FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991
VI. v. o.
756
Interpelace
ministra financí České a Slovenské Federativní Republiky Ing. Václava Klause, CSc. podaná poslankyní Sněmovny lidu MUDr. Martou Nazari-Buřivalovou
POSLANEC
FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ
ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
MUDr. Marta Nazari-Buřivalová
2. 7. 1991
Vážený pane ministře,
ve smyslu § 54 odst. 1 a 2 Zákona o jednacím řádu FS obracím se na Vás s následující interpelací.
Tiskem proběhly zprávy /mimo jiné LN 5. 6. 91/ o tom, že "státní závěrečný účet SR za r. 1990, který byl schválen, skončil schodkem 468 miliónů korun. Tato suma bude uhrazena z přebytku federálního rozpočtu tak, jak se dohodli ministři financí". Z další zprávy pak vyplývá, že po prvním čtvrtletí letošního roku má však Slovensko, díky snižování výdajů, k dispozici z vlastních zdrojů 3 miliardy korun na dodatečné rozdělení, kterých chce vláda SR využít mimo jiné ke zvýšení mezd. Takto jednostranně publikovaná zpráva, aniž by zmiňovala výsledky st. závěrečného účtu ČR a další potřebné údaje, opět jitří /a domnívám se zbytečně/ problém "kdo na koho doplácí". Připadá proti logice věci, aby případné schodky republik hradila federace v situaci, kdy republiky mají za první čtvrtletí přebytky.
Domnívám se že tento přebytek /stejně tak jako schodek za r. 1990/ neobráží přímo ekonomické výsledky republikového hospodaření, ale je výsledkem percentuálního dělení zdrojů státního rozpočtu podle předem předpokládaného /odhadovaného/ klíče v zákoně o st. rozpočtu.
Přesto mám obavy, aby se přebytek federálního rozpočtu "nerozpouštěl" tam, kde to není nezbyt ně nutné, neboť jsem přesvědčena, že v blízké budoucnosti budou právě na federální rozpočet kladeny zvýšené nároky ať už v oblasti zavedení institutu všeobecné zdravotní pojišťovny, nemocenské a sociální pojišťovny či jim podobné oblasti, které garantuje federace.
V kontextu výše uvedeného prosím o odpověď na následující otázky:
1/ mám chápat, že schodek, který vznikl za r. 1990 ve SR a případný schodek v ČR bude uhrazen z rozpočtu federace proto, že pro r. 1990 nebyly vymezeny kompetence mezi federací a republikami a tudíž rozpočty pro jednotlivé republiky nebyly transparentní či přesně vymezeny,
2/ zda z přebytku hospodaření za první čtvrtletí ve výši 3 miliard korun ve SR má dle kompetencí SR za povinnost odvod do rozpočtu federace,
3/ co znamená v souvislosti s úsporou 3 miliardy korun "snižování výdajů" ve SR. Mohu chápat, že je to např. snížení výdajů resp. vstupů ve výrobních organizacích, které byly nuceny zastavit svou činnost nebo ji podstatně omezit /zbrojní průmysl?/,
4/ v případě přebytků rozpočtu republik za r. 1991 bude vrácena částka schodku nebo ev. schodků za r. 1990 do rozpočtu federace,
5/ na čem se dohodli ministři financí při schvalování státního závěrečného účtu za r. 1990,
6/ jak je pro r. 1991 a další léta zabezpečeno, aby nebylo používáno přebytku federace k vyrovnávání "schodků" v hospodaření obou republik a v případě, že k tomu dojde, jak bude zabezpečeno vrácení této částky zpět do federálního rozpočtu?
Vážený pane ministře, jsem si vědoma toho, že částka 468 miliónů korun je z pohledu federace částkou velmi malou. Z pohledu zbytečného vytváření napětí mezi republikami v tak citlivé sféře jakou je hospodaření republik jde o vysvětlení principu a o to jde mně i spoluobčanům, kteří se na mně se žádostí o interpelaci obrátili, včetně uplatnění petičního práva. Vzhledem k tomu, že jde převážně o spoluobčany zdravotní provenience je i vlastní finanční částka zajímavá. Proto listiny s 91 podpisy předávám současně iniciativnímu a petičnímu výboru FS.
Děkuji Vám vážený pane ministře za odpověď.
Přílohy: 9 listů fotokopií jen pro adresáta
Vážený pan
Václav Klaus
ministr financí ČSFR
Praha