FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991
VI. v. o.
738
Návrh výboru sociálního a kulturního Sněmovny národů
Návrh
Zákon,
ze dne .......... 1991,
kterým se mění zákon č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti
Návrh
Zákon
ze dne .......... 1991,
kterým se mění zákon č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:
Čl. I
Ustanovení § 24 odst. 4 zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti zní:
"(4) Vláda České republiky a vláda Slovenské republiky stanoví nařízením povinný podíl počtu občanů se změněnou pracovní schopností na celkovém počtu zaměstnanců zaměstnavatele s více než 20 zaměstnanci a okruh těchto zaměstnavatelů, jestliže to bude vyžadovat situace v umísťování občanů se změněnou pracovní schopností; tento povinný podíl nesmí být vyšší než 8 % zaměstnanců.".
Čl. II
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Důvodová zpráva
V § 24 odst. 4 zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, je zmocnění pro vládu ČSFR stanovit nařízením povinný podíl počtu občanů se změněnou pracovní schopností na celkovém počtu zaměstnanců zaměstnavatele, jestliže to bude vyžadovat situace v umísťování těchto občanů. Současná situace v zaměstnávání těchto občanů, kdy se organizace, včetně výrobních družstev invalidů a hospodářských zařízení svazů zdravotně postižených, které zaměstnávají značný počet těchto občanů, dostávají do hospodářských potíží a snižují počty pracovníků, ukazuje potřebu stanovit povinný podíl zaměstnávání občanů se změněnou pracovní schopností (ke dni 30. 5. 1991 nebylo umístěno v ČSFR 14 335 těchto občanů).
S ohledem na čl. 22 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění ústavního zákona č. 556/1990 Sb., podle kterého do působnosti federace patří zákonná úprava pracovních vztahů, zaměstnanosti a kolektivního vyjednávání, nelze úpravu povinného podílu vydat formou nařízení vlády ČSFR, jak předpokládá zákon o zaměstnanosti. Z toho důvodu byla úprava připravována formou zákona Federálního shromáždění; v průběhu jeho projednávání v meziresortním připomínkovém řízení však byl ze strany obou republik uplatněn požadavek, aby úprava byla provedena v působnosti republik podle potřeby řešení situace v zaměstnávání občanů se změněnou pracovní schopností na území každé republiky.
Tento záměr byl akceptován a bylo dohodnuto, že příslušná úprava nařízeními vlády České republiky a Slovenské republiky bude vydána s využitím ustanovení čl. III bodu 1 ústavního zákona č. 556/1990 Sb. V současné době se však ukázalo, že tento záměr nelze realizovat vzhledem k tomu, že zákon o zaměstnanosti nabyl účinnosti později než ústavní zákon č. 556/1990 Sb. a úpravu povinného podílu zaměstnávání občanů se změněnou pracovní schopností nelze provést v působnosti republik bez změny zmocnění v zákoně o zaměstnanosti.
S ohledem na naléhavou potřebu řešení dané situace se navrhuje úprava zmocnění tak, že z vlády ČSFR bude oprávnění k úpravě povinného podílu přeneseno na vlády republik, a na základě této změny zákona bude možno vydat již připravená nařízení vlád republik.