631

Předkládací zpráva

Přiložený Návrh zákona o strategickém plánování zahrnuje

a/ pozměňovací návrhy obsažené ve společné zprávě /tisk 292/,

b/ pozměňovací návrhy přijaté na společné schůzi Sněmoven dne 19. 12. 1990 /úpravy ad a/, b/ jsou v textu podtrženy/,

c/ pozměňovací návrhy poslanců Bratinky a Kulana, uplatněné na schůzi Sněmovny národů dne 21. 3. 1991 /vypuštění, případně úpravy textu jsou v kurzívě/.

Převážné většině návrhů se doporučuje vyhovět. V pozměněné úpravě se doporučuje zachovat závěr § 4 odst. 1 a závěr § 6 odst. 2. Předkladatelé se domnívají, že dosahování konsensu jednotlivých složek společnosti jak v etapě vypracovávání strategií, tak i v etapě jejich zajišťování je jedním z rozhodujících prvků, který odlišuje strategické plánování od plánování direktivního.

Z textu návrhu zákona se vypouští ustanovení o postavení federálního ministerstva pro strategické plánování a ministerstev pro strategie republik /§ 4 odst. 4/. Zákon nepředurčuje, který orgán a jakým způsobem bude návrhy strategií zpracovávat. Vychází z toho, že příprava a zajišťování strategií je věcí celé vlády, která příslušné orgány pověří konkrétními úkoly a bude usilovat o co nejširší okruh spolupracovníků z podnikatelské a vědeckovýzkumné sféry, odborů, politických sil apod.

Zákonnou úpravu strategického plánování předpokládá čl. 10 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci a svým předmětem právní úpravy nepředstavuje v čs. právním řádu výjimku, zákonem podobného typu je např. zákon č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace a připravovaný zákon o kontrole a zákon o zahraničně obchodní činnosti.

Zákon o strategickém plánování nemůže být ani úspěšně nahrazen rozšířením § 19 - § 21 zákona č. 297/1990 Sb. o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy a to nejenom proto, že tento zákon vymezuje kompetence rámcově, ale také i proto, že perspektivně se neuvažuje o řešení kompetencí tímto způsobem.

 

Úplné znění návrhu zákona o strategickém plánování po zapracování pozměňovacích návrhů obsažených ve společné zprávě /tisk 292/ a pozměňovacích návrhů přijatých na společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů FS dne 19. 12. 1990

Zákon

ze dne .......... č. .....

o strategickém plánování

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Předmět úpravy

Tento zákon upravuje strategické plánování jako proces tvorby, zajišťování a vyhodnocování strategie hospodářského a sociálního rozvoje České a Slovenské Federativní Republiky /dále jen "strategie federace"/, České republiky a Slovenské republiky /dále jen "strategie republik"/.

§ 2

Charakter strategického plánování

/1/ Strategické plánování je prostředkem společnosti k předvídání a zvládání v budoucnu možných situací pomocí nástrojů vlastních sociálně a ekologicky orientované tržní ekonomice a demokratické společnosti.

/2/ Strategické plánování má poznávací, informativní, harmonizující a programově orientační funkci pro činnost státních orgánů a organizací a chování podnikatelských subjektů, občanů i jejich zájmových sdružení.

/3/ Výstupem strategického plánování jsou dokumenty formulující strategii federace a republik.

§ 3

Obsahové zaměření strategie federace a republik

/1/ Strategie federace je výsledkem dohody vlády České a Slovenské Federativní Republiky /dále jen "federální vláda"/, vlády České republiky a vlády Slovenské republiky /dále jen "vlády republik"/. Poskytuje základní strategickou orientaci pro hospodářskou, sociální, ekologickou a vědeckotechnickou politiku těchto vlád.

/2/ Strategie federace zahrnuje rozvoj celé České a Slovenské Federativní Republiky ve všech základních souvislostech, včetně jeho sociálních a ekologických hledisek. Obdobný přístup se uplatňuje i ve strategiích republik.

/3/ Strategie federace vychází ze souhrnného pohledu na předpoklady, možnosti, rizika a základní tendence rozvoje společnosti v daném období a vždy zahrnuje:

a/ jednotné koncipování zásadních systémových prvků ekonomiky a formování typu ekonomického rozvoje;

b/ zaměření vývoje makroekonomického rámce, tvořeného fiskální, měnovou a důchodovou politikou; [poslanec Bratinka]

c/ celkovou strategii zapojení České a Slovenské Federativní Republiky do světové ekonomiky;

d/ koncepci rozvoje základní infrastruktury včetně jejího prostorového uspořádání;

e/ koncepci zásadních strukturálních změn výrazně ovlivňujících celou ekonomiku České a Slovenské Federativní Republiky;

f/ hlavní směry vládní podpory vědy a výzkumu a priority rozvoje vědy a výzkumu; [poslanec Bratinka]

g/ slaďování regionálních politik;

h/ základní orientaci veřejného vzdělávacího systému, sociální politiky a kvality života; [poslanec Bratinka]

ch/ formování ekonomických podmínek obranyschopnosti státu;

i/ zaměření a koncepci účelových a rezervních fondů, které jsou v působnosti České a Slovenské Federativní Republiky.

/4/ Strategie republik vycházejí ze souhrnného pohledu na podmínky a potřeby rozvoje České republiky a Slovenské republiky a zahrnují minimálně:

a/ koncepci strukturálního vývoje České republiky a Slovenské republiky;

b/ formování vzájemných ekonomických vazeb a dělby práce mezi republikami;

c/ rozvoj regionů a samosprávných územních celků;

d/ zapojení České republiky, Slovenské republiky a podnikatelských subjektů na jejich území do vnějších ekonomických vztahů;

e/ rozvoj infrastruktury České republiky a Slovenské republiky;

f/ hlavní směry a priority vědy a výzkumu;

g/ koncepci zaměstnanosti, rozvoje trhu práce, životní úrovně [poslanec Bratinka] a sociální politiky;

h/ rozvoj kulturního a veřejného vzdělávacího systému České republiky a Slovenské republiky;

ch/ zaměření a koncepci účelových a rezervních fondů, které jsou v působnosti České republiky a Slovenské republiky.

§ 4

Vypracování strategie federace a republik

/1/ Strategie federace a republik jsou vypracovávány souběžně jako vzájemně se ovlivňující dokumenty v postupných krocích a dohodnutých časových horizontech; vypracování se uskutečňuje variantně v trvalé součinnosti příslušných ústředních orgánů. Federální vláda a vlády republik zajišťují aktivní zapojení poslanec podnikatelské a vědeckovýzkumné sféry, jakož i odborů, občanských iniciativ, politických stran a hnutí do tohoto procesu. [poslanec Bratinka]

§ 4 odst. 1 doporučení FMSP

Federální vláda a vlády republik vytvářejí podmínky pro aktivní účast podnikatelské a vědeckovýzkumné sféry, jakož i odborů v tomto procesu.

/2/ Období, na které se vypracovává strategie federace a republik, se stanoví v dohodě federální vlády a vlád republik.

/3/ Při vypracování strategie federace a republik se vychází především z analýz zadaných vědecké sféře, z prognóz mezinárodního vývoje, jakož i z dílčích strategií vypracovávaných orgány České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky.

/4/ Vypracování strategie federace a republik řídí federální vláda a vlády republik. Podle jejich pokynů je vypracovávají federální ministerstvo pro strategické plánování; ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky a ministerstvo pro hospodářskou strategii Slovenské republiky /dále jen "ústřední orgány pro strategii"/; přitom koordinační úlohu plní federální ministerstvo pro strategické plánování. [poslanec Kulan]

§ 5

Projednávání strategie federace a republik

/1/ Variantní návrhy strategie federace a republik sestavené ve vzájemné dohodě předkládají ústřední orgány pro strategii k projednání svým vládám, přičemž vlády republik projednávají i strategii federace.

/2/ Federální vláda předkládá k projednání strategii federace Federálnímu shromáždění a vlády republik své strategie příslušným národním radám.

§ 6

Zajišťování strategie federace a republik

/1/ Federální vláda přihlíží při koncipování a uskutečňování hospodářské politiky k projednané strategii federace a k projednaným strategiím republik. Obdobně vlády republik přihlížejí ke své projednané strategii a k projednané strategii federace.

/2/ Strategie projednané příslušnými vládami mají pro podnikatelskou a vědeckovýzkumnou sféru, politické strany a hnutí, odbory a občanské iniciativy informativní charakter; federální vláda a vlády republik jsou povinny usilovat o získání jejich poslanec podpory projednaným strategiím a současně jim nabízejí účast na těch směrech rozvoje, které zamýšlejí v daném období prosazovat. [poslanec Bratinka]

§ 6 odst. 2 doporučení FMSP

federální vláda a vlády republik usilují o získání jejich podpory projednaným strategiím a současně jim nabízejí účast na těch směrech rozvoje, které zamýšlejí v daném období podporovat.

§ 7

Hodnocení realizace strategie federace a republik

/1/ Ústřední orgány pro strategii federace a republik

a/ hodnotí realizaci projednaných strategií, zejména posuzují míru uskutečňování vytčených cílů a záměrů, jakož i účinnost uplatněných nástrojů;

b/ o výsledcích informují příslušné vlády a veřejnost;

c/ v případě nesouladu mezi projednanými strategiemi a uskutečňovanou hospodářskou politikou analyzují a vyhodnocují tento nesoulad, jeho předpokládané důsledky a navrhují svým vládám odpovídající opatření.

/2/ Federální vláda předkládá zprávu o uplatňování strategie federace Federálnímu shromáždění, vlády republik zprávu o uplatňování svých strategií příslušným národním radám.

§ 8

Změny strategie federace a republik

/1/ Pokud očekávaný nebo reálný vývoj vnějších nebo vnitřních podmínek, jakož i nové poznatky a údaje si vyžádají zásadní změnu projednané strategie federace a republik, zpracují příslušné ústřední orgány pro strategii návrh na jejich změnu, včetně případné změny období a předloží je k projednání příslušné vládě.

/2/ Při projednávání změny strategie federace a republik se postupuje obdobně jako při jejich tvorbě.

§ 9

Zrušovací ustanovení

Zrušuje se:

1. zákon č. 67/1989 Sb. o národohospodářském plánování;

2. nařízení vlády ČSSR č. 81/1989 Sb., o povinném projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů a konkretizaci závazných výstupů státního plánu u dodávek produkce.

§ 10

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem ..........


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP