pro obyvatelstvo zvláště u potravin lze předpokládat

- lze předpokládat zostření situace v podnikové sféře

c) Konstatuje k prognóze vývoje ekonomiky pro rok 1992, že:

- podstatný je průběh ekonomické transformace pro zastavení poklesu růstového výkonu a možné obnovy ekonomiky

- kritickým místem ve vývoji může být polovina roku 1992

- charakter vývoje v roce 1992 bude záviset na zachování sociálního smíru

- je nutné výrazně se orientovat na export

- na výdaje spojené s nezaměstnaností bude potřeba vydat vyšší částku, než v roce 1991, neboť nelze počítat se snížením počtu nezaměstnanosti

- velmi rizikový je vývoj zemědělsko-potravinářského komplexu

d) Konstatuje k zásadám hospodářské politiky vlády, že:

- jakkoliv sledují prioritu cíle vnitřní rovnováhy ekonomiky a dosažení maxima reálného vývoje ekonomiky je nezbytné zásady hlouběji konkretizovat tak, aby došlo k maximální eliminaci faktorů způsobujících pokles ekonomické aktivity

Bod 3 - Doporučuje:

- vytvoření odpovídající stimulace pro proexportní politiku a rozvoj infrastruktury

- vypracování mzdové regulace pro všechny sektory národního hospodářství

- konkrétní řešení platební neschopnosti státních podniků

- průběžně hodnotit systém poskytování podpor v nezaměstnanosti

Bod 4 - Navrhuje:

vládě ČSFR a vládám ČR a SR vytvořit cestou zákona komisi FS, ČNR a SNR pro dohled nad privatizací, pro kontrolu obsahu a způsobu schvalování privatizačních projektů se zvláštním zřetelem na privatizační projekty s majetkovou účastí zahraničního kapitálu a státu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP