FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990
VI. volební období
286
Odpověď
ministra financí ČSFR Ing. Václava Klause, CSc. na interpelaci podanou poslancem Sněmovny národů Jaromírem Patočkou (tisk 167)
Ministr financí ČSFR
V Praze dne 12. listopadu 1990
Č. j. VI/3-22574/90
Vážený pane poslanče,
odpovídám na Vaši interpelaci ze dne 27. 9. 1990 (tisk č. 167) ve věci dořešení důchodové situace automobilového koncernu Škoda Mladá Boleslav.
Ztotožňuji se s Vámi, že finanční situace v podniku je složitá a v mnohém poznamenaná dědictvím minulého rozhodování. V rámci od poloviny roku 1989 uplatňovaného konzolidačního programu bylo jen ze strany federálního ministerstva financí přistoupeno na řadu řešení pomoci podniku, z nichž vyjímám
- poskytnutí účelové dotace ze státního rozpočtu federace ve výši 550 mil. Kčs
- 159 mil. Kčs na doplnění obratového fondu
- převzetí garance na investiční úvěr ve výši 1038 mil. Kčs na dofinancování zvýšených nákladů studie souboru staveb
- zvýšení velkoobchodní ceny vozu Favorit na 50.000,- Kčs a na návrh prezentovaném na ministerstvu financí dne 5. 10. 1990 opětovné zvýšení velkoobchodní ceny od 18. října 1990 (výměr FMF ze dne 12. 10. 1990) o dalších 5.300,- Kčs.
Přes tyto skutečnosti nedochází v podniku ke zlepšeným výsledkům. Ztráta za rok 1989 byla vykázána vyšší o 310 mil. Kčs, tj. 910 mil. Kčs, za rok 1990 má být podle prognózy podniku propad v hospodářském výsledku opět vyšší. V těchto ohledech nelze proto činnost vedení podniku považovat za plně úspěšnou.
Zadlužení podniku Škoda Mladá Boleslav není podle mého názoru na překážku jednání o jeho budoucnosti. Sloučení podniku se zahraničním partnerem je možné v rozsahu jeho vlastního majetku nebo v hodnotě, o kterou jeho aktiva převyšují jeho dluhy.
Pro řešení vstupní důchodové situace existuje několik možností. Úhradou závazků podniku Škoda Mladá Boleslav na vrub státního rozpočtu je však tou nejméně přijatelnou, neboť by m. j. znamenala porušení přijaté restriktivní finanční politiky. Návrh podniku na řešení jeho důchodové situace nemám dosud k dispozici, stejně jako návrh a stanovisko zakladatele ministerstva strojírenství a elektrotechniky ČR p. ministra Grégra, který převzal koordinaci řešení tohoto problému po původním nositeli úkolu federálním ministru hutnictví, strojírenství a elektrotechniky.
Po telefonické urgenci na ministerstvu strojírenství a elektrotechniky ČR o koordinaci a spolupráci v této věci, dne 2. 11. 1990, bylo ze strany MSE ČR sděleno, že řešení důchodové situace podniku Škoda spojují s akcí výběru zahraničního partnera a řeší proto komplexně. V tomto pojetí je tato problematika živá a ve vývoji, a není dosud uzavřena. Proto také MSE ČR dosud nereagovalo ve spolupráci s federálním ministerstvem financí jen na řešení důchodové situace podniku. Z těchto důvodů Vám, vážený pane poslanče, v dohodě s Úřadem předsednictva vlády ČSFR, podávám informaci podle stavu k dnešnímu dni s tím, že ministr strojírenství a elektrotechniky České republiky tuto situaci dopracovává.
S pozdravem
Ing. V. Klaus, CSc., v. r.
Vážený pan
Jaromír Patočka
poslanec Sněmovny národů
Federální shromáždění
Praha