FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991
VI. v. o.
727
Odpověď
ministra obrany ČSFR Luboše Dobrovského na interpelaci podanou poslanci Sněmovny národů L. Kováčem a M. Farkašem (tisk 673)
MINISTR OBRANY
České a Slovenské Federativní Republiky
|
V Praze 24. června 1991 |
Vážený pane poslanče,
Vaši interpelaci týkající se minulé praxe naplňování zákona č. 169/1949 Sb. o vojenských újezdech, chápu jako závažný politický problém naplňování práv občanů na straně jedné a zabezpečení obrany naší vlasti na straně druhé.
Vojenský výcvikový prostor Kežmarok, ve vojenském újezdu Javorina, je od svého vzniku v roce 1951 specializován především pro zabezpečení výcviku vojsk protivzdušné obrany státu. Uvedený výcvikový prostor je v současné době jediný na celém území ČSFR, který svými rozměry a polohou střelby z moderních zbraňových systémů a protiletadlovými raketami umožňuje.
Výcvik jednotek je prováděn na skutečné letecké cíle. Proto je výcvikový prostor vybaven řadou nákladných stacionárních zařízení pro zabezpečení letového provozu, řízení a vyhodnocování střeleb. Hodnota uvedených zařízení představuje 260,0 mil. Kčs.
Kromě toho vojenský výcvikový prostor Kežmarok je hlavní výcvikovou základnou tankového útvaru umístěného v posádce Kežmarok. Tento útvar má ve vojenském výcvikovém prostoru vybudován park techniky, střelnice a cvičiště v hodnotě vyšší než 200,0 mil Kčs.
Celková hodnota základních fondů vojenského výcvikového prostoru, včetně majetku s. p. Vojenské lesy a statky je 987,0 mil. Kčs.
Zrušením vojenského výcvikového prostoru bychom znemožnili výcvik daného typu a vyvolalo by to potřebu zabezpečovat výcvik útvarů protivzdušné obrany u některého ze sousedních států. Vzhledem k současné situaci devizových prostředků, které má Čs. armáda k dispozici, je takové řešení neúnosné. Kromě toho, by nebylo možno zabezpečit pravidelnou přípravu záloh, posluchačů vojenských škol a budoucích profesionálů protivzdušné obrany.
Museli bychom také nově redislokovat tankový útvar z Kežmaroku do jiné posádky. Nastaly by nové společenské problémy, zvýšil by se počet stížností občanů na zhoršování životního prostředí v místě nové dislokace, narostly by finanční náklady a v neposlední radě by bylo narušeno teritoriální rozmístění útvarů podle zásad nově přijaté vojenské doktriny našeho státu.
Pro ucelenou představu o vojenském výcvikovém prostoru je nutno uvést, že z celkové rozlohy 31.640 ha je k výcviku vojsk využíváno jen 7.508 ha. Zbývající rozlohu tvoří ohrozené prostory střelnic, které jsou obhospodařovány s. p. Vojenské lesy a statky. Tento podnik vychází z priority vojenského využívání a je na režimový způsob hospodaření zařízen. Za účasti jiných hospodářů, především soukromých vlastníků, by nebylo možno dosáhnout vzájemné dohody ve využívání a péče o vojenský výcvikový prostor.
Uvedené důvody vedly velení Čs. armády k rozhodnutí, že vojenský výcvikový prostor Kežmarok je potřebné pro výcvik vojsk zachovat.
Občané postižení nesprávným postupem při naplňování zákona č. 169/1949 Sb., kterých se týká interpelace, musí být posuzováni individuálně. Konkrétní křivdy a škody je nutno řešit podle zákona č. 87/1991 Sb. o mimosoudních rehabilitacích a podle § 6 zákona o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku. Zejména se jedná o případy uzavření kupní smlouvy v tísni za nápadně nevýhodných podmínek, uvedených v § 6, odst. 1, písmeno k. V řízení zahájeném na žádost oprávněných osob bude prokázána míra porušení práv původních vlastníků a stanoveno jejich odškodnění.
S pozdravem
Luboš Dobrovský v. r.