FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991
VI. volební období
650
Návrh
výborů hospodářských
na usnesení
Sněmovny lidu a Sněmovny národů
k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 87/1987 Sb., o veterinární péči (tisk 502)
Výbory hospodářské Sněmovny lidu a Sněmovny národů ve smyslu § 39 odst. 4 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, po projednání návrhu uvedeného zákona na společné schůzi výborů dne 21. května 1991, při kterém byly shrnuty výsledky projednávání ve výborech pro životní prostředí, ústavně právních a zemědělské komisi Sněmovny lidu a Sněmovny národů a stanoviska České národní rady, Slovenské národní rady a vlády České a Slovenské Federativní Republiky
navrhují
Sněmovně lidu a Sněmovny národů, aby předložený návrh zákona schválily v tomto znění:
"Zákon
ze dne ............. 1991,
kterým se mění a doplňuje zákon č. 87/1987 Sb., o veterinární péči
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:
Čl. I
Zákon č. 87/1987 Sb., o veterinární péči, se mění a doplňuje takto:
1. V § 1 odst. 1 před slovo "rozvoj" se vkládají slova "výkon a", za slovo "zvířat," se vkládají slova "ochrany životního prostředí," a slovo "velkovýroby" se nahrazuje slovem "výroby".
2. V § 1 odst. 2 se slova "Orgány, organizace i občané jsou povinni" nahrazují slovy "Právnické a fyzické osoby jsou povinny".
3. V § 1 odst. 2 se za slovo "zvířat," vkládají slova "pro ochranu životního prostředí před škodlivými vlivy živočišné výroby".
4. V § 2 odst. 1 písm. a) se za slovem "přepravy" vkládá středník a vypouštějí se slova "jakož i" a na konci se připojují slova "včetně celostátních ozdravovacích programů,".
5. V § 2 se připojuje nový odstavec 3, který zní:
"(3) Odbornou veterinární činností se rozumějí odborné veterinární úkony spojené s vykonáváním veterinární péče podle odstavce 1, které vyžadují zvláštní způsobilost pracovníků podle § 25 tohoto zákona.".
6. V § 3 se vypouštějí odstavce 2,3 a 4 a označení odstavce 1.
7. Za § 3 se vkládá nový § 3a, který zní:
"§ 3a
Odborné veterinární činnosti vykonávají
a) orgány veterinární péče za účelem výkonu státní správy,
b) specializované organizace státní veterinární služby,
c) právnické a fyzické osoby v rozsahu a za podmínek stanovených tímto zákonem a zákony České národní rady a Slovenské národní rady.".
8. V § 4 se vypouští písmeno b) a dosavadní písmena c) až e) se označují jako písmena b) až d).
V písmenu b) se v prvním řádku za slovo "koordinuje" vkládají slova "rozvoj vědy a techniky a" a vypouští se text na konci za slovy "státního území".
9. V § 5 odst. 1 písm. a) se slovo "nejvyšší" nahrazuje slovem "přirozené".
10. V § 5 odst. 1 se připojuje nové písmeno d), které zní:
"d) zajistit zdravotní kontrolu chovu zvířat podle druhu a úrovně chovu ve lhůtách a v rozsahu stanovených zvláštním předpisem".
11. V § 5 odst. 3 se vypouští slovo "zdravé".
12. V § 7 odst. 2 se na konci připojují slova "pokud v osvědčení podle odstavce 1 není uvedeno jinak".
13. V § 8 se vypouští odstavec 3.
14. V § 9 odst. 2 se slova "chovatelská organizace je povinna" nahrazují slovy "chovatel je povinen".
15. V § 9 odst. 3 písm. b) se za slovo "nákazy" vkládají slova "nebo jiného hromadného onemocnění".
16. V § 9 se připojuje nový odstavec 4, který zní:
"(4) Zjistí-li právnická nebo fyzická osoba uvedená v § 3a písm. c) při výkonu odborných veterinárních činností anebo dozví-li se jinak o podezření z nákazy nebo jiného hromadného onemocnění zvířat, je povinna neprodleně
a) oznámit podezření orgánu veterinární péče,
b) provést potřebná předběžná vyšetření a opatření nutná ke zdolávání a zamezení šíření nákazy nebo jiného hromadného onemocnění zvířat.".
17. V § 10 odst. 1 se připojuje nové písmeno c), které zní:
"c) požádat příslušný orgán veterinární péče o vydání osvědčení o způsobilosti podmínek pro výrobu, zpracování, ošetřování, skladování a přepravu živočišných produktů.".
18. V § 12 odst. 2 se na konci připojují slova "nebo na jiných místech určených k tomuto účelu".
19. § 14 se vypouští.
20. V § 15 se vypouští odstavec 4.
21. V § 16 se vypouští odstavec 6.
22. V § 18 odst. 1 se odkaz 2) doplňuje takto:
"Vyhláška ministerstva zemědělství České republiky č. 86/1989 Sb., o povolování ověřování, výroby, dovozu a uvádění do oběhu, používání a kontrole veterinárních léčiv a přípravků.
Vyhláška ministerstva zemědělství a výživy Slovenské republiky č. 188/1989 Sb., o povolování výroby, dovozu, ověřování a uvádění do oběhu, používání a kontrole veterinárních léčiv a přípravků.".
23. V § 18 odst. 3 se slova "Organizace, které vyrábějí, dovážejí a uvádějí" nahrazují slovy "Kdo vyrábí, dováží a uvádí" a slova "jsou povinny" se nahrazují slovy "je povinen".
24. V § 18 se vypouští odstavec 5.
25. V § 19 odst. 1 se připojuje nové písmeno d), které zní:
"d) veterinární prosekturu".
26. V § 19 se vypouští odstavec 2 a označení odstavce 1.
27. § 20 zní:
"§ 20
Kdo chová zvířata, vyrábí, zpracovává, ošetřuje, skladuje nebo přepravuje živočišné produkty, je povinen těla zvířat a živočišné produkty uvedené v § 19 písm. a) /dále jen "odpady živočišného původu"/ se zřetelem na jejich druh a okolnosti vzniku třídit, ošetřovat a do jejich odvozu nebo zpracování bezpečně ukládat ve vhodných prostorech."
28. § 21 zní:
"§ 21
(1) Odpady živočišného původu se musí hospodárně zužitkovat k vhodnému účelu anebo neškodně odstranit, a to
a) osobou uvedenou v § 20, nebo
b) právnickými nebo fyzickými osobami na základě povolení příslušného orgánu veterinární péče (dále jen "asanační podnik").
(2) Příslušný orgán veterinární péče udělí povolení právnické nebo fyzické osobě uvedené v odstavci 1 písm. b), jestliže
a) odborné veterinární činnosti budou vykonávány osobou odborně způsobilou (§ 25),
b) má k dispozici potřebná zařízení a přístroje,
c) má podmínky k dodržování potřebných protinákazových a hygienických opatření.
Povolení může příslušný orgán veterinární péče změnit nebo odejmout, jestliže se změnily nebo nejsou podmínky nezbytné pro jeho udělení.
(3) Asanační podnik je povinen v určeném obvodě za úplatu zabezpečovat včasný svoz odpadů živočišného původu tak, aby nedocházelo k jejich škodlivému působení na prostředí.
(4) V případě uvedeném v odstavci 1 písm. b) je osoba uvedená v § 20 povinna neprodleně hlásit výskyt odpadů živočišného původu asanačnímu podniku.".
29. V § 22 odst. 1 písm. d) se na konci připojují slova "a plněním ostatních úkolů veterinární asanace".
30. V § 22 odst. 1 písm. e) se vypouštějí slova "vyžadujících zvláštní péči".
31. V § 22 odst. 1 se na konci připojují nová písmena h), i) a j), která znějí:
"h) nad dodržováním zákazu týrání zvířat,
i) nad výkonem odborných veterinárních činností osob uvedených v § 3a písm. c),
j) nad tvorbou a ochranou životního prostředí před negativními vlivy pocházejícími ze zvířat ve smyslu ustanovení § 2 odst. 1 písm. e) a ochranou potravin a surovin živočišného původu před kontaminací cizorodými látkami.".
32. V § 22 odst. 3 písm. a) a c) se slova "orgány, organizace a občané" nahrazují slovy "právnické a fyzické osoby".
33. V § 22 odst. 3 písm. b) se vypouštějí slova za čárkou.
34. V § 24 odst. 1 písm. a) se vypouští slovo "organizací".
35. V § 25 se vypouští odstavec 3.
36. V § 26 písm. a) se slovo "organizací" v obou případech nahrazuje slovy "právnických a fyzických osob" a za slovo "krmiva" se vkládají slova "a veterinární léčiva a přípravky".
37. V § 26 písm. b) se slovo "organizací" nahrazuje slovem "osob".
38. V § 27 odst. 1 písm. a) se doplňuje bod 4), který zní:
"4. při výrobě, dovozu a uvádění do oběhu veterinárních léčiv a přípravků,".
39. V § 27 odst. 1 a 2 se za slovem "Organizaci" uvádí odkaz 2a), který zní:
"2a) § 1 odst. 1 hospodářského zákoníku č. 109/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů.".
40. V § 27 odst. 1 se slova "může být uložena pokuta až do výše 50 tisíc Kčs" nahrazují slovy "se uloží pokuta až do výše 200 tisíc Kčs".
41. V § 27 odst. 2 se slova "může být uložena pokuta až do výše 100 tisíc Kčs" nahrazují slovy "se uloží pokuta až do výše 400 tisíc Kčs".
42. V § 27 se připojuje nový odstavec 4, který zní:
"(4) Výnos pokut uložených podle tohoto zákona je příjmem státního rozpočtu České republiky nebo Slovenské republiky.".
43. § 28 odst. 1 zní:
"(1) Pokutu může orgán veterinární správy uložit do jednoho roku ode dne, kdy zjistil porušení povinnosti, nejdéle však do tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.".
44. V § 32 se vypouští odstavec 3.
45. § 33 zní:
"§ 33
V odůvodněných případech může orgán veterinární péče uložit závazným pokynem podle § 22 odst. 3 písm. d) tomu, kdo chová zvířata, vyrábí, zpracovává, ošetřuje, skladuje nebo přepravuje živočišné produkty, vypracování
a) pohotovostního plánu ochranných a zdolávacích opatření nebo veterinárních hygienických opatření pro případ výskytu velmi nebezpečných nákaz zvířat,
b) ozdravovacího plánu na zdolání stanovených nebezpečných nákaz, hospodářsky významných jiných hromadných onemocnění a poruch reprodukce zvířat,
c) programu hygienických a sanitačních opatření.".
46. § 35 zní:
"§ 35
(1) Ministerstvo zemědělství České republiky a ministerstvo zemědělství a výživy Slovenské republiky upraví obecně závazným právním předpisem
a) podrobnosti o udělení souhlasu vystavením veterinárního osvědčení při přemisťování zvířat se zřetelem na druh zvířat, způsob a účel jejich chovu, jakož i o veterinárních podmínkách pro konání svodu zvířat a povinnostech pořadatele při něm,
b) podrobnosti o obecných a zvláštních veterinárních hygienických požadavcích na živočišné produkty, o veterinárním vyšetření jatečných a ostatních zvířat a živočišných produktů, podmínkách a rozsahu povinného zabezpečení preventivních a léčebných úkonů v chovech zvířat a o přepravě živočišných produktů,
c) podrobnosti o zdravotní nezávadnosti a používání krmiv,
d) veterinární podmínky pro povolení dovozu, vývozu a průvozu zvířat, živočišných produktů a krmiv, jakož i předmětů, které mohou být nositeli původců nákaz,
e) podrobnosti o
1. veterinárních požadavcích na péči o zdraví zvířat, zejména na prostředí, ošetřování, výživu a jejich plemenitbu,
2. předcházení nákazám a jiným hromadným onemocněním zvířat a jejich zdolávání,
3. tom, které nákazy se považují za velmi nebezpečné a která jsou jiná hromadná onemocnění zvířat,
4. veterinární asanaci,
5. veterinárních podmínkách prodeje živočišných produktů na tržištích, v tržnicích a prodeje potravin živočišného původu.
(2) Ministerstvo zemědělství České republiky v dohodě s ministerstvem zdravotnictví České republiky a ministerstvo zemědělství a výživy Slovenské republiky v dohodě s ministerstvem zdravotnictví Slovenské republiky upraví obecně závazným právním předpisem povolování výroby, dovozu, ověřování, uvádění do oběhu, používání a kontrolu veterinárních léčiv a přípravků.
(3) Ministerstvo zemědělství České republiky v dohodě s ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky a ministerstvo zemědělství a výživy Slovenské republiky v dohodě s ministerstvem školství, mládeže a sportu Slovenské republiky upraví obecně závazným právním předpisem podrobnosti o organizaci a způsobu specializační přípravy veterinárních lékařů a jiné formy dalšího vzdělávání veterinárních pracovníků.
(4) Ministerstvo zemědělství České republiky a ministerstvo zemědělství a výživy Slovenské republiky upraví obecně závazným právním předpisem podrobnosti o poskytování podpor a náhrad k úhradě nebo zmírnění škod, popřípadě nákladů vzniklých provedením ochranných a zdolávacích opatření, jakož i škod vzniklých uhynutím zvířat v důsledku nákazy nebo jiného hromadného onemocnění zvířat."
47. Slova "federální ministerstvo zemědělství a výživy" se v zákoně (s výjimkou § 36) nahrazují slovy "federální ministerstvo hospodářství", slova "Československá socialistická republika", "Česká socialistická republika" a "Slovenská socialistická republika" se nahrazují slovy "Česká a Slovenská Federativní Republika", "Česká republika" a "Slovenská republika", slova "národní výbor" se nahrazují slovy "okresní úřad" a slova "Sbor národní bezpečnosti" se nahrazují slovem "policie".
Čl. II
Předsednictvo Federálního shromáždění se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona č. 87/1987 Sb., o veterinární péči, jak vyplývá z tohoto zákona.
Čl. III
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1991.".
V Praze dne 21. května 1991.
Doc. Ing. Rudolf Zukal, CSc. |
Ing. Miroslav Tahy |
předseda výboru |
předseda výboru |
hospodářského SL |
hospodářského SN |
|
|
Ing. Miroslav Tyl |
Prof. JUDr. Martin Kontra, CSc. |
tajemník výboru |
tajemník výboru |
hospodářského SL |
hospodářského SN |
Důvodová zpráva
Obecná část:
Veterinární péče v podmínkách centrálního řízení a převahy státního vlastnictví převzala na sebe kromě veterinárního dozoru i řadu úloh chovatelů a biologických služeb, které podniková sféra vzhledem k malé motivaci nevykonávala.
Nové chápání vztahu státu a podniků, zrovnoprávnění forem vlastnictví si vyžadují oddělit v soustavě nynější státní veterinární služby státní správu a stávající materiálně technickou základnu převést na komerční a postupně privátní formy, a to při zabezpečení určitého standardu veterinárních služeb pro všechny chovatele.
Vznik nových subjektů, vykonávajících odborné veterinární činnosti (§ 3a písmeno c/) vyžaduje, aby zákon jasně deklaroval obsah odborné veterinární činnosti. Povolování výkonu této činnosti soukromým fyzickým osobám náleží do kompetence orgánů České republiky a Slovenské republiky.
Právnickým a fyzickým osobám, jimž bude povolen výkon odborných veterinárních činností, se ukládá přísnější oznamovací a zakročovací povinnost než jiným subjektům, a to proto, že jde o povinnost, která v podstatě vyplývá z postavení a funkce veterinárních lékařů.
Úkoly státní správy ovlivní i růst počtu chovatelů spojený s procesem privatizace. Postupný přechod části dosavadní státní veterinární služby na privátní formy změní i ekonomické vztahy mezi veterinární službou a odběrateli jejich výkonů, ovlivní zaměstnanost veterinárních pracovníků, povede ke zvýšení výkonnosti veterinární služby.
Cílem navrhované právní úpravy je
- umožnit výkon soukromé veterinární praxe,
- přizpůsobit úlohy státní veterinární správy novým podmínkám,
- sjednotit postavení chovatelů a to bez ohledu na formy vlastnictví.
Přijetí zákona není spojené s novými požadavky na státní rozpočet, naopak s ohledem na rozvoj privatizace postupně dojde ke snížení výdajů mzdových prostředků státní veterinární správy.
Vydání zákona spadá do působnosti federace vzhledem k článku 37 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů, podle kterého Federální shromáždění uskutečňuje zákonnou úpravu veterinární péče.
Vydávání obecně závazných právních předpisů k provádění tohoto zákona spadá do výlučné kompetence ministerstev zemědělství republik.
Zvláštní část
K bodu 1, 3, 9, 11, 14, 23 a 32
Tato ustanovení vyjadřují odklon od jednostranného zaměření veterinární péče na velkovýrobu a nepřiměřenou intenzifikaci, upřesňuje se terminologie, zdůrazňuje se povinnost právnických a fyzických osob chránit životní prostředí před negativními vlivy pocházejícími ze zvířat a chránit též zvířata před negativními vlivy životního prostředí.
K bodu 2
Účelem tohoto ustanovení je zajistit stejná práva i povinnosti pro všechny subjekty, definovat odbornou veterinární činnost a zamezit tak ingerenci soukromé praxe do výkonu státní správy a naopak.
K bodu 4
Zdůrazňuje se nezbytnost preventivních opatření na úseku nákaz a jiných hromadných onemocnění zvířat.
K bodu 5
Vzhledem ke striktnímu oddělení výkonu státní správy od výkonu odborných veterinárních služeb, je nezbytné vymezit pojem odborné veterinární činnosti, a to proto, aby nedocházelo k nežádoucímu výkonu odborných veterinárních činností orgány veterinární správy nad rámec nezbytný pro výkon státní správy.
K bodu 6 a 7
Jde o stěžejní ustanovení zákona, které vyjadřuje hlavní cíl novelizace oddělit státní správu od výkonu odborných veterinárních činností. Umožňuje vykonávat odbornou veterinární činnost privátně fyzickým i právnickým osobám. Zákony republik stanoví působnost orgánů veterinární péče republik při udělování a odnímání povolení k veterinární činnosti a dále upraví některé další podrobnosti.
K bodu 8
§ 4 se upravuje v souvislosti se změnami v chápání úlohy plánování.
K bodu 12
Umožňuje se výjimka z karantény zejména pro účely přemísťování zvířat mezi různými chovy jednoho chovatele.
K bodu 14, 34, 36 a 37
Povinnosti chovatelů se upravují tak, aby byly zrovnoprávněny fyzické i právnické osoby. Dosavadní právní úprava ukládala daleko více povinností osobám právnickým, takže s rozvojem soukromého podnikání v zemědělství je nezbytné klást stejné nároky na všechny subjekty.
Účelem těchto ustanovení je - vzhledem k rozsáhlé privatizaci v zemědělství - uložit chovatelům povinnost zabezpečit zdravotní kontrolu zvířat, a to zejména z důvodů předcházení nákazám a jiným hromadným onemocněním zvířat.
K bodu 15
Rozšiřuje se povinnost příslušných orgánů veterinární péče a to z těch důvodů, že hromadná onemocnění zvířat jsou natolik závažná, že i v případě jejich výskytu je nezbytné činit stejná opatření, jako v případě nákazy zvířat.
K bodu 16
Stanoví se oznamovací povinnost i pro soukromé veterinární lékaře. Podle stávající právní úpravy je každý veterinární lékař provádějící odborné veterinární činnosti zároveň pracovníkem orgánu veterinární správy. Jestliže dojde k privatizaci veterinární služby, je nezbytné, zejména z hlediska prevence nákaz, aby každý veterinární lékař vykonávající soukromou praxi měl povinnost oznamovat veškeré skutečnosti, o nichž se při výkonu činnosti dozvěděl, aby se předešlo eventuálnímu obecnému ohrožení.
K bodu 17
Ustanovení reaguje na připravovanou úpravu živnostenského podnikání a směřuje ve svých důsledcích k ochraně zájmů jak výrobců potravin, tak i spotřebitelů.
K bodu 18
Rozšiřuje se okruh subjektů, které budou moci provádět sanitní porážky, splní-li protinákazová a jiná opatření. Toto rozšíření vyžaduje naléhavá potřeba zemědělství zabránit ztrátám vzniklým v důsledku úhynu zvířat dopravovaných na sanitní porážku do velmi vzdálených míst.
K bodu 25 až 29
Tato ustanovení odrážejí změny v právní regulaci veterinární asanace a v postavení a úlohách veterinární služby a producentů živočišných odpadů. Vzrůst významu živočišných odpadů vyžaduje nadále - při uplatnění soukromoprávních prvků - veřejnoprávní přístupy z hlediska zajišťování protinákazových opatření, ochrany životního prostředí a zdraví lidí.
K bodu 30, 31 a 33
Z důvodů změn, které nastanou zavedením soukromé veterinární praxe, se upřesňuje formulace veterinárního dozoru.
K bodu 36
Je nezbytné rozšířit oprávnění pracovníků orgánů veterinární péče, kteří jsou pověřeni výkonem dozoru o oprávnění vstupovat do provozních prostorů zařízení vyrábějících veterinární léčiva a přípravky.
Toto ustanovení navazuje též na připravovaný návrh živnostenského řádu.
K bodu 38
Protože se předpokládá, že vyrábět, dovážet a uvádět do oběhu veterinární léčiva a přípravky budou osoby právnické i fyzické, je v tomto smyslu upřesňován i veterinární dozor nad těmito osobami. Je nezbytné, aby každé porušení povinností stanovených právními předpisy na úseku veterinární péče bylo postižitelné sankcí.
K bodu 39
Umožňuje se stejný postih právnických a fyzických osob - podnikatelů.
K bodu 40 a 41
Zpřísňují se sankční opatření.
K bodu 48
Z důvodu právní jistoty podnikatelů je nezbytné stanovit objektivní a subjektivní lhůtu, ve které lze uložit pokutu.
K bodu 45
Povinnost, uložená podle stávající právní úpravy jen organizacím, se rozšiřuje i na fyzické osoby - podnikatele v oblasti chovu zvířat a výroby, zpracování a oběhu živočišných produktů.
K bodu 46
Zmocňovací ustanovení se soustředí do jednoho ustanovení a reagují na to, že podle článku 37 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů, přísluší federaci pouze základní zákonná úprava veterinární péče a nikoli tedy vydávání prováděcích předpisů.
K bodu 47
Reaguje na změny v soustavě orgánů státní správy.