FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991
VI. v. o.
641
Vládní návrh
Zákon
ze dne ........ 1991,
kterým se mění a doplňuje zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky č. 206/1990 Sb., o státním vyrovnávacím příspěvku
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:
Čl. 1
Zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky č. 206/1990 Sb., o státním vyrovnávacím příspěvku, se mění a doplňuje takto:
1. V § 3 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:
"(2) Jde-li však o poživatele důchodu z důchodového zabezpečení a osoby, které splňují podmínku nezaopatřenosti dítěte pro nárok na přídavky na děti nebo výchovné [§ 31 zákona č. 103/1964 Sb., o zabezpečení družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení matky a dítěte, ve znění pozdějších předpisů. § 18 zákona č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené, o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského pojištění, ve znění pozdějších předpisů. § 49 odst. 2 zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení.], činí výše příspěvku 220 Kčs měsíčně. Jsou-li splněny podmínky pro nárok na příspěvek ve výši 220 Kčs měsíčně jen po část kalendářního měsíce, náleží příspěvek v této výši za celý kalendářní měsíc; zanikne-li však v průběhu kalendářního měsíce nárok na výplatu důchodu nebo výchovného, náleží příspěvek v této výši naposledy za kalendářní měsíc, ve kterém náležela poslední splátka této dávky.".
Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.
2. V § 4 odst. 6 se slova "vedeného u Státní banky československé" nahrazují slovy "federálního ministerstva financí [§ 1 odst. 2 vyhlášky federálního ministerstva financí č. 250/1990 Sb., o způsobu úhrady nákladů na vyrovnávací příspěvek plátcům příspěvku.]".
3. § 5 odst. 3 zní:
"(3) Splní-li se podmínky pro nárok na příspěvek ve výši stanovené v §3 odst. 2 v průběhu kalendářního měsíce, rozdíl ve výši příspěvku doplatí plátce, který je příslušný k výplatě vyššího příspěvku, a to v nejbližším výplatním termínu.".
4. § 5 se doplňuje odstavcem 5, který zní:
"(5) Příspěvek náležející osobám, které splňují podmínku nezaopatřenosti dítěte pro nárok na přídavky na děti nebo výchovné, avšak tyto dávky na ně nenáleží, se vyplácí osobě, která má dítě v přímém zaopatření; je-li dítě v plném přímém zaopatření ústavu (zařízení) pro péči o děti nebo mládež z jiných důvodů než z důvodu léčení, popřípadě z důvodu plnění povinné školní docházky nebo přípravy pro budoucí povolání, vyplácí se příspěvek tomuto ústavu (zařízení).".
5. § 6 odst. 4 zní:
"(4) Pokud se zjišťuje pro účely jiných právních předpisů výše příjmu osoby, k příspěvku se nepřihlíží, nestanoví-li zvláštní předpis jinak.".
6. § 8 odst. 2 věty druhá a třetí znějí: "Příjemce příspěvku, kterému byl příspěvek vyplacen neprávem nebo ve vyšší částce, než náležel, je povinen plátci příspěvku neprávem vyplacené částky příspěvku vrátit. Nárok na vrácení neprávem vyplacených částek příspěvku zaniká ve lhůtě uvedené v § 6 odst. 1.".
7. V § 9 odst. 2 se ve větě první za slova "vyplatil příspěvek" vkládají slova "nebo vyplatil příspěvek ve vyšší částce, než náležel" a ve větě druhé se vypouští slovo "příspěvků".
8. § 10 se vypouští.
Čl. II
Vyhláška federálního ministerstva práce a sociálních věcí č. 235/1990 Sb., kterou se provádí zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 206/1990 Sb., o státním vyrovnávacím příspěvku, ve znění vyhlášky č. 313/1990 Sb., se mění a doplňuje takto:
1. V § 3 odst. 1 se ve větě druhé na konci nahrazuje tečka středníkem a připojují se tato slova: "pokud však za tuto dobu náležel vyšší příspěvek, vyplatí plátce důchodu rozdíl obou částek.".
2. V § 5 odst. 2 se za slova "pouze jednou" vkládají slova "ve výši, ve které náležel,".
Čl. III
(1) Osobám, které v období od 1. května do 30. června 1991 byly poživateli důchodu z důchodového zabezpečení nebo splnily podmínku nezaopatřenosti dítěte pro nárok na přídavky na děti nebo výchovné, náleží státní vyrovnávací příspěvek v kalendářním měsíci v tomto období při splnění ostatních podmínek ve výši 220 Kčs měsíčně.
(2) Rozdíl ve výši státního vyrovnávacího příspěvku za květen a červen 1991 doplatí plátce příspěvku, který je příslušný k jeho výplatě za červenec 1991
a) na žádost, vyplácel-li tento příspěvek přede dnem účinnosti tohoto zákona jiný plátce,
b) bez žádosti v ostatních případech.
Pokud za červenec 199 1 státní vyrovnávací příspěvek nenáleží, doplatí tento rozdíl plátce příspěvku, který tento příspěvek naposledy vyplatil.
Čl. IV
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1991.
Důvodová zpráva
Obecná část
K vyrovnání dopadů zvýšení některých maloobchodních cen byl zákonným opatřením předsednictva Federálního shromáždění č. 206/1990 Sb. s účinností od 1. 7. 1990 zaveden státní vyrovnávací příspěvek. V červenci 1990 se kompenzace týkala zvýšení cen potravin a nyní se navrhuje zvýšení tohoto příspěvku v souvislosti s úpravou cen paliv a tepelné energie. Cenová úprava, ke které dochází v důsledku odstranění záporné daně z obratu a dotací, promítnutí zvýšení velkoobchodních cen a devalvace koruny vůči USD, by měla vytvořit podmínky pro zvýšení tlaků na úspory paliv a tepla. Termín realizace cenové úpravy byl stanoven od května 1991.
Předpokládané zvýšení životních nákladů z důvodu zvýšení cen paliv a tepelné energie činí v průměrné domácnosti více než 7 %, z toho v domácnostech důchodců 10 - 12 %.
V průměru činí zvýšení maloobchodních cen paliv a tepelné energie 111 Kčs na osobu měsíčně. Výše dopadu na osobu se výrazně zvyšuje s klesajícím počtem členů v domácnosti (v domácnostech s dětmi činí dopad 86 Kčs, v domácnostech důchodců 154 Kčs na osobu měsíčně).
Uvedené údaje je třeba chápat jako globální, které nemohou vystihnout přesnou diferenciaci dopadů na jednotlivé domácnosti v závislosti na typu vytápění. Typ bytu, stupen plynofikace, nevyhovující tepelně izolační vlastnosti budov a nedostatek měřidel spotřeby tepla determinují rozhodující měrnou výši spotřeby a značně omezují občanům možnost jejího snížení nebo přechodu na úspornější vytápění.
Celkový celoroční dopad změn cen paliv a tepelné energie činí podle počtu vycházejícího z údajů statistiky rodinných účtů a navrhovaných změn kolem 20 mld Kčs.
Rozsah a způsob kompenzace je předurčen tím, že není účelné provést plnou kompenzaci, a proto bude zaměřena pouze na zmírnění důsledků s výrazným akcentem sociálně slabší skupiny obyvatel, t. j. na důchodce a rodiny s dětmi. Na základě dohody vlád republik a vlády federální bude ze státního rozpočtu federace pro tento účel vyčleněna pro rok 1991 částka ve výši 5 mld Kčs (2,8 mld Kčs na kompenzaci pro děti, 2,2 mld Kčs na kompenzaci pro důchodce).
Navrhované zvýšení státního vyrovnávacího příspěvku důchodcům a dětem o 80 Kčs měsíčně, t. j. ze 140 Kčs na 220 Kčs, pokryje dopad na průměrnou domácnost zhruba z 37 %, z toho v domácnostech s dětmi ze 46,9 % a v domácnostech důchodců ze 49,9 %.
Vzhledem ke značně diferencovanému dopadu na jednotlivé domácnosti bude ze státního rozpočtu federace uvolněna ještě další částka ve výši 1,7 mld Kčs na pokrytí zvýšených nákladů obyvatelstva při odběru tepla ze zdrojů s kapacitou pod 6 MW a pro řešení naléhavých sociálních případů místními orgány.
Zvláštní část
K čl. I
K bodu 1
Výše státního vyrovnávacího příspěvku bude diferencovaná a ve výši 220 Kčs měsíčně bude náležet všem poživatelům důchodů a dále oprávněným, kteří splňují podmínky nezaopatřenosti dítěte pro nárok na přídavky na děti nebo výchovné. Podmínka nezaopatřenosti se bude posuzovat podle předpisů o nemocenském zabezpečení pro nárok na přídavky na děti a podle předpisů o sociálním zabezpečení pro nárok na výchovné. Státní vyrovnávací příspěvek bude tedy náležet i v těch případech, kdy bude splněna podmínka nezaopatřenosti, avšak nenáleží ani přídavky na děti (výchovné) ani sirotčí důchod. Poživatelům sirotčího důchodu bude příspěvek náležet ve výši 220 Kčs; protože každému náleží jen jeden příspěvek, je nerozhodné, že nárok ve vyšší výměře je v tomto případě založen dvakrát (z titulu pobírání sirotčího důchodu a z titulu splnění podmínky nezaopatřenosti).
Dále se řeší případy, kdy podmínky pro vyšší příspěvek jsou splněny jen po část měsíce, a to tak, že vyšší příspěvek bude v tomto měsíci náležet; pokud však v průběhu měsíce zanikne nárok na výplatu dávky důchodového zabezpečení, nebude již v tomto měsíci vyšší příspěvek náležet, neboť dávky důchodového zabezpečení se vyplácejí dopředu a výplata se zastavuje od splátky, což znamená, že po část měsíce, za kterou byla dávka ještě vyplacena, již nebyly splněny podmínky nároku na ni, a proto není důvodné vyplácet za tento měsíc vyšší příspěvek.
K bodu 2
Navrženou změnou se text zákonného opatření dostává do souladu se skutečným stavem, neboť podle vyhlášky federálního ministerstva financí č. 250/1990 Sb., o způsobu úhrady nákladů na vyrovnávací příspěvek plátcům příspěvku, se prostředky k úhradě příspěvků čerpají ze zvláštních účtů federálního ministerstva financí otevřených u poboček Komerční banky a Všeobecné úvěrové banky.
K bodu 3
Řeší se otázka příslušnosti plátce k doplatku, pokud nárok na vyšší příspěvek vznikl v průběhu měsíce a byl již vyplacen podle obecných zásad stanovených prováděcí vyhláškou č. 235/1990 Sb. příspěvek ve výši 140 Kčs měsíčně.
K bodu 4
Navrženým doplněním se řeší případy výplaty příspěvku v situacích, kdy na nezaopatřené dítě nenáleží přídavky na děti nebo výchovné a dítě je umístěno v dětském domově či obdobném zařízení, které nemá charakter ústavu sociální péče. V těchto případech by se příspěvek místo rodičům či jiným zákonným zástupcům dítěte vyplácel zařízení, v jehož plném zaopatření dítě je. Doplněním se vyhovuje poznatkům z praxe.
K bodu 5 a 8
V návaznosti na stávající výklad čl. 22 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění ústavního zákona č. 556/1990 Sb., se navrhuje vypustit zmocňovací ustanovení pro vládu ČSFR a federální ministerstva. Všechny úpravy v oblasti státního vyrovnávacího příspěvku, včetně změn dosavadních prováděcích vyhlášek, budou tedy prováděny zákony Federálního shromáždění.
K bodu 6 a 7 a k čl. II
Vzhledem k nové rozdílné výši příspěvku se provádí doplnění týkající se vrácení případných přeplatků vzniklých výplatou vyššího příspěvku.
K čl. III a IV
Ceny paliv a tepelné energie se zvyšují od května 1991. Zvýšit současně od květnové výplaty státní vyrovnávací příspěvek však není možné jak z legislativních důvodů, tak z důvodů administrativních (plátci důchodů potřebují příslušný časový předstih k zabezpečení výplaty příspěvku v nové výši). Vedle toho je třeba vzít v úvahu, že od červencové splátky se navrhuje zvýšit vyplácené důchody a z technických důvodů musí obě akce, t. j. zvýšení státního vyrovnávacího příspěvku a zvýšení důchodů, mít stejnou účinnost. Proto se navrhuje vyplácet příspěvek v nové výši 220 Kčs od červencové výplaty s tím, že doplatek za měsíc květen a červen bude při splnění ostatních podmínek nároku vyplácen ode dne účinnosti zákona, a to plátcem, který je příslušný k výplatě příspěvku za červenec 1991.
V Praze dne 8. května 1991
Předseda vlády ČSFR:
v z. Valeš v. r.
Ministr práce a sociálních věcí ČSFR:
Miller v. r.