Federální shromáždění ČSFR
VI. v. o.
687
INTERPELACE
MÍSTOPŘEDSEDY VLÁDY ČSFR RNDr. JOZEFA MIKLOŠKA, DrSc. poslancem SL FS Bohuslavem Hubálkem
VĚC: VÝŽIVNÉ DĚTÍ
Vážený pane místopředsedo,
rád bych vyvolal iniciativní řešení určité valorizace alimentů. Na tuto důležitou záležitost jsem upozornil loni v listopadu. I po ujištění ministra Millera, o práci na tomto problému, nemám zatím žádnou další zprávu, ohledně konkrétního postupu nebo dokonce i výsledku. V podobném stadiu jsou i má následná jednání s ministerstvem spravedlnosti ČR - neboť zvyšování výživného percentuálním přírůstkem by pomáhalo jak dětem, tak i přetížené justici.
Je nutné urychleně se zastat jedněch z nejpotřebnějších - proto se Vás ptám, jaká je situace v tomto směru. Návrh zákona o manželství a rodině je ve FS plánován na pozdější dobu. Podobně i návrh zákona o státní podpoře a ochrana mládeže v ČNR.
Jako související doklady připojuji tisk FS č. 283, i odpověď na můj dotaz, z velvyslanectví Maďarské republiky.
Vše výše uvedené je příčinou mé interpelace, v jejíž příznivé vyřízení doufám - a předem Vám za ně děkuji.
S pozdravem
Bohuslav HUBÁLEK
Českolipská 19
PRAHA 9
190 00
tel. 88 47 74
V Praze, 5. června 1991
Federálnímu shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
283
INTERPELACE
MINISTRA PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ PANA PETRA MILLERA poslancem FS SL Bohuslavem Hubálkem
Vážený pane ministře,
v programu vlády se hovoří o valorizaci důchodů. Považuji za nutné upozornit na obdobný a také úzce související problém:
1. Valorizace rodičovského příspěvku
2. Valorizace výživného pro děti z rozvedených manželství
Obojí se týká péče o ty, kteří podobně jako důchodci, zasluhují pomoc společnosti. Předpokládám, že řešení bodu 1. je plně v pravomoci Vašeho ministerstva, řešení bodu 2. pak ve spolupráci s republikovými ministerstvy spravedlnosti.
V souvislosti s tím si dovoluji připojit svůj náhled na zvýšení výživného, které je stanoveno výrokem příslušného soudu. Abychom nepřetěžovali už i tak přetíženou justici, měla by být úprava vyjádřena percentuálním zvýšením - ve Sbírce zákonů. Víme, že neznalost zákonů neomlouvá, zvlášť při vhodně vedené osvětové propagaci. Proto by soudy řešily pouze neplatiče výživného, v souladu s dosavadní praxí.
To je stručný nástin problematiky, o níž by se dalo pronést daleko víc, ale to podstatné bylo řečeno. Proto Vám už předem děkuji za příznivé vyřízení.
S pozdravem
poslanec FS SL
Bohuslav HUBÁLEK
Českolipská 19
PRAHA 9
190 00
tel. 88 47 74
V Praze, 13. listopadu 1990
MYGYAR KÖZTÁRSASÁG NAGYKÖVETSÉGE
VELVYSLANECTVÍ MAĎARSKÉ REPUBLIKY
PRAHA
Vážený pan |
|
Bohuslav HUBÁLEK |
|
poslanec FS SL |
|
Českolipská 19 |
|
PRAHA 9 |
K/X/27/1991
Praha, dne 17. května 1991
Vážený pane poslanče!
S odvoláním na Váš dopis ze dne 23. 3. 1991 mám čest Vám podat následující informace:
Vyživovací povinnost k dětem v Maďarsku upravuje zákon o manželství, rodině a poručnictví č. IV. z r. 1952. Pokud se rodiče o výživném nedohodnou, jeho výši stanoví soud podle zák. § 69/C odst. 1 a to "na každé dítě se vyměří zpravidla z průměrného měsíčního příjmu /platu/ ve výši 15-25 %.
Při stanovení výživného se podle zákona musí brát v úvahu:
a/ skutečné potřeby dítěte;
b/ příjmový a majetkový stav obou rodičů;
c/ vyživovací povinnost vůči jiným - vlastním, popřípadě nevlastním dětem, které žijí ve společné domácnosti rodiče;
d/ vlastní příjem dětí.
Při stanovení výši výživného se zpravidla přihlíží k celkovému výdělku, odměnám a jiným příjmům, dosaženým v předchozím roce. Soud určí výživné podle odst. /3/:
1./ v procentech, nebo
2./ pevnou částkou, nebo
3./ pevnou částkou a v procentech z některých příjmů.
V praxi se výživní zpravidla vypočítává a určuje v procentech, přičemž se určí jeho základní částka. Tento způsob umožňuje, aby oprávněná osoba automaticky, po zvýšeném příjmu plátce, dosáhla vyšší částku výživného. Znamená to rovněž další záruku a možnost, aby oprávněný /nebo plátce/, po případných a podstatných změnách, dosáhl zvýšení /nebo snížení/ míry, už z předem stanoveného výživného. Výpočet procentuálního úměru výživného na každé dítě a jeho zastavení, provádí vždy zaměstnavatel. V případě opomenutí tohoto úkolu na základě platných předpisů, vystupuje zaměstnavatel v úloze hotově platícího ručitele.
Podle § 17 vyhlášky č. 4/1987 /VI. 14/IM, kterou se provádí zákon o rodině: "se v případě snížení mzdy nemůže bez nového soudního rozhodnutí vyplácet nižší částka výživného, než která byla soudem stanovena jako základní částka".
Podle odst. /2/: " Pokud vyplácena mzda /příjem/ dosahuje výši, že - podle pravidel o srážce výživného - není možné vyplatit ani základní částku, případně ani její část, zaměstnavatel ji vede v evidenci jako nedoplatek - a v případě možnosti tento nedoplatek průběžně odečte.
Podle § 69/E zák.: "Pokud vymáhanou pohledávku dočasně není možné vyrovnat, a osoba, u které je dítě v zaopatření, mu není schopna splnit vyživovací povinnost, soud výživné zálohuje. Plátce je povinen tak zálohované výživní uhradit orgánu, který ho zaplatil."
S úctou:
ing. LILIENBERG Sándor
/konzul/