FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. volební období

650

Návrh

výborů hospodářských

na usnesení

Sněmovny lidu a Sněmovny národů

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 87/1987 Sb., o veterinární péči (tisk 502)

Výbory hospodářské Sněmovny lidu a Sněmovny národů ve smyslu § 39 odst. 4 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, po projednání návrhu uvedeného zákona na společné schůzi výborů dne 21. května 1991, při kterém byly shrnuty výsledky projednávání ve výborech pro životní prostředí, ústavně právních a zemědělské komisi Sněmovny lidu a Sněmovny národů a stanoviska České národní rady, Slovenské národní rady a vlády České a Slovenské Federativní Republiky

navrhují

Sněmovně lidu a Sněmovny národů, aby předložený návrh zákona schválily v tomto znění:

"Zákon

ze dne ............. 1991,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 87/1987 Sb., o veterinární péči

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 87/1987 Sb., o veterinární péči, se mění a doplňuje takto:

1. V § 1 odst. 1 před slovo "rozvoj" se vkládají slova "výkon a", za slovo "zvířat," se vkládají slova "ochrany životního prostředí," a slovo "velkovýroby" se nahrazuje slovem "výroby".

2. V § 1 odst. 2 se slova "Orgány, organizace i občané jsou povinni" nahrazují slovy "Právnické a fyzické osoby jsou povinny".

3. V § 1 odst. 2 se za slovo "zvířat," vkládají slova "pro ochranu životního prostředí před škodlivými vlivy živočišné výroby".

4. V § 2 odst. 1 písm. a) se za slovem "přepravy" vkládá středník a vypouštějí se slova "jakož i" a na konci se připojují slova "včetně celostátních ozdravovacích programů,".

5. V § 2 se připojuje nový odstavec 3, který zní:

"(3) Odbornou veterinární činností se rozumějí odborné veterinární úkony spojené s vykonáváním veterinární péče podle odstavce 1, které vyžadují zvláštní způsobilost pracovníků podle § 25 tohoto zákona.".

6. V § 3 se vypouštějí odstavce 2,3 a 4 a označení odstavce 1.

7. Za § 3 se vkládá nový § 3a, který zní:

"§ 3a

Odborné veterinární činnosti vykonávají

a) orgány veterinární péče za účelem výkonu státní správy,

b) specializované organizace státní veterinární služby,

c) právnické a fyzické osoby v rozsahu a za podmínek stanovených tímto zákonem a zákony České národní rady a Slovenské národní rady.".

8. V § 4 se vypouští písmeno b) a dosavadní písmena c) až e) se označují jako písmena b) až d).

V písmenu b) se v prvním řádku za slovo "koordinuje" vkládají slova "rozvoj vědy a techniky a" a vypouští se text na konci za slovy "státního území".

9. V § 5 odst. 1 písm. a) se slovo "nejvyšší" nahrazuje slovem "přirozené".

10. V § 5 odst. 1 se připojuje nové písmeno d), které zní:

"d) zajistit zdravotní kontrolu chovu zvířat podle druhu a úrovně chovu ve lhůtách a v rozsahu stanovených zvláštním předpisem".

11. V § 5 odst. 3 se vypouští slovo "zdravé".

12. V § 7 odst. 2 se na konci připojují slova "pokud v osvědčení podle odstavce 1 není uvedeno jinak".

13. V § 8 se vypouští odstavec 3.

14. V § 9 odst. 2 se slova "chovatelská organizace je povinna" nahrazují slovy "chovatel je povinen".

15. V § 9 odst. 3 písm. b) se za slovo "nákazy" vkládají slova "nebo jiného hromadného onemocnění".

16. V § 9 se připojuje nový odstavec 4, který zní:

"(4) Zjistí-li právnická nebo fyzická osoba uvedená v § 3a písm. c) při výkonu odborných veterinárních činností anebo dozví-li se jinak o podezření z nákazy nebo jiného hromadného onemocnění zvířat, je povinna neprodleně

a) oznámit podezření orgánu veterinární péče,

b) provést potřebná předběžná vyšetření a opatření nutná ke zdolávání a zamezení šíření nákazy nebo jiného hromadného onemocnění zvířat.".

17. V § 10 odst. 1 se připojuje nové písmeno c), které zní:

"c) požádat příslušný orgán veterinární péče o vydání osvědčení o způsobilosti podmínek pro výrobu, zpracování, ošetřování, skladování a přepravu živočišných produktů.".

18. V § 12 odst. 2 se na konci připojují slova "nebo na jiných místech určených k tomuto účelu".

19. § 14 se vypouští.

20. V § 15 se vypouští odstavec 4.

21. V § 16 se vypouští odstavec 6.

22. V § 18 odst. 1 se odkaz 2) doplňuje takto:

"Vyhláška ministerstva zemědělství České republiky č. 86/1989 Sb., o povolování ověřování, výroby, dovozu a uvádění do oběhu, používání a kontrole veterinárních léčiv a přípravků.

Vyhláška ministerstva zemědělství a výživy Slovenské republiky č. 188/1989 Sb., o povolování výroby, dovozu, ověřování a uvádění do oběhu, používání a kontrole veterinárních léčiv a přípravků.".

23. V § 18 odst. 3 se slova "Organizace, které vyrábějí, dovážejí a uvádějí" nahrazují slovy "Kdo vyrábí, dováží a uvádí" a slova "jsou povinny" se nahrazují slovy "je povinen".

24. V § 18 se vypouští odstavec 5.

25. V § 19 odst. 1 se připojuje nové písmeno d), které zní:

"d) veterinární prosekturu".

26. V § 19 se vypouští odstavec 2 a označení odstavce 1.

27. § 20 zní:

"§ 20

Kdo chová zvířata, vyrábí, zpracovává, ošetřuje, skladuje nebo přepravuje živočišné produkty, je povinen těla zvířat a živočišné produkty uvedené v § 19 písm. a) /dále jen "odpady živočišného původu"/ se zřetelem na jejich druh a okolnosti vzniku třídit, ošetřovat a do jejich odvozu nebo zpracování bezpečně ukládat ve vhodných prostorech."

28. § 21 zní:

"§ 21

(1) Odpady živočišného původu se musí hospodárně zužitkovat k vhodnému účelu anebo neškodně odstranit, a to

a) osobou uvedenou v § 20, nebo

b) právnickými nebo fyzickými osobami na základě povolení příslušného orgánu veterinární péče (dále jen "asanační podnik").

(2) Příslušný orgán veterinární péče udělí povolení právnické nebo fyzické osobě uvedené v odstavci 1 písm. b), jestliže

a) odborné veterinární činnosti budou vykonávány osobou odborně způsobilou (§ 25),

b) má k dispozici potřebná zařízení a přístroje,

c) má podmínky k dodržování potřebných protinákazových a hygienických opatření.

Povolení může příslušný orgán veterinární péče změnit nebo odejmout, jestliže se změnily nebo nejsou podmínky nezbytné pro jeho udělení.

(3) Asanační podnik je povinen v určeném obvodě za úplatu zabezpečovat včasný svoz odpadů živočišného původu tak, aby nedocházelo k jejich škodlivému působení na prostředí.

(4) V případě uvedeném v odstavci 1 písm. b) je osoba uvedená v § 20 povinna neprodleně hlásit výskyt odpadů živočišného původu asanačnímu podniku.".

29. V § 22 odst. 1 písm. d) se na konci připojují slova "a plněním ostatních úkolů veterinární asanace".

30. V § 22 odst. 1 písm. e) se vypouštějí slova "vyžadujících zvláštní péči".

31. V § 22 odst. 1 se na konci připojují nová písmena h), i) a j), která znějí:

"h) nad dodržováním zákazu týrání zvířat,

i) nad výkonem odborných veterinárních činností osob uvedených v § 3a písm. c),

j) nad tvorbou a ochranou životního prostředí před negativními vlivy pocházejícími ze zvířat ve smyslu ustanovení § 2 odst. 1 písm. e) a ochranou potravin a surovin živočišného původu před kontaminací cizorodými látkami.".

32. V § 22 odst. 3 písm. a) a c) se slova "orgány, organizace a občané" nahrazují slovy "právnické a fyzické osoby".

33. V § 22 odst. 3 písm. b) se vypouštějí slova za čárkou.

34. V § 24 odst. 1 písm. a) se vypouští slovo "organizací".

35. V § 25 se vypouští odstavec 3.

36. V § 26 písm. a) se slovo "organizací" v obou případech nahrazuje slovy "právnických a fyzických osob" a za slovo "krmiva" se vkládají slova "a veterinární léčiva a přípravky".

37. V § 26 písm. b) se slovo "organizací" nahrazuje slovem "osob".

38. V § 27 odst. 1 písm. a) se doplňuje bod 4), který zní:

"4. při výrobě, dovozu a uvádění do oběhu veterinárních léčiv a přípravků,".

39. V § 27 odst. 1 a 2 se za slovem "Organizaci" uvádí odkaz 2a), který zní:

"2a) § 1 odst. 1 hospodářského zákoníku č. 109/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů.".

40. V § 27 odst. 1 se slova "může být uložena pokuta až do výše 50 tisíc Kčs" nahrazují slovy "se uloží pokuta až do výše 200 tisíc Kčs".

41. V § 27 odst. 2 se slova "může být uložena pokuta až do výše 100 tisíc Kčs" nahrazují slovy "se uloží pokuta až do výše 400 tisíc Kčs".

42. V § 27 se připojuje nový odstavec 4, který zní:

"(4) Výnos pokut uložených podle tohoto zákona je příjmem státního rozpočtu České republiky nebo Slovenské republiky.".

43. § 28 odst. 1 zní:

"(1) Pokutu může orgán veterinární správy uložit do jednoho roku ode dne, kdy zjistil porušení povinnosti, nejdéle však do tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.".

44. V § 32 se vypouští odstavec 3.

45. § 33 zní:

"§ 33

V odůvodněných případech může orgán veterinární péče uložit závazným pokynem podle § 22 odst. 3 písm. d) tomu, kdo chová zvířata, vyrábí, zpracovává, ošetřuje, skladuje nebo přepravuje živočišné produkty, vypracování

a) pohotovostního plánu ochranných a zdolávacích opatření nebo veterinárních hygienických opatření pro případ výskytu velmi nebezpečných nákaz zvířat,

b) ozdravovacího plánu na zdolání stanovených nebezpečných nákaz, hospodářsky významných jiných hromadných onemocnění a poruch reprodukce zvířat,

c) programu hygienických a sanitačních opatření.".

46. § 35 zní:

"§ 35

(1) Ministerstvo zemědělství České republiky a ministerstvo zemědělství a výživy Slovenské republiky upraví obecně závazným právním předpisem

a) podrobnosti o udělení souhlasu vystavením veterinárního osvědčení při přemisťování zvířat se zřetelem na druh zvířat, způsob a účel jejich chovu, jakož i o veterinárních podmínkách pro konání svodu zvířat a povinnostech pořadatele při něm,

b) podrobnosti o obecných a zvláštních veterinárních hygienických požadavcích na živočišné produkty, o veterinárním vyšetření jatečných a ostatních zvířat a živočišných produktů, podmínkách a rozsahu povinného zabezpečení preventivních a léčebných úkonů v chovech zvířat a o přepravě živočišných produktů,

c) podrobnosti o zdravotní nezávadnosti a používání krmiv,

d) veterinární podmínky pro povolení dovozu, vývozu a průvozu zvířat, živočišných produktů a krmiv, jakož i předmětů, které mohou být nositeli původců nákaz,

e) podrobnosti o

1. veterinárních požadavcích na péči o zdraví zvířat, zejména na prostředí, ošetřování, výživu a jejich plemenitbu,

2. předcházení nákazám a jiným hromadným onemocněním zvířat a jejich zdolávání,

3. tom, které nákazy se považují za velmi nebezpečné a která jsou jiná hromadná onemocnění zvířat,

4. veterinární asanaci,

5. veterinárních podmínkách prodeje živočišných produktů na tržištích, v tržnicích a prodeje potravin živočišného původu.

(2) Ministerstvo zemědělství České republiky v dohodě s ministerstvem zdravotnictví České republiky a ministerstvo zemědělství a výživy Slovenské republiky v dohodě s ministerstvem zdravotnictví Slovenské republiky upraví obecně závazným právním předpisem povolování výroby, dovozu, ověřování, uvádění do oběhu, používání a kontrolu veterinárních léčiv a přípravků.

(3) Ministerstvo zemědělství České republiky v dohodě s ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky a ministerstvo zemědělství a výživy Slovenské republiky v dohodě s ministerstvem školství, mládeže a sportu Slovenské republiky upraví obecně závazným právním předpisem podrobnosti o organizaci a způsobu specializační přípravy veterinárních lékařů a jiné formy dalšího vzdělávání veterinárních pracovníků.

(4) Ministerstvo zemědělství České republiky a ministerstvo zemědělství a výživy Slovenské republiky upraví obecně závazným právním předpisem podrobnosti o poskytování podpor a náhrad k úhradě nebo zmírnění škod, popřípadě nákladů vzniklých provedením ochranných a zdolávacích opatření, jakož i škod vzniklých uhynutím zvířat v důsledku nákazy nebo jiného hromadného onemocnění zvířat."

47. Slova "federální ministerstvo zemědělství a výživy" se v zákoně (s výjimkou § 36) nahrazují slovy "federální ministerstvo hospodářství", slova "Československá socialistická republika", "Česká socialistická republika" a "Slovenská socialistická republika" se nahrazují slovy "Česká a Slovenská Federativní Republika", "Česká republika" a "Slovenská republika", slova "národní výbor" se nahrazují slovy "okresní úřad" a slova "Sbor národní bezpečnosti" se nahrazují slovem "policie".

Čl. II

Předsednictvo Federálního shromáždění se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona č. 87/1987 Sb., o veterinární péči, jak vyplývá z tohoto zákona.

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1991.".

V Praze dne 21. května 1991.

Doc. Ing. Rudolf Zukal, CSc.

Ing. Miroslav Tahy

předseda výboru

předseda výboru

hospodářského SL

hospodářského SN

 

 

Ing. Miroslav Tyl

Prof. JUDr. Martin Kontra, CSc.

tajemník výboru

tajemník výboru

hospodářského SL

hospodářského SN

 

Důvodová zpráva

Obecná část:

Veterinární péče v podmínkách centrálního řízení a převahy státního vlastnictví převzala na sebe kromě veterinárního dozoru i řadu úloh chovatelů a biologických služeb, které podniková sféra vzhledem k malé motivaci nevykonávala.

Nové chápání vztahu státu a podniků, zrovnoprávnění forem vlastnictví si vyžadují oddělit v soustavě nynější státní veterinární služby státní správu a stávající materiálně technickou základnu převést na komerční a postupně privátní formy, a to při zabezpečení určitého standardu veterinárních služeb pro všechny chovatele.

Vznik nových subjektů, vykonávajících odborné veterinární činnosti (§ 3a písmeno c/) vyžaduje, aby zákon jasně deklaroval obsah odborné veterinární činnosti. Povolování výkonu této činnosti soukromým fyzickým osobám náleží do kompetence orgánů České republiky a Slovenské republiky.

Právnickým a fyzickým osobám, jimž bude povolen výkon odborných veterinárních činností, se ukládá přísnější oznamovací a zakročovací povinnost než jiným subjektům, a to proto, že jde o povinnost, která v podstatě vyplývá z postavení a funkce veterinárních lékařů.

Úkoly státní správy ovlivní i růst počtu chovatelů spojený s procesem privatizace. Postupný přechod části dosavadní státní veterinární služby na privátní formy změní i ekonomické vztahy mezi veterinární službou a odběrateli jejich výkonů, ovlivní zaměstnanost veterinárních pracovníků, povede ke zvýšení výkonnosti veterinární služby.

Cílem navrhované právní úpravy je

- umožnit výkon soukromé veterinární praxe,

- přizpůsobit úlohy státní veterinární správy novým podmínkám,

- sjednotit postavení chovatelů a to bez ohledu na formy vlastnictví.

Přijetí zákona není spojené s novými požadavky na státní rozpočet, naopak s ohledem na rozvoj privatizace postupně dojde ke snížení výdajů mzdových prostředků státní veterinární správy.

Vydání zákona spadá do působnosti federace vzhledem k článku 37 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů, podle kterého Federální shromáždění uskutečňuje zákonnou úpravu veterinární péče.

Vydávání obecně závazných právních předpisů k provádění tohoto zákona spadá do výlučné kompetence ministerstev zemědělství republik.

Zvláštní část

K bodu 1, 3, 9, 11, 14, 23 a 32

Tato ustanovení vyjadřují odklon od jednostranného zaměření veterinární péče na velkovýrobu a nepřiměřenou intenzifikaci, upřesňuje se terminologie, zdůrazňuje se povinnost právnických a fyzických osob chránit životní prostředí před negativními vlivy pocházejícími ze zvířat a chránit též zvířata před negativními vlivy životního prostředí.

K bodu 2

Účelem tohoto ustanovení je zajistit stejná práva i povinnosti pro všechny subjekty, definovat odbornou veterinární činnost a zamezit tak ingerenci soukromé praxe do výkonu státní správy a naopak.

K bodu 4

Zdůrazňuje se nezbytnost preventivních opatření na úseku nákaz a jiných hromadných onemocnění zvířat.

K bodu 5

Vzhledem ke striktnímu oddělení výkonu státní správy od výkonu odborných veterinárních služeb, je nezbytné vymezit pojem odborné veterinární činnosti, a to proto, aby nedocházelo k nežádoucímu výkonu odborných veterinárních činností orgány veterinární správy nad rámec nezbytný pro výkon státní správy.

K bodu 6 a 7

Jde o stěžejní ustanovení zákona, které vyjadřuje hlavní cíl novelizace oddělit státní správu od výkonu odborných veterinárních činností. Umožňuje vykonávat odbornou veterinární činnost privátně fyzickým i právnickým osobám. Zákony republik stanoví působnost orgánů veterinární péče republik při udělování a odnímání povolení k veterinární činnosti a dále upraví některé další podrobnosti.

K bodu 8

§ 4 se upravuje v souvislosti se změnami v chápání úlohy plánování.

K bodu 12

Umožňuje se výjimka z karantény zejména pro účely přemísťování zvířat mezi různými chovy jednoho chovatele.

K bodu 14, 34, 36 a 37

Povinnosti chovatelů se upravují tak, aby byly zrovnoprávněny fyzické i právnické osoby. Dosavadní právní úprava ukládala daleko více povinností osobám právnickým, takže s rozvojem soukromého podnikání v zemědělství je nezbytné klást stejné nároky na všechny subjekty.

Účelem těchto ustanovení je - vzhledem k rozsáhlé privatizaci v zemědělství - uložit chovatelům povinnost zabezpečit zdravotní kontrolu zvířat, a to zejména z důvodů předcházení nákazám a jiným hromadným onemocněním zvířat.

K bodu 15

Rozšiřuje se povinnost příslušných orgánů veterinární péče a to z těch důvodů, že hromadná onemocnění zvířat jsou natolik závažná, že i v případě jejich výskytu je nezbytné činit stejná opatření, jako v případě nákazy zvířat.

K bodu 16

Stanoví se oznamovací povinnost i pro soukromé veterinární lékaře. Podle stávající právní úpravy je každý veterinární lékař provádějící odborné veterinární činnosti zároveň pracovníkem orgánu veterinární správy. Jestliže dojde k privatizaci veterinární služby, je nezbytné, zejména z hlediska prevence nákaz, aby každý veterinární lékař vykonávající soukromou praxi měl povinnost oznamovat veškeré skutečnosti, o nichž se při výkonu činnosti dozvěděl, aby se předešlo eventuálnímu obecnému ohrožení.

K bodu 17

Ustanovení reaguje na připravovanou úpravu živnostenského podnikání a směřuje ve svých důsledcích k ochraně zájmů jak výrobců potravin, tak i spotřebitelů.

K bodu 18

Rozšiřuje se okruh subjektů, které budou moci provádět sanitní porážky, splní-li protinákazová a jiná opatření. Toto rozšíření vyžaduje naléhavá potřeba zemědělství zabránit ztrátám vzniklým v důsledku úhynu zvířat dopravovaných na sanitní porážku do velmi vzdálených míst.

K bodu 25 až 29

Tato ustanovení odrážejí změny v právní regulaci veterinární asanace a v postavení a úlohách veterinární služby a producentů živočišných odpadů. Vzrůst významu živočišných odpadů vyžaduje nadále - při uplatnění soukromoprávních prvků - veřejnoprávní přístupy z hlediska zajišťování protinákazových opatření, ochrany životního prostředí a zdraví lidí.

K bodu 30, 31 a 33

Z důvodů změn, které nastanou zavedením soukromé veterinární praxe, se upřesňuje formulace veterinárního dozoru.

K bodu 36

Je nezbytné rozšířit oprávnění pracovníků orgánů veterinární péče, kteří jsou pověřeni výkonem dozoru o oprávnění vstupovat do provozních prostorů zařízení vyrábějících veterinární léčiva a přípravky.

Toto ustanovení navazuje též na připravovaný návrh živnostenského řádu.

K bodu 38

Protože se předpokládá, že vyrábět, dovážet a uvádět do oběhu veterinární léčiva a přípravky budou osoby právnické i fyzické, je v tomto smyslu upřesňován i veterinární dozor nad těmito osobami. Je nezbytné, aby každé porušení povinností stanovených právními předpisy na úseku veterinární péče bylo postižitelné sankcí.

K bodu 39

Umožňuje se stejný postih právnických a fyzických osob - podnikatelů.

K bodu 40 a 41

Zpřísňují se sankční opatření.

K bodu 48

Z důvodu právní jistoty podnikatelů je nezbytné stanovit objektivní a subjektivní lhůtu, ve které lze uložit pokutu.

K bodu 45

Povinnost, uložená podle stávající právní úpravy jen organizacím, se rozšiřuje i na fyzické osoby - podnikatele v oblasti chovu zvířat a výroby, zpracování a oběhu živočišných produktů.

K bodu 46

Zmocňovací ustanovení se soustředí do jednoho ustanovení a reagují na to, že podle článku 37 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů, přísluší federaci pouze základní zákonná úprava veterinární péče a nikoli tedy vydávání prováděcích předpisů.

K bodu 47

Reaguje na změny v soustavě orgánů státní správy.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP