FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

621

Odpověď

předsedy vlády ČSFR JUDr. M. Čalfy na interpelaci podanou poslancem Sněmovny lidu Z. Vysloužilem (tisk 621)

 

PŘEDSEDA VLÁDY

ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

V Praze dne 10. dubna 1991

Vážený pane poslanče,

dne 3. dubna t. r. jste se na mne obrátil s interpelací, ve které poukazujete na některé otevřené otázky, související s řešením další výroby kolejových vozidel v Moravskoslezské vagónce ve Studénce (MSV). Jedná se především o problémy týkající se vztahů mezi MSV a ČSD, jako hlavním odběratelem železničních vozidel.

Vláda ČSFR si je plně vědoma závažnosti situace v MSV, a proto. jak jste jistě informován, jsou otázky dodávek železničních kolejových vozidel pro Československé státní dráhy průběžně projednávány a sledovány nejen příslušnými resortními ministry či jejich náměstky, ale i místopředsedou vlády ČSFR panem Václavem Valešem.

K Vašim konkrétním námětům, jejichž řešení by mělo přispět ke stabilizaci výroby železničních kolejových vozidel na Ostravsku, uvádím:

Řešení výroby a odbytu železničních kolejových vozidel úzce souvisí s řešením složité finanční situace s. o. ČSD. Problematikou s. o. ČSD pro roky 1990 a 1991 se vláda ČSFR zabývala již na svých schůzích dne 1. března a 4. dubna t. r. Na základě výše uvedených jednání vlády ČSFR federální ministerstvo dopravy vypracovalo nový souhrnný dokument o programové strategii železniční dopravy v letech 1991-1995, který bude projednán vládou ČSFR začátkem května t. r. Tento koncepční materiál obsahuje návrhy na řešení mimo jiné problémů, na které poukazujete ve Vaší interpelaci.

Finanční situace s. o. ČSD včetně programové strategie železniční dopravy do roku 1995 bude vládou ČSFR posuzována především z hlediska tří rozhodujících problémových oblastí. a sice:

- legislativy, tzn. vyjasnění postavení železniční dopravy v dopravním systému státu, vztahu federálního ministerstva dopravy a s. o. ČSD a vztahu s. o. ČSD ke státnímu rozpočtu,

- strategie k sanaci hospodaření s. o. ČSD do roku 1995 včetně scénáře a harmonogramu postupových kroků v jednotlivých letech (technická. technologická, organizační a investiční opatření),

- program zásadních opatření pro roky 1991 a 1992, zaměřených zejména na racionalizaci celkové činnosti, organizační opatření v oblasti deetatizace a privatizace vč. úspor pracovních sil a celkových nákladů a na účast státu při řešení finančních otázek s. o. ČSD.

Koncepční otázky rozvoje železniční dopravy jsou obsahem i dopracovávaných "Zásad státní dopravní politiky", které vláda ČSFR předpokládá projednat koncem května t. r.

Požadavky na dodávky kolejových vozidel a z nich vyplývající spolupráce ČSD s jejich výrobci musí vycházet především z okamžitých a výhledových přepravních potřeb a současně i z finančních možností s. o. ČSD. Při schváleném státním rozpočtu nemá vláda ČSFR možnost přispět s. o. ČSD dalšími finančními prostředky na pořízení kolejových vozidel, a tak v současné době jsou jediným možným zdrojem financování jejich nákupu odpisy základních prostředků s. o. ČSD.

Výsledek řešení vztahů mezi výrobcem a odběratelem kolejových vozidel v letech 1991 a 1992 je proto závislý na realizaci racionalizačních opatření a obchodní aktivitě ČSD a zároveň na možnostech úvěrového řešení chybějících finančních zdrojů ČSD.

K možnosti zvýšeného odběru železničních kolejových vozidel nepřispívá ani snaha řady čs. výrobců o zvyšování cen svých výrobků. V této souvislosti však musím příznivě hodnotit přístup čs. vagónek k úpravě cenových relací železničních vozidel v souladu s jejich možnostmi.

Zabezpečení stability výrobního programu MSV považuji za žádoucí. Ze strany s. o. ČSD je však limitováno výší potřeb a finančními možnostmi té to organizace. Pro doplnění uvádím, že v důsledku současné hospodářské situace s. o. ČSD bude tato nucena již v letošním roce snížit počty pracovníků o 19 tisíc a do roku 1995 zřejmě o dalších 25 tisíc zaměstnanců.

Předpokládám, že dosud otevřené otázky v dodavatelsko-odběratelských vztazích mezi MSV a s. o. ČSD bude možno uzavřít již na základě výsledků projednání dříve zmíněné programové strategie železniční dopravy do roku 1995 v podmínkách ekonomické reformy.

S pozdravem

 

co na vědomí:

Vážený pan

Vážený pan

Zdeněk Vysloužil

ing. Rudolf Battěk

poslanec SL

předseda Sněmovny lidu FS ČSFR

Federální shromáždění ČSFR

Praha 

Praha

 

 

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP