Při provozování podnikatelské činnosti může patentový zástupce zaměstnávat další osoby. Vztahy mezi ním a dalšími osobami upravují pracovněprávní předpisy. Zaměstnané osoby mohou za patentového zástupce provádět běžné úkony: jedná se o administrativní úkony např. zaplacení správních poplatků, podání přihlášky, výpisy ze spisů, doručování apod.

Odměňování patentových zástupců bude upraveno sazebníkem, který vydá Federální úřad pro vynálezy v dohodě s Komorou.

Návrh zákona ukládá patentovým zástupcům povinnost uzavřít pojistnou smlouvu pro případ způsobení škody zastoupenému nebo osobám, které zaměstnává v pracovním nebo obdobném poměru. Účelem této zákonné povinnosti je ochrana těchto subjektů před insolventností patentového zástupce.

Podnikatelskou činnost může patentový zástupce provozovat buď samostatně, nebo společně s více patentovými zástupci. I při společném podnikání půjde vždy o podnikání fyzických osob.

K § 22 - 34

Návrh zákona řeší samosprávu patentových zástupců formou zřízení Komory patentových zástupců. Vytvoření samosprávného orgánu patentových zástupců, nezávislého na patentovém úřadě, je obvyklé ve státech s vyspělou ochranou průmyslového vlastnictví.

Návrh zákona vymezuje orgány Komory, jejich úkoly a pravomoce. S ohledem na federální působnost Komory jsou její orgány zastoupeny paritně občany České republiky a občany Slovenské republiky. Nejvyšším orgánem Komory je konference patentových zástupců.

Záměr ustanovit sídlo Komory v Brně vychází ze současné snahy o vyváženější rozmístění orgánů na území České a Slovenské Federativní Republiky. Navrhované umístění Komory bude vyhovovat také patentovým zástupcům v souvislosti s plněním jejich členských povinností např. z hlediska účasti na konferenci, účasti na práci jednotlivých komisí apod. Průmyslový charakter Brna a kvalifikace zdejších pracovníků v oboru ochrany průmyslového vlastnictví a některá tradiční hlediska jsou dobrým předpokladem pro plnění úkolů Komory.

Patentoví zástupci jsou disciplinárně odpovědni Komoře. Konečné rozhodnutí Komory o vyškrtnutí patentového zástupce z rejstříku na základě disciplinárního opatření je svěřeno Nejvyššímu soudu České a Slovenské Federativní Republiky, na rozdíl od přezkoumání rozhodnutí o vyškrtnutí z rejstříku v dalších případech podle § 9, kdy tato přezkoumání provádí soud podle sídla Komory.

K § 35 - 41

Oprávnění zrušovaná tímto zákonem pozbudou v zájmu zachování kontinuity platnosti až po uplynutí šesti měsíců po nabytí účinnosti tohoto zákona.

Návrh zákona ukládá Federálnímu úřadu pro vynálezy povinnost zabezpečit vytvoření Komory jako samosprávného orgánu patentových zástupců.

V přechodném období, tj. do 6 měsíců po nabytí účinnosti zákona, návrh zákona umožňuje zápis uchazeče o výkon činnosti patentového zástupce bez složení odborné zkoušky, za předpokladu splnění dalších zákonem stanovených podmínek. Patentový zástupce je ale povinen odbornou zkoušku vykonat do jednoho roku od zápisu do rejstříku. Toto ustanovení urychlí proces konstituování orgánů Komory.

Po nabytí účinnosti tohoto zákona se stane nadbytečným udělování oprávnění podle § 70 odst. 1 zákona č. 527/1990 Sb., o vynálezech, průmyslových vzorech a zlepšovacích návrzích. Z těchto důvodů zákon příslušnou část tohoto ustanovení vypouští.

V Praze dne 1. března 1991

Předseda vlády ČSFR

v z. Rychetský v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP