Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
VI. v. o.
915
Odpověď
ministra zahraničního obchodu ČSFR Ing. J. Bakšaye na interpelaci podanou poslancem Sněmovny lidu J. Zánem (tisk 683)
MINISTR ZAHRANIČNÉHO OBCHODU
ČSFR
|
V Praze dne .......... |
|
Č. j.: 1823/91 |
Vážený pane,
k Vaší interpelaci ve věci dovozu elektrických spotřebičů a spotřební elektroniky Vám sděluji následující stanovisko:
1. Úvodem je nutno uvést, že FMZO není nositelem zodpovědnosti za jakost vyvážených a dovážených výrobků.
Zákon o státním zkušebnictví č. 30/68 Sb. ve znění zákona č. 54/87 ukládá v § 26 odst. 1 dovozci, aby výrobky podléhající hodnocení, schvalování nebo certifikaci přihlásil u příslušné státní zkušebny. Státní zkušebna má pak ve smyslu odst. 2,3 citovaného ustanovení nejpozději do 60-ti dnů po doručení přihlášky stanovit přihlašovateli podmínky hodnocení popř. schvalování výrobku a dokdy bude toto provedeno. V témže řízení je přihlašovatel povinen dodat státní zkušebně bezplatně vzorek výrobku v nezbytně potřebném množství a vyžádanou dokumentaci.
Povinnosti dovozce nelze proto přesouvat na FMZO či orgány celní správy.
Pokud se v § 22 odst. 4 citovaného zákona stanoví, že neschválené výrobky nesmějí být uváděny do oběhu, míní se tím opět povinnost toho, kdo výrobek dovezl, tj. neuvádět jej do oběhu v obchodní síti. Zmíněný pojem nelze nikterak slučovat s pojmem "volný oběh v tuzemsku" podle § 75 celního zákona č. 44/74 Sb. ve znění zákonů č. 117/83 Sb. a č. 5/91 Sb.
Jediným státním orgánem pro vyhlášení výkonu státního zkušebnictví (hodnocení, schvalování, certifikace) je FÚNM, v jehož podřízenosti jsou i státní zkušebny. K případným dalším dotazům by se měl přímo vyjádřit předseda FÚNM p. Ing. Sulík.
2. Zkoumání odborné způsobilosti držitele licence:
Dnem 1. 1. 1991 nabyla účinnost vyhláška FMZO č. 533/90, na základě které došlo k podstatnému zjednodušení při registraci zahraničně-obchodní činnosti nebo povolení k této činnosti. To znamená, že u čs. osob se při dovozu a vývozu věcí, jakož i poskytování služeb registrace či povolení nevyžaduje, s výjimkou věcí uvedených v nařízení vlády ČSFR č. 256/90 Sb. (u dovozu se jedná o tzv. strategické položky, jako např. ropa, plyn, zbraně, střelivo apod.).
3. V souvislosti s přípravou a realizací ekonomické reformy a s postupným vytvářením tržního prostředí vyvstala potřeba nové právní úpravy zákona o státním zkušebnictví. Proto FÚNM přistoupil začátkem roku 1991 k vypracování zásad nového zákona o státním zkušebnictví.
Návrh zásad tohoto zákona vychází z globální koncepce pro - certifikaci a zkoušení v Evropském společenství a předpokládá postupnou harmonizaci čs. právních a technických předpisů se směrnicemi ES. Dále vychází z předpokladu, že musí být v ČSFR zabezpečeny právními předpisy základní principy ES v této oblasti, t. j. povinnost výrobců popř. dodavatelů uvádět na trh (do oběhu) výrobky odpovídající závazným ustanovením předpisů a odpovědnost výrobců (dodavatelů) za škody způsobené vadnými výrobky. Předpokládaná účinnost tohoto zákona je 1. 1. 1992.
Problematikou "ochrany spotřebitele" se zabývá i Komise vlád ČSFR, ČR a SR pro spolupráci s Evropským společenstvím pod vedením místopředsedy vlády Ing. Valeše, která na svém prvním zasedání dne 5. 11. 1990 uložila FMK ve spolupráci s ostatními orgány státní správy (včetně FMZO) zpracovat a předložit vládě ČSFR
- strategii státní politiky jakosti,
- zásady ochrany spotřebitele, včetně návrhu zákona o ochraně spotřebitele.
Návrh zákona o ochraně spotřebitele m. j. stanoví odpovědnost dodavatele za škody způsobené vadami výrobků a právo spotřebitele na náhradu škody způsobenou těmito vadnými výrobky.
V současné době jsou oba materiály předkládány hospodářské radě vlády ČSFR k projednání.
4. Opatření k odstranění technických překážek obchodu v souvislosti s vytvořením jednotného trhu v zemích ES po roce 1992 byla uložena vládním usnesením ČSFR č. 77/90. Tato opatření řeší kromě jiného i harmonizaci čs. i technických předpisů, norem a certifikace s mezinárodními, resp. evropskými dokumenty.
Tato oblast je řešena i v návrhu asociační dohody mezi ČSFR a ES, a to konkrétně článkem 63, který upřesňuje spolupráci při snižování rozdílů ve standardizaci certifikaci či zkoušení, zapojení ČSFR do práce v odborných organizacích (např. CEN, CENELEC, ETSI, atd.), včetně poskytnutí technické pomoci ČSFR k realizaci těchto opatření.
Závěrem bych Vás chtěl, vážený pane poslanče, ujistit, že otázkám jakosti a získání dobrého jména čs. výrobků na světových trzích, včetně obnovení postavení spotřebitele a odběratele, věnuje resort zahraničního obchodu maximální pozornost.
Proto za prvořadý úkol považuji urychlenou realizaci
- státní politiky jakosti, která je základní podmínkou otevírání se čs. ekonomiky světu a její konkurenční schopnosti a
- politiky ochrany spotřebitele, jejíž hlavním cílem musí být vytvořit právo spotřebitele na ochranu proti tlakům a praktikám trhu a na přístup k bezpečným a nezávadným výrobkům.
Na přípravě těchto dokumentů se bude FMZO i nadále intenzivně podílet.
S pozdravem.
Vážený pan
Ján Zán
poslanec Sněmovny lidu FS
Praha