FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

652

Odpověď

ministr financí ČSFR Ing. Václava Klause, CSc. na interpelaci podanou poslancem Sněmovny lidu O. Humlem (tisk 602)

Ministr financí ČSFR

V Praze dne 17. května 1991

Č. j. I/3-11226/91

Vážený pane poslanče,

v odpovědi na Vaši interpelaci týkající se finančního zabezpečení Východočeské zoologické zahrady ve Dvoře Králové nad Labem a finančního zabezpečení Národního muzea v Praze sděluji:

Zoologická zahrada ve Dvoře Králové n/L. byla po zrušení KNV k 1. 1. 1991 delimitována do působnosti Okresního úřadu Trutnov. Při sestavování státního rozpočtu na rok 1991 byla do vztahu státního rozpočtu České republiky k okresu Trutnov zahrnuta částka 27,5 mil. Kčs příspěvku na provoz Východočeské zoologické zahrady. Tato částka se skládá z příspěvku na provoz v úrovni podrobného rozpočtu 1990 a z posílení rozpočtu z důvodu zvýšení cen potravin o 700 tis. Kčs. Pokud financující orgán - Okresní úřad Trutnov - tuto částku snížil na 24,5 mil. Kčs a příslušné uspořené prostředky přesunul pro financování jiných, podle jeho názoru důležitějších potřeb, je takový postup plně v souladu s jeho pravomocí.

Národní muzeum v Praze je financováno z rozpočtu ministerstva kultury České republiky a stanovení výše příspěvku na provoz je plně v kompetenci tohoto ministerstva. V roce 1990 byly nad rámec schváleného rozpočtu ministerstva kultury České republiky čerpány další účelové finanční prostředky ze státního rozpočtu České republiky (z kapitoly Všeobecná pokladní správa) ve výši 2 mil. Kčs pro expozice a 2,2 mil. Kčs na rekonstrukci rampy Národního muzea. Obdobně jako příspěvek na provoz stanoví ministerstvo kultury České republiky příslušné limity na nákup sbírek a výkup starožitností. Tyto limity nevyplývají z žádného finančního předpisu ministerstva financí České republiky a řešení uvedené problematiky je plně v kompetenci ministerstva kultury České republiky v souladu s možnostmi jeho rozpočtu.

Pro rok 1991 resort stanovil pro Národní muzeum příspěvek na provoz ve výši 44,7 mil. Kčs oproti roku 1990, kdy schválený rozpočet činil 40,3 mil. Kčs. Tzn. posílení o 4,4 mil. Kčs. Ministerstvo financí České republiky v rámci své kapitoly Všeobecná pokladní správa má pro rok 1991 v dohodě s ministerstvem kultury zajištěny pro Národní muzeum další účelové finanční prostředky v celkové výši do 14 mil. Kčs, z toho na expozice 7,7 mil. Kčs a rekonstrukci rampy 6,3 mil. Kčs. Oproti roku 1990 činí nárůst v účelových prostředcích až 9,8 mil. Kčs. Celkové zvýšení prostředků pro Národní muzeum v Praze oproti 1990 činí tedy 14, 2 mil. Kčs, což představuje více než 13 %-ní nárůst. Domnívám se, že v současných podmínkách ekonomiky a vzhledem k ostatním nezbytným potřebám v oblasti veřejné spotřeby (především ve zdravotnictví a školství) je možné považovat takovýto stupeň finančního zajištění za uspokojivý.

Pokud se týká prostorových problémů Národního muzea, je toto řešení závislé na iniciativních přístupech organizace a ministerstva kultury České republiky,ovšem s tím, že možnosti státních rozpočtů nejsou neomezené a že není možné v jednom roce či několika málo letech požadovat vyřešení všech problémů, které jsou důsledkem čtyřicetiletého hospodaření předchozího režimu. Problematika budovy Národního muzea vyžaduje, aby resort připravil k projednání ve vládě České republiky návrh na řešení, včetně případné rekonstrukce, která by vyžadovala značný objem finančních prostředků - lze předpokládat částku cca 1,5 mil. Kčs (v současné době státní rozpočet plně zabezpečuje dokončení rekonstrukce Stavovského divadla o celkových nákladech 0,8. mil Kčs a rekonstrukci Domu umělců o celkových nákladech 1,3 mil. Kčs).

Závěrem považuji za potřebné vyjádřit souhlas s Vaším názorem na mimořádné postavení obou institucí a v žádném případě nepředpokládám (a zřejmě ani ministr financí České republiky pan Špaček), že by tyto instituce, zvláště pak Národní muzeum v Praze, měly "právo na přežití pouze v případě, že si na sebe vydělají" jak uvádíte v úvodu svého dopisu. Současně ovšem je potřebné zdůraznit, že nové vyhlášky o finančním hospodaření rozpočtových a příspěvkových organizací umožňují právě příspěvkovým organizacím vyvíjet širokou iniciativu k získávání mimorozpočtových zdrojů (zvyšování příjmů z hospodářské činnosti, sdružování prostředků, úvěry, nadace, sbírky, hledání sponzorů apod.). Domnívám se, že obě uvedené instituce, zvláště pak zoologická zahrada, by měly vyvíjet iniciativu v tomto směru a nezaměřovat veškeré své úsilí pouze na získání prostředků ze státních rozpočtů.

S pozdravem

Ing. V. Klaus, CSc., v. r.

Vážený pan

RNDr. Ondřej Huml

poslanec Sněmovny lidu

Federální shromáždění

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP