FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991
VI. volební období
634
Návrh
výborů hospodářských
na usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů
ke Zprávě o hospodářské situaci ČSFR a hospodářské politice federální vlády (tisk č. 554), doplňující zprávě o sociální politice federální vlády (tisk č. 592) a doplňující zprávě federální vlády o řešení ekologické situace v ČSFR (tisk č. 614)
Ve smyslu § 39, odst. 4 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, po projednání tisku:
- č. 554, při kterém byly výbory hospodářskými na společné schůzi výborů dne 6. 5. 1991 shrnuty výsledky projednávání ve výborech pro plán a rozpočet, sociálních a kulturních a pro životní prostředí Sněmovny lidu a Sněmovny národů;
- č. 592, při kterém byly výbory pro sociální politiku na společné schůzi dne 8. 5. 1991 shrnuty výsledky projednávání ve výborech hospodářských, pro plán a rozpočet a pro životní prostředí Sněmovny lidu a Sněmovny národů;
- č. 614, který projednaly výbory pro životní prostředí na společné schůzi výborů dne 7. 5. 1991 Sněmovny lidu a Sněmovny národů
navrhují
výbory hospodářské Sněmovny lidu a Sněmovny národů, přijmout po shrnutí stanovisek k tiskům č. 554, 592 a 614 na společné schůzi dne 14. května 1991, usnesení v tomto znění:
Sněmovna lidu a Sněmovna národů Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky projednaly na 15. společné schůzi dne (ve dnech) ........... května 1991 zprávu o hospodářské situaci ČSFR a hospodářské politice federální vlády (tisk 554), doplňující zprávu o sociální politice federální vlády (tisk 592) a doplňující zprávu federální vlády o řešení ekologické situace ČSFR (tisk 614), jež přednesli předseda vlády ČSFR Marián Čalfa, ministr vlády ČSFR Petr Miller a ministr vlády ČSFR Josef Vavroušek a přijaly toto usnesení:
1. berou na vědomí - předložené zprávy o hospodářské situaci ČSFR a hospodářské politice federální vlády, o sociální politice federální vlády a o řešení ekologické situace v ČSFR
2. doporučují vládě ČSFR - v oblasti sociální politiky, aby:
a) Všemi dostupnými prostředky realizovala aktivní politiku zaměstnanosti:
- včetně urychleného odstranění legislativních bariér rozvoje podnikání;
- ve vztahu k absolventům škol a to zejména s přihlédnutím k možným mravním a sociálním dopadům jejich nezaměstnanosti;
- ve vztahu ke zdravotně postiženým občanům;
- vypracovala analýzu struktury zaměstnanosti důchodců v návaznosti na případné její regulování;
- přehodnotila podmínky poskytování podpor v nezaměstnanosti, mj. v návaznosti na veřejně prospěšné práce;
b) Ve mzdové oblasti:
- revidovala současný způsob regulace mezd tak, aby umožňoval podstatně výraznější diferenciaci mezd v závislosti na efektivitě podnikatelských subjektů;
- vzhledem k rizikům, plynoucím ze stanovené výše minimální mzdy a zejména z přijatého způsobu přizpůsobování její úrovně růstu životních nákladů, zhodnotila její negativní důsledky;
c) V oblasti sociálního zabezpečení:
- urychleně dokončila přestavbu systému sociálního zabezpečení a systému jeho financování na principu pojištění;
- v rámci budování sociální záchranné sítě věnovala zvýšenou pozornost přípravě zákona o životním minimu;
d) zpracovala analýzu účelnosti rozdělení kompetencí v oblasti sociální politiky s určením kritických oblastí a navržením konkrétních opatření;
c) realizovala záměr, aby další zpráva o hospodářské a sociální politice vlády představovala vzájemně propojený celek s náčrtem konkrétnějších vývojových tendencí a na ně navazujících opatření.
3. požadují na vládě ČSFR - v oblasti hospodářské politiky, aby:
a) předložila analýzu průběhu a dopadu ekonomické reformy v republikách včetně jejich vzájemného porovnání. Informovala o průběhu přípravy velké privatizace;
b) předložila zásady vládní politiky v zemědělství a potravinářském průmyslu;
c) zpracovala analýzu účelnosti rozdělení kompetencí ve vztahu k provádění ekonomické reformy s určením kritických oblastí a navrhla konkrétní opatření;
d) zajistila podmínky pro urychlení rozvoje finančního trhu, zvl. privatizace bankovního sektoru. Informovala FS o opatřeních, která vláda učinila v této oblasti;
e) předložila konkrétní informaci o připravovaných projektech strukturálních změn výroby, vč. konverze zbrojní výroby. Doporučuje se zřídit komisi FS, která by se zabývala konverzí zbrojní výroby;
f) zajistila předložení příslušných návrhů zákonů z oblasti ekonomické legislativy, nezbytných pro postup ekonomické reformy, v souladu s plánem legislativních prací v této oblasti tak, aby mohly být projednány ještě v průběhu jarního zasedání FS v r. 1991 - viz usnesení VH č. 70 z 22. 1. 1991;
g) zhodnotila překážky podnikání v ČSFR a navrhla postup jejich urychleného odstranění;
h) ve shodě s peticí bytových družstev vládní orgány zpracovaly a předložily koncepci řešení otázek cen tepla v souvislosti s racionalizačními opatřeními, zaměřenými na regulaci a úsporu u výrobců i spotřebitelů.
4. žádají vládu ČSFR - v oblasti ekologické, aby
a) předložila podrobné zprávy o stavu životního prostředí ČSFR příslušným výborům FS ČSFR do 30. 6. 1991;
b) dopracovala koncept aktivní energetické politiky, včetně Souboru energetických programů a projektů, pro spolupráci se zahraničím a urychleně realizovala tuto aktivní energetickou politiku;
c) urychlila práce na ekologické legislativě, počínaje návrhem příslušných partií nové ústavy ČSFR, včetně přehodnocení kompetencí republik a federace;
d) urychleně schválila (do 30. 6. 1991) a zavedla Soubor vybraných ekonomických nástrojů péče o životní prostředí do praxe, počínaje vytvořením fondů životního prostředí, s doporučenou výší obecních fondů 40-60 % z poplatků a pokut;
e) vytvořila kvantifikační systém vyhodnocování vnějších vlivů působících na životní prostředí a člověka, ze účelem selektivního řešení situace v nejvíce ohrožených regionech;
f) urychleně vytvořila systém informování a vzdělávání veřejnosti v oblasti péče o životní prostředí, včetně jeho uvedení do praxe.
Prof. ing. Rudolf Zukal, CSc. |
Ing. Miroslav Tahy |
předseda VH SL |
předseda VH SN |
Ing. Miroslav Tyl |
Prof. JUDr. Martin Kontra |
tajemník |
tajemník |
Opravená verze
FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991
VI. volební období
634
Návrh
výborů hospodářských
na usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů
ke Zprávě o hospodářské situaci ČSFR a hospodářské politice federální vlády (tisk č. 554), doplňující zprávě o sociální politice federální vlády (tisk č. 592) a doplňující zprávě federální vlády o řešení ekologické situace v ČSFR (tisk č. 614)
Ve smyslu § 39, odst. 4 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, po projednání tisku:
- č. 554, při kterém byly výbory hospodářskými na společné schůzi výborů dne 6. 5. 1991 shrnuty výsledky projednávání ve výborech pro plán a rozpočet, sociálních a kulturních a pro životní prostředí Sněmovny lidu a Sněmovny národů;
- č. 592, při kterém byly výbory pro sociální politiku na společné schůzi dne 8. 5. 1991 shrnuty výsledky projednávání ve výborech hospodářských, pro plán a rozpočet a pro životní prostředí Sněmovny lidu a Sněmovny národů;
- č. 614, který projednaly výbory pro životní prostředí na společné schůzi výborů dne 7. 5. 1991 Sněmovny lidu a Sněmovny národů
navrhují
výbory hospodářské Sněmovny lidu a Sněmovny národů, přijmout po shrnutí stanovisek k tiskům č. 554, 592 a 614 na společné schůzi dne 14. května 1991, usnesení v tomto znění:
Sněmovna lidu a Sněmovna národů Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky projednaly na 15. společné schůzi dne (ve dnech) ........... května 1991 zprávu o hospodářské situaci ČSFR a hospodářské politice federální vlády (tisk 554), doplňující zprávu o sociální politice federální vlády (tisk 592) a doplňující zprávu federální vlády o řešení ekologické situace ČSFR (tisk 614), jež přednesli předseda vlády ČSFR Marián Čalfa, ministr vlády ČSFR Petr Miller a ministr vlády ČSFR Josef Vavroušek a přijaly toto usnesení:
1. berou na vědomí - předložené zprávy o hospodářské situaci ČSFR a hospodářské politice federální vlády, o sociální politice federální vlády a o řešení ekologické situace v ČSFR, včetně přílohy k tomuto materiálu "Státního programu péče o životní prostředí".
2. doporučují vládě ČSFR - v oblasti sociální politiky, aby:
a) Všemi dostupnými prostředky realizovala aktivní politiku zaměstnanosti:
- včetně urychleného odstranění legislativních bariér rozvoje podnikání;
- ve vztahu k absolventům škol a to zejména s přihlédnutím k možným mravním a sociálním dopadům jejich nezaměstnanosti
- ve vztahu ke zdravotně postiženým občanům;
- vypracovat analýzu struktury zaměstnanosti důchodců v návaznosti na případné její regulování;
- přehodnotit podmínky poskytování podpor v nezaměstnanosti, mj. v návaznosti na veřejně prospěšné práce;
b) Ve mzdové oblasti:
- revidovala současný způsob regulace mezd tak, aby umožňoval podstatně výraznější diferenciaci mezd v závislosti na efektivitě podnikatelských subjektů;
- vzhledem k rizikům, plynoucím ze stanovené výše minimální mzdy a zejména z přijatého způsobu přizpůsobování její úrovně růstu životních nákladů, zhodnotila její negativní důsledky;
c) V oblasti sociálního zabezpečení:
- urychleně dokončila přestavbu systému sociálního zabezpečení a systému jeho financování na principu pojištění;
- v rámci budování sociální záchranné sítě věnovala zvýšenou pozornost přípravě zákona o životním minimu;
d) zpracovala analýzu účelnosti rozdělení kompetencí v oblasti sociální politiky s určením kritických oblastí a navržením konkrétních opatření;
e) realizovala záměr, aby další zpráva o hospodářské a sociální politice vlády představovala vzájemně propojený celek s náčrtem konkrétnějších vývojových tendencí a na ně navazujících opatření.
3. doporučují ČNR a SNR, aby při přípravě zákonných norem upravujících legislativně oblast placení poplatků a ukládání pokut za znečišťování nebo poškozování životního prostředí byla zohledněna zásada ponechat 40-60 % z celkové výše poplatků a pokut takto získaných jako příjem obecních fondů životního prostředí.
4. požadují na vládě ČSFR - v oblasti hospodářské politiky, aby:
a) předložila analýzu průběhu a dopadu ekonomické reformy v republikách včetně jejich vzájemného porovnání. Informovala o průběhu přípravy velké privatizace;
b) předložila zásady vládní politiky v zemědělství a potravinářském průmyslu;
c) zpracovala analýzu účelnosti rozdělení kompetencí ve vztahu k provádění ekonomické reformy s určením kritických oblastí a navrhla konkrétní opatření;
d) zajistila podmínky pro urychlení rozvoje finančního trhu, zvl. privatizace bankovního sektoru. Informovala FS o opatřeních, která vláda učinila v této oblasti;
e) předložila konkrétní informaci o připravovaných projektech strukturálních změn výroby, vč. konverze zbrojní výroby. Doporučuje se zřídit komisi FS, která by se zabývala konverzí zbrojní výroby;
f) zajistila předložení příslušných návrhů zákonů z oblasti ekonomické reformy, v souladu s plánem legislativních prací v této oblasti tak, aby mohly být projednány ještě v průběhu jarního zasedání FS v r. 1991 - viz usnesení VH č. 70 z 22. 1. 1991;
g) zhodnotila překážky podnikání v ČSFR a navrhla postup jejich urychleného odstranění;
h) ve shodě s peticí bytových družstev vládní orgány zpracovaly a předložily koncepci řešení otázek cen tepla v souvislosti s racionalizačními opatřeními, zaměřenými na regulaci a úsporu u výrobců i spotřebitelů.
5. žádají vládu ČSFR - v oblasti ekologické, aby
a) předložila podrobnou zprávu o stavu životního prostředí ČSFR příslušným výborům FS ČSFR do 30. 6. 1991;
b) dopracovala koncept aktivní energetické politiky, včetně Souboru energetických programů a projektů, pro spolupráci se zahraničím a urychleně realizovala tuto aktivní energetickou politiku;
c) urychlila práce na ekologické legislativě, počínaje návrhem příslušných partií nové ústavy ČSFR, včetně přehodnocení kompetencí republik a federace. Zákon o ovzduší a Zákon o životním prostředí předložit tak, aby mohl být Federálním shromážděním projednán nejpozději do 30. 6. 1991;
d) urychleně schválila (do 30. 6. 1991) a zavedla Soubor vybraných ekonomických nástrojů péče o životní prostředí do praxe, počínaje vytvořením fondů životního prostředí, s doporučenou výší obecních fondů 40-60 % z poplatků a pokut;
e) vytvořila kvantifikační systém vyhodnocování vnějších vlivů působících na životní prostředí a člověka, za účelem selektivního řešení situace v nejvíce ohrožených regionech;
f) urychleně vytvořila systém informování a vzdělávání veřejnosti v oblasti péče o životní prostředí, včetně jeho uvedení do praxe.
Prof. ing. Rudolf Zukal, CSc. |
Ing. Miroslav Tahy |
předseda VH SL |
předseda VH SN |
Ing. Miroslav Tyl |
Prof. JUDr. Martin Kontra |
tajemník |
tajemník |