FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990
VI. volební období
271
Interpelace
předsedy vlády České a Slovenské Federativní Republiky JUDr. Mariána Čalfy poslancem Sněmovny národů Stanislavem Devátým
POSLANEC
FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ
ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
Stanislav Devátý
Interpelace předsedy vlády ČSFR JUDr. Mariána Čalfy
Vážený pane předsedo vlády,
využívám svého práva a obracím se na Vás s interpelací ve věci Smíchovských - Štefánikových kasáren,
Na základě rozhodnutí vlády ČSFR ze dne 4. 10. 1990 byl tento objekt předán z působnosti Ministerstva obrany do užívání Ministerstvu spravedlnosti za účelem zřízení justičního paláce.
Domnívám se, že přes kritickou situaci, ve které se naše justice nachází zejména v souvislosti s probíhajícími rehabilitacemi, není toto řešení jedinou alternativou. Dá se předpokládat, že charakter činnosti justice a z něho vyplývající prostorové dispoziční nároky je možno v rámci Prahy adekvátně uspokojit přidělením jiného objektu - např. bývalá budova ÚRO. Navíc pokud je naším společným cílem vybudovat opravdu nezávislé soudy bylo by zcela na místě zvážit i možnost umístění nejvyššího soudu v Brně. Pro tuto alternativu hovoří nejen tradice - nejvyšších soudů - ale zabránilo by se tím i eventuelním námitkám na možnost ovlivňování soudu jinými centrálními úřady, případně tzv. pragocentrismu a pod. Navíc město Brno projevilo jak o federální prokuraturu, tak i o nejvyšší soud nejednou vážný zájem, neboť soudní budova k tomuto účelu v Brně existuje a je nesmyslně využívána pro vojenskou akademii i když další vojenská akademie je vzdálena pouhých 30 km, a to ve Vyškově.
Další závažnou alternativou přidělení tohoto objektu Koméniu považuji za naprosto nežádoucí a neopodstatněné vzhledem k budoucímu významu zmiňované části Prahy, tzn. rozsáhlé investiční záměry v této oblasti.
Jako třetí varianta využití tohoto objektu se nabízí vybudovat zde akademické vzdělávací centrum orientované na Spojené státy. K rekonstrukci kasáren lze využít nabídek zahraničních firem, a to nejlépe v rámci komplexního programu modernizace Smíchova, který zahrnuje i území, na kterém kasárna stojí. Pokud jsem byl seznámen s projektem, bylo by navrhované využití kasáren jako centra vzdělanosti, kultury a nejobecnějšího Československo - Amerických vztahů v plném souladu s uvedeným cílem vybudovat v prostoru mezi Vltavou a Petřínem krásné, prodloužené centrum Prahy.
Domnívám se, že by bylo možno v tomto aktu spatřit i určitou symboliku. Zanedbatelný není ani fakt, že v případě tohoto využití by státní rozpočet nemusel přispět na složitou rekonstrukci rozsáhlého seskupení značně zanedbaných budov ani korunou, protože vše by zaplatil vybraný zahraniční investor, a to výměnou za předem dohodnutý omezený počet kanceláří v uvedeném objektu, které by se pronajímaly americkým firmám.
Ze zahraničních investorů, kteří mají zájem o takovouto transakci možno jmenovat Holandsko-Francouzsko-Švýcarské konsorcium, které bude rekonstruovat Smíchov. Dále se zajímají dvě velké americké firmy.
V rámci tohoto programu by zde bylo možné umístit Americkou universitu, centrum pro ekonomický výzkum a postgraduální výuku, Masarykův ústav, Americké kulturní středisko a další aktivity s podobným zaměřením, např. centrum SPUSA, eventuelně využít i literární archiv Památníku písemnictví a pod.
Etablování těchto institucí v Praze, skýtá za situace, kdy se vytváří nová geopolitická koncepce střední Evropy pro budoucnost ČSFR obrovské možnosti. V současné době, kdy ještě, vzhledem k tradici krajanských pout a dobrých přátelských vztahů, zvláště z období první republiky a vzhledem k reakci na způsob a průběh revolučních změn v Československu, trvá zájem americké strany o Prahu, jako město s bohatou historickou a kulturní tradicí evropské důležitosti, je pro nás nanejvýše nezbytné při všech rozhodováních důsledně a citlivě zvažovat alternativy, které mají velký význam pro budoucnost, což výše zmíněné aktivity, zcela jednoznačně mají, a nepodléhat pouze nutnosti řešit některé současně akutní problémy.
Domnívám se, že právě v tomto případě bylo takto postupováno. Nezpochybňuji tím význam nezávislé justice v právním státě, kterým by bezpochyby naše republika měla být, ale žádám Vás, aby rozhodnutí o tomto objektu bylo znovu uváženo.
Tento třetí projekt je v současné době ohrožen i přes veškerou podporu ať už presidenta republiky, vlády ČSFR, ale i dalších institucí právě z důvodů neschopnosti nabídnout pro jejich realizaci atraktivní místo v Praze.
Tyto aktivity jsou schopny přilákat do Československa špičkové světové odborníky a osobnosti pouze tehdy, jestliže budou prvotřídně situované a vybavené a jestliže z naší strany dojde k plnému pochopení jejich skutečného významu.
V opačném případě si musíme uvědomit, že nabídky budou poskytnuty např. Budapešti nebo Waršavě nebo budou úplně zrušeny.
Za současné situace, ve které se Československo nachází, je velmi nutné uvědomovat si a mít stále na zřeteli nezastupitelnost vzdělání v procesu naší, nejenom politické, ale i mravní reformy, k čemuž by realizace tohoto projektu velkou vahou přispěla.
Ještě jednou Vás proto žádám o přehodnocení tohoto rozhodnutí. V případě, že jej shledáte nezměnitelným, žádám Vás, aby mi bylo sděleno, jakým způsobem hodlá vláda uvedené projekty řešit.
V Praze dne 5. 11. 1990
Národní výbor města Brna
V Brně dne 23. 10. 1990
Výpis ze zápisu z XXI. plenárního zasedání Národního výboru města Brna, konané dne 29. května 1990
Usnesení č. XXI/98-01 - k navrácení umístění Nejvyššího soudu ČSFR a Generální prokuratury ČSFR do města Brna
Národní výbor města Brna
žádá
vládu ČSFR a Federální shromáždění o navrácení umístění Nejvyššího soudu ČSFR a Generální prokuratury ČSFR do města Brna
ukládá
radě Národního výboru města Brna
dodatečně řešit umístění těchto orgánů na území města Brna
x x x
Výpis ze zápisu XXII. plenárního zasedání Národního výboru města Brna, konané dne 28. června 1990
Národní výbor města Brna
souhlasí
s umístěním Ústavního soudu ČSFR v městě Brně.
x x x
Pavel Podsedník |
PhDr. Jiří Venclík |
primátor města Brna |
tajemník NV města Brna |