FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
VI. volební období
340
NÁVRH
poslanců Federálního shromáždění ČSFR Josefa Bakšaye, Tomáše Kopřivy, Jiřího Kováře, Libora Kudláčka, Vladimíra Mikule, Igora Němce a Jana Šterna
ZÁKON
ze dne ........ 1990
kterým se doplňuje zákon č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:
Čl. I
Zákon č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, se doplňuje takto:
Za § 26 se vkládá nový § 26a, který zní:
"§ 26a
(1) Státní podniky, rozpočtové a příspěvkové organizace a družstva nemohou ode dne účinnosti tohoto zákona do 31. prosince 1991 vypovědět [§ 10 zákona č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor] smlouvy o nájmu nebytových prostor [§ 3 zákona č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor], kterými tyto nebytové prostory přenechaly do užívání organizacím uvedeným v § 2 tohoto zákona.
(2) Jestliže státní podniky, rozpočtové nebo příspěvkové organizace nebo družstva vypověděly [§ 12 zákona č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor] přede dnem účinnosti tohoto zákona smlouvy o nájmu nebytových prostor [§ 3 zákona č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor], kterými přenechaly tyto nebytové prostory do užívání organizacím uvedeným v § 2 tohoto zákona a jestliže výpovědní lhůty) neskončily do dne účinnosti tohoto zákona, skončí tyto lhůty dnem 31. prosince 1991.
(3) Státní podniky, rozpočtové a příspěvkové organizace a družstva, kterým v důsledku opatření podle odstavce 1 a 2 vznikne škoda, mají právo na náhradu této škody vůči organizacím, které mají nebytové prostory v nájmu."
Čl. II
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Důvodová zpráva
Ministerstvům pro správu národního majetku a jeho privatizaci a poslancům FS jsou v souvislosti se schválením zákona č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby signalizovány takové postupy státních organizací, které ve svých důsledcích vedou k obcházení smyslu zákona a k vytváření takových situací, kdy je některým občanům umožněno, aby provozní jednotky vhodné k privatizaci získali za nepoměrně výhodnějších podmínek, než tomu bude v zákonem předepsaných veřejných dražbách. Jedním z takových problémů je, že státní podniky, další státní organizace, případně i družstva, které mají právo hospodaření k nebytovým prostorám nebo jsou jejich vlastníky vypovídají smlouvy o nájmu nebytových prostor uzavřené se státními organizacemi, které v těchto nebytových prostorách zřídily své provozní jednoty. Vzniká tak situace v zásadě dvojího druhu:
1) Podnik, kterému byla dána výpověď z nebytového prostoru, je po uplynutí výpovědní lhůty povinen vyklidit vnitřní vybavení své provozní jednotky, odvézt je do svých skladů, přemísti je do jiných provozních jednotek anebo tento majetek odprodat za poměrně nízké ceny. Nebytový prostor v tomto případě zůstává prázdný, ztrácí charakter provozní jednotky a v důsledku toho nemůže být předmětem veřejné dražby.
Dojde-li k prodeji vnitřního vybavení provozní jednotky, je získaná kupní cena příjmem státní organizace a použití těchto peněžních prostředků lze ztěží kontrolovat.
2) Po uplynutí výpovědní lhůty uzavře podnik mající právo hospodaření nebo vlastnické právo k nebytovému prostoru nájemní smlouvu s dalším subjektem, zejména s občanem nebo se zahraniční firmou, a to ve většině případů na základě předchozí dohody. Získané nájemné, jehož výše není zanedbatelní, používají podniky ke zlepšení své finanční situace. Rovněž v těchto případech dochází k tomu, ze organizace, které měly nebytové prostory pronajaty, po ukončení nájemního poměru vnitřní vybavení provozních jednotek bud přemisťují, nebo likvidují, anebo je prodávají dalším subjektům, zejména těm, které k nebytovým prostorům získaly nové užívací právo. Také zde platí, že ceny takového zařízení jsou nízké a že finanční prostředky takto získané se ztrácejí v hospodaření organizace.
Popsané postupy státních organizací sice nejsou v přímém rozporu s platnými právními předpisy, ale neodpovídají záměrům privatizační politiky vyjádřeným v již schváleném zákonu, který vychází ze zásady, že konkrétní ceny konkrétních provozních jednotek mají být vytvořeny až ve veřejných dražbách a že všichni občané mají mít v zásadě stejné možnosti privatizovaný majetek získat.
Podstata nepříznivé situace v etapě přípravy malé privatizace spočívá v tom, ze organizace, které mají právo hospodaření nebo vlastnické právo k nebytovým prostorám zneužívají krátkosti výpovědní lhůty z nájemného poměru k nebytovým prostorám sjednaného na dobu neurčitou, jejíž délka je v § 12 zákona č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor stanovena na dobu tří měsíců.
Živelné a neuvážené používání této zákonem dané možnosti vede ve vztahu k procesu malé privatizace k těmto negativním důsledkům:
a) snižuje se počet provozních jednotek, které by mohly být nabídnuty k prodeji ve veřejných dražbách,
b) finanční prostředky z výpověďmi vynucených prodej plynou do fondů organizací a nikoliv jak zákon předpokládá na účet ministerstev republik,
c) dochází k neodůvodněnému upřednostňování skupin občanů, kteří využívají svých známostí s představiteli vedení dnes existujících státních organizací působících zejména v oblasti pohostinství a obchodu a na základě těchto osobních kontaktů získávají majetek potřebný k rozvoji podnikatelské činnosti za mimořádně výhodných podmínek.
Proto se navrhuje:
a) zakázat státním podnikům, rozpočtovým a příspěvkovým organizacím a družstvům dávat výpovědi ze smluv o nájmu nebytových prostor těm organizacím, jejichž provozní jednotky by měly být zařazeny do veřejných dražeb; tento zákaz by měl platit přechodně, a to po dobu provádění rozhodující etapy malé privatizace, tj. do 31. prosince 1991,
b) zabránit ukončení výpovědních lhůt před zahájením procesu malé privatizace a prodloužit jejich běh do stejného data jako sub a.
c) Toto omezení práv je kompenzováno založením nároku na náhradu škody.