639
Návrh
usnesení FS ke Zprávě
o plnění státního rozpočtu ČSFR a souhrnu státních rozpočtů
za 1. čtvrtletí 1991 (k tisku č. 630)
Federální shromáždění posoudilo zprávu vlády ČSFR, resp. FMF o plnění státního rozpočtu federace i souhrnu státních rozpočtů a vzalo tuto zprávu na vědomí.
Konstatuje, že dosažený rozpočtový přebytek se jeví jako kladný prvek finančního a měnového vývoje našeho státu, konstatuje, že rozpočtový přebytek byl však dosažen za současného podstatného poklesu výroby, obchodu i vývozu a s nižší úrovní produktivity.
Poukazuje na to, že údaje ve zprávě jsou zatíženy dílčími neúplnostmi či nejastnostmi a nikoliv nevýznamným podílem systémové nejistoty.
Konstatuje se, že celkový rozpočtový rozdíl je složen převážně z odkladů výdajů a příjmová stránka rozpočtu je založena na jednorázovém zvýšení odvodů ze zisku vyvolaného cenovým růstem produkce, ne dostatečně přeceněnými materiálovými náklady i opožděným růstem mzdových nákladů. Na straně výdajů jde zřejmě jen o časový odsun výdajů, které bude nutno letos zřejmě vynaložit. Konstatuje se konkrétně neúplnost údajů mimo jiné ve způsobu zahrnování výsledků soukromé výrobní sféry, neúplnost znalosti struktury mzdových nákladů (výplaty odstupného při rozvázání pracovního poměru a jiné) a nesrovnalosti obsahu vzájemně odpovídajících položek mezi rozpočty Slovenské republiky a České republiky.
Doporučuje vládě ČSFR:
- učinit neprodleně potřebné kroky k získání dostatečně kvalitikovaných informací o vývoj i ve finanční a hospodářské oblasti v potřebném rozsahu i čase;
- po dohodě s republikovými vládami neodkladně vypořádat státní závěrečný účet za rok 1990, delimitaci prostředků z resortu federace na resorty ČR a SR a příjmové položky "odvodu z mezd";
- v dohodě s vládami republik a ve smyslu připojených stanovisek příslušných výborů ČNR a SNR najít způsoby zajištění strukturální porovnatelnosti všech tří státních rozpočtů;
- neprodleně navrhnout a zabezpečit taková opatření, která by zamezila dalšímu výraznému poklesu výrobní aktivity a nepřiměřenému inflačnímu vývoji:
a) uvolnění vstupu zahraničních investic včetně plné liberalizace zahraničního obchodu
b) akceleraci soukromopodnikatelské sféry pro vytvoření nových pracovních příležitostí
c) zvýšit rychlosti přechodu vlastnických vztahů.
Dlouhodobé řešení těchto bodů je možné urychlenou komplexní daňovou formou a krátkodobě daňovými úlevami a přesunem dotací do produktivní soukromé sféry formou zvýhodněných státních půjček.
- Učinit neprodleně potřebné kroky k využití prostředků na potřebné strukturální změny průmyslu i zemědělství, uvolnit část výdajů na vývoj a výzkum a posoudit možnost rozšíření státního dluhu k řešení platební neschopnosti;
- zvážit nutné úpravy příjmových i výdajových položek, vyplývající z inflačního pohybu, poklesu produkce a z ohrožení veřejného sektoru (zdravotnictví, školství, ekologie, některé oblasti kultury) a případně předložit návrh modifikovaného rozpočtu po zhodnocení výsledků za 1. pololetí 1991 jak na úrovni federace, tak na úrovni vlád republik na základě projednání v ČNR a SNR;
- v rámci modifikace rozpočtu řešit otázku rozpočtové rezervy, včetně jejího případného posílení z rozpočtového přebytku.