FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

VI. VOLEBNÍ OBDOBÍ

766

INTERPELACE

předsedy vlády ČSFR JUDr. Mariána Čalfy

federálního ministra hospodaření Ing. Vladimíra Dlouhého, CSc.

federálního ministra zahraničního obchodu Ing. Jozefa Bakšaye

ministra-předsedy Federálního výboru pro životní prostředí Ing. Josefa Vavrouška, CSc.

 

poslanci Sněmovny lidu Miroslavem Richterem a Lubomírem Voleníkem a Pavlem Šebkem

3 přílohy + 1

 

POSLANEC FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ

ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

V Praze, dne 12. července 1991

Interpelace

poslanců Sněmovny lidu Miroslava Richtera a Lubomíra Voleníka a Pavla Šebka ze dne 12. července 1991

předsedovi vlády ČSFR JUDR. Mariánu Čalfovi

federálnímu ministru hospodářství Ing. Vladimíru Dlouhému, CSc.

federálnímu ministru zahraničního obchodu Ing. Jozefu Bakšayovi

ministru - předsedovi Federálního výboru pro životní prostředí Ing. Josefu Vavrouškovi, CSc.

 

Vážený pane předsedo federální vlády,

vážení páni ministři federální vlády,

využíváme tímto svého ústavního práva interpelovat vládu ČSFR a její členy podle příslušných ustanovení ústavního zákona č. 143/68 Sb. o čsl. federaci ve znění pozdějších změn a zákona č. 56/91 Sb. o jednacím řádu Federálního shromáždění a interpelujeme Vás ve věci reálné hrozby dovozu odpadů na území ČSFR za účelem jejich zneškodnění.

V měsíci květnu t. r. přijalo Federálního shromáždění zákon č. 238/91 Sb. o odpadech, kterýžto zákon nabyde účinnosti dnem 1. srpna 1991. Jedná se o první zákonnou normu, která komplexně reguluje otázky nakládání s odpady - do účinnosti uvedeného zákona je prakticky nakládání s odpady, pomineme-li subsidiární aplikaci právních norem z více či méně souvisejících oblastí, regulováno pouze několika dílčími a naprosto nedostačujícími podzákonnými právními předpisy.

V poslední době se množí varovné signály, naznačující, že se v souvislosti s celkovým uvolněním vnitřních poměrů v ČSFR a to zejména ve vztahu k zahraničí, snaží využít stávající vakuum do doby účinnosti zákona o odpadech různé zahraniční podnikatelské subjekty, především ze SRN k tomu, aby na území ČSFR dovážely a ukládaly odpady, s jejichž zneškodněním v zemi jejich původy mají jejich původci značné problémy. Zejména se jedná o odvodněné čistírenské kaly, tedy odpady, jejichž nezávadnost je více nežli diskutabilní a s jejichž zneškodňováním co se týče tuzemských původců si sami nevíme rady, dále se jedná o ukládání tříděného domácího /údajně netoxického/ odpadu, a konečně o údajný dovoz výkopového materiálu.

Paradoxní a do určité míry i pikantní na celé věci je, že k ukládání zmíněného odpadu mají sloužit zejména vytěžené lesy v podkrušnohorské hnědouhelné pánvi, ale také např. i lesy na Kladensku; je tedy nasnadě reálná hrozba, že část ČSFR, resp. jmenovitě již tak nad únosnou mez výstavbou reálného socialismu zdevastované severozápadní Čechy se stanou také navíc "smetištěm Evropy".

Jen pro ilustraci přikládáme na dokreslení akcentované hrozby jako příklad fotokopie následujících tří dopisů:

1/ dopisu okresního úřadu Sokolov zn. ŽP/557/91 ze dne 16. 5. 1991, týkající se využití čistírenských kalů ze SRN "k rekultivaci území po dolové činnosti",

2/ dopisu Ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR ze dne 17. 5. 1991 ohledně ukládání tříděného domovního /"netoxického"/ odpadu z německých měst Norimberka a Mnichova do vytěžených lomů,

3/ dopis MŽP ČR č. j.: 00/1127/91/BB ze dne 7. června 1991, ve kterém se MŽP ČR vyjadřuje k dovozu výkopového materiálu ze SRN k zasypání jam dolu Kladno Libušín.

Uvedené tři dopisy dostatečně signalizují reálnost hrozby, že některé tuzemské právnické osoby, ať již v oblasti municipální anebo podnikatelské, se budou snažit a také se snaží poptávky ze strany zahraničních subjektů po prostoru na uložení odpadů využít k momentálnímu rychlému zisku deviz bez ohledu na to, jaké nepříznivé dopady může mít takovéto počínání pro životní prostředí v ČSFR a zejména pro budoucí generace, jimž zanechají vpravdě danajský dar. Dokonce se objevily některé signály, byť zatím nepodložené důkazními materiály, které nevylučují eventualitu, že již bylo ze SRN dovezeno na území ČSFR několik tisíc tun odpadů. Varující jsou také ne zcela ojedinělé tendence projednávat otázky event. dovozu odpadů na naše území s ústředními orgány státní správy /viz. např. přiložený dopis MHPR ČR/ aniž by věc byla projednávána s věcně příslušnými ústředními orgány státní správy pro otázky životního prostředí, tedy s těmi orgány státní správy, které jako jediné jsou podle ust. § 3 odst. 4 lit. d/ zák. č. 238/91 Sb. o odpadech a podle komplementárních republikových zákonů o státní správě v odpadovém hospodářství příslušné vyslovit od 1. srpna 1991 souhlas s dovozem a skladováním odpadů na území ČSFR.

Dále považujeme za nutné upozornit, byť v souvislosti s ustanoveními zák. č. 238/91 Sb. o odpadech, který nabyde účinnosti, jak již bylo výše zdůrazněno, "teprve za dvacet dní" od podání této interpelace, že zmíněný zákon povoluje v ustanovení § 3 dovoz odpadů buď pouze jako druhotné suroviny podle odst. 5 cit. ust. anebo pouze za splnění, a to kumulativního čtyř podmínek striktně vymezených pod lit. a/ - d/ odst. 4 cit. ust. - ani jedno z obou uvedených kriterií nelze však vztáhnout, resp. nelze pod něj podřadit při nejlepší vůli dovoz odpadů, jenž je předmětem výše uvedených dopisů. Takže při striktní aplikaci zákona o odpadech na zmíněné konkrétní případy by měly být jednoznačně jakýkoli obdobný dovoz odpadů i jejich ukládání na území ČSFR tak, jak je výše uvedeno, vyloučeny. Ve všech výše uvedených případech se tudíž jedná velice pravděpodobně o zjevné snahy obejít ustanovení zákona o odpadech.

Vážený pane předsedo federální vlády,

vážení páni ministři federální vlády,

dovolte, abychom Vám v předmětné věci položili

následující otázky:

1/ Co je Vám známo ohledně shora naznačeného problému s dovozem a ukládáním odpadů ze zahraničí, resp. jmenovitě ze SRN na území ČSFR a v jakém rozsahu jste o problému informováni?

2/ Existují v současné době v rámci státní správy ČSFR dostatečně účinné mechanizmy, aby vyloučily skutečnost, že již na území ČSFR byly dovezeny a uloženy odpady ze zahraničí obdobným způsobem jak je výše zmíněno. Pokud ano, jaká opatření budou použita ve vztahu k dovozcům těchto odpadů a jaká opatření budou případně přijmuta k efektivnímu zamezení dovozu odpadů /alespoň na federální rovině/?

Vzhledem k tomu, že jakožto poslanci Federálního shromáždění nemůžeme interpelovat v předmětné věci republikové vlády a jejich členy, a protože jsme si plně vědomi toho, že předmětná záležitost se bude ve značném rozsahu týkat ústředních orgánů státní správy národních republik, dovolujeme si Vás zároveň zdvořile požádat, abyste, bude-li to možné, v uvedené záležitosti intervenovali také u vládních orgánů obou národních republik.

Očekáváme Vaši odpověď v zákonné lhůtě a předem děkujeme za pochopení

Ing. Miroslav Richter, CSc.

JUDr. Lubomír Voleník

poslanec Sněmovny lidu

poslanec Sněmovny lidu

MUDr. Pavel Šebek

 

poslanec Sněmovny lidu

 

 

3 přílohy - podle textu + 1 příloha (dopis zn. 17/10/91/Ing. Sp/En z 15. 5. 1991)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP