FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990
VI. v. o.
376
Odpověď
ministra vnitra ČSFR Ing. Jána Langoše na interpelaci podanou poslancem SL B. Hubálkem (tisk 178)
MINISTR VNITRA
ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
Ing. Ján LANGOŠ
V Praze dne ... listopadu 1990
Čj.: SP-5439/01-90
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci ze dne 4. října 1990 sděluji, že v rámci FMV bylo provádění prověrek upraveno rozkazy ministra vnitra ČSFR č. 21/1990 a č. 66/1990. Na základě těchto rozkazů byly realizovány na všech součástech FMV, tedy i na Úřadě pro správní službu a legislativu, Úřadě FMV pro koordinaci a řízení, Správě personální práce a vzdělávání a Inspekci ministra vnitra ČSFR s těmito výsledky: na Úřadu FMV pro správní službu a legislativu bylo zařazeno do prověrek celkem 85 příslušníků, z nich bylo 80 prověřeno a u 5 příslušníků není výsledek prověrek zatím znám; na Úřadě FMV pro koordinaci a řízení bylo do prověrek zařazeno 92 příslušníků, z nichž občanská komise nedoporučila pro další službu v SNB 31 příslušníků a 22 doporučila využít mimo tento útvar, převážně ve složce VB; na Inspekci ministra vnitra ČSFR bylo k prověrkám určeno 18 příslušníků, z toho 4 nebyly prověřeni pro další službu v SNB a 4 komise doporučila využít mimo tento útvar; na Správě personální práce a vzdělávání, včetně školských zařízení pod ni spadajících, bylo k prověrkám určeno 180 příslušníků, z nichž 74 nebylo prověřeno pro další službu v SNB a 20 bylo doporučeno k dalšímu využití v rámci složky VB.
V žádném případě však nelze hovořit o tom, že zmíněné úřady se jakýmkoliv způsobem podílely na řízení bývalé státní bezpečnosti. Tyto úřady nikdy neměly a ani v současné době nemají žádnou nařizovací, ani řídící pravomoc vůči útvarům provádějícím vlastní výkon bezpečnostní služby. Dodávám ještě, že Úřad FMV pro koordinaci a řízení a Úřad FMV pro správní službu a legislativu vznikly až po faktickém zrušení státní bezpečnosti.
V souladu s dosud platným RMV ČSSR č. 35/1972 Pravidla pro přípravu a vydávání předpisů v oboru působnosti FMV, ve znění RMV ČSSR č. 17/1983 jsou věcnými gestory těchto resortních právních předpisů vždy ty úřady, jejichž činnosti se týkají, nebo je v resortu řídí. Proto rozpracování zákona č. 169/1990 Sb. do interních předpisů, novelizace stávajících i zajištění dalších nezbytných opatření s tím spojených náleželo Správě personální práce a vzdělávání FMV. Liknavým postupem bývalých vedoucích funkcionářů tohoto útvaru nebyl včas připraven a ve vládě ČSFR projednán návrh zásadních organizačních změn v resortu federálního ministerstva. Přesto tato správa, ani ž byla splněna zákonem explicitně požadovaná podmínka "zásadních organizačních změn schválených vládou ČSFR", připravila a bývalému ministru vnitra ČSFR předložila rozkazy, kterými byli (takto protiprávně) propuštěni příslušníci SNB ze služebního poměru podle § 100 odst. 1 písm. a) zák. č. 100/1970 Sb. ve znění novel. Proto musela být celá řada těchto rozkazů zrušena jako nezákonných a po splnění shora uvedené podmínky nahrazena rozhodnutími novými se všemi náležitostmi pro propouštěné příslušníky garantovanými platným zákonem.
Obdobná situace existovala, při stanovení podrobností o vytváření, působnosti a jednání občanských komisí. Proto jsem po nástupu do funkce ministra vnitra zabezpečil, že v několika dnech byl vypracován návrh zásad vytváření, působnosti a činnosti občanských komisí v resortech MV. Dne 15. 7. 1990 a s odstupem opětovně jsem předložil v souladu se zákonným zmocněním návrh těchto zásad k posouzení ministrům vnitra ČR a SR s tím, že po jejich dopracování by tyto "zásady" byly vydány ve stejném znění jak pro potřeby federálního, tak i republikových ministerstev vnitra. Protože jsem se v tomto směru nesetkal s adekvátní reakcí a s přihlédnutím k naléhavosti řešení neúnosného stavu, jsem vydal dne 14. 9. 1990 rozkaz č. 94/1990, který upravuje podrobnosti o vytváření, působnosti a jednání občanských komisí v resortu FMV.
Funkcionáři, kteří za uvedenou problematiku odpovídali, byli odvoláni z funkcí a celá řada z nich propuštěna ze služebního poměru. Rovněž byl zrušen Úřad FMV pro správní službu a legislativu a realizuje se nová organizace legislativní a správní agendy v rámci Úřadu FMV pro koordinaci a řízení, kde jsou do řídících funkcí ustanoveni noví pracovníci.
S pozdravem
Vážený pan
Bohuslav HUBÁLEK
poslanec Sněmovny lidu
Federálního shromáždění
Praha