FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

630

Zpráva

o plnění státního rozpočtu federace a souhrnu státních rozpočtů za 1. čtvrtletí 1991

 

Federální ministerstvo financí

Čj. I/13 197/1991

Materiál pro jednání Federálního shromáždění ČSFR

Zpráva

o plnění státního rozpočtu federace a souhrnu státních rozpočtů za 1. čtvrtletí 1991

Obsah:

1. Předkládací zpráva

2. Zpráva o plnění státního rozpočtu

3. Tabulková příloha

4. Příloha č. 1: Finanční situace podniků a obyvatelstva, vnější vztahy

5. Příloha č. 2: Podrobnější rozbor plnění státního rozpočtu

Praha, květen 1991

 

Předkládací zpráva

Podle zákona č. 563/1990 Sb. o rozpočtových pravidlech federace, § 11 "Vláda ČSFR odpovídá Federálnímu shromáždění za hospodaření s prostředky státního rozpočtu federace a nejméně jednou za čtvrtletí mu předkládá zprávy o plnění státního rozpočtu".

I když toto ustanovení výslovně neuvádí, že zpráva má obsahovat výsledky plnění souhrnu všech státních rozpočtů, je předložená zpráva pojata tak, aby z ní byly zřejmé jak výsledky plnění federálního rozpočtu, tak i výsledky plnění souhrnu státních rozpočtů. Rozbor rozpočtového hospodaření je přitom zasazen do širšího spektra vývoje celé ekonomiky.

Součástí zprávy je i hodnocení plnění kvantitativního kriteria "změny čistého úvěru vládě" dohodnutého s Mezinárodním měnovým fondem pro období 1. čtvrtletí 1991, ze kterého vyplývá, že toto kriterium bylo splněno.

 

Zpráva

o plnění státního rozpočtu federace a souhrnu státních rozpočtů za I. čtvrtletí 1991

Úvod

Zpráva je podkladem pro kontrolu plnění státního rozpočtu Federálním shromážděním ve smyslu § 11 zákona č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace a současně podkladem pro jednání s Mezinárodním měnovým fondem o splnění kriteria vývoje čisté zadluženosti vládního sektoru u bank za I. čtvrtletí.

Vývoj státního rozpočtu byl výrazně ovlivněn celkovými tendencemi a výsledky ve vývoji ekonomiky. Z toho vychází i celkové pojetí zprávy, která výsledky rozpočtového hospodaření analyzuje jak z hlediska plnění záměrů rozpočtové politiky stanovených pro rok 1991, tak v širších ekonomických souvislostech.

Analýza je výrazně ovlivněna dostupností a kvalitou číselných dat. Data se zpožďují, nezachycují nové aktivity, celá sféra služeb je v nich podceněna, chybí údaje o hospodaření místních rozpočtů.

Indexy cen konečné spotřeby jsou počítány na vahách roku 1989, indexy cen výrobců jsou rovněž orientační. Odhadujeme, že při vahách r. 1991 by cenový index byl nižší o 5 - 9 bodů.

U údajů zachycujících příjmy a výdaje obyvatelstva není odděleně evidován soukromý sektor, jen z části je obsažen v tzv. ostatních příjmech a ostatních výdajích obyvatelstva.

Údaje o vývoji vnějších vztahů jsou pouze orientační (není ještě plně sjednocena metodika vykazování). Nejsou zachycovány všechny položky.

Řada údajů rozpočtu je pouze omezeně srovnatelná s vývojem v předchozích letech v důsledku změn rozpočtových pravidel.

Datová základna se zpravidla vždy v transformačním období opožďuje za skutečným vývojem, neboť nezachycuje všechny nové ekonomické aktivity a tím vykazuje horší výsledky, než jaké ve skutečnosti jsou. S vysokou pravděpodobností je skutečný vývoj příznivější, než je v oficiálních datech, zejména v objemu produkce a v cenách.

I. Celková charakteristika vývoje ekonomiky

a) Vývoj ekonomiky byl v I. čtvrtletí výrazně ovlivněn zejména těmito faktory:

- probíhajícím procesem transformace naší ekonomiky, především liberalizací cen, vnitřní směnitelností koruny a privatizací,

- omezením poptávky po našem exportu ze strany východních zemí, zejména Sovětského svazu. Vývoz do těchto zemí poklesl proti stejnému období m. r. o 20 %, a do Sovětského svazu o více než 35 %. Tento pokles poptávky, který nezávisí na procesu transformace má za následek pokles výroby.

- snížením domácí poptávky v ekonomice.

b) Celkové snížení poptávky vede k poklesu ukazatelů charakterizujících výrobu.

Výroba zboží v průmyslu se v I. čtvrtletí 1991 po vyloučení vlivu cen snížila proti stejnému období 1990 o 11,9 %. Největší snížení produkce je v odvětvích konfekčního průmyslu (o 28,9 %), způsobené zejména poklesem poptávky ze zahraničí, v průmyslu potravin a pochutin (o 17,1 %), způsobené poklesem vnitřní poptávky. Zvýšení produkce se projevilo pouze v odvětvích průmyslu paliv (o 7,4 %), spojené s předzásobením obyvatelstva, průmyslu papíru a celulózy (o 6,0 %), spojené s bouřlivým rozvojem tisku a energetickém průmyslu (o 0,6 %).

Objem stavební výroby stavebních podniků, které zaměstnávají více než 100 pracovníků se snížil proti I. čtvrtletí 1990 o 35,8 %. Předpokládáme, že celkový objem stavebních prací (včetně soukromých firem a státních podniků s méně než 100 pracovníky) je daleko vyšší.

c) Liberalizace cen, odstraňování nerovnovážných tendencí zděděných z minulosti, jakož i specifické chování výrobců a obchodu vedly k růstu cenové hladiny.

Spotřebitelské ceny byly v březnu 1991 (proti prosinci 1990) vyšší o 40,9 %. Průměrně byly spotřebitelské ceny za I. čtvrtletí 1991 (proti stejnému období minulého roku) vyšší o 54,7 %.

V průběhu čtvrtletí se růst spotřebitelských cen výrazně zpomaloval. Ve srovnání s předchozím měsícem vzrostly v lednu o 25,8 %, v únoru o 7,0 % a v březnu o 4,7 %.

d) Růst cen se projevil na jedné straně ve zvýšení zisku a disponibilních finančních zdrojů podniků, a tím i příjmů státních rozpočtů, na druhé straně v poklesu domácí poptávky.

e) K podstatným změnám dochází také v oblasti zaměstnanosti. Na pracovních úřadech bylo k 31. 3. 1991 evidováno 184 612 žadatelů o zaměstnání, což je o 107 347 osob více než na konci roku 1990. Zvýšil se i počet osob pobírajících příspěvek před nástupem zaměstnání, a to z 49 571 na konci roku 1990 na 118 043 k 31. 3. 1991. Tím došlo také k vyšším celkovým výplatám tohoto příspěvku. Zatímco za celý rok 1990 bylo vyplaceno 266,9 mil. Kčs, tak za I. čtvrtletí 1991 to bylo již 331,4 mil. Kčs. Z prostředků vyčleněných ve státních rozpočtech republik na nezaměstnanost (bez prostředků na rekvalifikaci) to představuje 5,3 %. Ukazuje se, že máme nedostatečné mechanismy na znovuzapojení lidí do práce.

f) Platební bilance v konvertibilních měnách vykázala předběžný schodek na běžném účtu 313 mil. USD, tj. v podstatě stejný výsledek jako v minulém roce. Tento vývoj je příznivější vzhledem k tomu, že na rozdíl od roku 1990 platíme dovoz ropy ze Sovětského svazu ve směnitelných měnách. Výsledky za I. čtvrtletí nám umožňují udržet stabilní kurs koruny a její vnitřní směnitelnost. Stabilizace kursu bylo přitom dosaženo při nižším čerpání zahraničních úvěrů, než se předpokládalo. Ze stabilizační půjčky cca 1,5 mld USD určené v roce 1991 k posílení devizových rezerv byla zatím čerpána pouze první tranže od Mezinárodního měnového fondu ve výši 755 mil. USD.

g) Hospodaření státních rozpočtů skončilo přebytkem ve výši 15,3 mld Kčs, tedy o 4,3 mld Kčs více než se očekávalo. Bylo to způsobeno jednak nárůstem odvodů a daní ze zisku v souvislosti s cenovým růstem a menší míře i určitou regulací výdajů rozpočtu, kterou bylo třeba uskutečňovat vzhledem k nejistotám ve vývoji roku 1991. Přebytek byl významným brzdícím činitelem cenového růstu. Dohodnuté kritérium Mezinárodního měnového fondu, pokud jde o změnu čisté pozice vládního sektoru u bankovní soustavy, bylo v I. čtvrtletí splněno.

h) Úvěry poskytnuté podnikům a obyvatelstvu vzrostly proti konci roku 1990 o 33,0 mld Kčs, tj. o 5,6 % (úvěry podnikům vzrostly o 31,8 mld Kčs, tj. o 5,9 %), což je polovina nárůstu uvažovaného na I. čtvrtletí. Hlavní příčinou relativně nízkého nárůstu úvěru je opatrnost komerčních bank při poskytování úvěru na straně jedné a nedostatek kvalitních projektů v podnicích, které by mohly být předmětem úvěrování. Úvěrová restrikce významným způsobem přispěla k blokaci cenového růstu. V březnu došlo k zastavení růstu platební neschopnosti podniků, ze 78,2 mld Kčs v únoru klesla koncem března na 76,4 mld Kčs.

ch) Vývoj mezd byl vzhledem k cenovému růstu umírněný a nepochybně přispěl k tlumení inflačních impulsů v I. čtvrtletí. Proti stejnému období minulého roku vzrostly příjmy z mezd pouze o 4,0 %.

i) Dynamicky se rozvíjí aktivita soukromého sektoru a postupně stoupá i příliv zahraničního kapitálu do naší ekonomiky. Počet joint ventures se téměř zdvojnásobil a dosáhl 2.638. Zahraniční kapitál dosáhl 10,1 mld Kčs, a proti konci roku 1990 vzrostl o 7,8 mld Kčs. Koncem čtvrtletí bylo registrováno 655 tis. soukromých podnikatelů. V rámci malé privatizace bylo vydraženo 2,4 tis. jednotek.

II. Vývoj státních rozpočtů

V rozpočtovém hospodaření v 1. čtvrtletí se odráží celkový ekonomický vývoj a realizace záměrů rozpočtové politiky stanovené pro rok 1991. Dosažený přebytek státních rozpočtů ve výši 15,3 mld Kčs (neobsahuje výsledky místních rozpočtů) byl vyšší o 4,3 mld Kčs, než předpokládaly záměry finanční politiky pro 1. čtvrtletí. Tato skutečnost byla ovlivněna dvěma hlavními faktory (kromě obvyklého sezónního vlivu v plnění rozpočtu, kdy výsledky v 1. čtvrtletí jsou zpravidla lepší než celoroční výsledek):

- dynamickým vývojem zisku podniků (ovlivněným převážně růstem cen) a s ním spojených odvodů a daní do státního rozpočtu; projevilo se to zejména v relativně vysokém plnění odvodů a daní ze zisku (41,8 % celoročně předpokládané částky);

- regulací vývoje výdajů rozpočtů; celostátně koordinovaná opatření přijatá jednotlivými ministerstvy financí však nesměřovala k plošné restrikci výdajů; byl uplatněn diferencovaný přístup k jednotlivým odvětvím, který na jedné straně umožňoval v odvětvích zdravotnictví a školství využití přiměřené části celoročně rozpočtovaných výdajů (zhruba čtvrtinu), na druhé straně však směřoval k omezenému čerpání dotací v podnikové sféře, neproduktivních výdajů a rezerv rozpočtů;

Pro vznik přebytku státního rozpočtu byl rozhodující vývoj zisku, zatímco regulace výdajů sehrála doplňující úlohu.

Ve vývoji státního rozpočtu (souhrn federálního a republikových rozpočtů) se projevují tyto hlavní tendence:

a) výrazně se zvýšila dynamika rozpočtových příjmů a výdajů při současném zvýšení předstihu dynamiky příjmů před výdaji, který se odrazil ve vyšším přebytku státního rozpočtu:

Stav k 31. 3. v mld Kčs

 

1989

1990

1991

1990/89

1991/90

Příjmy celkem

66,45

69,52

108,76

104,6

156,4

Výdaje celkem

66,10

63,87

93,50

96,6

146,4

Přebytek

+ 0,35

+ 5,65

+ 15,26

-

-

 

Na zvýšení příjmů a výdajů v letošním roce má vliv nejen celkový ekonomický vývoj a zejména pak růst cen, ale i změny proporcí mezi státními rozpočty a místními rozpočty (uvedené indexy jsou nesrovnatelné s rokem 1990);

b) relativní plnění celoročních předpokládaných příjmů a výdajů je letos vyšší než v minulých letech:

v %

 

1989

1990

1991

Příjmy

21,6

21,1

26,5

Výdaje

20,8

19,7

23,3

Rozdíl v bodech

0,8

1,4

3,2

 

Uvedená skutečnost zčásti svědčí o tom, že některé rozpočtové příjmy byly v rozpočtu podhodnoceny, což se týká zejména odvodů ze zisku. Přitom je však třeba vzít v úvahu, že ocenění vývoje této položky vycházelo z tehdy (tj. v období listopad - prosinec 1990) předpokládané míry cenového růstu a že devalvace kursu Kčs byla provedena až po schválení rozpočtu.

c) ve srovnání s 1. čtvrtletím roku 1990 se snížil objem neinvestičních dotací poskytovaných podnikům ze 7,6 mld Kčs na 3,7 mld Kčs, tj. o 50,8 %; (na pokles působí mj. neposkytování dotací v oblasti zahraničního obchodu v roce 1991); celkové vztahy ve státním rozpočtu jsou však výrazně ovlivněny tím, že se nepodařilo uskutečnit původní záměr odstranit dotace k cenám tepla pro konečné spotřebitele od počátku roku; odklad účinnosti tohoto opatření na období od 1. 5. t. r. znamená, že nad rámec schváleného rozpočtu, který s tímto posunem termínu neuvažoval, bylo nutno vynaložit dotace na úhradu cenových rozdílů u paliv a tepla, jejichž objem k 31. 3. 1991 představoval 7,58 mld Kčs. Včetně těchto dotací činil celkový objem neinvestičních dotací 11,3 mld Kčs, což je o 49,2 % více než ve stejném období minulého roku. Rychlý růst dotací na palivo a teplo pokračuje i v dubnu (k 26. 4. t. r. činily 10,04 mld Kčs);

d) v důsledku změny v rozdělení příjmů mezi jednotlivé státní rozpočty podle rozpočtových pravidel uplatňovaných od 1. 1. 1991 poklesl podíl příjmů státního rozpočtu federace na celkových příjmech souhrnu státních rozpočtů ze 42,6 % v 1. čtvrtletí 1990 na 28,7 % v 1. čtvrtletí 1991;

e) celkové hospodaření jednotlivých státních rozpočtů je letos příznivější než v předchozích letech a je rovnoměrněji rozděleno mezi rozpočty; podle propočtů federálního ministerstva financí byly dosaženy tyto přebytky (v mld Kčs):

v mld Kčs

 

1989

1990

1991

Celkem

+ 0,35

+ 5,65

15,26

v tom:

federace

+ 0,51

+ 6,31

5,07

 

ČR

- 0,42

- 0,81

4,09

 

SR

+ 0,26

+ 0,16

6,10

 

Uvedené údaje za jednotlivé rozpočty se liší od údajů vykazovaných na účtech k 31. 3. 1991 (federace +12,20 mld Kčs, ČR -0,32 mld Kčs, SR +3,38 mld Kčs).

Je to způsobeno především technikou rozdělování daně z obratu a odvodů a daní ze zisku podle stanovených podílů (35 %, 40 %, 25 %), kde dochází k mírnému zpoždění proti skutečnému přílivu příjmů. [Vzhledem k tomu, že se nepodařilo zabezpečit automatizovaný (tj. okamžitý) způsob dělení společných příjmů připsaných na účty federálního ministerstva financí v SBČS podle uvedeného klíče, převádí federální ministerstvo financí do státních rozpočtů republik jejich podíl na dani z obratu a odvodech ze zisku v několika "zálohách" v průběhu měsíce a počátkem následujícího měsíce na základě skutečných výsledků tyto převody upravuje.]

Ve vykázaném přebytku federálního rozpočtu (12,2 mld Kčs) jsou proto zahrnuty částky, které byly počátkem dubna převedeny do rozpočtů republik (do ČR 4,41 mld Kčs, do SR 2,72 mld Kčs). O tyto částky byly korigovány výsledky pokladního plnění jednotlivých rozpočtů.

Přebytek rozpočtu dosažený v 1. čtvrtletí nelze přeceňovat ani považovat za záruku splnění celoročního záměru z těchto hlavních důvodů:

- intenzita faktorů, která působila na dosažení relativně vysokého plnění rozpočtových příjmů (zejména cenový vývoj) může v dalším vývoji zeslábnout; určitým signálem v tomto směru je v podstatě zastavení růstu a stabilizace cen průmyslových výrobků v březnu (v tomto měsíci došlo i k zesílení tendence k poklesu objemu průmyslové produkce);

- naopak lze počítat s tendencí ke zvýšení, resp. zrychlení růstu výdajů v organizacích rozpočtové sféry po jejich předchozí regulaci; týká se to zejména oblastí, kde cenové vlivy způsobují problémy v rozpočtu, např. zdravotnictví a školství, kde jsou nastolovány požadavky na valorizaci jejich rozpočtů; navíc bude působit i zvýšení mezd v rozpočtové sféře ve vazbě na předchozí vývoj cen.

Z těchto důvodů je nezbytné, aby i v dalším průběhu roku byla rozpočtová politika ministerstev financí koordinována a aby byly sjednoceny názory na otázku úpravy státních rozpočtů na rok 1991.

Závěry

1. Dosažené výsledky ukazují, že transformace čs. ekonomiky začala a v hospodářství se uskutečňují významné pohyby. Tržní transformace ekonomiky nezbytně přináší potíže a nepříjemné projevy. Na druhé straně se objevují pozitivní prvky této transformace, zejména dynamický rozvoj soukromého sektoru.

2. Číselné údaje odrážejí skutečný vývoj nedostatečně a ekonomiku ukazují v poněkud horším obraze, než je skutečný stav. Nelze proto pouze na základě těchto čísel dělat jednoznačné závěry.

3. Dominantním rysem vývoje ekonomiky v 1. čtvrtletí 1991 je pokles poptávky. K tomuto poklesu dochází na všech úsecích tj. ve spotřebě, investicích, výdajích státu a vývozu. Tento pokles poptávky je předpokladem pro úspěšné blokování inflace. Zároveň však brzdí i ekonomický růst.

4. Hospodářská politika může tuto situaci ovlivňovat pomocí svých nástrojů pouze částečně. Zásadním problémem je hledání optima mezi blokací inflace jako nutné podmínky pro úspěšný postup transformace ekonomiky a únosným poklesem produktu.

5. Hlavní záměry rozpočtové politiky jsou plněny. Svým celkovým výsledkem působil rozpočet protiinflačně. Z analýzy faktorů, které působily při vzniku rozpočtového přebytku je však zřejmé, že rozhodující byl vliv růstu cen na příjmovou stranu rozpočtu. Regulační opatření v oblasti rozpočtových výdajů byla důležitou součástí rozpočtové politiky v 1. čtvrtletí, avšak z hlediska přebytku sehrála jen doplňující úlohu. Výsledky plnění rozpočtu nelze proto přeceňovat.

6. Je třeba čelit příp. snahám, které by vysokého přebytku v 1. čtvrtletí mechanicky využívaly jako argumentu pro zdůvodnění možnosti výraznějšího zvýšení rozpočtových výdajů, resp. pro vyhlášení požadavku na ústup od zásad restriktivní finanční politiky, a to z těchto důvodů:

- dosažený přebytek je ovlivněn mimořádnými vlivy, které se zřejmě nebudou opakovat, resp. opakovat v takové intenzitě (např. cenový náraz, vliv přecenění zásob),

- zkušenosti z minulých let prokazují, že výsledné saldo rozpočtu se v průběhu roku zhoršuje,

- v zákonech o státních rozpočtech na rok 1991 je stanoveno, že opatřeními, která přijmou vlády v průběhu roku nesmí dojít ke zhoršení výsledného salda rozpočtových příjmů a výdajů,

- podle podmínek dohodnutých s MMF se čistý úvěr vládě má snížit k 31. 12. 1991 o 8 mld Kčs; do plnění tohoto kritéria však nebude možno započítat výsledky finančního zúčtování roku 1991 (výsledky tohoto zúčtování, tj. zejména zpřesnění odvodů do státního rozpočtu v minulých letech vždy znamenaly zlepšení plnění rozpočtu).

Z toho plyne, že za možný operační prostor pro příp. úpravy rozpočtu nelze pokládat celkovou výši dosaženého rozpočtového přebytku. V zásadě by změny na straně výdajů a příjmů měly být zhruba vyrovnané. Do takovéto kalkulace je třeba zahrnout i snížení sazeb daně z obratu jako opatření sledující oživení poptávky v ekonomice s možným pozitivním vlivem na další vývoj míry inflace a na zvýšení odbytu produkce podniků na vnitřním trhu.

7. Podstatná část celoročně uvažovaného přebytku rozpočtu má být zajištěna ve federálním rozpočtu. Do této oblasti se však koncentruje řada problémů spojených jak s dosavadními negativními vlivy vyplývajícími z dotací na palivo a teplo, tak i s dalšími očekávanými dopady (např. řešení ztrát podniků z embarga vyhlášeného ve vztahu k Iráku a Kuvajtu). Závažnou je i skutečnost, že podstatná část rezerv federálního rozpočtu byla již využita nebo rozdělena - v současné době má vláda ČSFR k dispozici v podstatě jen zhruba polovinu vládní rozpočtové rezervy z celoročně uvažované částky 0,5 mld Kčs.

 

Federální ministerstvo financí

Odbor I/7

Pokladní plnění státního rozpočtu 1991

v mil. Kčs

Období: leden - březen 1991

1991

Rozpočet: Souhrn ČSFR / Federace / ČR / SR

Roční rozpočet

Plnění I - III

% plnění rozpočtu

Příjmy celkem

409997

108760

26.5

A. Daň z obratu

154305

32608

21.1

B. Podnikové odvody a daně

187786

58272

31.0

1. Podnikové odvody a daně ze zisku

91658

38278

41.8

v tom:

podíl na spol. odvodech a daních

89055

37214

41.8

 

důchodová daň ze zisku

2603

1064

40.9

2. Odvody z objemu mezd

90069

18628

20.7

3. Zemědělská daň z pozemků

2859

33

1.2

4. Odvody Státní banky čs.

3100

1084

35.0

5. Ostatní odvody podniků

100

249

249.0

C. Jiné příjmy

67906

17880

26.3

6. Clo

8000

2394

29.9

7. Daň ze mzdy

39620

9660

24.4

8. Příjmy rozp. a odvody přísp. organizací

8784

3911

44.5

9. Poplatky, pokuty a penále

1725

544

31.5

10. Splátky půjček poskytnutých z rozpočtu

6934

532

7.7

11. Kreditní úroky

628

8

1.3

12. Příjmy míst. rozpočtů (dočasně nepřevedené)

0

0

 

13. Ostatní příjmy

2215

831

37.5

Výdaje celkem

401997

93504

23.3

A. Vlastní výdaje

378074

82370

21.8

1. Invest. dotace podnikům (vč. družstev)

8213

1008

12.3

2. Výdaje na investice rozp. organizací

15964

1883

11.8

3. Invest. příspěvky přísp. organizacím

1696

706

41.6

4. Dotace na bytovou výstavbu

3650

184

5.0

5. Neinvest. dotace podnikům (vč. družstev)

36999

11315

30.6

6. Neinvest. dotace finančním institucím

7755

300

3.9

7. Neinv. výdaje RO a neinv. příspěvky PO

303797

66974

22.0

v tom:

neinv. výdaje na soc. zabezpečení

130150

27762

21.3

 

státní vyrovnávací příspěvek

27000

6371

23.6

 

neinv. příspěvky přísp. organizací

4466

1136

25.4

 

úrokové platby

2745

0

0.0

 

poskytnuté úvěry z rozpočtu

2639

705

26.7

 

ostatní

136797

31000

22.7

B. Dotace místním rozpočtům

23923

11134

46.5

8. Dotace na investice míst. rozpočtům

14143

4028

28.5

9. Neinvest. dotace míst. rozpočtům

9780

7106

72.7

Přebytek/schodek

8000

15256

190.7


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP