FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
VI. v. o.
957
Návrh
poslance Federálního shromáždění Edity Bellušové, Pavla Čičmance, Pavla Dostála, Rudolfa Hrušínského, Bohumila Janči, Jiřího Musílka a Evy Novákové
na vydání
zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby
BELLUŠOVÁ EDITA
JANČA Bohumil
MUSÍLEK Jiří
NOVÁKOVÁ EVA
DOSTÁL Pavel
P. Čičmanec
R. HRUŠÍNSKÝ
Návrh
Zákon
ze dne ......... 1991,
kterým se mění a doplňuje zákon č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:
Čl. I
Zákon č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby se doplňuje takto:
V § 17 odst. 2 se na konci připojuje věta, která zní:
"Používala-li organizace, jejímž zakladatelem je ministerstvo zdravotnictví republiky, před vydražením provozní jednotku k poskytování zdravotnických služeb v oboru oční optika, je vydražitel povinen počínaje sedmým pracovním dnem po dražbě v poskytování těchto služeb pokračovat, a to nejméně po dobu dvou let, pokud obecní zastupitelstvo tuto lhůtu na jeho žádost nezkrátí."
Čl. II
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Důvodová zpráva
Návrh na doplnění uvedeného zákona vychází především ze skutečnosti, že síť provozoven státního podniku Oční optika, jež tvoří součást systému léčebně preventivní péče, je přibližně čtyřnásobně poddimenzována ve srovnání s vyspělými státy západní Evropy, přičemž tento údaj se týká i počtu pracovníků.
Jakékoliv další zúžení sítě těchto provozoven v rámci probíhající tzv. malé privatizace by vyvolalo řadu negativních jevů s přímým dopadem na obyvatelstvo.
Snížení dostupnosti zdravotnických služeb v tomto oboru by přineslo nejen nežádoucí odezvu, ale v mnohých případech také vynucenou pracovní neschopnost občanů.
Privatizace ve zdravotnictví, jakkoliv nezbytná s ohledem na nově vznikající ekonomické mechanismy ve společnosti, se nezbytně musí alespoň dočasně řídit odlišnými přístupy, než je tomu v případě klasických služeb.
Návrh na doplnění zákona vyplývá z analogie vydražené provozní jednotky, která byla před vydražením používána k prodeji základních potravin.
Opatření podle navrhované úpravy, jímž je hájen zájem občanů odkázaných na zdravotnické pomůcky, je limitováno obdobím dvou let. Do této doby se předpokládá provedení transformace zdravotnictví podle schváleného nového systému zdravotní péče.