FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

861

Odpověď

ministra obrany ČSFR Luboše Dobrovského na interpelaci podanou poslancem SN J. Patočkou (tisk 826)

MINISTR OBRANY

České a Slovenské Federativní Republiky

Č. j. 32 151

V Praze dne 18. září 1991

Vážený pane poslanče,

odpovídám na Vaši interpelaci ze 4. září 1991 ve věci předávání a využití objektů po Sovětské armádě v Mladé Boleslavi.

Původní řešení ze dne 21. srpna 1990 stanovilo generální převod nemovitostí vojenské správy v posádce Mladá Boleslav ve prospěch okresního úřadu. Toto řešení předpokládalo ponechání Okresní vojenské správy ve stávajícím objektu. Na základě přijetí restitučního zákona č. 403/1990 Sb., byla vojenská správa nucena budovu užívanou OVS vrátit původnímu vlastníku.

Vzhledem ke skutečnosti, že okresní úřady jsou ve smyslu usnesení vlády č. 12/1957 "Povinny pečovat o umístění místních vojenských správ", bylo vojenské správě navrženo umístit OVS do prostoru některého z předávaných kasárenských objektů formou pronájmu. Navrhované řešení bylo pro vojenskou správu nevýhodně a proto velitel Západního vojenského okruhu rozhodl o ponechání objektu štábu divize pro účely OVS. Celá záležitost byla dne 6. 5. 1991 projednána s místními orgány.

K otázce bytů v tzv. sovětském mikrorajonu Vám dále sděluji, že ČSA z celkového počtu 476 bytů disponovala 284 byty. Zbývající byty byly vlastnictvím Sovětské armády a po jejich uvolnění byly předány městskému úřadu. Po přehodnocení bytových potřeb ČSA v Mladé Boleslavi jsem 15. 7. 1991 rozhodl o předání 188 vojenských bytů ve prospěch městského úřadu. ČSA si ponechává 96 bytů v objektech číslo 5. a 6. pro potřeby ubytování oprávněných žadatelů vojenské správy posádky Mladá Boleslav, Brandýs nad Labem - Stará Boleslav, Dolní Bousov a Bělá pod Bezdězem, vzhledem k tomu, že v těchto posádkách nedisponuje potřebným počtem bytů.

V oblasti převodů majetku na obce bylo požádáno o výklad federální ministerstvo financí, Z jejich stanoviska z 12. června 1991 vyplývá, že majetek ve státním vlastnictví, k němuž má právo hospodaření federální ministerstvo obrany, je majetkem ve vlastnictví federace, neboť jde o majetek, který slouží k zabezpečování jejích úkolů v oblastech svěřených do její působnosti (čl. 4 odst. 4 a čl. 7 odst. 1 písm. b) Ústavního zákona o čs. federaci - úplné znění vyhlášené pod č. 103/1991 Sb.), Pokud bude tedy FMO převádět obci majetek., němuž má právo hospodaření, půjde o převod vlastnictví, neboť dojde ke změně vlastnického subjektu (změna vlastnictví federace na vlastnictví obce). Proto nepřichází dle FMF v úvahu aplikace § 12 odst. 3 vyhl. č. 119/1988 Sb., o hospodaření s národním majetkem, která stanoví obligatorní bezplatnost převodu práva hospodaření mezi rozpočtovými organizacemi. Na převody vlastnictví národního majetku se vztahuje § 14 výše citované vyhlášky. Podle něj se převody vlastnictví národního majetku uskutečňují zásadně úplatně, lze jej však v odůvodněných případech uskutečnit i bezúplatně. K bezúplatnému převodu by bylo třeba předchozího schválení FMF.

Z tohoto důvodu bylo majetkoprávní uspořádání objektů v posádce Mladá Boleslav pozastaveno.

Vážená pane poslanče, jsem připraven poskytnout Vám, v případě potřeby i další, detailnější vysvětlení otázek, souvisejících s předáváním bytů, jakož i problematiku zajišťování bytů pro vojáky z povolání.

S pozdravem

Vážený pan

Jaromír PATOČKA

poslanec Sněmovny národů

Federálního shromáždění ČSFR

PRAHA


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP