FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

633

Interpelace

ministra dopravy ČSFR Ing. J. Nezvala podaná poslankyní Sněmovny lidu MUDr. M. Nazari - Buřivalovou

 

POSLANEC

FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ

ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

MUDr. Marta Nazari - Buřivalová

Využívám tímto svého ústavního práva a podle ustanovení § 54 zákona o jednacím řádu FS Vás interpeluji v následující záležitosti:

V posledních týdnech jsme se mohli dozvědět z tisku, že existuje italská iniciativa v rámci Pentagonály a FMD projednává rekonstrukci tratě Praha - Č. Velenice na 160 km/h., t. j. pro spojení s Vídní (Hospodářské noviny z 19. 3. t. r.). Dle jiného článku zase FMD projednává rekonstrukci tratě Praha - Č. Kubice na 160 km/h pro spojení s Mnichovem. Tyto tratě však nejsou obsaženy v evropských plánech železničních magistrál a neřeší optimálně hlavní směry evropské přepravy, na nichž se bude podílet i Pentagonála. Jmenované tratě přitom neodpovídají ani našim prioritním potřebám pro spojení vnitrostátní ani pro optimální spojení našeho státu se zahraničím. V dopravních i územně plánovacích studiích bylo prokázáno, že hlavní směr vnitrostátní i mezinárodní přepravy je v ČSFR na ose Praha - Brno - Bratislava. Požadavek rychlosti 160 km/h na trase Praha - Č. Velenice by ve skutečnosti znamenal výstavbu nové trati, jejíž efektivnost však nebyla prokázána ani pro případ, že by nebylo sledováno jen jednoúčelové spojení Praha - Vídeň, ale také obsluha stotisícových Č. Budějovic a plné využití trati pro spojení Praha - Linec a Vídeň - Plzeň. Přitom průchod vysokorychlostní tratě třeboňskou pánví nelze z krajinářských hledisek uvažovat. Aktuální zde může být jen rekonstrukce stávajících tratí na reálných 100 - 120 km/h. Rovněž trať Praha - Plzeň - Č. Kubice nelze rekonstruovat na 160 km/h a jednalo by se o novou trať, tu je však třeba dle AGC v úseku Praha - Plzeň budovat na 250 km/h. Naproti tomu úsek Plzeň - Č. Kubice vzhledem ke svému podružnému významu zatím nebyl zařazen ani do sítě AGTC.

Domnívám se, že není možno připustit, aby železniční magistrály byly nahrazeny vedlejšími spojeními. Jejich přednostní výstavba by snadno mohla způsobit, že vznik nové vysokorychlostní sítě s nejvyššími parametry by byl odsunut do nedohledna. Výstavbou nových dálkových tratí pouze na střední rychlostní parametry by síť ČSD nezískala dostatečnou atraktivitu pro tranzitní dálkovou dopravu (trvalé negativní účinky na kvalitu přepravy, rychlost a četnost spojů i na komerční výnos z přepravy). Síť ČSD by takto nezískala ani žádoucí konkurence schopnost vůči letecké a automobilové dopravě (vlivy na životní prostředí a potřebu ploch).

Ve jménu "rychlé pomoci v zapojení do Evropy" výstavbou "pomalých" tratí v podružných směrech by Československo zůstalo u tohoto ekologicky příznivého druhu dopravy mimo hlavní dálkové trasy. Trvalé diskriminaci našeho území, která vyplývá z dosavadních nabídek italských a německých investorů i z příslušných jednání FMD však lze čelit aktivním přístupem naší strany - usměrněním zahraničních iniciativ k dodržení sjednaných mezinárodních dohod, které respektují také vnější a vnitrostátní potřeby: t. j. prioritně na a) novostavby jmenovaných nejaktuálnějších úseků vysokorychlostních tratí AGC a b) modernizaci stávajících tratových úseků na rychlost 100 - 120 km/h tam, kde jejich parametry nevyhovují dohodě AGTC, např. úsek Č. Budějovice - Č. Velenice a Plzeň - Č. Kubice).

Rozvoj páteřní dopravní sítě státu přímo ovlivňuje budoucí život společnosti a dostává se do územních souvislostí ve vztahu k vývoji osídlení, hospodářství a dalších aktivit i ke stávajícím přírodním hodnotám území. Přesto není známo nic o tom, že by FMD projednávalo územní, funkční a politicko-hospodářské souvislosti navrhovaných tratí s orgány územního plánování, politickými činiteli a zastupitelskými sbory.

Proto se na Vás, pane ministře, obracím s těmito otázkami:

1) Jaká opatření jste učinil (učiníte), aby se výstavba moderních tratí nabízená italskou a německou stranou dostala do souladu s polohou a parametry tratí obsazených v dohodách AGC a AGTC i s nejnaléhavějšími potřebami našeho státu?

2) Jak zabezpečíte projednání základních koncepčních otázek těchto nabídek s našimi kompetentními orgány, aby všechny hlavní funkční a územní souvislosti mohly být včas dořešeny? Jak zabezpečíte jejich průmět včetně nezbytných korekcí do dosavadních nabídek?


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP