FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

817

Odpověď

ministra hospodářství ČSFR Ing. Vladimíra Dlouhého, CSc. na interpelaci podanou místopředsedou FS K. Viktorínem (tisk 725)

MINISTR

HOSPODÁŘSTVÍ ČSFR

Ing. Vladimír Dlouhý, CSc.

Č. j. 59 496/91

V Praze dne 20. srpna 1991

Vážený pane poslanče,

dovolte, abych odpověděl na Vaši interpelaci, předloženou dne 16. 6. 1991 ve Federálním shromáždění. Nejprve bych Vás však rád informoval o vývoji a současném stavu transformace o. z. Tranzitní plynovod na a. s. TRANSGAS.

Ústavní zákon č. 556/1990 Sb., kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, v čl. 4, odst. 4 uvádí, že vlastnictví k tranzitnímu plynovodu /m. j./ má být stanovena zákonem Federálního shromáždění. Z tohoto ustanovení lze vyvodit, že zákonodárce měl na mysli přímo zákonem stanovit vlastnictví k uvedeným věcem, ať už federaci, nebo republikám. Pro vysvětlení uvádím, že do účinnosti ústavního zákona č. 556/1990 Sb., tj. od 1. 1. 1991, se ústavně nerozdělovalo vlastnictví mezi federaci a republiky a veškeré vlastnictví bylo zapsáno za čs. státem. Z této skutečnosti je rovněž možno vyvodit, že oproti ostatním věcem, které přešly v důsledku čl. 4 odst. 4 výše uvedeného ústavního zákona do vlastnictví republik, bylo právě vlastnictví k ropovodu, tranzitnímu plynovodu a nadřazeným rozvodným sítím k přenosu elektrické energie ponecháno do rozhodnutí zákonem Federálního shromáždění na čs. státu, tzn. federaci. Vzhledem k absenci zákona Federálního shromáždění o majetku k těmto věcem nelze suplovat vydání zákona jinými formami dohod. A. s.TRANSGAS tedy bude možno založit teprve poté, co bude přijat ve Federálním shromáždění příslušný zákon.

K Vašemu prvnímu dotazu uvádím, že zápisem ze dne 15. února 1991, podepsaným v Bratislavě mezi ministrem Belcákem, náměstkem Krausem a mnou nebylo určeno žádné datum pro založená a. s. TRANSGAS tím méně 1. 7. 1991. Důvody, uvedené v předchozím odstavci takový postup neumožnily. Uvedené datum vzniklo zřejmě mylnou interpretace dohody, že k 1. 7. 1991 vzniknou národní plynárenské holdingy s přímou účastí zástupců federace v jejich řídících orgánech.

V souvislosti s Vaším druhým dotazem jsem se obrátil na vedení s. p. Český plynárenský podnik, jehož je Tranzitní plynovod odštěpným závodem. Za prvních 6 měsíců činil zisk z tranzitní přepravy 7,5 mld Kčs před odvodem do státního rozpočtu. Zisk není využíván pro potřeby s. p. ČPP; na základě dohody generálního ředitele ing. Grece /s. p. ČPP/ a ing. Červenáka /s. p. SPP/ z 12. 2. 1991, potvrzené na jednání u pana premiéra slovenské vlády JUDr. Čarnogurského dne 24. 7. 1991 v Bratislavě převedl s. p. ČPP ve prospěch s. p. SPP zálohu ve výši 1 mld Kčs. Vzhledem k probíhající investiční výstavbě na tranzitním plynovodu bude značná část zisku po odvodech do státních rozpočtů využita pro její financování.

Rád bych, aby z mé odpovědi bylo zřejmé, že zvolený postup je legitimní a v žádném případě nepředstavuje vytvoření ekonomických asymetrií, znevýhodňující některou z obou republik. Podle příkazu pana premiéra JUDr. Čalfy je v současné době připravován návrh zákona o majetku k ropovodům, tranzitnímu plynovodu a nadřazeným rozvodným sítím pro přenos elektrické energie v souladu s ústavním zákonem č. 556/1990 Sb., čl. 4, odst. 4. Zákon bude předložen k projednání ve Federálním shromáždění v průběhu letošního podzimu.

S pozdravem

Vážený pan

ing. Konštantín Viktorín, CSc.

poslanec Federálního shromáždění

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP