Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
VI. v. o.
891
Odpověď
ministra financí ČSFR Ing. Václava Klause, CSc. na interpelaci podanou poslancem SN J. Patočkou (ústní)
Ministr financí ČSFR
|
V Praze dne 26. září 1991 |
|
Č. j. XIII - 21 358/91 |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci vznesené ve Federálním shromáždění ve věci ekonomického režimu prodeje osobních automobilů v ČSFR mi nejprve dovolte, abych upřesnil některé pojmy, které se ve Vaší interpelaci objevují.
Nejprve bych chtěl konstatovat, že do konce roku 1992 bude v ČSFR zdaňován prodej automobilů daní z obratu. Daň z přidané hodnoty by měla být v rámci schváleného harmonogramu daňové reformy zavedena až od 1. ledna 1993. Současně platná sazba daně z obratu na výrobky automobilového průmyslu (ne pouze na osobní automobily) představuje 29 % z prodejní ceny, clo na veškeré dovážené osobní automobily je 19 % z celní hodnoty zboží. Na dovoz osobních automobilů realizovaný podnikatelskými subjekty se vedle daně z obratu a cla vztahuje dovozní přirážka ve výši 15 % z celní hodnoty výrobku.
Z předchozích skutečností vyplývá, že prodej osobních automobilů vyrobených v tuzemsku je zatěžován pouze daní z obratu ve výši 29 % z prodejní ceny, což skutečně představuje 40,8 % z ceny výrobní (t. j. ceny bez daně z obratu). Pro úplnost bych ale chtěl upozornit, že v loňském roce byla platná sazba daně z obratu na osobní automobily 50 % z obchodní ceny (t. j. 100 % z ceny výrobní), od 1. ledna 1991 byla upravena na 40 % (t. j. 66,7 % z ceny výrobní), od 1. března t. r. snížena na 32 % (t. j. 47,1 % z ceny výrobní) a od 2. května t. r. snížena v rámci celkových úprav daňových sazeb na 29 % z prodejní ceny. Důvody provedených úprav byly především tržní, t. j. po liberalizaci cen došlo k rychlému vyrovnání nabídky a poptávky po osobních automobilech na vnitřním trhu v ČSFR.
Platnou sazbu daně z obratu u osobních automobilů ve výši 29 % v žádném případě nelze považovat za diskriminační, neboť ve stejném daňovém pásmu figurují velké skupiny výrobků s ročním obratem mnoha desítek miliard korun (textil, konfekce, drogistické výrobky). Srovnání s daňovým zatížením automobilů v zahraničí není relevantní, neboť v našich podmínkách doposud má daň z obratu z fiskálního hlediska poněkud jinou úlohu, než ve vyspělých tržních ekonomikách okolních zemí.
Nicméně po zvážení všech okolností jsem z hlediska stimulace žádoucí výrobní struktury čs. hospodářství a dalších ekonomických a politických souvislostí spojených s omezením produkce vlastního automobilového průmyslu, rozhodl s platností od 1. října t. r. snížit sazbu daně u výrobků automobilového průmyslu z 29 na 20 - z prodejní ceny (t. j. 25 % z ceny výrobní). Tato sazba koresponduje s úrovní nepřímého zdanění automobilů a jejich příslušenství ve většině zemí ES. V každém případě však předpokládám, že změna daňové sazby bude v plném rozsahu promítnuta do realizačních cen automobilů na vnitřním trhu.
Co se týká ochrany vnitřního trhu před nežádoucími dovozy osobních automobilů jsem přesvědčen, že tento problém musí být řešen komplexně, ne pouze ve vazbě na dovozy některých komodit. V tomto smyslu byl připraven ve spolupráci s dalšími resorty a ve Finanční radě ČSFR projednán materiál, obsahující konstruktivní náměty na řešení této otázky. K realizaci námětů obsažených v materiále se přistoupí v nejbližších týdnech.
Vážený pane poslanče, doufám, že toto rozhodnutí zmírnilo Vaše obavy o osud automobilového průmyslu v ČSFR a o negativní dopady, které by s omezováním produkce osobních automobilů byly spojeny. O případných dalších opatřeních, která vyplynou z jednání vlády ČSFR nebo dalších orgánů budete Vy a veřejnost včas informováni.
S pozdravem
Vážený pan
Jaromír Patočka
poslanec Sněmovny národů
Federální shromáždění
Praha