FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

465

Vládní návrh

Zákon

ze dne ……………

o vymezení působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Českou republikou a Slovenskou republikou ve věcech tisku a jiných informačních prostředků

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky respektujíc mezinárodní dohody a Listinu základních práv a svobod, zejména svobodu projevu, právo na informace a právo na vyhledávání a šíření informací bez ohledu na hranice státu, se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky ve věcech tisku a jiných informačních prostředků patří:

a) určovat v součinnosti s orgány republik zásady státní politiky ve vztahu k informačním prostředkům;

b) přijímat zákonodárnou úpravu na úseku periodického tisku, rozhlasového a televizního vysílání, jakož i šíření audiovizuálních programů a agenturního zpravodajství;

c) udělovat po dohodě s orgány republik licence k rozhlasovému a televiznímu vysílání k šíření audiovizuálních programů a zpravodajství, pokud půjde o subjekty působící podle zákona vydaného na základě písm. b) na celém území federace nebo pokud tato činnost podstatně přesahuje území jedné z republik a nebo pokud půjde o licence k vysílání z území České a Slovenské Federativní Republiky prostřednictvím družic.

§ 2

Do působnosti České republiky a Slovenské republiky patří:

a) realizace zásad státní politiky ve vztahu k informačním prostředkům;

b) výkon státní správy, zejména udělování licencí rozhlasovým a televizním organizacím, organizacím pro šíření audiovizuálních programů a zpravodajským agenturám, pokud jsou organizacemi, které působí na území republiky;

c) přijímat právní úpravu postavení a právních poměrů organizací rozhlasového a televizního vysílání, organizací pro šíření audiovizuálních programů a agenturního zpravodajství, působících na území republik.

§ 3

(1) Právnické a fyzické osoby mohou zřizovat a provozovat rozhlasové a televizní organizace, organizace šířící audiovizuální programy a zpravodajské agentury na základě udělené licence. Podmínky pro udělení licence stanoví zákon Federálního shromáždění. Toto ustanovení se nevztahuje na organizace zřízené zákony národních rad podle § 2 písm. c) a organizace uvedené v odstavci 2 tohoto ustanovení.

(2) V České a Slovenské Federativní Republice působí Československý rozhlas a Československá televize, které jsou příspěvkovými organizacemi, oprávněnými provozovat rozhlasové a televizní vysílání. Podrobnosti o jejich činnosti, vnitřním uspořádání a hospodaření stanoví zákon Federálního shromáždění.

§ 4

Československý rozhlas a Československá televize uzavře do 3 měsíců ode dne účinnosti zákonů národních rad, jimiž byl zřízen Český rozhlas a Česká televize a Slovenský rozhlas a Slovenská televize, dohodu o způsobu rozdělení a převodu majetku a vypořádání jiných právních poměrů majetkové povahy.

§ 5

Zrušují se

1. zákon č. 167/1968 Sb., o vymezení působnosti Československé socialistické republiky ve věcech tisku a jiných informačních prostředků;

2. zákon č. 17/1964 Sb., o Československém rozhlasu ve znění zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění č. 1/1967 Sb., o změnách v organizaci a působnosti některých ústředních orgánů;

3. zákon č. 18/1964 Sb., o Československé televizi ve znění zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění č. 1/1967 Sb., o změnách v organizaci a působnosti některých ústředních orgánů.

§ 6

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

Důvodová zpráva

1. Obecná část

Dosavadní zákon č. 167/1968 Sb., o vymezení působnosti ČSSR ve věcech tisku a jiných informačních prostředků svěřuje federaci v této oblasti stanovení zásad státní politiky včetně koordinace jejího provádění, zřizování a správu vydavatelských podniků a jiných organizací a zařízení pro šíření informací v rámci úkolů a působnosti federace, přijímání zákonodárných úprav a určování zásad vydavatelského práva. Ostatní věci patří do kompetence republik.

Pokud jde o Československou televizi, Československý rozhlas a Československou tiskovou kancelář, jsou podle dosud platných unitárních zákonů federálními organizacemi a tyto zákony zatím neumožňují zřídit pro tuto oblast - v souladu s principy nového uspořádání federace - rovněž republikové organizace. Kromě toho není zatím umožněno, aby rozhlasové a televizní vysílání a agenturní zpravodajství mohly provozovat v souladu s přijatou Listinou základních práv a svobod též jiné organizace než státní a fyzické osoby.

Československá televize a Československý rozhlas jsou doposud napojeny na republikové rozpočty. Působení samostatných federálních organizací si nepochybně vyžádá určité prostředky z federálního rozpočtu. Jejich výši však bude možno určit teprve na základě skutečného rozsahu činnosti a způsobu hospodaření obou institucí.

2. Zvláštní část

K § 1

Federaci se nadále zachovává působnost stanovit zákonem úlohy a pravidla působení informačních prostředků s výjimkou zpravodajského filmu, kde se předpokládá komplexní úprava zákony národních rad.

Kromě pojmu "rozhlasové a televizní vysílání" je uváděn i pojem "šíření audiovizuálních programů", a to proto, aby úprava zahrnovala i kabelovou televizi a další možné způsoby přenosu informace, které může přinést rychlý technický vývoj v blízké budoucnosti.

Působnost na úseku výkonu státní správy se federaci, a to vždy v dohodě s orgány republik, přiznává pouze pro vybrané případy udělování licencí k rozhlasovému a televiznímu vysílání, šíření audiovizuálních programů nebo agenturního zpravodajství. Tento způsob řešení mj. zabraňuje tomu, aby v některých případech musela vydávat rozhodnutí o licenci dvě místa a současně přispívá k odstranění potenciálních sporů o příslušnost k jejich vydání. Návrh rovněž koresponduje s obecnými kompetencemi federace ve vztahu k zahraničí.

K § 2

Zásada, že veškeré ostatní věci tisku a jiných informačních prostředků patří do působnosti republik, je konkretizována v návaznosti na ustanovení § 1 písm. c); dělení působností je v otázkách udělování licencí mezi federaci a republiky provedeno tak, že rozhodujícím kritériem je především rozsah územní působnosti organizace zabývající se šířením informací.

Zároveň se zakotvuje působnost republik zřídit organizace zabývající se šířením informací na území republik a upravit jejich právní poměry zákony národních rad.

K § 3

V souladu s obecně uznávanými základními principy jako je například princip svobody projevu, právo na informace a princip svobody podnikání se zabraňuje dosavadní koncentraci monopolu na šíření informací z jednoho místa. Společně s otevřením prostoru, zejména pro vysílání nestátních organizací a soukromých firem a tím i konkurenčních programů, se vytváří vyšší záruky rozmanitosti a různorodosti vysílání.

Federální i republikové organizace pro rozhlasové a televizní vysílání budou mít možnost šířit všechny typy pořadů. Odstraňují se tím zároveň dlouhodobě neřešené problémy spojené s rozdělováním kompetencí federace a republik podle toho, zda jde o oblast informací nebo kultury, přičemž obsah těchto pojmů lze v každodenní praxi jen obtížně oddělit.

Počítá se s tím, že pravidla utváření programů, které budou moci jednotlivé organizace vysílat, včetně paritního zastoupení obou republik v programových radách federálních organizací, stanoví zákon Federálního shromáždění o rozhlasovém a televizním vysílání.

Umožňuje se rovněž vznik privátních tiskových (zpravodajských) agentur. Provozování tohoto typu zpravodajství by rovněž mělo podléhat režimu licencí. V tomto směru se předpokládá koordinace obsahu návrhu zákona o Československé tiskové kanceláři, který byl již předložen jako iniciativní návrh skupiny poslanců Federálnímu shromáždění.

K § 4

Federálním institucím pro rozhlasové a televizní vysílání se ukládá, aby v zákonem stanovené lhůtě sjednaly v případě, že zákony národních rad budou zřízeny republikové rozhlasy a televize, dohodu o rozdělení majetku, včetně rozdělení vysílacích kanálů a vypořádání ostatních majetkových právních poměrů Vypořádání právních poměrů vyplývajících z pracovně právních vztahů bude řešeno v souladu s úpravou obsaženou v zákoníku práce.

K § 5

Navrhuje se okamžité zrušení zákona č. 167/1968 Sb., jako předpisu nevyhovujícího novým potřebám a podmínkám. Nově navrhovaný zákon by měl tento předpis zcela nahradit. Dále se navrhuje zrušit dosavadní zákony o Československém rozhlase a Československé televizi s tím, že právní postavení těchto organizací je zakotveno v tomto zákoně a podrobnosti o jejich činnosti, vnitřním uspořádání a hospodaření stanoví zákon Federálního shromáždění.

V Praze dne 24. ledna 1991

Předseda vlády ČSFR:

Čalfa v. r.

Místopředseda vlády ČSFR:

Rychetský v. r.

Místopředseda vlády ČSFR:

Mikloško v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP