FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

722

Odpověď

ministra dopravy ČSFR Ing. Jiřího Nezvala na interpelaci podanou poslankyní SL M. Nazari - Buřivalovou (tisk 633)

MINISTR DOPRAVY

České a Slovenské Federativní Republiky

 

V Praze dne 13. června 1991

 

Č. j.: 11 423/1991

Vážená paní poslankyně,

k Vaší interpelaci ve věci realizace modernizace železniční sítě v ČSFR sdělujeme:

V současné době se resort dopravy intenzivně zabývá rozvojem železniční infrastruktury. Je zpracována a v resortu projednána (dne 19. 4. 1991) koncepční dokumentace, která zásadním způsobem řeší zkvalitnění železniční dopravy v ČSFR.

Hlavní cesta k realizaci perspektivní sítě ČSD, odpovídající potřebám národního hospodářství, obyvatelstva a mezinárodním požadavkům je založena na důsledné koordinaci modernizace stávajících tratí (na rychlost až do 160 km/hod.) s výstavbou nových vysokorychlostních tratí pro smíšený provoz (rychlost až 250 km/hod. Tato koordinace se v současné době upřesňuje s termínem ukončení prací k 30. 6. 1991 s tím, že její závěry budou využity pro materiál o rozvoji železniční infrastruktury, který bude předložen koncem t. r. k projednání ve federální vládě. Závěry z koordinace modernizace a výstavby nových tratí budou rovněž sloužit ke stanovení priorit při rozvoji železniční infrastruktury, přitom se sleduje plný soulad s mezinárodními dohodami AGC a AGTC a projektovým dokumentem TER (Transevropská železniční magistrála Sever - Jih), ke kterému ČSFR rovněž přistoupila.

Zkvalitnění železniční sítě v ČSFR se předpokládá řešit podle zásady, že úseky tratí, které nelze v souladu se zásadami státní dopravní politiky modernizovat na úroveň efektivní a moderní evropské železniční dopravy, budou budovány jako úseky vysokorychlostní, zapadající do cílového řešení vysokorychlostní sítě, které je navrženo ve výše citované koncepční dokumentaci.

Pokud se týká modernizace a rozvoje sítě ČSD, která má návaznost na železnice Spolkové republiky Rakouska a Spolkové republiky Německa, kterých se interpelace dotýká, lze konstatovat, že:

a) Do roku 2000 se předpokládá modernizovat trať Praha - České Budějovice na rychlost 120 km/hod., úsek České Budějovice - H. Dvořiště na rychlost 80 km/hod. (uvedení do normového stavu). Elektrizace úseku Č. Budějovice - Horní Dvořiště se uvažuje realizovat po roce 1995. Cílového stavu v tomto směru (t. j. na parametry dohody AGC a AGTC) se předpokládá dosáhnout po roce 2015 výstavbou vysokorychlostní tratě.

b) Ve stejném období do roku 2000 se předpokládá modernizovat a elektrizovat trať Veselí n. Lužnicí - Č. Velenice pro rychlost 120 km/hod. (trať zařazena v Projektovém dokumentu TER).

c) Podrobně byly posouzeny varianty řešení modernizace tratí pro spojení Praha - hranice SRN a to zejména Praha - Cheb - st. hranice, Praha - Domažlice - st. hranice z pohledu výše investičních nákladů, které jsou patrny z následující tabulky:

 

Investiční náklady (mld. Kčs) pro rychlost

Úsek

120 km/hod.

160 km/hod.

Praha - Cheb st. hranice

21,6

24,3

Praha - Domažlice st. hranice

16,0

22,0

Z těchto důvodů se navrhuje řešit spojení Praha - hranice SRN formou výstavby nové vysokorychlostní tratě v trase Praha - Plzeň - Rozvadov - st. hranice s investičními náklady 14,3 mld. Kčs. Do roku 2000 se projednává možnost realizace úseku Plzeň - Rozvadov - st. hranice s pokračováním na území SRN do Norimberka.

d) Významnou prioritu v modernizaci železniční sítě ČSD má spojení Praha - Brno - Břeclav - Bratislava a v nejbližším období se předpokládá zrealizovat následovně:

- modernizace úseků Praha - Kolín - Pardubice na rychlost až 160 km/hod. a v úseku Pardubice - Brno vybudovat novou trať pro rychlost 250 km/hod., úsek Brno - Břeclav modernizovat na rychlost až 160 km/hod.,

- do doby vybudování nové tratě se uvažuje s elektrizací úseku Č. Třebová - Brno (cca do r. 2000) s tím, že rychlost zůstává zachována na 100 km/hod.

V cílovém stavu celý úsek Praha - Brno - Bratislava - Rajka bude vybudován jako vysokorychlostní.

Výše uvedené záměry rozvoje železniční sítě v ČSFR se v současné době projednávají se zainteresovanými zahraničními správami, jejichž vyjádření bude pro stanovení postupu modernizace sítě ČSD rozhodující.

Ke konkrétním otázkám, uvedeným v interpelaci, uvádíme:

1. V rámci stanovení optimálního postupu modernizace železniční sítě zvažuje FMD i ÚR ČSD nabídky zahraničních partnerů na účast při modernizaci železniční sítě. Jednou z nabídek je i nabídka italské fy RIC na modernizaci tratě Praha - České Velenice, která je mezi vybranými prioritními směry sledovaných v rámci Pentagonální iniciativy. Tyto priority byly odsouhlaseny předsedy vlád zemí Pentagonály na jednání dne 1. 8. 1990 v Benátkách. O přijetí této i dalších nabídek není zatím rozhodnuto a na modernizaci případně novou výstavbu vybraných prioritních tratí bude vypisován konkurs. V každém případě modernizace a výstavba nových tratí bude realizována ve smyslu koncepčních závěrů, přijatých vedením resortu dopravy a v souladu s výše uvedenými mezinárodními dohodami.

2. V současné době se připravuje k projednání ve vládě ČSFR materiál o zásadách státní dopravní politiky, který byl již projednán v národních vládách. Realizace konkrétních zásadních modernizačních akcí se projednává a bude i nadále projednávat a upřesňovat s příslušnými státními orgány sousedních zemí i železničními správami a se všemi příslušnými kompetentními orgány ČSFR.

S pozdravem

Vážená paní

MUDr. Marta Nazari-Buřivalová

poslankyně Sněmovny lidu

Federální shromáždění ČSFR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP