FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. volební období

634

Návrh

výborů hospodářských

na usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů

ke Zprávě o hospodářské situaci ČSFR a hospodářské politice federální vlády (tisk č. 554), doplňující zprávě o sociální politice federální vlády (tisk č. 592) a doplňující zprávě federální vlády o řešení ekologické situace v ČSFR (tisk č. 614)

Ve smyslu § 39, odst. 4 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, po projednání tisku:

- č. 554, při kterém byly výbory hospodářskými na společné schůzi výborů dne 6. 5. 1991 shrnuty výsledky projednávání ve výborech pro plán a rozpočet, sociálních a kulturních a pro životní prostředí Sněmovny lidu a Sněmovny národů;

- č. 592, při kterém byly výbory pro sociální politiku na společné schůzi dne 8. 5. 1991 shrnuty výsledky projednávání ve výborech hospodářských, pro plán a rozpočet a pro životní prostředí Sněmovny lidu a Sněmovny národů;

- č. 614, který projednaly výbory pro životní prostředí na společné schůzi výborů dne 7. 5. 1991 Sněmovny lidu a Sněmovny národů

navrhují

výbory hospodářské Sněmovny lidu a Sněmovny národů, přijmout po shrnutí stanovisek k tiskům č. 554, 592 a 614 na společné schůzi dne 14. května 1991, usnesení v tomto znění:

Sněmovna lidu a Sněmovna národů Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky projednaly na 15. společné schůzi dne (ve dnech) ........... května 1991 zprávu o hospodářské situaci ČSFR a hospodářské politice federální vlády (tisk 554), doplňující zprávu o sociální politice federální vlády (tisk 592) a doplňující zprávu federální vlády o řešení ekologické situace ČSFR (tisk 614), jež přednesli předseda vlády ČSFR Marián Čalfa, ministr vlády ČSFR Petr Miller a ministr vlády ČSFR Josef Vavroušek a přijaly toto usnesení:

1. berou na vědomí - předložené zprávy o hospodářské situaci ČSFR a hospodářské politice federální vlády, o sociální politice federální vlády a o řešení ekologické situace v ČSFR

2. doporučují vládě ČSFR - v oblasti sociální politiky, aby:

a) Všemi dostupnými prostředky realizovala aktivní politiku zaměstnanosti:

- včetně urychleného odstranění legislativních bariér rozvoje podnikání;

- ve vztahu k absolventům škol a to zejména s přihlédnutím k možným mravním a sociálním dopadům jejich nezaměstnanosti;

- ve vztahu ke zdravotně postiženým občanům;

- vypracovala analýzu struktury zaměstnanosti důchodců v návaznosti na případné její regulování;

- přehodnotila podmínky poskytování podpor v nezaměstnanosti, mj. v návaznosti na veřejně prospěšné práce;

b) Ve mzdové oblasti:

- revidovala současný způsob regulace mezd tak, aby umožňoval podstatně výraznější diferenciaci mezd v závislosti na efektivitě podnikatelských subjektů;

- vzhledem k rizikům, plynoucím ze stanovené výše minimální mzdy a zejména z přijatého způsobu přizpůsobování její úrovně růstu životních nákladů, zhodnotila její negativní důsledky;

c) V oblasti sociálního zabezpečení:

- urychleně dokončila přestavbu systému sociálního zabezpečení a systému jeho financování na principu pojištění;

- v rámci budování sociální záchranné sítě věnovala zvýšenou pozornost přípravě zákona o životním minimu;

d) zpracovala analýzu účelnosti rozdělení kompetencí v oblasti sociální politiky s určením kritických oblastí a navržením konkrétních opatření;

c) realizovala záměr, aby další zpráva o hospodářské a sociální politice vlády představovala vzájemně propojený celek s náčrtem konkrétnějších vývojových tendencí a na ně navazujících opatření.

3. požadují na vládě ČSFR - v oblasti hospodářské politiky, aby:

a) předložila analýzu průběhu a dopadu ekonomické reformy v republikách včetně jejich vzájemného porovnání. Informovala o průběhu přípravy velké privatizace;

b) předložila zásady vládní politiky v zemědělství a potravinářském průmyslu;

c) zpracovala analýzu účelnosti rozdělení kompetencí ve vztahu k provádění ekonomické reformy s určením kritických oblastí a navrhla konkrétní opatření;

d) zajistila podmínky pro urychlení rozvoje finančního trhu, zvl. privatizace bankovního sektoru. Informovala FS o opatřeních, která vláda učinila v této oblasti;

e) předložila konkrétní informaci o připravovaných projektech strukturálních změn výroby, vč. konverze zbrojní výroby. Doporučuje se zřídit komisi FS, která by se zabývala konverzí zbrojní výroby;

f) zajistila předložení příslušných návrhů zákonů z oblasti ekonomické legislativy, nezbytných pro postup ekonomické reformy, v souladu s plánem legislativních prací v této oblasti tak, aby mohly být projednány ještě v průběhu jarního zasedání FS v r. 1991 - viz usnesení VH č. 70 z 22. 1. 1991;

g) zhodnotila překážky podnikání v ČSFR a navrhla postup jejich urychleného odstranění;

h) ve shodě s peticí bytových družstev vládní orgány zpracovaly a předložily koncepci řešení otázek cen tepla v souvislosti s racionalizačními opatřeními, zaměřenými na regulaci a úsporu u výrobců i spotřebitelů.

4. žádají vládu ČSFR - v oblasti ekologické, aby

a) předložila podrobné zprávy o stavu životního prostředí ČSFR příslušným výborům FS ČSFR do 30. 6. 1991;

b) dopracovala koncept aktivní energetické politiky, včetně Souboru energetických programů a projektů, pro spolupráci se zahraničím a urychleně realizovala tuto aktivní energetickou politiku;

c) urychlila práce na ekologické legislativě, počínaje návrhem příslušných partií nové ústavy ČSFR, včetně přehodnocení kompetencí republik a federace;

d) urychleně schválila (do 30. 6. 1991) a zavedla Soubor vybraných ekonomických nástrojů péče o životní prostředí do praxe, počínaje vytvořením fondů životního prostředí, s doporučenou výší obecních fondů 40-60 % z poplatků a pokut;

e) vytvořila kvantifikační systém vyhodnocování vnějších vlivů působících na životní prostředí a člověka, ze účelem selektivního řešení situace v nejvíce ohrožených regionech;

f) urychleně vytvořila systém informování a vzdělávání veřejnosti v oblasti péče o životní prostředí, včetně jeho uvedení do praxe.

Prof. ing. Rudolf Zukal, CSc.

Ing. Miroslav Tahy

předseda VH SL

předseda VH SN

   

Ing. Miroslav Tyl

Prof. JUDr. Martin Kontra

tajemník

tajemník

Opravená verze

FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. volební období

634

Návrh

výborů hospodářských

na usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů

ke Zprávě o hospodářské situaci ČSFR a hospodářské politice federální vlády (tisk č. 554), doplňující zprávě o sociální politice federální vlády (tisk č. 592) a doplňující zprávě federální vlády o řešení ekologické situace v ČSFR (tisk č. 614)

Ve smyslu § 39, odst. 4 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, po projednání tisku:

- č. 554, při kterém byly výbory hospodářskými na společné schůzi výborů dne 6. 5. 1991 shrnuty výsledky projednávání ve výborech pro plán a rozpočet, sociálních a kulturních a pro životní prostředí Sněmovny lidu a Sněmovny národů;

- č. 592, při kterém byly výbory pro sociální politiku na společné schůzi dne 8. 5. 1991 shrnuty výsledky projednávání ve výborech hospodářských, pro plán a rozpočet a pro životní prostředí Sněmovny lidu a Sněmovny národů;

- č. 614, který projednaly výbory pro životní prostředí na společné schůzi výborů dne 7. 5. 1991 Sněmovny lidu a Sněmovny národů

navrhují

výbory hospodářské Sněmovny lidu a Sněmovny národů, přijmout po shrnutí stanovisek k tiskům č. 554, 592 a 614 na společné schůzi dne 14. května 1991, usnesení v tomto znění:

Sněmovna lidu a Sněmovna národů Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky projednaly na 15. společné schůzi dne (ve dnech) ........... května 1991 zprávu o hospodářské situaci ČSFR a hospodářské politice federální vlády (tisk 554), doplňující zprávu o sociální politice federální vlády (tisk 592) a doplňující zprávu federální vlády o řešení ekologické situace ČSFR (tisk 614), jež přednesli předseda vlády ČSFR Marián Čalfa, ministr vlády ČSFR Petr Miller a ministr vlády ČSFR Josef Vavroušek a přijaly toto usnesení:

1. berou na vědomí - předložené zprávy o hospodářské situaci ČSFR a hospodářské politice federální vlády, o sociální politice federální vlády a o řešení ekologické situace v ČSFR, včetně přílohy k tomuto materiálu "Státního programu péče o životní prostředí".

2. doporučují vládě ČSFR - v oblasti sociální politiky, aby:

a) Všemi dostupnými prostředky realizovala aktivní politiku zaměstnanosti:

- včetně urychleného odstranění legislativních bariér rozvoje podnikání;

- ve vztahu k absolventům škol a to zejména s přihlédnutím k možným mravním a sociálním dopadům jejich nezaměstnanosti

- ve vztahu ke zdravotně postiženým občanům;

- vypracovat analýzu struktury zaměstnanosti důchodců v návaznosti na případné její regulování;

- přehodnotit podmínky poskytování podpor v nezaměstnanosti, mj. v návaznosti na veřejně prospěšné práce;

b) Ve mzdové oblasti:

- revidovala současný způsob regulace mezd tak, aby umožňoval podstatně výraznější diferenciaci mezd v závislosti na efektivitě podnikatelských subjektů;

- vzhledem k rizikům, plynoucím ze stanovené výše minimální mzdy a zejména z přijatého způsobu přizpůsobování její úrovně růstu životních nákladů, zhodnotila její negativní důsledky;

c) V oblasti sociálního zabezpečení:

- urychleně dokončila přestavbu systému sociálního zabezpečení a systému jeho financování na principu pojištění;

- v rámci budování sociální záchranné sítě věnovala zvýšenou pozornost přípravě zákona o životním minimu;

d) zpracovala analýzu účelnosti rozdělení kompetencí v oblasti sociální politiky s určením kritických oblastí a navržením konkrétních opatření;

e) realizovala záměr, aby další zpráva o hospodářské a sociální politice vlády představovala vzájemně propojený celek s náčrtem konkrétnějších vývojových tendencí a na ně navazujících opatření.

3. doporučují ČNR a SNR, aby při přípravě zákonných norem upravujících legislativně oblast placení poplatků a ukládání pokut za znečišťování nebo poškozování životního prostředí byla zohledněna zásada ponechat 40-60 % z celkové výše poplatků a pokut takto získaných jako příjem obecních fondů životního prostředí.

4. požadují na vládě ČSFR - v oblasti hospodářské politiky, aby:

a) předložila analýzu průběhu a dopadu ekonomické reformy v republikách včetně jejich vzájemného porovnání. Informovala o průběhu přípravy velké privatizace;

b) předložila zásady vládní politiky v zemědělství a potravinářském průmyslu;

c) zpracovala analýzu účelnosti rozdělení kompetencí ve vztahu k provádění ekonomické reformy s určením kritických oblastí a navrhla konkrétní opatření;

d) zajistila podmínky pro urychlení rozvoje finančního trhu, zvl. privatizace bankovního sektoru. Informovala FS o opatřeních, která vláda učinila v této oblasti;

e) předložila konkrétní informaci o připravovaných projektech strukturálních změn výroby, vč. konverze zbrojní výroby. Doporučuje se zřídit komisi FS, která by se zabývala konverzí zbrojní výroby;

f) zajistila předložení příslušných návrhů zákonů z oblasti ekonomické reformy, v souladu s plánem legislativních prací v této oblasti tak, aby mohly být projednány ještě v průběhu jarního zasedání FS v r. 1991 - viz usnesení VH č. 70 z 22. 1. 1991;

g) zhodnotila překážky podnikání v ČSFR a navrhla postup jejich urychleného odstranění;

h) ve shodě s peticí bytových družstev vládní orgány zpracovaly a předložily koncepci řešení otázek cen tepla v souvislosti s racionalizačními opatřeními, zaměřenými na regulaci a úsporu u výrobců i spotřebitelů.

5. žádají vládu ČSFR - v oblasti ekologické, aby

a) předložila podrobnou zprávu o stavu životního prostředí ČSFR příslušným výborům FS ČSFR do 30. 6. 1991;

b) dopracovala koncept aktivní energetické politiky, včetně Souboru energetických programů a projektů, pro spolupráci se zahraničím a urychleně realizovala tuto aktivní energetickou politiku;

c) urychlila práce na ekologické legislativě, počínaje návrhem příslušných partií nové ústavy ČSFR, včetně přehodnocení kompetencí republik a federace. Zákon o ovzduší a Zákon o životním prostředí předložit tak, aby mohl být Federálním shromážděním projednán nejpozději do 30. 6. 1991;

d) urychleně schválila (do 30. 6. 1991) a zavedla Soubor vybraných ekonomických nástrojů péče o životní prostředí do praxe, počínaje vytvořením fondů životního prostředí, s doporučenou výší obecních fondů 40-60 % z poplatků a pokut;

e) vytvořila kvantifikační systém vyhodnocování vnějších vlivů působících na životní prostředí a člověka, za účelem selektivního řešení situace v nejvíce ohrožených regionech;

f) urychleně vytvořila systém informování a vzdělávání veřejnosti v oblasti péče o životní prostředí, včetně jeho uvedení do praxe.

Prof. ing. Rudolf Zukal, CSc.

Ing. Miroslav Tahy

předseda VH SL

předseda VH SN

   

Ing. Miroslav Tyl

Prof. JUDr. Martin Kontra

tajemník

tajemník


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP