FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991
VI. volební období
664
Návrh
poslanců Federálního shromáždění Bohumila Janči, Igora Němce, Filipa Šedivého, Jaromíra Šlápoty, Jana Šolce a Miloše Zemana
na vydání zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon č. 173/1990 Sb., kterým se zrušuje zákon č. 68/1956 Sb., o organizaci tělesné výchovy, a kterým se upravují některé další vztahy týkající se dobrovolných tělovýchovných organizací
Zákon
ze dne ....... 1991,
kterým se mění a doplňuje zákon č. 173/1990 Sb., kterým se zrušuje zákon č. 68/1956 Sb., o organizaci tělesné výchovy, a kterým se upravují některé další vztahy týkající se dobrovolných tělovýchovných organizací
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:
Čl. I
1. V § 2 se na konci slova "do 30. června 1991" nahrazují slovy "do 30. června 1992".
2. Za § 2 se vkládá nový § 3, který zní:
"§ 3
Právní nástupce organizace uvedené v § 2 zákona č. 68/1956 Sb. je povinen s majetkovými právy až do jejich vydání Československé obci sokolské a ostatním znovu vzniklým dobrovolným tělovýchovným organizacím nakládat s péčí řádného hospodáře; ode dne účinnosti tohoto zákona nemůže tato majetková práva převést do vlastnictví jiného ani přenechat jinému do užívání. Takové právní úkony jsou neplatné.
3. Dosavadní § 3 a 4 se označují jako § 4 a 5.
Čl. II
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 15. června 1991.
Důvodová zpráva
Novelizace zákona č. 173/1990 Sb. se jeví jako nezbytná z těchto hlavních důvodů:
Lhůta pro uplynutí přísl. nároků na vrácení majetkových práv podle tohoto zákona je sice formálně třináctiměsíční, ale prekluzní termín je dne 30. 6. 1991.
Po celou uplynulou dobu t. j. 12 měsíců po schválení cit. zákona nebyl vydán prováděcí předpis - zákon ČNR - předpokládaný v § 3 zákona č. 173/90 Sb.
Tato skutečnost značnou měrou ovlivnila průběh tohoto majetkoprávního uplatňování v praxi, neboť organizace povinné se odvolávaly na toto ustanovení a realizace navrácení majetkových práv byla tímto prakticky zabrzděna, i když "ex lege" tento nárok byl zákonně zakotven.
Teprve v nejbližších dnech má být zahájen legislativní proces schvalování tohoto prováděcího zákona ČNR, který bude upravovat "podmínky a způsob" předávání majetkových práv Československé obci sokolské.
Nemůže být pochyb o tom, jak tato časová koncentrace procesu navrácení majetkových práv způsobí obtíže, které budou v praxi jen těžko řešitelné a ve svých důsledcích by mohly vážně ohrozit celý zamýšlený politicko-morální účel, který cit. zákon při svém schválení sledoval.
ČOS vynaložila maximální úsilí, aby v době co možná nejkratší znovu obnovila činnost co největšího počtu svých jednot i žup, které tvoří společně s ústředím ČOS jednu celkovou rámcovou organizační jednotku. Snahou ČOS je, aby to byly především sokolské jednoty v místě, které budou přebírat majetková práva spolu s obnovením své činnosti. Není však reálné, aby v poměrně krátké době byly konstituovány všechny bývalé tělocvičné jednoty Sokol. Z tohoto důvodu budou vstupovat do uplatňování navrácení majetkových práv dle cit. zákona župy a ústředí ČOS, jako samostatné právní subjekty a to při dodržení současného termínu účinnosti zákona č. 173/1990 Sb. Přesto však z výše uvedených důvodů by bylo podstatné ulehčení pro realizaci majetkoprávního transferu, kdyby termín uplatnění byl novelizací zákona posunut k navrhovanému konečnému termínu.
Dnem 31. 3. 1991 skončilo moratorium na k tomuto dni zamýšleným majetkoprávním převodům povinných organizací. Poněvadž se mohou v praxi vyskytnout případy majetkových převodů před termínem uzavření dohody o vrácení majetkových práv podle zák. č. 173/1990 Sb., je nezbytně nutné takovéto převody zákonným ustanovením anulovat. V opačném případě by došlo k jistému obcházení vlastního smyslu zákona a jeho účel by byl zcela ohrožen. Jen navržená novelizace zákona může tomu zabránit.